Keď som bol jeden z iniciátorov offtopic-u v inej téme, rozhodol som sa založiť tému vlastnú, v ktorej by som sa naozaj vecne rád venoval kompozitom, technológii ich spracovania, použitia, servisu vo svete cyklistiky.
Pridávajte zaujímavé videá, obrázky z výstav, človek sa učí celý život, vždy niečo prekvapí.
15.12.2016 - 09:30:11
04
lto ktorú otázku si mal na mysli, nemám chuť listovať po včerajšku v tej diskusii znovu :-)
15.12.2016 - 09:33:44
00
Tu je video z TIME bikes z Francúzska, kde môžte vidieť napríklad aj dôvod vyššej ceny - sami si tkajú rukávy na rozdiel od väčšiny konkurencie, navliekanie prebieha ručne - na voskové jadro. Nasleduje vstreknutie živice RTM...atď.
Fabrication d'un Vélo - Reportage chez Time Cycles thumb_up0thumb_down
15.12.2016 - 10:01:34
00
No sem by sa mali presunut tie prispevky, ale moderatori maju uz dovolenky, takze asi nic :( .. zaujimalo ma ako sa robil (robi?) karbonovy Epic, este si matne pamatam, ze to robili nejako dvojito .. ale kedze uz odvcera uplynul den, tak som vsetko, co si pisal, zabudol :D.
Plus by som do toho mozno este dal taku vseobecnu otazku na aramidove vlakna. Pouzivaju sa na ramy ? Akos a riesi krehkost karbonovych veci, ak vobec ?
15.12.2016 - 10:52:27
00
Fúúha....no s tým Epic-om, ti neporadím, lebo ja som vtedy pravdepodobne slintal na kocky z lega v detskej izbe :-)

Ak sa máš na mysli to, že sa robil zdvoch polovíc a následne lepil, je to možné, akurát nie z prepregu, ale ukladaním suchej tkaniny a následným impregnovaním živicou valčekom. Možno sa mýlim a bolo to inak...ale toto vyššie spomenuté je v podstate základ, ktorý má dodnes veľmi veľké využitie - napríklad lietadlové trupy, kajaky, kanoe...

Aramid - najznámejší je asi kevlar, no robía sa rôzne kombinácie, napríkad s uhlíkovým vláknom. Ťažšie sa opacuváva, je drahší ako uhlík. Jeho využitie je v častiach, kde by uhlíkové vlákno mohlo ublížiť na zdraví (je to len príklad, samozrejme sa nájde kopec iných aplikácií, píšem zo svojich skúseností). My sme vyrábali v leteckej výrobe z tohto materiálu (kevlar+uhlík) opierku chrbta, sedačky, opierky na lakte...prečo? Lebo keď sa zlomí uhlík ostanú z neho trčať úlomky, ostré ako britva, kdežto pri kevlar+uhlík ostane vlákno držať pokope, akoby previazané tým kevlarom, čím eliminuješ ostré a nebezpečné triesky.... ďalej táto kombinácia má tlmiace vlastností (kevlar sa predsa používa v balistike), preto sa používa aj napríklad pri výrobe krku vidlíc.

Krehkosť - záleží od epoxidovej živice, ktorou je vlákno nasýtené - my napríklad máme s rôznou tepelnou odolnosťou. Od 60°C do 215°C, ďalej s rôznymi mechanickými vlastnosťami -pružné, supertuhé, odolné voči UV, odolné voči slanej vode, či ropným palivám....
Nevýhodou je však nižšia odolnosť voči nárazu....ale verím, že to je otázkou času. Vývoj ide dopred - ako som ti včera písal, vo vojenskom priemysle, či letectve sú už dnes technológie, ktoré my v našich bicykloch uvidíme o 10 rokov....
15.12.2016 - 11:24:17
00
PhilJ perez Janiiik - pokiaľ je vo vnútri polystyrén, acetón ho rozpustí. Pokiaľ EPU (expandovaný polyuretán) dá sa pri určitej teplote vypáliť. či roztopiť chemikáliou, ďalej jadro býva aj z vosku, ten sa pri teplote 105°C pustí a vytečie a použije znovu


Naposledy upravil AdMich dňa 15.12.2016 - 11:46:12, celkovo upravené 2 krát.

