Test: Haibike SDURO HardNine 7.0 - ži a nechaj žiť
Verím tomu, že tak, ako je zvykom, aj táto recenzia vyvolá búrlivé reakcie a veľa zbytočnej nenávisti. Cyklistika je v tomto špecifická a vždy sa nájde téma, ktorá dokáže rozdúchať vášne.
Či už je to veľkosť kolies alebo duše vs. bezduše alebo najnovšie - ebiky. Argumenty pre a proti môžu mať racionálne vysvetlenie, ale pravdu vám poviem, nikoho tie kecy nezaujímajú. Tak či onak, každý si bude hájiť to svoje. Jedno je však isté, ebiky sú tu a majú jasné miesto na trhu, ktoré im už nikto nemôže zobrať.A ten, kto zaspal na vavrínoch, si teraz môže ťukať na čelo pretože, čo si budeme klamať, točí sa tu pekný balík peňazí. Haibike ako “priemerný” výrobca klasických MTB bicyklov s nie príliš ideálnou reputáciou, rýchlo pochopil, kadiaľ sa musí uberať. Bol to práve Haibike, ktorý v roku 2010 priniesol na trh prvý seriózny ebike eQ Xduro. O sedem rokov neskôr mám práve ja tu česť predstaviť vám novinku od tohto výrobcu.
Haibike SDURO Hardnine 7.0 je hardtail postavený na 29-palcových kolesách. Nejde ani tak o nový rám, ale o motor, ktorý ponúka tento bicykel. Toto bolo moje prvé stretnutie so systémom Yamaha a hneď top model v podaní PW-X. Že vám to nič nehovorí? Ani nemusí, dôležité je, ako to jazdí. Nový motor ma o 380 g nižšiu váhu a o 13% menší objem. Tak isto pridáva nový režim EXPW, ktorý je schopný pomôcť vám až 320 percentami. Taktiež pri tomto režime sa zvýšil počet otáčok kľúk, ktorý motor ešte akceptuje a to zo 100 na 120 rpm. Sila 80 Nm v najvyššom režime je obdivuhodná. Ale dosť bolo nudných čísel, poďme rovno na trail.
Geometria
V porovnaní s inými výrobcami používa Yamaha vpredu dvojprevodník. Je to už dlho, čo som jazdil bicykel v prešmykačom vpredu, ale vôbec mi nevadil, ba práve naopak, celkom sa na takýto bicykel hodí. Do strmých stúpaní je 32 zubov v spojení so silou motora akurát. Na druhej strane, na rovine poteší možnosť šupnúť to na 44 zubov a dať si s vetrom preteky, avšak zase len do 25 km/h, kedy sa vypne motor a je po srande. Váhu bicykla je cítiť iba smerom nadol, nakoľko gravitácia sa nedá oklamať. Našťastie výrobca použil brzdy od Magury, kontrétne model MT4 a musím povedať, že tieto brzdy ma príjemne prekvapili či už silou alebo dávkovaním. Taktiež vidlica Rhythm 34 chodila veľmi pekne a na potreby bicykla stačila až až. Ale aby sme tu len nevymenovávali komponenty rad za radom, tak prejdime radšej ku pocitom z jazdy a pohonu, ktorý je predsa len zaujímavejší.
V teréne
Keď som bicykel preberal z predajne ebajk (ktorú môžete nájsť v Bratislave a v Košiciach), tak som sa milého uja pýtal, či môžem bicykel zobrať aj do seriózneho terénu. S úsmevom odpovedá, že mu mám poriadne naložiť. No neviem či sme si pod tým predstavovali to isté, ale tak keď poriadne, tak potom žiadne výhovorky - ide sa do terénu. Všetko nastavené a utiahnuté, vyrážam hore a zase raz s úsmevom na tvári a bez pocitu únavy dorazím na začiatok trailu. Motor zaberá už od najjemnejšieho pootočenia pedálmi vďaka štyrom západkám na račňovom systéme (predchádzajúci model mal len dve), avšak nástup sily je plynulý a preto sa nemusíte báť, žeby vám bicykel vyskočil spod zadku.Páči sa mi aj integrovaný displej do predstavca, a tak zbytočne netrčí do priestoru ako napríklad pri systéme Bosch. Na druhej strane to trošku komplikuje výmenu v prípade potreby dlhšieho alebo kratšieho. Ako všetky ebiky, ponúka aj Yamaha asistenciu tlačenia bicykla, akurát tomuto sa nejak veľmi nechcelo a veľmi mi nepomáhal. Možno len nejaká chybička systému.
Smerom dolu zase raz oceňujem brzdy, ktoré sa mi páčia čim ďalej, tým viac. Bicyklu nič nedarujem a tlačím na pílu tak veľmi, až som sekol obe duše naraz pri dropíku. Teraz neviem, či zato môže Schwalbe, mimochodom v zmesi pacestar alebo ten krásne ostrý kamienok na dopade v kombinácii s odvážnym tlakom v dušiach. Nevadí, mením duše za pomoci Petra a Kuba, ktorí boli takí dobrí, že mi aj duše požičali, lebo však, načo by mne boli dve duše . Až na toto malé zaváhanie, tento bicykel zvládol viac ako na čo je určený a počítam, že budúci majiteľ takéhoto bicykla s ním nepôjde skákať na trail. Celkovo som bol so systémom Yamaha spokojný a zdalo sa mi, že je viac spojený s používateľom ako napríklad Bosch či Shimano. Na druhej strane použitím prešmykača vpredu sa zvýšilo riziko padania reťaze. Taktiež sa mi nepodarilo spojiť s bicyklom pomocou Bluetooth nakoľko som nemal prístupový kód, ale pre majiteľa by to mala byť hračka. Na smartphone sa potom môže dozvedieť veľa informácií.
Tak načo je komu takýto bicykel? Dlho som rozmýšľal a hľadal mu využitie. Mňa to na poľných cestách nebaví, zase, na ťažký trailový pojazd to predsa nieje určené. Potom mi napadlo, čo keby som zobral dcéru a ťahal ju na tyči s jej bicyklom? Takto by sme mohli ísť na kopce, na ktoré ona ešte sama nevyšliape a ja ju bez pomoci motora nemám šancu vytiahnuť. A čo keby ju ťahala manželka a ja pôjdem na svojom biku a cestou dole si to užijem na traili. Geniálne riešenie. Všetci spokojní.
Komentáre Zobraziť komentáre (50)