Test: Mondraker Foxy Carbon R - trailový lišiak zo Španielska
Foxy je jeden z “najsexi” bicyklov, aké som kedy mal na test, avšak bude jazdiť aj tak, ako vyzerá? Čítajte v našom teste.
Mondraker je známy tým, že sa snaží rozmýšľať “outside the box”, čo by sme mohli voľne preložiť ako "myslieť inak alebo robiť veci spôsobom, ktorý nie je zaužívaný" - presne tak nejak vznikla myšlienka Forward Geometry. Ešte donedávna sa reach a celkový posed bicykla riešil pomocou dlhého predstavca, až pokiaľ sa pár múdrych hláv dalo dokopy a vymysleli koncept, kedy sa potrebná dĺžka predstavca premietla priamo do vrchnej trubky. (Pre bližšie info odporúčam pozrieť článok Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov). Toto spôsobilo, že celková dĺžka bicykla sa síce natiahla, ale použitím veľmi krátkeho predstavca sa poloha riadítok nezmenila.Toto je asi najdlhší bicykel, aký som mal na test a pri vykladaní do strešného nosiča mi rozchod kolies (WB) na úrovni 1 241 mm, vošiel len tak tak. V tejto fáze začínam mať strach, ako sa na tom bude jazdiť.
Špecifikácia a geometria
Prvá skúška- stúpanie
Hneď po nasadnutí a prvých metroch oceňujem Zero Suspension System, čo je vlastne taký VPP od MONDRAKER-u, kedy tlmič nie je uchytený priamo na rám, ale iba na dvoch vahadlách. Vďaka tomu je schopný pohlcovať nerovnosti aj počas pedálovania bez toho, aby ste sa zbytočne pohupovali. Ten, kto takéto riešenie vyskúšal, mi dá za pravdu, že tu sa nedá nič pokaziť a že to funguje výborne.Pri stúpaní som uzamknutie tlmiča nepoužil skoro vôbec, okrem doby, keď som chcel vyskúšať, či tam bude nejaký badateľný rozdiel, avšak žiadny som nezaznamenal. Geometria tohto rámu je dotiahnutá k dokonalosti a je to vidieť nielen do kopca, ale aj smerom nadol. Ono, 500 mm reach a poriadny wheel base, vám razom prepožičajú stabilitu, o akej sa vám mohlo doteraz iba snívať. Každý skok, prejazd rockgardenom alebo strmý zjazd je zrazu pokojnejší a jazdu som si doslova užíval. Nie som veľmi fanúšik ultra strmých zjazdov, kde ste celý čas na brzdách, a preto aj pri zjazde z Čachtického hradu po traili Bathory som sa už videl, ako idem vedľa biku, ale na moje prekvapenie to šlo bez problémov. Aj keď počasie teraz veľmi nespolupracovalo a dážď menil moje obľúbene traily na súboj v blate, jazda na líške bola pôžitok. Každý skok bol sprevádzaný dávkou sebavedomia a stability nielen pri odraze, ale aj pri plachtení vzduchom. Treba však dávať pozor a vedieť, kde už končia vaše hranice, lebo Foxy vás bude pokúšať robiť veci, ktoré ste predtým obchádzali po “chicken lajne”.
Dlhý = neobratný?
Aké je to teda jazdiť s “autobusom” po traili? Keby som sa nepozrel do papierov, tak sa budem s vami hádať, že to nemôže byt taký dlhy bike. Ale keď to porovnáme napríklad s Kellys Swag vo veľkosti L kde WB je 1 223 mm, alebo Cannondale Trigger s 1 190 mm, tak tie dva centimetre tam musia byť cítiť, či nie? Predĺžený WB mi dovolil vpáliť do rozbitých pasáží sprvu až strašidelnou rýchlosťou, čo mi za chvíľu prišlo úplne prirodzené. Horšie to bolo po presadnutí späť na iný bike, kde som márne hľadal tú stabilitu a istotu. Dĺžka zadnej stavby je 425 mm a otočením pätky sa dá predĺžiť na 435 mm.Kľukaté trailíky nie sú žiadny problém a pomedzi stromami si v tichosti budete svišťať, až na ten bowden od sedlovky, ktorý vnútri mláti jedna radosť. Našťastie sú priechodky dosť široké, a tak nebude problém zamedziť tomuto neduhu.
Dá sa vôbec niečo pokaziť na takomto biku?
Rám je vyrobený z prvotriedneho karbónu Stealth Carbon a je vidieť, že sa s ním vyhrali. Veď, pozrite na fotky a už len pohlaď na tenučkú hornú rámovú trúbku nenechá chladným žiadneho bikera. Pruženie má na starosti RockShox, a to konkrétne - vpredu nová Revelation vidlica, čo je reinkarnácia starej Pike, a tak ponúka 35 mm vnútorné nohy, boost standard a celkom hladký a kontrolovaný chod. Vzadu kontroluje VPP tlmič Deluxe RL Debonair s vrchným uchytením Trunnion. Stačí nastaviť správny sag a viac sa nestarať, všetko funguje, ako má. Foxy má vpredu aj vzadu zdvih zhodne na úrovni 150 mm a zvládne aj nedoletený skok .O pohon sa stará 11-rýchlostná sada NX od značky SRAM, čo trošku pri pohľade na cenu “zamrzí”. Nechápte ma zle, NX radí dobre, ale za 3 500 € si tento bicykel v takejto výbave nekúpi veľa ľudí, čo je asi tá najväčšia škoda. Kapitolou samou o sebe sú brzdy a kotúče. Toto je EN/AM bicykel a brzdy MT500 tu skrátka nemajú čo robiť, nakoľko pri mojej hmotnosti nie je problém, aby zvädli aj na krátkom traili. Dosť tomu pomáhajú kotúče v hodnote pár €, ktoré sa úprimne dávajú na bicykle v úplne inej kategórii. To isté platí o pneumatikách, ktoré sú jednak len jednozmesové a aj vzor sa mi zdal trochu viac “XC orientovaný”. Naopak, sedlovka pre mňa neznámej značky Onoff Pija fungovala spoľahlivo a bez zaváhania.
Plusy:
- Forward geometria.
- Skvelé jazdné vlastnosti.
- Kvalitné spracovanie.
Minusy:
- Slabšia výbava.
- Búchajúci bowden v ráme
Takže, nakupovať?
Ak sa rozhodujete pre kúpu bicykla s podobnými zdvihmi, tak dajte lišiakovi šancu a prinajmenšom si ho choďte vyskúšať - určite nebudete sklamaní. Tá výbava mohla byť lepšia, ale pre mňa je najdôležitejšie ako bicykel jazdí a a ako poznám bikerov, tak väčšina začne po čase s tuningom. Alebo sa mýlim?Cena testovaného modelu je cca 3 355 € a všetky detaily vrátane geometrie, či presnej špecifikácie sa dozviete na tomto odkaze.