Test: Bell 4FORTY MIPS – trailová prilba s ohľadom na maximálnu bezpečnosť

Test: Bell 4FORTY MIPS – trailová prilba s ohľadom na maximálnu bezpečnosť

Hlava je najzraniteľnejšia časť ľudského tela. Šetriť v tomto ohľade naozaj nemá zmysel, zvlášť, pokiaľ sa vyžívate v drsnejšom štýle jazdy.

To však ešte nutne nemusí znamenať, že za poriadne odolnú “trail-ready” prilbu musíte zaplatiť trojcifernú sumu. Ak ste doteraz ešte nepočuli o pojme MIPS, je na čase trochu zbystriť pozornosť.


Čo je to MIPS a prečo by ho mal človek vôbec chcieť?

Celkom na úvod by sa patrilo povedať, čo to vlastne ten MIPS je a na akom princípe funguje. Táto technológia nie je žiadny rýchlokvasený marketingový ťah, ale jej vývoj vzišiel na základe 19-ročného klinického výskumu vedcov z Royal Institute of Technologies, ktorí ho skúmali na pacientoch v nemocnici Karolinska v Štokholme. Pokiaľ sa bavíme o samotnej skratke, tak písmená MIPS označujú technológiu pomenovanú ako Multi-directional Impact Protection System, čiže systém zameraný na ochranu pred rôzne smerovanými nárazmi.

Prilba vybavená týmto systémom pozostáva z troch hlavných častí - polystyrénovej škrupiny, klznej podložky a elastomérov, ktoré tieto dve časti spájajú a umožňujú im vzájomný rotačný pohyb na úrovni niekoľkých milimetrov. Toto, zdanlivo minimálne prepruženie dokáže efektívnejšie pohlcovať energiu nárazu v rotačnom smere a ochrániť tak mozog pred nebezpečným otrasom. Temennú časť vašej lebky zasa lepšie chráni predĺžená zadná časť prilby.

Ako funguje technológia MIPS?


Spracovanie a prvý dojem - dizajn a lá Batman

Poďme ale späť k samotnej prilbe. Tá na prvý pohľad farbami ani grafickými prvkami veľmi nehýri, no pri detailnejšom preskúmaní jej povrchu nájdete rôzne zaujímavosti. “Batmanovsky” čierno-matnú povrchovú úpravu zdobí žlté logo “MIPS” na bočnej strane a štruktúrovaný nápis “4FORTY” v záhlavnej oblasti. Žlté logo MIPS presvecuje aj cez ventilačný otvor v oblasti čela a na jeho spodnej časti sa nachádza holografická nálepka deklarujúca bezpečnostnú certifikáciu systému MIPS.

Neprehliadnuteľným prvkom je praktický, výškovo nastaviteľný štít. Keď vezmete prilbu do ruky, zistíte, že to nie je žiadne “žiletkárske pierko”, ale poctivá robustná prilba. Jej hmotnosť činí reálne 374 g, čo je samo o sebe veľkým predpokladom, že prilba pri páde niečo znesie. Vnútorná výstelka je vyrobená z jedného kusu a kopíruje takmer celé vnútorné rebrovanie a čelovú časť. O kvalitné odvetranie sa stará 15 otvorov.


Nastavenie podľa gusta

Možnosti nastavenia prilby sa neobmedzujú len na regulátor obvodu hlavy, ale temenný popruh si môžete nastaviť aj výškovo. Perfekcionistov poteší určite aj posuvný štítok, ktorý sa dá v prípade potreby demontovať pomocou imbusového kľúča a dokonca si môžete mierne nastaviť aj výšku jeho vertikálneho uchytenia na prilbe. Vlasatých bikerov určite poteší aj možnosť prestrčenia copu cez kruhový otvor nad nastavovacím kolieskom.


