Test: Mondraker Foxy Carbon R - trailový lišiak zo Španielska

Test: Mondraker Foxy Carbon R - trailový lišiak zo Španielska

15 komentárov

Henry33 03.05.2018 15 fotografií   Mondraker Horsky Bike Horska Cyklistika Test Karbon MTB

Foxy je jeden z “najsexi” bicyklov, aké som kedy mal na test, avšak bude jazdiť aj tak, ako vyzerá? Čítajte v našom teste.

 

Mondraker je známy tým, že sa snaží rozmýšľať “outside the box”, čo by sme mohli voľne preložiť ako "myslieť inak alebo robiť veci spôsobom, ktorý nie je zaužívaný" - presne tak nejak vznikla myšlienka Forward Geometry. Ešte donedávna sa reach a celkový posed bicykla riešil pomocou dlhého predstavca, až pokiaľ sa pár múdrych hláv dalo dokopy a vymysleli koncept, kedy sa potrebná dĺžka predstavca premietla priamo do vrchnej trubky. (Pre bližšie info odporúčam pozrieť článok Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov). Toto spôsobilo, že celková dĺžka bicykla sa síce natiahla, ale použitím veľmi krátkeho predstavca sa poloha riadítok nezmenila.

Toto je asi najdlhší bicykel, aký som mal na test a pri vykladaní do strešného nosiča mi rozchod kolies (WB) na úrovni 1 241 mm, vošiel len tak tak. V tejto fáze začínam mať strach, ako sa na tom bude jazdiť.



Špecifikácia a geometria






Prvá skúška- stúpanie


Hneď po nasadnutí a prvých metroch oceňujem Zero Suspension System, čo je vlastne taký VPP od MONDRAKER-u, kedy tlmič nie je uchytený priamo na rám, ale iba na dvoch vahadlách. Vďaka tomu je schopný pohlcovať nerovnosti aj počas pedálovania bez toho, aby ste sa zbytočne pohupovali. Ten, kto takéto riešenie vyskúšal, mi dá za pravdu, že tu sa nedá nič pokaziť a že to funguje výborne.



Pri stúpaní som uzamknutie tlmiča nepoužil skoro vôbec, okrem doby, keď som chcel vyskúšať, či tam bude nejaký badateľný rozdiel, avšak žiadny som nezaznamenal. Geometria tohto rámu je dotiahnutá k dokonalosti a je to vidieť nielen do kopca, ale aj smerom nadol. Ono, 500 mm reach a poriadny wheel base, vám razom prepožičajú stabilitu, o akej sa vám mohlo doteraz iba snívať. Každý skok, prejazd rockgardenom alebo strmý zjazd je zrazu pokojnejší a jazdu som si doslova užíval. Nie som veľmi fanúšik ultra strmých zjazdov, kde ste celý čas na brzdách, a preto aj pri zjazde z Čachtického hradu po traili Bathory som sa už videl, ako idem vedľa biku, ale na moje prekvapenie to šlo bez problémov. Aj keď počasie teraz veľmi nespolupracovalo a dážď menil moje obľúbene traily na súboj v blate, jazda na líške bola pôžitok. Každý skok bol sprevádzaný dávkou sebavedomia a stability nielen pri odraze, ale aj pri plachtení vzduchom. Treba však dávať pozor a vedieť, kde už končia vaše hranice, lebo Foxy vás bude pokúšať robiť veci, ktoré ste predtým obchádzali po “chicken lajne”.



Dlhý = neobratný?


Aké je to teda jazdiť s “autobusom” po traili? Keby som sa nepozrel do papierov, tak sa budem s vami hádať, že to nemôže byt taký dlhy bike. Ale keď to porovnáme napríklad s Kellys Swag vo veľkosti L kde WB je 1 223 mm, alebo Cannondale Trigger s 1 190 mm, tak tie dva centimetre tam musia byť cítiť, či nie? Predĺžený WB mi dovolil vpáliť do rozbitých pasáží sprvu až strašidelnou rýchlosťou, čo mi za chvíľu prišlo úplne prirodzené. Horšie to bolo po presadnutí späť na iný bike, kde som márne hľadal tú stabilitu a istotu. Dĺžka zadnej stavby je 425 mm a otočením pätky sa dá predĺžiť na 435 mm.

