Wilier Cento 10 NDR – pohodlie a aerodynamika?

Tlmiaci element, aerodynamika alebo možnosť zvoliť si brzdy podľa chuti - to je novinka od značky Wilier, ocenená aj na výstave EUROBIKE 2017.

“Trh s cestnými bicyklami sa neustále vyvíja. Noví cyklisti prichádzajú do sveta vysoko výkonných bicyklov s rôznymi cieľmi, ktoré nie sú čisto pretekárske. Chcú uvoľnenú geometriu, mať možnosť namontovať širšie pneumatiky a kotúčové brzdy a hlavne, chcú prejsť na bicykli dlhé vzdialenosti... V podstate chcú perfektnú zmes citlivosti, výkonu, nízkej hmotnosti, kvality jazdy a pohodlia.”

Takéto informácie sa dajú dočítať z oficiálnych zdrojov o modeli Wilier Cento 10 NDR. Ten by sa dal radiť do kategórie endurance, teda medzi cestné bicykle, kde sa kladie dôraz hlavne na pohodlie jazdca. Tento model v sebe spája aj športové vlastnosti, a to pomerne výrazným spôsobom. Aj preto si vyslúžil ocenenie na výstave EUROBIKE 2017 v kategórii športových bicyklov.


Dizajn

Začnem tým, čo je zjavné na prvý pohľad. Konkrétne predstavený model je ladený do elegantnej čiernej kombináciou matnej čiernej s lesklou a sivým logom. Pričom Wilier prináša aj ďalšie pestrejšie farebné kombinácie pre modelový rad Cento.

Prvou výraznou odlišnosťou od štandardu je fakt, že ako jeden z mála umožňuje namontovanie ako klasických bŕzd (typ direct mount), tak aj tých kotúčových (flat mount). Užívateľ si tak môže vybrať, prípadne podstúpiť neskorší upgrade. V prípade, že zvolíte kotúčové brzdy, sú diery na tie klasické prekryté, aby nerušili celkový dizajn.

Kotúče alebo klasika?


Výbava

Predstavený bicykel je kompletne osadený najnovšou sadou Shimano Dura Ace Di2. “Majestátnosť” celej tejto stavbe dodávajú 50 mm vysoké karbónové kolesá talianskej značky Ursus. Riadítka sú aerodynamicky tvarované a podobne je na tom aj predstavec spolu s podložkami. Všetky komponenty sú v podstate karbónové.


Geometria rámu a technické vychytávky

Ako už bolo spomínané vyššie, primárnym cieľom bicykla je pohodlie. Lenže, zrejme lepšie by bolo spojenie športové-pohodlie, kedy geometria nie je výrazne agresívna, ale ani extrémne turistická.

Dominantou celého rámu je už na prvý pohľad viditeľný tlmiaci element umiestnený medzi sedlovou trubkou a zadnými vzperami - celý systém sa nazýva Actiflex. Tým sa nemyslí len samotný tlmiaci element, ale rovnako geometria a vrstvenie karbónu, čo vo výsledku umožňuje pohyb zadnej stavby v rozsahu niekoľko milimetrov. Dôležitým komponentom systému je akási hliníková spojka, zabraňujúca nechcenému pohybu do strán. Pohyb vo vertikálnom smere je pod kontrolou elastomeru vyrobeného z technopolyméru, ktorý má vysokú odolnosť voči vonkajším podmienkam. Jedná sa najmä o vplyv teploty, kedy niektoré typy elastomerov výrazné tuhnú s nižšími hodnotami - v tomto prípade sú zaistené konštantné vlastnosti v rozsahu -40 až 150°C. Celkovo je tento tlmiaci element dostupný v 3 stupňoch tvrdosti pre rôzne váhové kategórie jazdcov. Výhodou oproti ostatným podobným konštrukciám je najmä výrazne vyššia torzná tuhosť vďaka spomínanej hliníkovej spojke pri zachovaní vysokej miery pohodlia.


Ako sme už spomínali, na rám sa dajú zvoliť oba typy bŕzd, preto sú aj pätky rámu demontovateľné, aby sa mohlo “migrovať” medzi koncovkami na rýchloupínak a pevnou oskou štandardu 142x12 mm. Celý rám je pritom tvarovaný výrazne aerodynamicky.


Jazdné vlastnosti

Každého asi najviac zaujíma, či je tlmenie nerovností, ktorým sa tento bike pýši, naozaj citeľné v praxi. Môžeme potvrdiť, že to skutočne funguje a tlmenie je 100% funkčné. Jazdec si tak užije oveľa menšie rázy do svojej zadnej časti ako pri klasickej žiletke. Ak to spojíte s možnosťou bez problémov obuť 28 mm plášte, máte v rukách stroj skutočne ideálny aj na naše cesty. V prípade, že zvolíte kotúčové brzdy, je možné ísť až na šírku 32 mm. V podstate máte v rukách doslova univerzálny model, ktorý poskytne potrebné pohodlie pri dlhých výjazdoch a výletoch, no vôbec sa nebude brániť rýchlej športovej jazde. Teda, rozumný kompromis, kde sa nájde široké spektrum jazdcov.

Tento model nestráca ani v oblasti aerodynamiky, čo je celkom zjavné už na prvý pohľad a čomu napomáha aj kombinácia predstavca a riadítok. Samozrejme, výhody sa prejavia až pri vyšších rýchlostiach a najmä v kombinácii s vysokým profilom karbónových kolies - navyše, v tomto prípade osadených na keramických ložiskách. Charakteristické vlastnosti rámu sú zachované v celom spektre veľkostí, pretože každá jedna veľkosť má rozdielnu hrúbku trubiek, vrátane ich stien. Väčší rám teda nebude citeľne mäkkší a naopak.


Samostatnou kategóriou je sada Shimano Dura Ace Di2, ktorá sa dá v tomto prípade ovládať jednak ovládačmi pri brzdových pákach, ale aj na ich vrchole, kde boli skryté tlačidlá na ovládanie zadného meniča. Pritom je značne “inteligentná”. Neumožňuje napríklad zaradenie najťažších prevodov pri zaradenom malom prevodníku. Taktiež, keď je zaradený najťažší prevod a dáte pokyn k zhodeniu na malú pílu, tak najskôr sa prehodia o dva ľahšie prevody vzadu na kazete. Pri držaní stlačeného tlačidla sa prehazdovačka vie rýchlo a presne dostať od najľahšieho až po najťažší prevod a naopak.



Pre koho je určený?

Wilier so svojím modelom Cento 10 NDR mieri na skutočne široké spektrum užívateľov. Najmä na tých, ktorí chcú pohodlie, ale nemajú záujem o vyslovene “turistický” model. Naopak, ak príde chuť, tak sa do toho môžu poriadne oprieť, čomu napomáha geometria, celková tuhosť a aerodynamika.

Pomerne ojedinelá možnosť voľby potom dáva na výber medzi kotúčovými brzdami a klasickými ráfikovými, takže v budúcnosti nebude užívateľ limitovaný. Celkovo sa podobný koncept ideálne hodí pre jazdcov, ktorí chcú mať jeden bicykel na všetko bez vplyvu na celkový výkon či pohodlie. Dovozcom značky Wilier na Slovensko je Realsport a viac informácií nájdete na tomto odkaze alebo na stránkach výrobcu Wilier.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up