Test: Marin Pine Mountain 1 – pluskový návrat ku koreňom MTB

Široké gumy a odolný oceľový rám. Vďaka tejto, dovtedy nevídanej kombinácii, si horské bicykle v deväťdesiatych rokoch zamilovali mnohí z nás.

Na tomto jednoduchom a nadčasovom vzorci len ťažko niečo pokaziť. Marin Pine 1 z dnešného testu je takou malou skúškou správnosti, či táto dogma stále platí, a to aj po takmer tridsiatich rokoch.


Prvé rande – geometria a dojmy z prvého prevezenia

Marin Pine 1 nie je síce mojou prvou trailovou známosťou s pluskovými kolesami, no je to už veľmi dlho, čo som sa preháňal na odpruženom biku na oceľovom ráme. Hoci bike nemá žiadne osadenie z ríše snov, ani logá, pod ktorými sa vám vybavia dúhoví majstri sveta, napriek tomu má v sebe určitú iskru, ktorá vyplýva z jednoduchého dizajnu podriadeného maximálnej funkčnosti.



Sedlovka hore, predstavec dole a ide sa!

Posledné roky som zvyknutý na dlhé rámové trojuholníky, nízke standovery, krátke hlavovky a reťazové vzpery, asymetrické stavby a neviem čo všetko iné... V tomto prípade však po nasadnutí zažívam mierny šok. Riadítka širšie ako vchodové zárubne sú pomerne vysoko, posed je pohodlne vzpriamený, kratučký predstavec zatočí ochotne predné koleso na prvý pokus aj za roh a ja sa veziem vyškerený ako „pan táta“ po rodnej dedine. Hučiace trojpalcové kolesá mi podozrivo ani trochu nevadia.


Tenké Cr-Mo trubky – oceľ, ktorá ešte nepatrí do starého železa

Oranžový nápis Cr-Mo 4130 double butted tým sčítanejším napovie, že sa jedná o zoslabovaný rám pozváraný z chróm-molybdénových oceľových trubiek zliatiny 4130. Už pri samotnom šprngnutí o rám sa ozve jasný zvonivý zvuk, vďaka ktorému viete, že tento rám toho znesie veľa. Hoci zadné vzpery sú v pomere k šírke pneumatík naozaj subtílne, rám sa do strán krúti len minimálne. Za to tlmenie nárazov kombinácie správne podhustených plášťov a oceľového rámu je niečo, čo sa ťažko opisuje.

Tam, kde by vám na bežnom HT-čku cvakali zuby ako na Sibíri, si s Marinom idete vyškerený ako lečo hodnú chvíľu, než si všimnete, že sa veziete v koľaji zaschnutého šípového vzoru od traktora. Navyše, na ráme sa nachádza celkovo trojica úchytov na košík, príprava na nosič aj blatníky, takže z Pine Moutain-u môžete pokojne spraviť expedičný bicykel a vybrať sa s ním na viacdňový exploračný výjazd. Zaujímavosťou sú aj pätky zadného kolesa, ktoré sú v boost šírke, no pre 9 mm rýchloupínaciu osku.


Výbava – nič naviac „aneb“, v jednoduchosti je krása

Čo sa z katalógu pravdepodobne nedozviete je, že vidlica Recon so zdvihom 120 mm je 29“ model s oskou 15x110 mm, ofsetom 51 mm a kompatibilitou pre torque cap koncovky náboja. Miesta pre 3“ plášť je v nej na rozdávanie a nemusíte sa báť, že aj plášť komplet obalený blatom by drhol o mostík. Z funkčného hľadiska vidlica veľmi pekne zobe drobné nerovnosti. Pri prvej jazde som musel zosadnúť a pozrieť sa na nálepku na ľavej nohe, či to nie je náhodou pružinová vidlica. Nápis Solo Air ma však vrátil späť na zem s príjemným zistením, že už aj vidlice strednej triedy makajú ukážkovo. Pohon pozostáva z komponentov radu Shimano SLX. Kazeta s rozsahom 11-46 zubov je doplnená kovanými kľukami vlastnej produkcie s 30z oceľovým prevodníkom, ktorý sa len tak nezoderie.

Rád by som vyzdvihol aj tubeless ready plášte Vee Rubber, ktoré subjektívne odvaľujú lepšie ako plášte Nobby Nic Performance v rozmere 27,5x2,8“ , ktoré som mal možnosť jazdiť minulý rok. Ostatná výbava je maximálne sparťanská, žiadne lockouty, teleskopická sedlovka, rýchloupínaky, pressfit, objímky, ani nič podobné. Žiadne zbytočnosti ani komponenty, ktoré sa môžu potenciálne pokaziť.


