Test: Plášte Hutchinson Taipan a Cobra – nahodiť a zabudnúť!

Test: Plášte Hutchinson Taipan a Cobra – nahodiť a zabudnúť!

Vybrať kvalitné plášte, ktoré svojou univerzalitou dokážu pokryť väčšinu podmienok pre XC až All-moutain jazdenie, je niekedy hotové umenie. Jedovaté duo Taipan a Cobra majú však na túto úlohu veľmi dobre našliapnuté.

Plášte Hutchinson som popravde vždy nejako obchádzal. Nikdy ma neoslovili hmotnosťou, dizajnom alebo vzorom. Redakčný test týchto plášťov bol preto výbornou príležitosťou na rozšírenie mojich obzorov a o to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som zistil, ako som túto francúzsku značku podceňoval.

Azda s výnimkou plášťa Python, boli moje skúsenosti a vedomosti o plášťoch tejto značky len veľmi slabé. Na test sa mi dostali doslova v hodinu dvanástu plášte Taipan (127 TPI bez hardskin) a Cobra (66TPI hardskin). Konkrétne, ich tubeless ready prevedenie v rozmere 29x2,25 palca. Na úvodné rady, že Taipan patrí dozadu a Cobra dopredu, som moc nedbal. Rád robím veci, ktoré sa trochu vymykajú manuálom, a tak začalo aj moje testovanie týchto all-roundových plášťov.



Nahadzovanie – lahoda s prstom v nose


Za tie roky, čo vozím bezdušáky, mi rukami prešlo X značiek, verzií a rozmerov plášťov. No zatiaľ sa mi nestalo, aby nasadzovanie bezdušáku bolo pohodlnejšie ako nasadzovanie plášťa s dušou. Pätky oboch plášťov sú kvalitne pogumované a rozhodne nebrnkajú na gramárske city. A to je dobre! Plášte sa mi podarilo nahodiť klasickou dielenskou pumpou, bez použitia mydlovej vody, nahadzovania jednej strany dušou a pod. Dokonca som vo svojej lenivosti nevyskrutkoval ani jadro ventilu a napriek tomu pri troche snahy plášť chytil skoro hneď a držal, až kým nezačali s praskotom zaskakovať pätky do drážok ráfika ZTR. Hovorím si, že to bude asi šťastná náhoda, dobrá konštelácia hviezd, a že sa stretli ideálne tolerancie ráfika a plášťa . Omyl. Predný plášť som nahodil úplne rovnako. Za zmienku stojí aj fakt, že po nahodení som nezaznamenal jediný náznak priesaku tesniaceho tmelu.



Prvá jazda: Taipan vpredu, Cobra vzadu


Túto kombináciu som zvolil najmä preto, lebo Cobra s hustejším vzorom sa mi javila rýchlejšia a Taipan, o čosi širší s výraznejšími figúrami, na mňa pôsobil lepšou samočistiacou schopnosťou. Hypotéza sa pomerne potvrdila. Plášte som nahodil v smere otáčania, tak ako odporúčala bočnica – čiže Cobru „hladko“ a Taipana „obrátko“ . V tomto setupe Taipan ponúkal naozaj úžasný grip oproti môjmu predchádzajúcemu plášťu a podržal ma naozaj za každých okolností. Cobra odvaľovala vzhľadom na výšku dezénu viac než dobre a rovnako dobre zaberala vo výšľapoch.



Napriek všetkému boli plášte až prekvapivo tiché. Vzhľadom na to, že nahadzovanie bola úplná brnkačka, som vyskúšal Taipan vpredu ešte otočiť na „jazdivý“ setup. Na moje počudovanie mi táto varianta pre môj štýl trailového jazdenia sedela ešte viac. Plášť držal stále omnoho lepšie ako to, na čo som bol zvyknutý doteraz a valivý odpor o čosi klesol. Podľa môjho osobného názoru, by som šípky rotácie plášťa miesto „front“ a „rear“, pomenoval skôr „grip“ a „speed“.



Varianta č.2: Cobra vpredu, Taipan vzadu


Nakoľko si fakty rád overujem v praxi, napriek so spokojnosťou mixu Taipan vpredu/Cobra vzadu, som plášte pokusne prehodil. Tu už som Cobru otočil do záberového smeru a Taipana pochopiteľne do módu „rear“. Prekvapenie sa konalo opakovane, nakoľko moja prvotná nedôvera v Cobru vyprchala s prvým kamenistým zjazdom. Jedovatá Cobra sa zahryzávala do podkladu s veľkým apetítom a nerobili jej problémy ani väčšie náklony. Taipan na zadnom kolese si počínal tiež nad moje očakávania. O chlp väčší valivý odpor kompenzovala o viac ako 100 g nižšia hmotnosť. Veľký objem plášťa zasa poskytoval hromadu trakcie a pohodlia, čo sa môže hodiť zvlášť na hardtailoch. Samočistiaca schopnosť Cobry bola mierne horšia, no nijako ma nelimitovala.



