Pre tých čo nemajú prístup na SME.SK :
BRATISLAVA.
Od piatka platí zákon, ktorý uľahčuje vyvlastňovanie pozemkov pri výstavbe ciest a predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko už hovorí, že vyvlastňovanie treba uľahčiť aj pri výstavbe cyklistických trás.
Právnik upozorňuje, že to môže byť ťažko realizovateľné.
V utorok Danko vyhlásil, že sa preto v najbližšom čase chce stretnúť s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd), aby vypracoval zoznam projektov v rámci „siete cyklistických trás národného významu“.
Cyklotrasy z eurofondovPodrobnosti predseda parlamentu v utorok nespresnil a ani predtým financovanie cyklistických trás neriešil. „Slovensku chýba národná cyklotrasa, pri ktorej budovaní by sa dalo vyvlastňovať i časť územia na území obcí, na území vyšších územných celkov,“ rečnil Danko.
V skutočnosti pritom patrí stratégia rozvoja cyklistickej dopravy na Slovensku pod ministerstvo dopravy, ktoré prislúcha koaličnej strane Most-Híd. SNS má na tomto ministerstve štátneho tajomníka Petra Ďurčeka.
Ministerstvo dopravy na Dankove vyhlásenia reagovalo len všeobecne, že cyklistickú dopravu považuje za dôležitú pre regionálny rozvoj a cestovný ruch.
Ani samotné ministerstvo pritom doteraz priamo nerozhoduje, kde kedy a aká cyklistická trasa vznikne. Je to právomoc miest a obcí, ktoré vo svojich územných plánoch kreslia ich trasovanie.
Samosprávy môžu čerpať na rozvoj cyklistickej dopravy aj eurofondy, do roku 2020 ide o vyše štyristo miliónov eur na projekty bezpečnej a ekologickej dopravy v regiónoch.
Rozpočet je určený na „výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu ciest, podporu výstavby cyklotrás a rozvoj integrovaných dopravných systémov“. Väčšina peňazí sa musí preinvestovať mimo hlavného mesta.
Už vlani v decembri vláda zverejnila prvú výzvu na podporu cyklistickej dopravy, celkovo sa v rámci nej má rozdeliť 24 miliónov eur.
Ako odôvodní vyvlastňovanieKeďže nedávno schválený zákon o vyvlastňovaní upravuje iba zrýchlenú výstavbu ciest na cudzom, podľa partnera advokátskej kancelárie PaulQ Tomáša Kamenca bude musieť štát v prípade cyklistických trás postupovať štandardne podľa stavebného zákona.
„Vyvlastniť majetok je možné len vo verejnom záujme, v nevyhnutnej miere a za primeranú náhradu. Je otázka, či by bol verejný záujem preukázaný práve pri stavbe cyklotrás,“ vraví Kamenec.
Politici a úradníci by museli presvedčiť súdy, prečo je výstavba cyklistických trás v regiónoch celospoločensky dôležitá.
Ak by sa to nepodarilo, súdy by mohli vyvlastňovanie pozemkov zablokovať.
Mestá investujúSamotné mestá pritom do cyklistickej dopravy investujú aj zo svojich, bez toho, že by hlásili problémy so získaním pozemkov.
Napríklad Bratislava tento rok hlási, že chce investovať 900-tisíc eur do rekonštrukcie a výstavby cyklistických trás.
Nové dráhy pre
bicykli by mali pribudnúť v Rači či v Novom Meste, magistrát chystá aj projekty na výstavbu cyklistických trás ku kúpalisku na Zlatých pieskoch či z Mlynskej doliny do bratislavského Lesoparku.
Ospravedlňujem sa dĺžku príspevku, môžem zmazať.