Vkusné detaily, pre ktoré nemusíte rozbíjať rezervné prasiatko

Už samotná polomatná metalická indigová farba, v ktorej je inak zladený aj predstavec, pôsobí vkusným a decentným dojmom. Príjemným spestrením sú však aj drobné dizajnové prvky ako je viečko hlavového zloženia s vystúpeným trojuholníkom, kovový 3D emblém na hlavovej trubke, ako aj nenápadne vypieskovaná hlava šelmy na kľukách, ktorá je prítomná aj na záslepkách riadítok. Takéto príjemné detaily vôbec nie sú pravidlom ani na bicykloch vyššej cenovej kategórie.



Reálne pocity – bezstarostná jazda

Ak by som mal Pine Moutain vystihnúť názvom filmu, tak by to bola celkom určite snímka "Easy Rider". Bezstarostná jazda je presná definícia toho, ako na mňa tento bicykel pôsobí. S úsmevom a radosťou vymetám všetky jamy a výmole, dvíham predné koleso do vzduchu, nemám potrebu kontrolovať počet kilometrov na tachometri a je mi na saláme, že nejdem ani 20 km/h. Široké plášte majú trakcie doslova na rozdávanie. Hoci na asfaltových rovinkách táto vlastnosť pochopiteľne spomaľuje, v krátkych strmých výjazdoch, klopenkách a na koreňoch som pánom situácie ja. Bike drží stopu ako prikovaný a tam, kde by ma za iných okolností dávno vynieslo alebo by mi prešmykovalo zadné koleso, si to púšťam ešte rýchlejšie a celkom bez obavy.


Tučné gumy a slušná porcia zábavy

Tučné kolesá odpustia veľa a hoci vás na rovinatých presunoch vytrápia trochu viac, tak v zjazde sa vám táto energia určite vykompenzuje nefalšovanou radosťou. Ja osobne si viem celkom dobre predstaviť, že by som k takémuto typu bicykla dokúpil ešte druhý set 29“ kolies s rýchlejšími plášťami a nemal by som problém využívať bicykel na všetko - od dochádzania do práce, cez odjazdenie marátonov, až po blbnutie na technických singláčoch alebo brázdenia zasneženej krajiny cez zimu. Jediné, čo mi na takomto type bicykla mierne chýba, je teleskopická sedlovka. Chápem, že snahou návrhárov bolo spraviť bike čo najjednoduchší a bezporuchový, no možnosti na ešte väčšie vyblbnutie sa v zjazdoch by to patrične znásobilo.


Druhou a poslednou výtkou z mojej strany je celková hmotnosť bicykla. Nejaké to kilečko nadváhy je pochopiteľné vzhľadom na oceľový rám a objemné kolesá s extra širokými ráfikmi. Ja by som určite potenciálnym záujemcom odporúčal prerobiť kolesá na bezdušové, keďže plášte aj kolesá sú na to pripravené a stačí dokúpiť pásku, ventilky a tmel. Nehovoriac o tom, že odstránením pluskových duší by ste si polepšili minimálne o pol kila.

Suma sumárum - jedná sa o vydarený a mimoriadne hravý bike, ktorý aj v rámci kategórie pluskových hardtailov, patrí určite k tomu lepšiemu z hľadiska geometrie a jazdných vlastností.

Plusy:

  • Odolný a pohodlný oceľový rám.
  • Hravá geometria.
  • Tubeless ready kolesá aj plášte.
  • Príprava na 3 košíky, blatníky aj nosič.
  • Vkusné detaily.

Mínusy:

  • Absencia teleskopickej sedlovky.
  • Vyššia hmotnosť.


Na záver už doplním len, že bicykel sa vyrába v piatich veľkostiach (S-XXL) a doporučená maloobchodná cena pre tento model je stanovená na 1 150 € . Kompletnú špecifikáciu nájdete na stránkach výrobcu Marin.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Rock Machine Whizz FS – kontroverzný, no jazdecky dokonalý
Whizz je typ bicykla, pri ktorom sa mnoho jazdcov rozchádza pri názore, či sa im páči. Dizajn je jedna vec, ale ja som mal možnosť na ňom jazdiť a o pocity sa s vami podelím v teste.
Unboxing: Marin Pine Mountain 2 – oceľový dobrodruh
Vypnúť počítač či odstaviť auto, zbaliť si všetko potrebné a vyraziť naproti tichu hôr a prírody aj na niekoľko dní. Tento bicykel unesie všetko, čo potrebuješ.
Prečo som presedlal z gravelu na hardtail – test Superior XP 979
O univerzálnosti hardtailov sa už popísalo dosť. Dnes, v dobe gravelovej, je čoraz ťažšie tú univerzálnosť nájsť a obhájiť. Presvedčil ma tento karbónový Superior?
keyboard_arrow_up