Test: Ťažký kaliber v enduro segmente, alebo Marin Attack Trail 7

Tento bike mi dal zabrať a dlho som rozmýšľal, kam ho vlastne zaradiť, nakoľko Attack Trail je taká kategória sama o sebe. O tom aká presnejšie, už viac v samotnom teste...

Pripravený na všetko

Nikdy sa nepozerám, aký bike má prísť na test a radšej sa nechám prekvapiť konkrétnymi detailmi až po prevzatí. Attack Trail sa na nič nehrá a nesľubuje žiadne váhové rekordy, a tak už pri preberaní krabice mi bolo jasné, že toto asi karbón nebude. Na prvý pocit pôsobí mohutne, a tak hneď po poskladaní ide bike na váhu, ktorá ukazuje niečo nad 15 kg. Nič moc hmotnosť, ktorá už sa pomaly blíži DH modelom. Na druhej strane, pri pohľade na mohutnú vidlicu a rám, ktorý sa nezľakne ani toho najťažšieho terénu, sa mu to dá prepáčiť.


Ďalšou vecou, ktorá sa nedá prehliadnuť, je pruženie, ktoré si na starosť zobral u nás dosť málo známy výrobca X-Fusion. Vpredu to je vidlica Metric R so zdvihom 160 mm a na "trailbike" trochu menej používaná oska s priemerom 20 mm. Vidlica je samozrejme neuveriteľne tuhá a moja FOX 36 pri nej vyzerá ako hračka pre deti. Primárne je určená už do kategórie freeride, a tak aj hmotnosť cez 2 200 gramov nás nesmie prekvapiť. Toto všetko sa samozrejme odzrkadlilo aj na jej prejave. Kde Pike a FOX 36 “maslovo” žehlia nerovnosti, tam Metric vletí ako veľká voda a mal som pocit, že nie vidlica kopíruje trail, ale trail kopíruje vidlicu . Citlivosť na malé nerovnosti nie je najlepšia, na druhej strane rolety a rýchlo po sebe idúce nerovnosti, jej veľmi chutili. Počas testu sa mi nepodarilo vidlicu dostať do úzkych a určite nebude mat problém ani v žiadnom bikeparku, kde sa asi bude cítiť najlepšie. Ešte spomeniem, že nastavenie reboundu je na vrchu pravej nohy, a teda je stále po ruke a dá sa ladiť aj počas jazdy.


Zadnú Quad 3 platformu (čítaj virtuálne zavesenie) ma pod palcom tlmič O2 PRO RL so zdvihom 150 mm a možnosťou plného uzamknutia. Zadná stavba má veľmi kultivovaný a vyrovnaný chod. Tlmič si vie veľmi dobre kontrolovať, čo sa deje na zadnom kolese, a tak som počas celého testu nemal potrebu ladiť jeho chod, okrem prvotného nastavenia. Možno by nebolo ani celkom na škodu porozmýšlať, či by sa tu nehodil aj nejaký pružinový tlmič a vyzdvihnúť tak viac bikeparkový potenciál tohto biku.


Geometria a špecifikácia


Budem musieť schudnúť ja?

Mám taký pocit, že už sa začínam opakovať a čo bike, to brzdy, ktoré mi vždy naženú smrť do očí. MT500 nie sú zlé a určite si ich veľa z vás pochvaľuje, ale na tento bicykel nie sú najideálnejšou voľbou. Prirátajme k tomu kotúče (RT66), ktoré sa vlnia už aj na slnku a o srandu je postarané. Tam, kde bežne na svojom biku ani neuvažujem ešte o brzdení, mám v tomto prípade už preventívne pripravené dva prsty na páčke. Attack Trail potrebuje jednoznačne poriadné kotvy, pretože toto by bol prvý komponent, ktorý by som hneď vymenil.