Vlastnosti – poctivé gumy ako za starých čias


Zatiaľ som na tieto plášte nepovedal žiadne krivé slovo. Nie je to pre to, lebo by to bolo v mojej pracovnej náplni, ale pre to, že tieto plášte si naozaj kusom poctivej gumy, ktorá sa na nič nehrá a plní si svoju funkciu ukážkovo. Behúň plášťov je vyhotovený z trojkombinácie zmesí, z čoho vyplýva veľmi dobrý grip. Na výber máte z tvrdšej RR xc zmesi a mäkšej RR end v závislosti od vašich preferencií. Odolné bočnice vystužené vrstvou Hardskin nie sú žiadny papier a myslím, že znesú toho pomerne veľa a zároveň sa nežujú pri nižších tlakoch. Za viac ako mesiac ich jazdenia sa mi plášte nepodarilo prerezať, prepichnúť, ani výraznejšie opotrebovať, a to som si na nich struhol aj zo dva maratóny, kde som na šetrnú jazdu zrovna moc nemyslel.



Ďalšou sympatickou vlastnosťou je, že proklamovaná šírka plášťov zodpovedá tej nameranej. Taipan má pri tlaku 2 bar reálne 55 mm a Cobra 54 mm (cez bočnicu, nie cez štuple). V dnešnej dobre sa skôr stretám s tým, že buď nesedí uvádzaná hmotnosť alebo šírka. V tomto prípade je všetko v rámci kostolného poriadku a únosných tolerancií. Ak by som však predsa len mal uviesť nejaký nedostatok, je to hmotnosť Cobry, ktorú by som uvítal na úrovni Taipana.



Plusy:

  • Dokonalé nahadzovanie na bezdušové použitie.
  • Predvídateľné ovládanie.
  • Výborný grip.
  • Nízka hlučnosť.

Mínus:

  • Trochu vyššia hmotnosť plášťa Cobra.

Výborný univerzál od XC až po light enduro


Plášť môže byť ľahký, odolný a s dobrým gripom. Z tejto rovnice si však môžete vždy vybrať iba dve vlastnosti. A to je presný prípad aj plášťov Hutchinson Taipan a Cobra. Dokonalý plášť, ktorý dobre drží, výborne odvaľuje, je odolný a nič neváži, jednoducho neexistuje. Samozrejme sa nejedná o pretekárske plášte, kde je kladený dôraz na rýchlosť a ľahkosť na úkor odolnosti a životnosti. Napriek tomu sú tieto plášte výbornou voľbou pre všetkých, ktorí nehrotia gramy a neplánujú mávať fotografovi z bedne. Ich agresívnejší dezén ich predurčuje skôr na trailové/all moutain jazdenie, no rozhodne vám nestrpčia život ani pri dlhších asfaltových presunoch. Ich nadštandardne jednoduché nasadzovanie na tubless ready ráfiky z nich robí skvelú voľbu pre všetkých, ktorí plánujú prejsť na bezdušový systém.



Za seba môžem s pokojným svedomím povedať, že ma vlastnosti plášťov milo prekvapili a budú skvelým parťákom na mokrejšie jesenné jazdenie. Plášte ma podržali za každých okolností a vrelo ich môžem odporučiť každému, koho cieľom je vypadnúť na celý deň z domu, spoznávať nové trasy a trialy bez toho, aby riešil, aký typ terénu a počasia bude musieť prekonať. Plášte môžete jednoducho nahodiť, zabudnúť na ne a sústrediť sa na bezstarostnú jazdu. A to je presne to, čo väčšina z nás na horskej cyklistike miluje.

Kompletné informácie o rozmeroch a zmesiach plášťov Hutchinson nájdete na stránke http://www.velon.sk/hutchinson. Mnou testované plášte si môžete zadovážiť za odporúčanú MOC 49,90 € (Taipan) a 55,90 € - (Cobra).
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up20thumb_down comments 6 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Tufo XC14 TR 29x2,25 - maratónsky špecialista

Test: Tufo XC14 TR 29x2,25 - maratónsky špecialista

Tento rok si celkom „nakladám" a na trati nechávam vždy aj posledné kúsky svojich síl. Trate jazdím stále náročnejšie a tak neostáva nič iné, ako tomu prispôsobiť aj svoju výbavu. A od čoho iného začať, ako od pneumatík?
Test: Insert Rival - keď chceš ísť na istotku

Test: Insert Rival - keď chceš ísť na istotku

Drsnejší terén so skalami, koreňmi a šmykľavým povrchom dáva jazdcovi, plášťom a kolesám zabrať. Ale už existuje pomerne efektívne riešenie, ako predchádzať „katastrofe"...
Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Dalo by sa povedať, že touto pneumatikou som uzavrel testovanie celej gravel ponuky od našich susedov. Aký je plášť Speedero a načo sa najviac hodí? Zvládne aj nejaký ťažší terén alebo je určený len na rýchlý spevnený povrch?
keyboard_arrow_up