oneeeee napísal:
na dve baterky.....

Nechceš do zálohy? Jeden podobný s kopou náhradných dielov mi momentálne zbytočne stojí nevyužitý s nájazdom dačo cez 1000km.
Čo som predbežne pozeral, do tej "rúry" by možno šlo napratať aj okolo 1000Wh 🙂.

Prílohy:

Screenshot_2024-03-26-16-44-18-641_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-26-16-44-18-641_com.google.android.apps.photos.jpg 140.64 KiB thumb_up-1thumb_down

26.03.2024 - 16:46:40
00
Marian61 hmmm, to s tým ukazovaním nižšej rýchlosti je nejaká blbovina, nie? nejak mi nedáva logiku aký súvis môže mať aktuálna spotreba(príkon) či už je tam 500 alebo 1000wh baterka vs. ukazovanie aktuálnej rýchlosti, Rýchlosť je jednoduchý vzorec (dráha(obvod kolesa) za čas(impulzy so snímača)). A to predsa musí platiť a ukazovať správnu hodnotu, či už motor pomáha 0 alebo 100% a bez ohľadu na kapacitu baterky.

Ja som to riešil tak, že externá baterka je napojená paralelne na na pôvodnú, ale ešte pred internou BMS v origo baterke, Takže vybíjanie a nabíjanie ide stále cez origo bms. Ak by nastal nejaký problém a systém odpojí hlavnú baterku tak odpojí aj externú. Externá má samozrejme svoju BMS.
27.03.2024 - 18:55:03
00
Múdro vravíš. Motor je ako smedná ťava. Pije len toľko koľko potrebuje (prikon) a je jedno či z vedra ci zo suda. Jeho spotrebu to neovplivní. Jediné v čom bude rozdiel je koľko zasoby vody si dokáže z toho zobrať na cestu(kapacita).
Takže po rozpravke o polovičnej rychlosti umyť zuby a spať :)
27.03.2024 - 20:05:54
00
Áno, tak dajak to funguje v jednoduchom svete mat-fyziky zo základky, alebo v bikoch jak ten čínsky kanárik, čo som ho tu ukázal vyššie.
V komunikácii medzi riadiacimi jednotkami batérie, motora, compu a externými senzormi otáčok či krútiaceho momentu v uzavretom systéme spešlu to ale už musí byť trochu iný svet.

Kto tu napríklad niečo vie o "samovražde" batérie spešlu pri jej podbití, nedobití počas cca 7 mesiacov, či pri odpojení článkov od modulu? Jedna chyba, a dobrá batéria za 1400€ je softvérovo mŕtva.
Kto vie niečo o tom, ako softvér spešl batérie naloží s navýšením kapacity 700Wh, ktorú si za BMS systematicky kontroluje, alebo ako zareaguje na dlhodobé ignorovanie aktualizácií softvéru.
Alebo kto tu vie niečo bližšie o konečnom vyhodnocovaní vstupno-výstupných dát v komunikácii medzi batériou, motorom a compom?
A čo taký Levociraptor?

O tom ako pripojiť ďalší acupack do toho systému aby ho ako-tak prijal, mi nevedeli nič poradiť ani v autorizovaných servisoch. A bez straty záruky už vôbec nie.
Takže som si to riskol po svojom, a softvér spešlu sa už nejak musel vysporiadať s problémom keď motor má príkon napr. 400W, batéria mu dodáva len 200Wh, a o prídavnom akupacku nemá šajnu.

Chvalabohu sa nehodil do erroru, ale tento nepomer najskôr upravil softvérovo na rýchlosti.
No a ja tu iba zdieľam svoju úpravu Turbo Levo Expert 2022.

Len zopakujem, funguje mi to tak už vyše roka.
29.03.2024 - 12:18:16
00
Že nešlo o jednoduché podloženie "vedra smädnej ťave" tí zbehlejší vytušia aj z foto, kde je zrušenie záruky jednoznačné 😉
Kto má odvahu svojho Turbo Leva, či iný uzavretý systém trochu poštekliť, nech sa ozve, alebo založí tému k vlastnej predstave.

