Formula Oro Puro

Recenzia, viac-menej už dlhodobá, vynikajúcich kotúčových bŕzd od Formuly. Tento rok prišla na svet rada Oro, ktorá má troch zástupcov – K18, K24 a Puro. Puro je topmodel s krásnym designom, karbónovou páčkou, titanovými skrutkami a kevlarovou hydraulickou hadičkou. Na XC závodenie a maratóny ideálna brzda.

Design
Na môj vkus je design týchto bŕzd výborný. Zlatavá farba v kombinácii s karbónom a čiernymi a striebornými leštenými doplnkami robia perfektný dojem. Takisto hydraulické hadičky vyzerajú veľmi dobre a vďaka svojmu materiálu nedevastujú farbu na ráme ani vidlici.

Montáž, funkcie...
V krabici dostanete komplet strmeň-hadička-páčka, náhradné diely pre skracovanie hadičky a nejaké nálepky. Všetko odvzdušnené, pripravené na jazdu. Kotúč, adaptér si treba vybrať spomedzi rôznych veľkostí a spôsobov uchytenia. Veľmi dobrý ťah – keď chcete neštandardný rozmer/uchytenie, nemusíte kupovať kotúč a adaptér navyše, ale si ho zakúpite priamo. Brzdy sa montovali veľmi jednoducho. Páčka sa nemusí nasúvať, ale má protikus, ktorý sa priskrutkuje z druhej strany riadítiek, čiže sa dá namontovať bez nutnosti dávať dole gripy a rohy. Páčka sa dá nahodiť i naopak, takže môžete mať kľudne prednú brzdu napravo. Kotúče a strmeň sa montovali štandardne, bez problémov. Príjemné bolo, že kotúč je absolútne rovný (zatiaľ som vždy musel po kúpe vyrovnávať). Pravdepodobne všetci budú musieť mierne skracovať hadičku, čo nie je problém. Stačí sa riadiť podľa manuálu, ktorý je aj v slovenčine (ak nebude v krabici, tak bude na www.slovkolex.sk). Odrezať hadičku dokážete aj s ostrým kuchynským nožom (ale ja som použil rezačku). Na fotkách sú brzdy zachytené ešte pred skracovaním, nezľaknite sa " title=". Po tomto akte boli brzdy pripravené na jazdu. Na páčke nájdete systém FCS, ktorý dokáže otočením maličkej páčky zmeniť chod brzdovej páčky v rozmedzí cca 1 cm, čo je na hydrauliku dosť. Takto si nastavíte vyhovujúcu vzdialenosť od riadítiek. Celkovo sú páčky veľmi príjemné, teplé a tuhé. Brzdiť stačí jedným prstom, ale na páčku sa zmestia 2, možno niekomu aj tri. Chod je priam neuveriteľne jemný, s tuhým zakončením chodu. Brzdová kvapalina je DOT4, ktorú dostanete na benzínke za pár korún. V strmeni nájdete 2 gigantické piesty s 8 stupňovým náklonom, čo zabezpečuje extrémnu brzdnú silu. Celkovo je strmeň veľmi malý a designovo dotiahnutý. Kotúče s vlnitým profilom sú k dispozícii vo veľkostiach 160, 180, 200 a 220 mm. K tomu samozrejme prislúchajúce adaptéry. Na XC tých 160 mm úplne stačí, na DH/FR tých 180 a viac bude viac ako dosť. Koniec-koncov, jazdí ich aj Greg Minaar, ktorý spolupracuje na ich vývoji. Všetky skrutky sú z titánu. Ďalším skvelým parametrom je hmotnosť – 360 g komplet pri 160mm kotúčoch. Zadná brzda má o 10 g viac. Špecifikácie môžete vidieť tu: http://www.formula-brake.it/htm/puro.asp .

V praxi
Po montáži som sa vybral brzdy „zabrzdiť“. To znamená vystaviť ich prudkému tlaku aby si povrch platničiek „zvykol“ na kotúč a brzdný výkon bol optimálny. Veru, pri prvom brzdení z asi 30 km/h ma to postavilo na predné. Výkon od začiatku fantastický. Po nejakých 50 km sa výkon ustálil na veľmi vysokej úrovni. V spolupráci s výbornými plášťami (http://the.mtbiker.sk/index.php?modul=clanky&id=1149851994) je bike veľmi istý a predvídateľný a môžem si dovoliť chodiť zjazdy kapan agresívnejšie. Brzdenie jedným prstom je samozrejmosťou, aj na tratiach ako trasa Bikemaratónu Trenčianske Teplice (http://the.mtbiker.sk/index.php?modul=clanky&id=1157969000), alebo zjazd z Kostolca do Hubiny (Piešťanci poznajú). Nástup výkonu je dosť agresívny, nezvyknutí budú mať chvíľku problémy. Nesklamali ani v blate a vo vode, výkon je úplne rovnaký ako na suchu. Keď sú vlhké, kovové platničky majú tendenciu si zapískať, ale je to znesiteľné a po niekoľkých sekundách to prestane. Páčka je, ako som spomínal, veľmi príjemná a teplá. Brzdy nemajú tendenciu sa zahrievať a tým pádom znižovať brzdný výkon. V porovnaní so štvorpiestikovými XT sú minimálne na rovnakej úrovni, čo sa týka výkonu. V ostatných parametroch je Puro lepšie.

Záverom
Formula Oro Puro sa predáva, v zložení, ktoré opisujem, za 19.860,- Sk. Podrobný cenník nájdete tu: http://www.slovkolex.sk/index.php?modul=list&id=56. Je to veľa peňazí, ale za ne dostanete špičkovú brzdu, na ktorú sa môžete spoľahnúť sa všetkých okolností.

Fotogaléria
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Minerálny olej vs. brzdová kvapalina DOT - čo je lepšie?

Minerálny olej vs. brzdová kvapalina DOT - čo je lepšie?

Pokiaľ sa trochu orientujete v ponuke hydraulických bŕzd, určite ste postrehli, že niektorí výrobcovia používajú minerálny olej a iní zase brzdovú kvapalinu. Je niečo z toho lepšie?
High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!
Video: Škola jazdy - ako správne brzdiť

Video: Škola jazdy - ako správne brzdiť

O tom, aké dôležité je vedieť rýchlo a účinne zastaviť, sa asi nemusíme baviť. Na čo treba klásť dôraz a ktoré veci radšej nerobiť?
keyboard_arrow_up