
Test: Rock Machine Whizz FS – kontroverzný, no jazdecky dokonalý
Whizz je typ bicykla, pri ktorom sa mnoho jazdcov rozchádza pri názore, či sa im páči. Dizajn je jedna vec, ale ja som mal možnosť na ňom jazdiť a o pocity sa s vami podelím v teste.
Rock Machine svoje dlhoročné skúsenosti v horskej cyklistike premieta neustále do svojich modelov a všimol som si to aj pri modeli Whizz. Na geometrii spolupracovala aj legenda Michal Prokop a dokonca na tomto ráme český enduro jazdec Adam Maxa vyhral Svetový pohár.Stavili na vývoj a kompatibilitu
Prvé informácie o novom ráme od Rock Machine boli už v roku 2022, vtedy ho bolo možné vidieť len ako 3D model (maketu) z plastu. Vývoj bicykla nie je žiadna prechádzka ružovou záhradou. Nakresliť si rám v počítači a vyrobiť ho sú naozaj len tie najhlavnejšie kapitoly príbehu. Menšie kapitolky sú rozdelené ešte na desiatky ďalších krokov.Niet sa potom čo čudovať, že menšie značky často vynechajú vlastný vývoj a nakúpia katalógové rámy. Rock Machine ale medzi ne určite nepatrí a pri modeli Whizz sa vydal dlhšou a zložitejšou cestou – vyvíjal úplne nový a môžem povedať, že revolučný rám.

Rám bicykla je modulárny. Snažili sa ho vyvinúť tak, aby bol maximálne univerzálny. Jednotlivé rámové prvky budú vhodné pre klasické bicykle, a tiež aj pre elektrobicykle - či už sa bavíme o celoodpružených modeloch, alebo o hardtailoch. Dominantným prvkom je odliatok hornej rámovej rúrky. Rock Machine ju označuje ako Split Top Tube - delenú hornú rúrku, čo majú aj patentované.

Zadná stavba je v podstate variáciou virtuálneho zavesenia zadnej stavby, s ktorou má značka dlhoročné skúsenosti. Pôvodne bola totiž navrhnutá pre Blizzard. Nesie označenie Floating Pivot System (FPS) a jej princíp spočíva na pevnom trojuholníku zavesenom na dvoch vahadlách.
Za zmienku určite stojí aj to, že pri modeli Whizz je možné vnútorné vedenie kabeláže a tiež aj vonkajšie, pre ľahší servis. Je na vás, pre ktorú alternatívu sa rozhodnete.

