To video je skvelé. Presne vidieť, prečo sa na diaľniciach robia reťazovky. Ako sa v zákone píše: "Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. "
Problém je presne ten nájazd v 100km do bielej tmy. Vodič na videu mal za bielou stenou ešte dosť miesta a ubrzdil. Každému za ním sa však to miesto skracuje a v daných podmienkach a rýchlostiach je to jednoducho neubrzditeľné.
Lenže to väčšina vodičov nevie. Predpokladajú, že tá stena je len hmla a oni ňou prejdú.
Správnym predpokladom však je jedine to, že stena je betónová...
Ďalším levelom je potom to, čo robia najmä niektorí kamionisti, ktorí i vďaka lepšiemu rozhľadu v prípade prekážky hneď zapínajú výstražné a tým posúvajú "stenu" a poskytujú ostatným dlhšiu brzdnú dráhu.
Dobrý doplnok k videu je tento článok:
https://autobild.cas.sk/clanok/203563/otazniky-okolo-rychlosti-a-bezpecnej-vzdialenosti/jfab - tie kamery nie sú atrapy. Ale všimni si, kde sú. Nemonitorujú komplet cestu. Najlepšie monitorované a riadené sú tunely, nasledujú mosty a križovatky, potom niektoré problémové úseky. Väčšina ciest musí byť monitorovaná fyzicky a to je prirodzene veľmi neefektívne.
A aj kvalita reakcie na nebezpečenstvo má vyššie uvedenú postupnosť. Máš úseky (tunely, mosty, križovatky, horské priechody) kde stačí z velína stlačiť gombík a zastavíš dopravu. Pretože tam máš diaľkovo ovládané informačné tabule.
A potom sú úseky a tých je drvivá väčšina, z ktorých musíš najprv dostať externú informáciu (napr. od občana), poslať tam hliadku aby ju overila, následne sa burcuje celá mašinéria a na miesto sa posiela XYZ zložiek a ľudí. A vo výsledku niekto z reťazovky čaká i hodiny v priekope.
K tej nehodovosti. Áno, to čo píšete je samozrejme pravda. A nijak sa to však nevylučuje s tým, čo som napísal a čo zopakujem, že SR sa voči EU zaviazala k dramatickému zníženiu úmrtnosti na cestách a tieto záväzky sa plnia. Ministerstvo napríklad zaviedlo:
- zníženie rýchlosti v obci na 50
- povinné denné svietenie
- povinné
prilby pre cyklistov
- reflexný odev pre cyklistov aj chodcov
- alkohol nad 1 promile sa stal trestným činom
- objektívna zodpovednosť
- zákaz telefonovania za volantom
- "policajný štát", "vyberanie pokút", "nonstop buzerovanie vodičov"
Toto všetko malo (tiež) efekt.
http://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=slovensku-sa-dari-plnit-novy-zavazok-eu-o-znizovani-umrtnosti-na-cestach