mily tonito, zase si si zrejme precital nejaky novy termin, ktoremu tktiez nerozumies, takze pekne poporiadku
cyklistika je aerobny sport, to znamena, ze aerobna vytrvalost priamo limituje vykon, pri takejto vytrvalsoti sa energia ziskava prevazne za pristupu kyslika, ak ches mat aerobny
vykon na nejakej urovni, musis splnit dve veci: aerobny vykon, ktory je charkterizovany viacerymi funkciami (dychanie, kapacita stdca, krvneho obehu...) a ukazovatelom je maximalna spotreba kyslika, cize VO2max musis mat na urcitej urovni (VO2max u cyklistov je okolo 75-85 ml.min-1kg-1, tato hodnota zavisi od vela faktorov a da sa menit v rozmedzi 20-30%, cize nie kazdy sa narodi ako vytrvalec, aj ked bude ako trenovat) , druhym predpokladom je aerobna kapacita, cize cize schopnost vyuzit co najvacsiu cast tejto spotreby kyslika co najdlhsie a vyjadruje sa v % VO2max, cize ako dlho dokazes pracovat pri trebars 100% VO2max (trenovani vytrvalci to dokazu po dobu 15-20 min, ale je to individualne a zavisi to aj od trenovanosti), cize, ak maju dvaja vytrvalci (cyklisti) rovnaku uroven VO2max, lepsi bude ten, ktori dokaze dlhsie pracovat na co najvyssom percentualnom podiele VO2max, cize ma vacsiu schopnost vyuzit VO2max
cize logicky, ak chceme nieco treningom zvysovat, tak su to predovsetkym spomenute dve veci
to, co ty spominas, ze je laktatovy prah, je v skutocnosti aerobny prah, to je zona, kde sa energia ziskava uz aj anaerobnym sposobom, zvysi sa hladina laktatu (rozhodujuceho faktora unavy),ale jeho tvorba a odstranovanie je este v rovnovahe a dalsi je anaerobny prah, kde uz dochadza k naruseniu tejto rovnovahy (je to pri koncentracii 4 mmol.l-1) u trenovanych je podiel VO2max pri ANP asi 80-90% a TF je okolo 170-180p.min-1
a teraz k praxi: zvysovanie urovne vytrvalosti sa robi viacerymi metodami,
mozes to robit neprerusovane, cize jednoducho jazdou na
bicykli pri urcitej TF, ako povedal joko (aj vtedy sa ti hranica ANP posuva), avsak ucinnejsi a ovela narocnejsi sposob je
trening na urovni ANP, cize cca 80-90% VO2max pripadne 170-180p.min-1, kedze sa tu uz tvori laktat, vyzaduje si to aj dostatocny oddych a je to narocne, samozrejme musis mat istu uroven tych veci, co som uz spominal, lebo to lahko jednoducho nerozchodis a viac si ublizis ako pomozes
ked sa na to logicky pozries, tak jazda v clenitom terene (hore kopcom, potom dole kopcom, na rovine a zase hore a dole a znova) je istym sposobom takyto trening, len musis pritom dosahovat istu hranicu TF, cize, ak takto bicyklujes, tak to vlastne aj robis(pokial do kopca slapes), da sa to aj na rovine, aj na ceste, ak to vsak chces robit riadene s meraniami a diagnostikou a presnymi intervalmi, tak sa naozaj s niekym spoj, s niekym, kto sa tym zaobera, ale ak nechces byt pretekar, tak je to zbytocne, kludne bicykluj v kopcoch a kup si pulzmeter a sleduj si TF a obcas si zajazdi aj na rovine
nechcel som pisat litanie, ale zial neda sa to, ked tu
chlapec splieta a poriadne ani nevie co, ak