Test: Giro Terraduro Mid – na hory a do prechodných podmienok

Test: Giro Terraduro Mid – na hory a do prechodných podmienok

Ak hľadáte odolné tretry, ktoré zvládnu bez problémov „cestu“ k ťažšie dostupným trailom, a to aj v horšom počasí, skúste zaostriť na model Terraduro Mid.

Už neraz som si počas výletov (najmä mimo maratónsku sezónu) povedal, že tie tuhé karbónové tretry nie sú to pravé – najmä vtedy, ak bola chuť ísť niekam viac do terénu, kde bolo potrebné aj častejšie potlačiť, nebodaj nosiť na chrbte. Model Giro Terraduro je medzi milovníkmi trailov/all mountain alebo endura už dlho veľmi populárny a z neho vychádza aj nová verzia Terraduro Mid. Ponúka viac ochrany pred vodou a vlhkosťou, čo mi prišlo vzhľadom na nadchádzajúce obdobie ako vhodná kombinácia. Ako splnili moje očakávania, si môžete prečítať nižšie...



Konštrukcia


Celá tretra je jasne a bez kompromisov koncipovaná v štýle all-mountain a enduro. Ak začneme od základov, nájdeme tam podrážku z gumy Vibram, ktorá umožní chôdzu aj v náročnom teréne. Celkovo podrážka kombinuje tuhosť potrebnú pre šliapanie a možnosť pohodlnej chôdze – na to slúži flexibilná predná časť.



Zaujímavosťou sú utesnené otvory pre kufre, čo ju spolu s ďalšími vlastnosťami posúva aj do trochu inej kategórie, ale o tom neskôr. Tlmenie má na starosti pena z materiálu EVA a vložka nesie antibakteriálnu úpravu Aegis. V podstate, celú vrchnú časť tvorí odolné mikrovlákno EvofiberTM, ktoré okrem toho, že vydrží, umožní nohe „dýchať“, čomu napomáha aj perforácia.



Päta a samozrejme aj špička majú odolné výstuhy brániace poškodeniu. Po odokrytí vrchnej ochrannej časti sa dostanete k upínaciemu systému a ten majú na starosti klasické šnúrky. Celé prekrytie je istené suchým zipsom. Jazyk je výrazne polstrovaný, ale tiež mu nechýba perforácie a rovnako je na tom aj vyvýšená časť okolo členku. Tretra vo veľkosti 47 s namontovaným kufrom váži cca 590 g a cena sa pohybuje okolo 170 €. Okrem modrej je možné zohnať ešte čierne alebo červené prevedenie.



Hlavne skúšať


Bola to v mojom prípade prvotná skúsenosť so značkou Giro, takže nastal klasický problém – trafiť veľkosť. Pre istotu mi bola poslaná na výber dvojica veľkostí - 46 a 47. Aj keď pri väčšine ostatných mám v podstate vždy 46, tu som siahol po naozaj dlhom rozhodovaní o číslo vyššie. Celkovo sú Giro užšie a dôležité bolo, aby som do nich dal bez problémov aj hrubú vlnenú ponožku s ohľadom na prechodné a zimné podmienky bez toho, aby ma tlačili na prstoch – takže moja rada znie - jedine skúšať a skúšať . Nastavenie kufrov je umožnené v širokej predo-zadnej škále, takže žiadny problém nenastal. Trochu som sa obával vyzúvania päty pri chôdzi do kopca, ale pri správnom utiahnutí a vhodnej ponožke s tým žiadny problém nebol...



Jazda alebo tlačenie – no problem


Po všetkých tých prackách a BOA kolieskach bol návrat k šnúrkam trochu oldschool, ale treba priznať, že sa dajú veľmi dobre prispôsobiť a utiahnuť. Navyše je to „primitívne“ riešene, ktoré opravíte/vymeníte, aj keď budete niekde na dlhom výlete mimo civilizáciu . U mňa to prebehlo vždy na 2-krát, najskôr som tretru utiahol než som sadol na bike a následne ešte raz po pár kilometroch, keď si všetko „sadlo“. Nevýhoda je samozrejme nemožnosť utiahnutia za jazdy, ale keďže v nich nejazdím preteky, nebol problém zastaviť. Takmer väčšina mojich predchádzajúcich modelov tretier boli rýdzo športové modely s tuhou karbónovou podrážkou. Bol som preto zvedavý, ako sa bude šliapať v týchto. No a musím povedať, že veľmi dobre. Po chvíli si človek zvykne na to, že sú opticky väčšie a prestane ich vnímať – rovnako aj o niečo vyššiu hmotnosť (stále sa bavím o porovnaní s čistokrvnými XC). Samozrejme, že pri poriadnom zábere cítiť rozdiel, ale nie je to také výrazné, ako som čakal. Pri bežnom tempe a presune pod kopec, rozdiel nie je cítiť. Kde ale rozhodne áno, je kráčanie/tlačenie. Ani dlhé úseky tlačenia alebo nosenia biku do poriadneho kopca neboli problém a tento fakt som neraz poriadne otestoval v kopcoch Malej Fatry.