Kľukaté trailíky nie sú žiadny problém a pomedzi stromami si v tichosti budete svišťať, až na ten bowden od sedlovky, ktorý vnútri mláti jedna radosť. Našťastie sú priechodky dosť široké, a tak nebude problém zamedziť tomuto neduhu.



Dá sa vôbec niečo pokaziť na takomto biku?


Rám je vyrobený z prvotriedneho karbónu Stealth Carbon a je vidieť, že sa s ním vyhrali. Veď, pozrite na fotky a už len pohlaď na tenučkú hornú rámovú trúbku nenechá chladným žiadneho bikera. Pruženie má na starosti RockShox, a to konkrétne - vpredu nová Revelation vidlica, čo je reinkarnácia starej Pike, a tak ponúka 35 mm vnútorné nohy, boost standard a celkom hladký a kontrolovaný chod. Vzadu kontroluje VPP tlmič Deluxe RL Debonair s vrchným uchytením Trunnion. Stačí nastaviť správny sag a viac sa nestarať, všetko funguje, ako má. Foxy má vpredu aj vzadu zdvih zhodne na úrovni 150 mm a zvládne aj nedoletený skok .



O pohon sa stará 11-rýchlostná sada NX od značky SRAM, čo trošku pri pohľade na cenu “zamrzí”. Nechápte ma zle, NX radí dobre, ale za 3 500 € si tento bicykel v takejto výbave nekúpi veľa ľudí, čo je asi tá najväčšia škoda. Kapitolou samou o sebe sú brzdy a kotúče. Toto je EN/AM bicykel a brzdy MT500 tu skrátka nemajú čo robiť, nakoľko pri mojej hmotnosti nie je problém, aby zvädli aj na krátkom traili. Dosť tomu pomáhajú kotúče v hodnote pár €, ktoré sa úprimne dávajú na bicykle v úplne inej kategórii. To isté platí o pneumatikách, ktoré sú jednak len jednozmesové a aj vzor sa mi zdal trochu viac “XC orientovaný”. Naopak, sedlovka pre mňa neznámej značky Onoff Pija fungovala spoľahlivo a bez zaváhania.

Plusy:

  • Forward geometria.
  • Skvelé jazdné vlastnosti.
  • Kvalitné spracovanie.

Minusy:

  • Slabšia výbava.
  • Búchajúci bowden v ráme




Takže, nakupovať?


Ak sa rozhodujete pre kúpu bicykla s podobnými zdvihmi, tak dajte lišiakovi šancu a prinajmenšom si ho choďte vyskúšať - určite nebudete sklamaní. Tá výbava mohla byť lepšia, ale pre mňa je najdôležitejšie ako bicykel jazdí a a ako poznám bikerov, tak väčšina začne po čase s tuningom. Alebo sa mýlim?

Cena testovaného modelu je cca 3 355 € a všetky detaily vrátane geometrie, či presnej špecifikácie sa dozviete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

bmprsvz777 04.05.2018 (07:36)

Mondraker prišiel s geometriou "long, low, slack" v roku 2011, doslova predbehli dobu. Je to ako s lietadlom, keď to dobre vyzerá, tak to dobre lieta...

 
Podoba bmprsvz777 04.05.2018 (08:49)

už koncom 90tych Gary Fisher s Genesis geometriou slušne natiahol predný trojuholník a offset vidlice ..

 
hurmikak 03.05.2018 (17:12)

Pekna rychla recenzia. Ale udaj o hmotnosti, ako uz tradicne, hladam marne. Idealne by bolo foto na displej digitalnej vahy. Inak neverim

 
hurmikak hurmikak 03.05.2018 (17:13)

Tak hmotnost som nasiel v specifikacii. 13.6 kg bez pedalov. Rad by som vedel aka je realita. Udavana hmotnost je casto vo velkosti S.

 
Henry33 hurmikak 03.05.2018 (18:28)

Ahoj na test som mal veľkosť L a nameraná hmotnosť bola skoro totožná s výrobcom. Konkrétne 13,7kg.

 
hurmikak Henry33 03.05.2018 (19:53)

S tymi 450g superstar pedalmi?

