Dušana Mráza som poznal osobne... A je mi ľúto, ako skončil. Nechcel by som tak skončiť. Viem aj to, že ho nikdy nikto nenútil opíjať sa. Záleží na sile osobnosti, či dokáže odolať ponuke. On bohužiaľ nedokázal.
Auto bolo naposledy prvou cenou na TdS v roku 1999. Od roku 2000 sú preteky v kalendári UCI, dajú sa získavať body do rankingu a tam sú predpísané minimálne finančné ceny - nie vecné. 2000 eur za prvé miesto a pre prvých 20 pretekárov celkovo vyše 5 000 eur nie je málo. Rovnako za každú etapu 700 eur pre prvého a vyše 2000 eur celkovo tiež nie je málo. Minulý rok sa celkovo na cenách vyplatilo 18 000 eur - to jedno auto od škodovky nepokryje.
V roku 2004 a 2005 bola Škoda auto Slovensko hlavným sponzorom - a stálo ju to hodne peňazí. Predtým to bol Seat, v roku 2006 T-Com. A začni počítať na prstoch - ceny som už napísal. K tomu treba pripočítať poplatok 30% z cien pre UCI na boj proti dopingu, poplatok za zápis do kalendára. Každému zahraničnému profitímu najnižšej úrovne, t. j. continentálnemu je potrebné zaplatiť štartovné cca 1500 Eur, každému tímu naliať benzín do áut počas pretekov a na odchod domov (cca 800-1000 km a každý tím má minimálne 2 autá). Okrem toho organizátor potrebuje ďalších 20-30 áut (rozhodcovia, neutrálne mechanické autá, na prevozy organizátorov, pre tímy ktoré priletia bez áut, na prevoz batožiny, autobus ako zberák, mikrobus pre novinárov, na prevoz technickej čaty, náklaďák(y) na prevoz zábran, pódia a pod., ďalší van na prevoz techniky - počítače a kopírky, lekár pretekov, dve sanitky, dopingový lekár...). Na doping ide po každej etape 5 pretekárov, testovanie jednej vzorky stojí cca 15 tis. Sk a platí to organizátor.
Ubytovanie a stravovanie pre 120 pretekárov, 60 ľudí z doprovodu a cca 100 organizátorov tiež niečo stojí. Od roku 2000 sa nebýva na internátoch...
Polícia si vezme cca 70-100 tis. na deň za 3-4 autá a 3-4 motorky s osadenstvom 12-15 policajtov, za obsadzovanie dôležitých križovatiek v mestách, úplné uzávery štartov a dojazdov etáp.
Rozhodcovia si tiež nechajú zaplatiť, len komisára UCI platí UCI (ale jeho cestovné, stravné a ubytovanie je zahrnuté v poplatku za zápis do kalendára). Štancel (Videocom) s čipmi tiež nie je zadarmo.
Akurát tých 100 blbcov, ktorí chcú niečo urobiť pre cyklistiku a raz za rok sa stretnúť so starými priateľmi, to robia zadarmo, len za ubytovanie a stravu, aby sa mohli zúčastniť tak si zoberú v robote dovolenku, alebo im utekajú kšefty... A tí, čo používajú vlastné autá, si tiež nechajú len naliať benzín do auta a neotrčia ruku a nepýtajú kilometrovné.
Takže počítaj a zistíš, že rozpočet na organizáciu jedného ročníka TdS je tak do 10 mil. Sk, od sponzorov sa podarí získať 5-6 mil. Sk. Skús to - možno zoženieš viac. Ale keď si s kamarátom s reklamnej agentúry pripravíš špičkovú prezentáciu a aj tak ti v desiatich firmách ukážu otrčený prostredník, tak asi do jedenástej už nepôjdeš.
Ešte raz sa ťa pýtam - čo si ty urobil pre slovenskú alebo košickú cyklistiku???? Lebo za klávesnicou je každý pejo silný. A v anonymite internetu sa krásne osiera...
Na Slovensku máme tento rok (aj minulý) v kalendári UCI 5 pretekov, väčší a bohatší češi len 1. Máme aj profitím - Dukla Trenčín. Pred pár rokmi boli 2, v Podbrezovej však asi usúdili, že ich lepšie propagujú druholigoví futbalisti ako cyklisti - hoci ich výsledky boli dobré.
Čo sa týka Jurča a Velitsovcov - Jurčo nie je špurtér a na vrchára je príliš veľký a tým aj ťažký. Takže môže byť len tempárom a časovkárom ako jeho otec, a takých v tímoch používajú najmä ako nosičov vody, ťahačov špíc a rozjazdievačov špurtov, nie víťazov. Tým je jeho úloha daná na najbližších 10-15 rokov. Ale aj touto prácou si zarobí ďaleko viac ako vo fabrike alebo ty zbytočným márnením času za klávesnicou. Velitsovci sú o niečo mladší, ešte sa môžu ukázať. Je to však otázkou tímu a jeho šéfa, ako ich budú smerovať. Také šťastie, ako má Kreuziger v Liquigase, možno nebudú mať. Ale jeden nikdy nevie - ukáže sa časom. Mimochodom, v ProTour majú češi dvoch pretekárov (Kreuziger a Raboň), menšie Slovensko až troch. Ale to každý chvíľku ťahá pílku - nie to je tak dávno, čo sme tam nemali nikoho.
A vrátime sa k TdS - vraj sú trápne. V každý šport je organizovaný pyramídovým spôsobom. Široká základňa, úzky vrcholec. Aj vo futbale - začína sa niekde rekreačným kopaním do lopty raz za týždeň v tretej alebo štvrtej okresnej triede, končí sa v Miláne, Mníchove, Madride alebo Londýne. Aj Okolo Slovenska má svoje miesto v pyramíde cyklistiky - dané významom Slovenska, cyklistiky na Slovensku a aj úrovňou sponzoringu. Každý rok si sem príde zajazdiť 100-150 pretekárov, väčšinou mladých, nádejí, potencionálnych šampiónov. Veď nie je to tak dávno, čo tu štartovali Menčov, Popovič, bratia Efimkinovci, Larsson, Roberts, Clerc - a kde sú teraz? A keby neboli preteky ako Okolo Slovenska, len Tour, Giro a Vuelta, kde by sa naučili pretekať? Ani Škrteľ nezačal hneď v Liverpoole...
Naposledy upravil JoKo dňa 17.02.2008 - 18:10:38, celkovo upravené 2 krát.