Vôbec mi nevadili ani dlhé výstupy s bikom na chrbte, navyše, podrážka mala výborný grip na skalách. Kde sa viac strácala, bolo už väčšie blato, keďže vpredu nie sú kolíky, ale to sa bavíme už trochu o extréme. Ako som spomínal, tretra má utesnené otvory pre kufre. To z nej okrem kategórie all mountain robí aj výbornú topánku na prechodné, poriadne mokré alebo dokonca mierne zimné podmienky. Ak skočíte do „bežnej“ mláky alebo blata (samozrejme, nie po kolená), prípadne chodíte v mokrej tráve a pod., nepretlačí sa dnu vlhkosť.



Všetko s mierou, kedže vyššie už je materiál perforovaný. Veľmi dobrú ochranu ponúka aj prekrytie šnúrok, čo oceníte, ak voda a blato strieľa spod kolies a opäť sa tým zvyšuje aj tepelný komfort. No a hlavne sa tretry vďaka tomu umývajú skoro samé – žiadne záhyby, pracky ani ďalšie „lapače“ blata.



To všetko umocňuje ešte neoprén po obvode členku spolu s ochranou na vnútornej strane, takže blato sa opäť ťažšie dostane dnu. K samotnej ochrane - pri manévrovaní s bikom sa stane, že práve toto miesto dostane nepríjemný „ťukes“, ale o tom sa dozviete, až keď náročný úsek prejdete a všimnete si ošuchnutú časť . Celkovo tretry ponúkajú tepelný komfort, ktorý je presne medzi klasickou letnou (odvetranou) topánkou a niektorým zimným modelom.



Navyše v horách, kam sú primárne určené, je vždy o niečo chladnejšie. Ak použijete hrubšie vlnené ponožky, zvládnu aj teploty okolo 0°C, ale vnímanie chladu je veľmi individuálna záležitosť. Aj keď v horúčavách som ich nejazdil, tam zrejme nebudú úplne ideálne. V podstate, stále ich používam s pedálmi Shimano PD M530, s ktorými si rozumejú viac než dobre – treba ale rátať s prvotným „zabehnutím“. Po ňom už ide všetko ľahko a zacvaknúť nie je problém ani vo „vypätej“ situácii. Vtedy človek tiež ocení priľnavú gumu po celej ploche, ak sa nepodarí trafiť na prvý pokus a už nezostáva čas na špekulovanie .

Plusy:

  • kombinácia tuhosti na šliapanie a možnosti pohodlnej chôdze
  • podrážka a jej grip na skalách
  • tepelný komfort ideálny na hory a prechodné obdobie
  • odolnosť voči vlhku a blatu, ľahké umývanie
  • ochrana nohy a celková odolnosť
  • šnúrky (z hľadiska odolnosti a jednoduchosti)

Mínusy:

  • v horúcom počasí v nich bude teplejšie
  • šnúrky (z hľadiska doladenia za jazdy)




Celkový dojem


Celkovo som v modeli Giro Terraduro Mid našiel výborného spoločníka na jazdenie po horách, najmä v domácej Malej Fatre – hlavne na tie náročnejšie traily, resp. také, za ktorými treba aj dlhšiu dobu potlačiť. Tretry ponúkajú podľa mňa výborný kompromis medzi tuhosťou potrebnou na šliapanie a pružnosťou pre chôdzu, a to aj v náročnom skalnom teréne. Rovnako tepelný komfort a odolnosť pred vlhkom mi príde ako vhodný variant pre tento štýl „jazdy“ a tiež pre niekoho, kto hľadá topánku na prechodné obdobie, kde nie je núdza o vodu a nejaké to blato.

Aj keď na dlhodobé závery je skoro, podrážka ani iné časti nevykazujú v podstate žiadne opotrebenue a myslím, že dostali z mojej strany za ten čas celkom zabrať. Stačí ich vziať do ruky a pri pohľade na ne vám bude jasné, že znesú naozaj dosť – veď aj model Terraduro, z ktorého vychádzajú, sa stal veľmi obľúbený vďaka tejto vlastnosti. Jednoducho, výborná tretra na hory, ktorá vydrží, ochráni a nájde využitie v podstate celoročne... Tretry Giro dováža na Slovensko Progress Cycle.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Giro Ventana - dobrý kompromis na nohách

Test: Giro Ventana - dobrý kompromis na nohách

Pohodlné tretry určené na dlhé enduro výjazdy či trail jazdenie, kedy si na svoje možno prídu aj XC a gravel jazdci. Prečo je tomu tak?
Test: Tretry Giro Savix - parťáci na vaše cestné výjazdy

Test: Tretry Giro Savix - parťáci na vaše cestné výjazdy

Talianska elegancia? Značka Giro však nepochádza z Talianska. Jej domovom je Kalifornia a v dnešnom teste sa pozrieme na ich cestné tretry s označením Savix.
Test: Shimano XC3 SH XC300 - v jednoduchosti je krása

Test: Shimano XC3 SH XC300 - v jednoduchosti je krása

Tretry určené primárne na dlhé XC či gravel výjazdy, no uživí ich aj nenáročný jazdec trailov. Poďme sa pozrieť bližšie, prečo je tomu tak.
keyboard_arrow_up