Ako je „ohádzaný“?
Predný trojuholník rámu je vyrobený z hliníkovej zliatiny 6061-T6 a je vidieť, že sa s ním vyhrali. Predovšetkým oblasť za hlavovou rúrkou je neprehliadnuteľná. Horná rámová rúrka (ak sa tak dá nazvať) je nízka, čo dáva jazdcovi veľa priestoru na manipuláciu počas jazdy.Horná rámová rúrka je delená a do vzniknutej medzery napasovali tlmič a technológiu Flip Chip, vďaka ktorej je možné na ráme meniť zdvih v ozaj širokom rozsahu (140/160/180 mm). V prípade trailovej verzie sa bavíme o zdvihu 140 mm. Ďalšie varianty s vyšším zdvihom sú osadené tlmičmi s inou roztečou, a to 230/65 pri 160 mm zdvihu, a 250/65 pri 180 mm. Hmotnosť bicykla sa zastavila na 17,2 kg pri veľkosti M.
Pruženie má na starosti RockShox. Konkrétne vpredu pracuje jedna z najlepších vidlíc v gravity segmente – Lyrik Select +. Vzadu kontroluje situáciu nový tlmič Vivid Select s absenciou uchytenia Trunnion. Whizz má vpredu aj vzadu zdvih na úrovni 150/140 mm a zvládne aj nejaký ten väčší skok či prejazd slušnými korienkami.
O pohon sa stará 12-rýchlostná elektronická sada GX od značky SRAM a čerešničkou je bezdrôtová sedlovka Reverb AXS so zdvihom 170 mm. Kapitolou samou osebe sú brzdy a kotúče. Minerálnym olejom plnené SRAM brzdy DB8 som mal možnosť testovať už aj na ebiku – brzdiť zvládali veľmi dobre a nejavili známky zníženia účinnosti ani po dlhých zjazdoch, za čo možno vďačiť aj 200 mm kotúčom.
Pneumatiky WTB Trailboos 2,4" mali veľmi tenké bočne steny, čo malo za príčinu defekt počas jedného výjazdu. Viem, že ide skôr o trailovo ladený bike, no som zvyknutý na to, že sa viem spoľahnúť na svoje pneumatiky. Vyriešil by som to určite insertom a mliekom.
Špecifikácia a geometria
Prvá skúška - stúpanie a samozrejme zjazd
Hneď po nasadnutí a prvých metroch oceňujem geometriu prepákovania. Vďaka tomu je bicykel schopný pohlcovať nerovnosti aj počas pedálovania bez toho, aby ste sa zbytočne pohupovali. Ten, kto takéto riešenie vyskúšal, mi dá za pravdu, že tu sa nedá nič pokaziť a že to funguje výborne.
Geometria mi ihneď pasovala, čo značí, že to je bicykel stvorený na gravity jazdenie. Je to vidieť nielen do kopca, ale aj smerom nadol. Nízko položený stred a 29-palcové kolesá vám razom dodajú stabilitu, o akej sa vám mohlo doteraz iba snívať. Každý skok, prejazd technickým úsekom alebo strmý zjazd je zrazu pokojnejší.
Stotožňujem sa s názorom, že ebike je síce ťažší, no vďaka tomu má lepšiu stabilitu a grip. Pri Whizze som mal spočiatku rešpekt práve kvôli tomu, že je približne o 5 kg ľahší. Fascinovalo ma, ako som mohol vidieť na tlmič počas jazdy a všimol som si jeho citlivý chod. Na „analógu“, priznám sa, nejazdím už asi dve sezóny a mal som obavy, aké to bude, no nič zásadné sa nedialo a len ma príjemne prekvapilo, ako bicykel vedel žehliť nerovnosti.
Aj keď počasie v čase testovania veľmi nespolupracovalo a dážď menil moje obľúbené traily na zradné, jazda na Whizze bola pôžitok. Každý skok bol kontrolovaný nielen pri odraze, ale aj pri dopade. Treba si však uvedomiť, kde sa končia hranice a hlavne aj zdvihy s hodnotou 150/140 mm. No pri citlivom zaobchádzaní si človek dovolí aj zjazdové trate, nielen traily.

Plusy
- Jedinečný dizajn
- Výborná špecifikácia
- Bezdrôtové radenie a sedlovka
- Technológia Flip Chip a možnosť meniť zdvih
Mínusy
- Cena bicykla
- Kontroverzný vzhľad
- Plášť
- Hmotnosť
Pre koho?
Ak sa rozhodujete pre kúpu bicykla s podobnými zdvihmi, ktorý ma veľmi nadštandardnú výbavu a ešte aj jedinečný dizajn, tak dajte Rock Machine Whizz FS I 90 AXS šancu, alebo prinajmenšom si ho choďte vyskúšať.Bicykel by som odporučil nielen nadšencom enduro trailov, ale aj tým, ktorí uprednostnia výlety v horách a chcú mať bicykel, ktorý nič neprekvapí. To všetko umožní kombinácia veľkých kolies, dostatočného zdvihu a vhodne zvolenej geometrie. Môžeme ho pokladať za akýsi trailový univerzál, na ktorom si užijete výjazdy „za svoje“ (v prípade, že sa nikam neponáhľate) a rovnako aj poriadnu zábavu v bikeparku.
Cena testovaného modelu je 5 499 €, ale so zákazníckym účtom môže byť 4 999 €. Všetky detaily sa dozviete na tomto odkaze.