Prílohy:

Screenshot_2024-03-29-13-31-37-655_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-29-13-31-37-655_com.google.android.apps.photos.jpg 64.56 KiB thumb_up0thumb_down

Screenshot_2024-03-29-13-31-43-591_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-29-13-31-43-591_com.google.android.apps.photos.jpg 61.85 KiB thumb_up0thumb_down

Screenshot_2024-03-29-13-32-12-760_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-29-13-32-12-760_com.google.android.apps.photos.jpg 80.9 KiB thumb_up0thumb_down

Screenshot_2024-03-29-13-32-59-537_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-29-13-32-59-537_com.google.android.apps.photos.jpg 49.33 KiB thumb_up0thumb_down

29.03.2024 - 13:46:25
00
Softwarovo môže umrieť každá a náhradné BMS na takéto baterky sa väčšinou kúpiť nedajú, takže áno treba byť opatrný. Ale ak je tam BMS, tak žiadne podbitie sa nekoná. Ja som tiež čítal chýri o tom (v prípade Bosch), že odpojenie článkov od BMS, ju deaktivuje, ale vyzerá, že to nie je pravda. O tom ako tieto systémy fungujú nevie nik, iba výrobca, ale pochybujem, že je niečo až tak moc sofistikované ako kontrola vydanej energie voči kapacite nakonfigurovanej v BMS.
Teda ak má moja baterka napr. 625wh, ale reálne mám 875 (250wh extender), a systém by nejak počítal vydané Wh, tak pochybujem, že tam majú error typu "hohoho už si minul 625 a ešte stále máš šťavu?. Na, tu máš chybu". Za seba poviem, že Bosch nič také nemá. Ale pozor, ako som spomínal, ja sa napájam na pack ešte pred BMS, teda celý meraný príkon ide cez jeden "mozog". Ak si napr motor popýta 400W, tak BMS vidí 400W. Nie 200W cez origo BMS a dalších 200W injekcia pomimo o ktorej systém nevie. Práve v tomto prípade by som sa obával nejakých errorov.

V autorizovanom servise nevedia o takýchto veciach nič. To sú custom prerábky/dorábky. Nemajú vedomosti o tom ako funguje baterka, čo je BMS atď. Baterka je pre nich len diel na výmenu. Keď som ja kupoval ebike, tak ani nevedeli aký firmware v akej konfigurácii je tam nahratý, o tom že kedy a čo sa v poslednej aktualizácii menilo ani nevravím. V autorizáku by vedeli max pripojiť druhú baterku, ak to už výrobca predpripravil.

V podstate sa da každá baterka v každom ebike rozšíriť na nekonečne veľkú kapacitu. Ide zjednodušene len o počet paralelne zapojených článkov. V priloženom obrázku sú dve možnosti kde pridať "doping" (plné e čiarkované čiary). Ja som rozobral pôvodný aku a napojil som sa do vnútra (plné čiary). Ide to spoľahlivo a všetko cez oem bms.

PS: Kto má Bosch, može si teraz dokúpiť extender. Bosch neuveritelne po rokoch vydal 250Wh extender na Smart Systém, ale za 500€. Sa načisto zbláznili s tou cenou :)

Prílohy:

image.png
image.png 10.95 KiB thumb_up0thumb_down

29.03.2024 - 14:39:21
00
Veľa záleží od aktuálneho firmvéru jednotlivých BMS, k Boschu sa vyjadriť neviem.
Spešl má v tých novších určite zabudovaný coulombmeter, koniec koncov tie jednoduchšie sú dnes za pár šupov na Aliexprese.
Firmvér spešla nielenže sleduje konkrétny prietok energie, ale zároveň vyhodnocuje aj históriu poklesu kapacity článkov, takže ak poklesne zdravie batérie z pôvodných 700Wh na 500Wh, tak výmena 21700 za nové je bez výmeny za nový BMS zbytočná, keďže 500Wh ostane v pamäti ako hranica vypnutia.
A toto už je nečistá obchodná politika z Californie, dá sa o tom čo to zistiť na zahraničných fórach.

Rozšíriť acupack ešte pred BMS bol môj prvoplánový zámer, rozobral (skôr rozbil) som aj hnusne na furt zalepenú batériu, no tadiaľ cesta neviedla.

Chvalabohu,.. comp mi teraz pri dvoch batériách okrem polovičnej rýchlosti síce ukazuje aj polovičný výkon motora, no tieto úchylky nie sú podstatné.
Výkon jazdca ukazuje správne, to stačí, a ostatné v pohode zastane Edge.
Na výjazdoch bez prídavného packu všetko šlape ako má, a na svoje si príde aj Levociraptor ?

