Nie je nehoda ako nehoda. Čo som čítal pár rokov dozadu, tak v Británii, niečo cez 80% nehôd vozidiel bolo spôsobených na parkoviskách, nedobrzdením na križovatke, také tie oškretia, ťuknutia a podobne. Je to údaj, čo poskytli poisťovne. Nemám dôvod veriť, že na Slovensku, či Rakúsku, Česku bude ten pomer výrazne iný.
Ako spomenul Kenai, 2 ľudia na
bicykli mali nehodu, ale ona sa nikde v štatistike neukáže, lebo ju nik nenahlásil. Ťuknú sa 2 autá? Volá sa polícia. Ťukne sa auto cyklista/chodec? Volá sa polícia. Ťukne sa chodec/cyklista a chodec/cyklista? Pokiaľ niekoho neodváža sanitka, tak sa to nikde nehlási. Čo skresľuje štatistiku.
Či je rýchlosť problém? Aj áno, aj nie. Londýn má zóny 20MPH, Paríž, či Holandsko a podobne majú veľa zón 30km/h. A tu začína problém. Moderné technológie v kolobežkách, moderné e-biky, či pedelec a zrazu dokážu jazdiť 40-60km/h. A prichádzajú sťažnosti od motoristov, že oni dostávajú pokuty za to, že jazdia 35 na 30 ale kolobežky, či motorizované
bicykle si jazdia 40-60km/h a nik s tým nič nerobí. Na to upozorňujú aj chodci, že kde je 30, že koľkokrát sa tam veľmi rýchlo preháňajú kolobežky a bicykle. Auto zastaví pred prechodom, kolobežka a cyklista nie, letí ďalej, nebude predsa brzdiť. Dokonca v Holandsku uvažujú nad tým, že by v mestách obmedzili rýchlosti elektrických kolobežiek a
bicyklov pomocou nejakých čipov, či niečím takým, že to proste motor nepustí nad nejakú rýchlosť, keďže nie je problém tam stretnúť pretekára čo ide 50 a viac. Ďalší problém, na ktorý sa naráža, Holandsko starne. Majú peniaze a veľa starších ľudí umiera na e-bikoch, lebo proste už nemajú na to fyzickú fond, aby to zvládali. Podľa správ, čo som čítal (a niekto to tu určite roztrhá, že kravina) podľa lekárskych odhadov v Holandsku 80-90% cyklistov, čo ročne umrie by nemuselo, keby malo helmu. Je šialené, že napríklad v našich končinách na motocykel spadajúci pod kategóriu A1 (konštrukčná rýchlosť do 45km/h) je potrebné mať vodičák a nosiť prilbu, ale pri kolobežkách či cyklistoch netreba nič z toho. Pritom ako sa radi chvália, nie je problém jazdiť aj nad 60km/h. Na jednej strane rôzne cykloorganizácie, či cyklisti kričia, ako im ide o bezpečnosť cyklistov, na druhú stranu odmietajú nosiť prilbu, základný ochranný prostriedok. Obľúbené argumenty (bol o tom aj prieskum na Cyklokoalícii) prečo nemať helmu: je to drahé (za 20€ si človek kúpi hoc aj v Decathlone kvalitnú helmu),
helma mu nesedí na hlave, lebo si ju zle vybral (aj taká bola možnosť v dotazníku a veľa ľudí ju použilo), nebudú ju nosiť 150m do obchodu, lebo je to zbytočné (zaujímavé, že vždy sa vytiahne nejaký taký argument). Čo na tom, že keby som vykonal rovnakú cestu na aute, či motorke, policajta nebude zaujímať, prečo nemám zapnutý bezpečnostný pás, či nemám prilbu. Ďalší populárny argument, nemajú si ju kam dať, keď nie sú na bicykli (tak neviem, ale hlava sa vyslovene ponúka, prípadne do rúk ako tašku, zapnúť o ruksak, pripnúť o bicykel, možností je dosť). Môj obľúbený, vyzerám v tom ako idiot, neviem si nájsť správny tvar, veľkosť, farbu. Ďalší zo stupidných argumentov,
prilba chráni len pri páde na zem, pri zrážke s autom vám nepomôže (lebo mozog asi rozlišuje, že teraz som padol hlavou o kameň na zemi, teda prilba mi pomôže a teraz som sa zrazil hlavou do predného skla, tak prilba prestane fungovať). Zvyčajne sa hneď potom vytiahne, že ľudia nebudú bicyklovať, keď budú musieť mať helmu, lebo jeden z predchádzajúcich dôvodov. A čo také sa môže stať cyklistovi v meste (štatistiky z Holandska uvádzajú, že dlhodobo 80-90% zranení cyklistov sa udeje v meste). Ak teda reálne ide o bezpečnosť cyklistov, helma by mala byť povinná. Na jednej strane sa vykrikuje, že treba 1,5m odstup pri obiehaní, na druhej strane sa plače, že zlý policajt si dovolil dať cyklistovi pokutu za to, že v tme na sebe nemal ani 1 reflexný prvok nie to ešte svetlo, že si dovolil dať pokutu za to, že išiel na červenú, nezastavil ma STOPke.
Poznám človeka, čo tvrdí, že mal už tak 20-30x nehodu na bicykli s autom a nadáva na to, aký sú šoféri zlé svine, ako nerešpektujú cyklistov, nedávajú prednosť a podobne. Keď som ho videl jazdiť, tak sa skôr divím, ako je možné, že ho ešte nik nezabil na ceste, keďže pravidelne jazdí v protismere (dodržiava poctivo defenzívny 1-1,5m odstup od krajnice ako radili na CK), červená, STOPka atď je neznámi pojem, chodí si ako sa mu chce, odrazky dole sú prvá vec, čo robí, keď má nový bike. Svetlá neexistujú atď. Ale nezabúda sa pravidelne zúčastňovať diskusií o bezpečnosti a o tom, ako sa majú správať šoféri, aby ho neohrozovali. Je jeden z tých, čo najviac kričia. Je schopný sa spustiť dole z Koliby po ceste a v zákrute obiehať trolejbus cez protismer, bežne ide 60+ dole. A podobných exemplárov je veľa, žiaľ ich aj najčastejšie a najviac počuť.