Praktické skúsenosti

Prilba, ktorá sa dostala ku mne na test, mala veľkosť M - čiže obvod 55-59 cm. Na hlavu mi sadla ako uliata a v porovnaní s bežnými XC prilbami v nej bola moja hlava uložená "hlbšie". Vďaka väčšej kontaktnej ploche s hlavou, prilba držala na trailoch ako prikovaná, čomu značne napomáhal aj obojsmerný kolieskový upínací mechanizmus, ktorý nepovolil ani o milimeter.

Miernym nezvykom pre mňa bolo odsadenie popruhov, ktoré vychádzali z prostriedku polystyrenovej škrupiny a nie z vnútra prilby. Popruhy tak nepriliehali tesne na tvár, dali sa pod ne pohodlne strčiť okuliare a koža na spánkoch sa pod nimi teda nemala tendenciu potiť. Prvotne som sa bál, že nastaviteľný štít bude mať na nerovnostiach tendenciu padať dole, no tým, že je k prilbe de facto priskrutkovaný, tak sa táto moja hypotéza v praxi nepotvrdila. Vyššiu hmotnosť som pociťoval najmä pri prechode z ľahšej prilby, no s počtom narastajúcich kilometrov som si postupne privykol.


Pochvalu zaslúži aj vnútorná výstelka, ktorá je uchytená k škrupine veľkým množstvom suchých zipsíkov a nikde neodstáva. Vďaka jej veľkej ploche nikde netlačí a v kritickej oblasti kontaktu čelovej kosti s prilbou ukážkovo lemuje celý jej obvod. Pot z čela teda nesteká do okuliarov ani do očí a keď si prilbu dáte dole aj po dlhšej jazde, nemáte okolo čela vtipnú čiaru ako Frankenstein . Čo sa týka odvetrávania, tak to bolo na výbornej úrovni a hlava sa mi neparila v prilbe ani počas horúcich dní, ktorých bola v priebehu posledného mesiaca drvivá väčšina.


Plusy:

  • robustná konštrukcia
  • MIPS certifikácia
  • „hlboký“ strih dobre kopíruje hlavu
  • výškovo nastaviteľný štít
  • kvalitný mechanizmus utiahnutia
  • dobré odvetranie
  • dobre rozmiestnené výstelky – prilba nikde netlačí

Mínus:

  • vyššia hmotnosť ako udáva nálepka na prilbe

Napriek prevažujúcim pozitívam mám k prilbe BELL 4FORTY predsa len jednu výtku, a to je mierne zavádzajúca hmotnosť. Tá je výrobcom uvádzaná priamo na prilbe v hodnote 333 g, zatiaľ, čo kuchynská váha na displeji ukázala číslo 374 g, teda o 41 g viac. Pokiaľ by som však letel dole singletrackom po hlave, vyššia hmotnosť by bola asi posledná vec, na ktorú by som nadával. Popravde, bol by som za ňu asi celkom vďačný . Čo sa týka funkčnej stránky, prilba zodpovedá súčasným vysokým nárokom a potrebám trail- a enduro-orientovaných jazdcov, ktorí sa to neboja poriadne pustiť dole kopcom.


Je dostupná v štyroch farbách (čierna, biela, fluo a červená), jej cena sa pohybuje okolo 96 € a viac informácií sa dozviete na stránkach slovenského dovozcu PROGRESS CYCLE na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Kvalita, nové technológie a jednoduchosť v rámci konvertibilných prilieb. Tieto slová by mohli definovať novinku od Uvexu – model Revolt.
Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Celotvárová alebo full face prilba musí bezpochyby spĺňať tie najnáročnejšie bezpečnostné kritériá. Kto by ale čakal vo full face prilbe taký prievan?
Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Vedeli ste, že štatisticky sa dá predchádzať až 80 % výjazdom vrtuľníka k zranenému cyklistovi v bikeparkoch? Viac v teste prilby, ktorá s tým veľmi úzko súvisí...
keyboard_arrow_up