15.12.2016 - 11:31:05
00
AdMich: aha, kevlar som poznal este z cias, ked som pozeraval F1 .. teda ich kokpit je kevlar+uhlik ? A tie krky, ako robi RS teda pouziva aramidove vlakno .. inak doteraz som nepochopil, preco robili namiesto toho, aby odlahcovali karbonom vonkajsie nohy ako Pace, lebo tie krky boli chulostive.
Ten Epic si pamatam akurat, ze robili vnutro, snad nejake trubky spajali? a potom to cele este obalili .. to je technika z dvoch polovic ?
15.12.2016 - 11:33:44
00
F1-ku som zatiaľ nestaval, ale z letectva viem, že sedačky a prístrojové dosky sa z tohto materiálu robili skrz spomínanú bezpečnosť.
Krky - na 100% ti nepoviem, lebo som videl iba vidlice z cesťákov - myslím, že u MTB sú iné nároky no konštrukcia ostáva, len masívnejšia - DT Swiss.som videl, full carbon vidlicu.
15.12.2016 - 11:41:38
00
No a preco je teda ten Time ram taky tazky? :)
15.12.2016 - 11:48:07
01
To je otázka na výrobcu, nie na mňa.........dám ti kontakt? :-)
Resp. ak ti je ťažký, na čo si si ho kupoval? :P
15.12.2016 - 11:50:22
00
AdMich: DTSwiss vidlica je Pace :) .. ale ked zacali robit aj krky, tak spravili progress .. ale ja osobne krk, korunku vidlice , kluky z karbonu, telo pedalov , kotuce a skrutky nepovazujem za dobry napad.

Este ma napada, tie lacne karbonove veci .. v com je problem, ze im to praska. A tiez som si spomenul, videl som prasknute vidlice, ramy cestne, ktore nahle pukli a neboli myslim cinske. Aj tu sa mi zda, niekto daval foto.
15.12.2016 - 11:56:01
00
Karbónové rámy sa ešte robia technológiou T2T (tube to tube). Používa napr Scott.
15.12.2016 - 12:03:01
00
Kristina ale to už je v podstate montáž rúriek k sebe, Samostatné rúrky sa vyrábajú technológie ktoré sme spomínali. Aj viac firem vyrába rámy ako segmenty - predný trojuholník, zadná spodná vidlica, vrchná vidlica, diely na spojenie, Nakoniec sa to všetko lepí dokopy. Možno Scott má zas inú technológiu konečného zliepania...

lto Korunku som osobne držal v ruke - resp. jej jadro. Jadro je vyrobené z odlievaného, plneného polyuretánu (microbaloon plnivo - microduté skelenené guličky). Toto jadro sa následne obalí uhlíkovým vláknom a pod tlakom je tam streknutá živica.
Brzdové páky - naukladané vlákno v niekoľkých vrstvách na seba, nasýtené epoxidom stlačné v lise (forma) a ihneď zapečené. Rovnako kľuky - kým nie sú duté, pedále, to je tiež masa vlákna...
A kotúče - na závodné autá, formule sa už niekoľko rokov používajú CC disky (Carbon-Ceramic). Je to v podstate lisované na drobno nasekané uhlíkové vlákno a keramický prášok. Nič prevratné. No tie kotúče, čo sa objavili tu fóre ma celkom zaujali. to by som si pozrel - ale nevyskúšal sám na sebe.
15.12.2016 - 12:20:55
00
brzdove kotuce v F1 nie su carbon-ceramic ale carbon-carbon

www.brembo.com
15.12.2016 - 12:56:05
00
Zivotnost v sulade s urcenim, su to ciste jednorazovky. Zaujal ma ten rozsah pouzitia - to sa musia zahriat na 350°C, aby zacali brzdit? Nic moc :)
15.12.2016 - 13:24:39
00
keyboard_arrow_up