O radenie sa stará sada SRAM NX, teda až na kazetu, ktorá je od SunRace. Myslím, že toto Marin správne vyhodnotil a nešiel tu zbytočne do 12-rýchlostnej sady, ktorá by ho iba predražila. NX radí slušne a vôbec mi nechýbal ani “orlí” prevod, nakoľko vpredu je použitý iba 30T prevodník a spolu s 42 zubmi vzadu, to na našich bratislavských kopcoch bolo až až. Celý “kokpit” si Marin varí sám u seba, avšak tento recept používa väčšina výrobcov a škoda meniť to, čo funguje dobre. Predstavec má veľmi moderných 35 mm a na predné koleso budete mať pod rukami 780 mm hliníkovú páku. Gripy sú skôr také dočasné, avšak väčšina z vás aj tak mení za svoje obľúbene, a preto výrobcovia zbytočne neinvestujú do tohto komponentu.


Kontroverzná jazda

Prvá vec, ktorá ma tak trochu prekvapila, je geometria. V dnešnej dobe dlhých a dlhších bikov som správne očakával po vzore Wolf Ridge, že veľkosť L bude pre mňa to pravé orechové. Avšak hneď, ako som nasadol, som si uvedomil, že toto bude oveľa kratšie, ako som zvyknutý. Pohlaď do tabuliek prezrádza, že vrchná rámová trubka je skoro o 3&nsp;cm kratšia ako na Wolf Ridge pri rovnakom wheelbase (rázvor kolies). Na traili sa to prejavilo väčšou nestabilitou a nervozitou biku. Samozrejme, toto je o zvyku a každému sedí niečo iné a treba si ho vyskúšať predtým, ako miniete ročné prémie. Dnes už snáď nikto nevyberá bike podľa dĺžky sedlovej trubky, ale tak to je asi na inú debatu alebo článok .

Schválne som doteraz nepísal o kolesách a plášťoch, lebo som bol po prvej jazde dosť nahnevaný. V prvom rade chválim Marin, že sa pridal na vlnu širokých ráfikov, pretože vpredu nájdete úctyhodných 36 mm vnútornej šírky, čo je už pomaly pluskový rozmer a vzadu je potom stále pekných 29 mm.


Na druhej strane, od začiatku sezóny si budujem istotu v náklone a postupne stále viac a viac sa odovzdávam do rúk plášťov, ktoré ma zatiaľ vždy podržali. Avšak asi z nepozornosti som sa vrhol do zákruty ako “malý boh” a zalomil to na bočné štuple a už som aj ležal na zemi v prachu. Neveriacky pozerám na plašte, oni na mňa, ako by mi chceli povedať, že čo som vlastne čakal za pár € . Výberom plášťov to Marin úplne “zabil”, síce sa na bočnici môžeme dočítať, že ide o Hansa vo veľkosti 2,35, avšak z rady Performance, čo je pneumatika tak súca na jazdu do obchodu a spať. Rozdiel medzi Performance line a Evo line je priepastný a radšej si plášte hneď vymeňte, aby ste si zbytočne nepokazili zážitok z nového biku.


Všetko sa to snaží zachrániť aspoň skvelé pruženie, ako som už spomínal, ktoré odpustí aj nejakú tú chybičku a nedoletený skok. Samozrejme, predná vidlica je postavená na to najťažšie enduro alebo freeride, a tak si tento bike bude najlepšie rozumieť práve s takýmto terénom. Plné vysunutie vidlice je vždy sprevádzané kovovým cvaknutím, čo neviem, či je bežný jav, ale vôbec ma to neobťažovalo a skôr sa mi to začalo páčiť. Taktiež som si celkom obľúbil nastavenie reboundu na vrchu vidlice. Pri vidlici si treba dať pozor na druhý ventil, ktorý je zospodu pravej nohy a že vraj určený len pre servis . Nakoľko tento bike som mal len požičaný, tak som to pre istotu nechytal, ale bolo by zaujímave skúsiť poladiť tlmenie pomocou tejto komory.