 
Henry33 hurmikak 03.05.2018 (20:27)

Nie bez nich ale aj keby 15 vazil tak budes vysmiaty od ucha k uchu

 
Descartes 04.05.2018 (10:19)

Mne osobne pride ta cena este celkom priazniva vzhladom na spickovy celokarbonovy ram s premakanym systemom odpruzenia od liderskej znacky ako Mondraker. Ci?

 
Henry33 Descartes 04.05.2018 (10:40)

Takto v katalogu to vyzera ze cena je premrstena ale ked sa zvezies tak uz ti nepride taka zla. Ten ram je naozaj perfektny!

 
Swarz 04.05.2018 (11:30)

Neviem co sa im porobilo v Mondrakeri ale na tomto vynovenom Foxy modele je najvacsia slabina spackany priebeh paky

http://linkagedesign.blogspot.sk/2018/03/mondraker-foxy-275-2018.html

Nejake vacsie skoky a bude sa tvrdo dopadat na dorazy, nezachrania to ani vlozky do tlmica.

Model Dune je omnoho lepsia volba ten tento problem nema

 
johny.kollar Swarz 04.05.2018 (12:11)

Naladenie progresivity je presne take, ake pre tento model ocakavaju. Ja viem, kazdy si povie, ze zavodna geometria, 150 zdvihy, nizka vaha, to je take nase endurko... ale nie, foxyna urcite nie je na zavodenie ci prilezitostne skakanie v bikeparku - na to je Dune s inou charakteristikou prepakovania. Mondraker mozno pochopil, ze medzi modelovymi radmi treba rozlisovat nie len zdvihom, ale hlavne vlastnostami pruzenia.

 
Swarz johny.kollar 04.05.2018 (12:46)

Tuto to ale prehnali, je to naladene az prilis mierne. O progresivinom ladeni je tazko hovorit, to je velmi mierne a je len do polovicky zdvihu, nasledne je LR cisto regresivne.
Ocakaval by som tvrdsie ladenie aspon z polovicky take ako ma novy canyon spectral. Ono na tych novych tlmicoch metrickeho standardu aj ked mas progresivnejsi ram tak nieje problem vyuzit cely zdvih. Tie tlmice maju dost vyrovnanu krivku podobnu pruzine ak v nich niesu tokeny. No a ak nestaci tak tam natrepes tokeny a malo by to dat aj tvrdsie veci. Tento bike ale ak kupi drtic/bombovac co sa v tom nevyzna tak bude sklamany, nepomozu mu ani tokeny.

Ale slapatelnost to ma paradnu a urcite netreba ani zamykanie tlmica s tymto suhlasim s autorom.

 
Henry33 Swarz 04.05.2018 (13:01)

No mozno ta krivka nevyzera az tak najlepsie ale nemal som z toho bicykla pocit ze by bol regresivny. Tokeny v tlmici som neskusal pozerat kolko tam vyrobca dal. Tlmic som jazdil na 160 psi a Shockwiz ukazoval ze mi treba este trosku pridat vzduch cca asi 10psi a jeden token. Bottoming za cely test bol iba dva krat cize nic tragicke.
Drtic by si mal kupit bicykel urceny na drtenie toto je trailovy bike a tak ho nemozeme porovnavat s enduro bicyklami ako je dune.

 
Henry33 Swarz 04.05.2018 (12:36)

tiez sa priklanam k nazoru ze Foxy je trailovy bike a na nejake velke skakanie to nebude. Samozrejme skoky zvladne v pohode vsetky napriklad na TBK nebol s nicim ziadny problem a na doraz som sa nedostal. Do bikeparku to ale na nejake dropy nieje urcene.

 
Swarz Henry33 04.05.2018 (12:50)

Jasne TBK by to malo zvladnut vpohode (ak su v tlmici tokeny ale vyrobca ich tam urcite dal aby kompenzoval ten priebeh paky) ale tam fakt nikde niesu nejake tvrde dopady, snad len jeden ma napada vo vrchnej casti TBK.

 
Pridaj komentár