Prílohy:

Screenshot_2024-03-29-22-27-28-243_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-03-29-22-27-28-243_com.google.android.apps.photos.jpg 179.1 KiB thumb_up0thumb_down

29.03.2024 - 22:31:45
01
Doplním pár postrehov.
Podbitie nie je to isté čo nadmerné vybitie ktorému bráni BMS.
BMS ochráni článok pri poklese napr. do 2,8V, no ďalšiemu nebezpečnému samovybíjaniu nijak nezabráni.
Následný pokles v čase pod 2,5V je už o výraznej chemickej degradácii až zničení.
Rovnako tak pripojenie extendera napr. 10s2p natvrdo rovno na 10s5p za BMS sa nepovažuje z hľadiska udržateľnej bezpečnosti za dobrý nápad.
Spájanie acupackov ktoré nie sú balansované jednou BMS má svoje pravidlá, a toto zjednodušené zapojenie síce bude fungovať, no v tom lepšom prípade len skrátiš batériám životnosť. Ten horší asi popisovať nemusím.
Takže bez aspoň základného vzájomného blokovania, resp. bez postupného pripájania acupackov do uzavretého systému to takto natvrdo neodporúčam. Ani za, a ani pred BMS.
Taktiež pochybujem že niekto nakupuje overené 18650ky v záruke po 12€ za kus, a tipujem že sa prevažne jedná o nákupy "mačky vo vreci" z Aliexpresu alebo z Allegro, v tom lepšom prípade z Holandska z vyradených sérií po dlhšom uskladnení alebo demontáži.
Tak či onak, vyskladať seriózny acupack bez dôkladnej kontroly a spárovania každého článku je len ďalšie zbytočné budúce riziko.

A otázky domáceho zvárania, alebo dokonca spájkovania článkov sú už na inú diskusiu.
30.03.2024 - 06:46:20
01
Caute dal som si vymenit clanky v 650Wh baterke motor brose T ale dojazd mi pride uplne indenticky len 32km. Pamatam si ked bola baterka relativne nova dosahoval som 120km vpohode. SOH cez diagnostiku ukazuje 87% co mi pride tiez divne ako by si BMS pamatala povodne hodnoty. Neda sa nejako resetovat?
30.03.2024 - 09:09:53
00
Už Makita aku 18v Liion pred 10 rokmi mala v baterkach čip ktorý sledoval stav batérie. Ak napätie kleslo pod nejaku hodnotu a nabíjačka 3x odmietla nabiť batériu, tá sa uzamkla (brick) a bol koniec nabijania.
V servise vzdy vedeli vyčitat z baterie data o požívaní, počte cyklov a minimalnych hodnotach napetia.
Tie baterky sa dali nabijať inym spôsobom a tak este funguju ďalších 8 rokov, hoci kapacita je uz o nicom…

Takze verim že dnešné baterie pre ebiky budú mať nejaké pokutnosti zabudované do systému aby si clovek nahodou nepomohol sám a musel kupovať originál….
30.03.2024 - 14:52:44
00
Marian61 A prečo by malo dôjsť k vybitiu na 2,5V a nižšie. Normálnou prevádzkou sa to nestane. Ak sa to stane, tak niekto niekde spravil chybu, ale pokiaľ je baterka správne nabitá a skladovaná tak to samovybíjanie je zanedbateľné.
Súhlas, že pripojenie 10SxP na priamo na inú 10SxP nie je úplne najbezpečnejšie riešenie (treba dodržať rovnaké napätie pri spájaní), ale prišlo mi to v mojom prípade ako najjednoduchšie riešenie. Vlastne ono to nie je úplne napriamo, lebo extender má svoju BMS. Prečo by toto riešenie malo byť na úkor životnosti? Ja som kupoval nové 18650 z nkonu a poznám ľudí, čo stavajú packy a bežne kupujú tiež z nkonu,
Ako to máš teda celé zapojené? Pozdieľaj info, schému, moduly, ak to teda nie je tajné ;) Celkom ma to zaujíma, rád sa niečo nové dozviem. Dik.

K téme ukladania zdravia o baterke do BMS:
Je to samozrejme užitočné, ale pokiaľ to nie je resetovatelné (po výmene článkov), tak to ďakujem pekne. Celé tieto preinžinierované systémy sú spôsob ako z ľudí vybrať peniaze za servis, res. servis ani nie je, rovno výmena. Minulý rok som ešte aj mal silnú kolobežku s custom 45Ah packom 14S10P, kde som v peaku odoberal cez 5kW. Mal som tam smart BMS. To bola radosť s tým robiť, kompletná diagnostika, live data, logy, grafy, kompletne konfigurovateľný každý jeden parameter, nútený balanc, možnosť nastavenia kedy zastaviť nabíjanie a pod. Žiadna "software" smrť nehrozila, max sa pri skrate alebo inom kritickom preťažení úplne vypla, ale stále sa dala kedykoľvek oživiť. Hocikedy hocičo resetovateľné. A úplne v krajnom prípade sa dala BMS jednoducho vymeniť.
A potom neskôr keď som kúpil ebike, tak nič :o , % baterky na displeji, dačo málo info cez diag a koniec. Celé zle. To akokeby som jazdil na aute bez budíkov :). Nik nevie, ktorý výrobca tam dal aké kurvítko, aby si človek skôr či neskôr musel kúpiť novú baterku.

