Tak zmenu pocíti, lebo zmena je hlavne pocitová. Rovnako, ako porovnanie metalické vs. resin platničky je veľmi o pocite a metalické platničky dokážu navodiť pocit, že sú slabšie ako resin(a naozaj aj nezajazdené metaliky sú slabšie), lebo ono celkovo metalické platničky nekúšu, ale majú skôr lineárny chod. Ale faktom je, že kvalitné metaliky majú citeľne väčší koeficient trenia, čiže brzdia lepšie a to je proste fyzikálny fakt.
Tak isto aj pri SLX brzdách, ktoré majú iné materiály(u lacnejších máš páčky z plastu, pričom
plast je flexibilnejší, ako hliník, čo znamená, že bude mať iné vôle pri stlačení páčky, tak isto aj iná hadica, flexibilnejšia, bude mať inú odozvu, pri stlačení páčky sa bude inak deformovať), tak isto môže byť pri iných materiáloch a najmä pri inom nastavení(bite point vs reach) iná páka, takže pocit bude oveľa iný, len problém je, že pocit je len pocit a často pocit klame. Tak isto, ako keď je vonku pocitová teplota -5°C neznamená, že je vonku skutočne -5°C, neznamená, že ak sa
brzdy pocitovo znajú byť silnejšie, že sú skutočne silnejšie. Na to treba zobrať silomer a pri rovnakej sile(a pneumatikách) zmerať brzdnú dráhu. Ja som nikdy nepovedal, že pocit nebude iný, pocit bude úplne iný(aj keby všetko bolo rovnaké a pridala sa len možnosť nastavenia, tak by bol pocit niekde úplne inde), ale skutočná efektivita je daná čisto objektívnymi fyzikálnymi vlastnosťami bŕzd, v tomto prípade je to hydraulika, čiže záleží len na pomere piestikov v páčke a v prasati, ktorý keď je rovnaký, tak brzdný účinok bude až na určitú odchýľku rovnaký, čo je proste fakt, ktorý nezmeníš ani keby si sa roztrhal a jednoducho viac zaváži pre ten jeden jediný objektívny brzdný účinok výmena brzdových platničiek a diskov za lepšie/väčšie(väčšie preto,pretože nechceš dosiahnuť čo najväčšiu zápornú akceleráciu, ale čo najväčšiu zápornú uhlovú akceleráciu, to, čo nazývame brzdná sila je v skutočnosti sila v mieste styku
kolesa so zemou, ale ja aplikujem brzdou treciu silu v inom mieste, čiže musím svoju silu preškálovať a ak aplikujem rovnakú silu napr. v polovici polomeru,tak je 2x menej účinná ako keby som ju aplikoval v mieste styku kolesa a zeme, ak ju aplikujem v štvrdine, je 4x menej účínná, atď... 140/203 je teda škálovací faktor, ktorý mi určuje, o koľko je menej účinný 140mm kotúč ako 203mm, v tomto prípade je to cca 0.7, čiže strácam asi 30% brzdnej sily), ako výmena bŕzd za možno vyšší rad, ale s rovnakým pomerom plochy piestikov. Proste pomer plochy piestikov je primárny fyzikálny faktor, ktorý hraje rolu a ostatné faktory, ako je napr. tá flexibilita materiálov majú zanedbateľný efekt. Možno tak max. 20% k reálnej brzdnej sile(čo, ako sme si ukázali, je menej, ako 30% pri prechode z 140mm na 203mm kotúč, čiže keď vymeníš kotúč zo 140 na 203mm, tak budeš mať zákonite väčší brzdný účinok ako pri výmene modelového radu bŕzd).
No ale úplne to pri veľkosti piestikov nekončí. Totiž celý piestik sa nedotýka kotúča, teda záleží hlavne na brzdnej ploche platničiek. Aj keď rozdiel vo veľkosti piestikov je len 17% medzi Shimano dvoj a štvorpiestikovými brzdami, pri dvojpiestikových brzdách je hluchá plocha piestika, kedy piestik tlačí len na prázdnu zadnú dosku platničky.
V podstate tým, že človek zoberie také zee dostane všetky výhody SLX, akurát ako bonus dostane väčšie piestiky. Čiže tých max. 20% má už v základe zaručených a k tomu ďalších aspoň 20%(môj odhad však je aspoň okolo 30%) vo väčších piestikoch. Ak ešte vymení disky za lepšie/väčšie a platničky za lepšie/väčšie, dostane najväčší možný účinok.