Ešte spomeniem, že zadná stavba je pevná a skoro vôbec sa nekrúti aj napriek tomu, že hlavný pivot by mohol byť dvakrát taký široký, nakoľko miesta tu je až až. Predpokladám, že v nejakej fáze sa tam asi počítalo s prešmykačom, a tak sa pivot musel prispôsobiť. Ale ako hovorím, nemá to našťastie vplyv na tuhosť zadnej stavby. Keď už som to mal doma, tak mi nedalo pozrieť, aké ložiská používa Marin a po objavení nápisu enduro, som rád, že aspoň tu sa nešetrilo. Naviac sú iba vo vahadlách a uložené tak, že nebude vôbec žiadny problém vylisovať a nalisovať nové.


Na viacerých miestach môžete taktiež vidieť, ako sa výrobca snaží ušetriť nejaký ten gram a vyfrézoval prebytočný materiál napríklad na zadnej stavbe. Vyzerá to celkom efektne, avšak čistenie je náročnejšie, pretože práve tu sa tomu blatu najviac páči.


Ach tá sedlovka...

Attack Trail je príjemný bike a jazdí sa na ňom dobre, či už smerom do kopca, kde exceluje zadná stavba a zbytočne sa nepohupuje, ako aj dolu kopcom, kde to je úplne bez kompromisov, čo sa rámu a pruženia týka. Ale aby som bol fér, tak tých kompromisov v zlom slova zmysle je tu pár. Či už sú to brzdy alebo pneumatiky, na ktorých som si už srdce vylial vyššie, tak bohužiaľ aj sedlovka je z kategórie “zvyšujúca tlak”. So značkou Tranz X som sa už stretol a vtedy som nemal žiadne výhrady, avšak táto sa so mnou zahrávala a nefungovala úplne ideálne. Na traili sa jej nechcelo vždy spolupracovať tak, ako by som si predstavoval. Páčka mala tiež trochu horší chod a bolo treba vyvinúť naozaj veľkú silu na jej stlačenie.

Samozrejme, toto môže byť chyba konkrétneho kusu alebo jednoducho už potrebovala servis. Taktiež nechápem, prečo lanko vychádza z rámu von, aby o 5 cm ďalej zase šlo dovnútra a či by nebolo lepšie, aby šlo okolo stredového zloženia. Keby som mal bike na dlhšie, tak to určite otvorím a preskúmam, či je táto cesta možná. Budúci majiteľ si taktiež bude musieť ochrániť rám, nakoľko bowden od radenia si už razí cestu hliníkom a len čas ukáže, ako ďaleko to dotiahne .


Plusy:

  • Veľmi pevný a stabilný rám.
  • X-fusion Metric vidlica.
  • Široké ráfiky.

Minusy:

  • Základná zmes pneumatík.
  • Slabšie brzdy pre ťažkých jazdcov.
  • Spoľahlivosť sedlovky.
  • Hmotnosť.

Perfektný základ

Attack Trail je dostupnejší model svetovej značky do ťažkého terénu, ktorý má veľmi solídne spracovaný rám a taktiež jeho pruženie je pripravené aj na tvrdšie jazdenie. Pre ťažších jazdcov by som odporučil vymeniť brzdy a pre väčšiu spoľahlivosť časom asi aj sedlovku. Avšak za cenu okolo 2 500 € ide o veľmi dobrý model zvučnej značky a ušetriť trochu na komponentoch, ktoré sa predsa len ľahšie menia, je rozumnejšie z pohľadu výrobcu, ako robiť kompromisy na ráme a pružení, kde už tá investícia na výmenu by bola podstatne väčšia. Určite, ak budete mať možnosť, tak si tento bike vyskúšajte.


Marin Attack Trail 7 sa predáva za 2 519 € a pre viac informácií prosím navštívte stránku dovozcu marinbikes.cz.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Video: Precítiť trail na pevnom ráme - Marin San Quentin vs. El Roy

Video: Precítiť trail na pevnom ráme - Marin San Quentin vs. El Roy

Dostupné biky s pevným rámom z hliníka alebo dokonca ocele. Líšia sa výbavou, geometriou a zameraním.
keyboard_arrow_up