Ale je to tu o dojazdoch, tak aj niečo k téme, dnes si bol vybehnúť po dlhšej dobe:
Motor: Bosch Gen 4 (no-smart)
Baterka: 625+250Wh
Trasa: 62km
Priemerka: 20,7km/h
Cadencia priemer: 68
VM: 1060m
Baterka začiatok: Displej 100% (41,7V)
Baterka zostatok: Displej 64% (38,3V)
30.03.2024 - 22:50:44
00
Ma niekto skúsenosť s Panasonic gx power plus 75nm a batéria LG Li-Ion 900 Wh (25 Ah)? Je tam väčší dojazd ako na 720wh batérií s motorom od Bosch? Nevie to niekto porovnať ? Ďakujem.
31.03.2024 - 16:17:44
00
Nkon je niečo na spôsob zberného dvora výrobných nepodarkov a starších skladových zásob.
Tým nechcem povedať že sú tie články nejak výrazne zlé, to určite nie, skôr naopak.
Ibaže každá nízka cena má svoj skrytý dôvod, napr. nikdy nevieš aké výrobné šarže ti namiešajú, čo je základ budúcich problémov. Ja tu isté riziko "vymäknutia" nejakého článku pod 2,5V vidím, samozrejme nie hneď a u každého. Píšem tu o všeobecných rizikách, a nie o konkrétnych istotách.
A záruku od Nkon takisto nedostaneš, akurát im potvrdíš, že na vlastné riziko nakupuješ nebezpečný tovar.
Inak áno, je to v pomere cena/kvalita asi momentálne to najdostupnejšie.

Nielen všetko to okolo home-packov, ale aj rôzne zásahy do uzavretých systémov budú postupne stále častejšie, a tak ako padajú záruky ebikov a stúpa ich vek budú pribúdať aj "neoprávnené" zásahy a hromada otázok.
Vo svete je to už dávnejšie bežná prax, a preto by bolo najvhodnejšie nezaplevelovať túto tému, a hodilo by sa založiť novú oblasť, kde by sa jednotlivé problémy ebikov rozobrali adresnejšie.
Alebo napr. taký CYC Photon ktorý sme teraz s kamošom dali dokopy, sa zatiaľ javí veľmi dobre.

K dojazdom.
Reálne dojazdy sú až príliš individuálna záležitosť, a na skutočne reálne porovnanie pre rôznych jazdcov by to chcelo uvádzať pre konkrétny výjazd sofistikovanejšie údaje.
Napr. nielen váhu jazdca a biku, ale aj jeho vek, aspoň priemerný HRM, VO2max, pomer watov jazdec/motor, podiel, úroveň či nastavenie podpory, typ terénu, vonkajšiu teplotu, stavbu biku, plášte, sucho-mokro, protivietor etc.
Možno to niekomu príde ako zbytočne prehnané, no kto berie výraz "reálny" vážne, ten mi rozumie.

Prílohy:

Screenshot_2024-04-01-08-24-50-871_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-04-01-08-24-50-871_com.google.android.apps.photos.jpg 86.89 KiB thumb_up0thumb_down

Screenshot_2024-04-01-08-24-40-316_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2024-04-01-08-24-40-316_com.google.android.apps.photos.jpg 139.63 KiB thumb_up0thumb_down

01.04.2024 - 08:28:07
00
tomik-london napísal:
ako by si BMS pamatala povodne hodnoty. Neda sa nejako resetovat?

Pokiaľ viem, tak nie, a jediná cesta asi bude baterku "oželieť" a risknúť si na nej nejaké vlastné úpravy.
Asi by však bolo najlepšie k podobným problémom založiť samostatnú tému s konkrétnymi vláknami, keďže podobné otázky budú už len pribúdať.
Nejakú myšlienku Ti k tomu pošlem do súkromnej správy.
01.04.2024 - 08:35:27
00
Časom sa objavia čínske resetovatelné BMS k jednotlivým baterkam. Ale akakoľvek nahrada originalu baterie nikdy nedosiahne jej parametre.
01.04.2024 - 09:14:10
00
keyboard_arrow_up