Toto je úplná sila. Je iba marec a MTB so vzduchovou vidlicou je problém zohnať - hlinikáč za 900 - 1000 EUR skoro nemožné. Všade mi povedia to isté. Zháňal som manželke a dcére - výsledok = obe majú pánske bicykle. Čo to tu bude v máji potom?
No to by som chcel vidiet ako sa zdegenerovani amici bicykluju, to je asi taka "pravda" ako to ze cely Izrael sa ockuje, netreba verit vsetkemu co napisu.
Uvedomujes si ze USA maju 340milionov obyvatelov, vs cela Europa niekde okolo 500 milionov?
Takze by som nezovseobecnoval.
Plus uz len keby iba v samotnej USA bikovalo len 1% obyvatelov , mas to okolo cca 3,4 miliona cyklistov, a teraz daj rast 75% to mas skoro 3miliony navyse.
Jedna krajina.
Co ma skor prekvapuje je fakt, ze firmy ako Shimano a Sram ani po 1 roku nie su schopne aspon trochu flexibilne reagovat na dopyt.
Co ma skor prekvapuje je fakt, ze firmy ako Shimano a Sram ani po 1 roku nie su schopne aspon trochu flexibilne reagovat na dopyt.
Prečo je to prekvapujúce? Zvýšenie objemu nie je o pridaní ďalšej smeny na prevádzku. Pre tieto spoločnosti, 50% nárast by bol o vybudovaní nových fabrík kompletne aj s robotickým vybavením strojmi a zaškolením nových ľudí. To by nebolo jednoduché ani v "normálnej dobe" a nie v čase korona. Navyše Shimano si plánovalo objednávky surových materiálov viac ako rok dopredu. Momentálne určite viac ako 2 roky dopredu. Verím, že hoci je Sram oveľa menšia spoločnosť tak to má podobne ako Shimano. Sram napríklad potvrdzuje dodací termín na väčšinu RockShox vidlíc v súčasnosti až po CNY 2023, t.j. niekedy na Marec 2023. Takže ak si výrobca neobjednal koncom minulého roka tak na vidlice pre svoje modely 2022 môže zabudnúť, resp. vyrobí až niekedy koncom Apríla, t.j. na trh sa dostanú až niekedy v Máji 2023.
Tak tak, ludia si to predstavuju jak Hurvinek valku...
Nepochybujem ze zvysenie v jednotkach %,niekedy v nizkych 10-tok% je mozne zlepsenim/optimalizaciou vyrobnych procesov, najatim "pomocnej" nespecializovanej prac sily na kratku dobu, ovsem hocco viac jak to je slusne povedane naivne ocakavat.
V normalnej dobe "kazdy" siel po cene, a ak komponent zdrazel o inflaciu uz sa frflalo. No to nezdrazovanie muselo mat niekde povod - a najjednoduchsie je mat vytazene linky/fabriky (ak chceme udrzat rovnaku kvalitu). To ale znamena ze nemozu mat dlhodobo v zalohe 50+% extra kapacity
A stavanie novych fabrik - hej, to je taka bezpecna investicia postavit fabriku ktoru treba na pokrytie dopytu u ktoreho je obrovska sanca ze za 1-2-3 roky opadne. Ale ked si tunajsi myslia ze je to supa investicia tak shimano/sram mozno pristupia na vasu ppnuku ze zafinancujete novu fabriku s vybavenim a oni vam za poplatok daju licenciu na vyrobu
Treba si uvedomiť, že celá aktuálna situácia je kombináciou veľa faktorov.
1. Korona - lockdowny - tie boli aj v Ázii a stáli výroby, nie také akože lockdowny ako máme tu
2. Prvotná panika a rušenie objednávok z výroby - takto 13 - 14 mesiacov dozadu výrobcovia skutočne škrtali objednávky
3. Veľkí hráči sa na základe tohto začali zariadzovať a optimalizovať aj svoje objednávky, vstupy do výroby.
4. Obrovský dopyt, ktorý nastal v druhej polovici marca 2020 a trvá dodnes - po bode 1-2-3 otočka o 180 a násobenie objednávok. Ten vlak z bodu 3 už ale nešlo tak jednoducho zastaviť a otočiť.
5. Obrovské problémy v doprave a skokové zvýšenie cien - tu je bike biznis len obeťou globálneho prístupu k obchodu počas korony, s týmto sa nedá nič robiť.
6. Nedostatok na trhu s komoditami/materiálmi - asi registrujete, že problém sú aktuálne čipy, hliník, .....
Ak si toto všetko spojíme dokopy tak ooops, máme problém. Do tohto ešte otázka asi každého, kto má fabriku - je toto dočasný rast? bude dopyt aj keď bude korona preč? oplatí sa budovať nové kapacity? Odpovede na tieto otázky vôbec nie sú jednoduché, ak by niekto mal vešteckú guľu tak určite spraví čo je najlepšie.... Ale čo to je??
Tak tak, ludia si to predstavuju jak Hurvinek valku...
Nepochybujem ze zvysenie v jednotkach %,niekedy v nizkych 10-tok% je mozne zlepsenim/optimalizaciou vyrobnych procesov, najatim "pomocnej" nespecializovanej prac sily na kratku dobu, ovsem hocco viac jak to je slusne povedane naivne ocakavat.
)
suhlas, avsak myslim si ze v sucasnych fabrikach ako ma Shimano uz asi nie je co optimalizovat a ak ano tak nedosiahnu viac ako 0.1 -1 percento uspor ci uz casu alebo prace ... nie nadarmo maju Kaizen a pod. ...
Škoda je hlavne, že už dávnejšie nezačali na trhu existovať alternatívni výrobcovia komponentov. Napríklad vlastné rámy si vyrába už kadekto (ale nie na objednávku v číne, ale doma v dielni zvára, samozrejme nie na SK). Aj komponenty sa nejaké dajú občas zohnať, napríklad tu kdesi pri žiline v nejakej garáži chalani vyrábajú veľmi slušné pedále...nemyslím si, že to robia kvôli nejakému obrovskému zisku - skôr asi majú pre tú prácu obrovské nadšenie a záľubu....To čo tu všetci opisujú a lajkujú je výroba bicyklov za účelom mega zisku - klasický kapitalistický prístup, tam je jedno čo to robí, ako to funguje, hlavné je vydojiť peniaze. Veľa ľudí keby malo alternatívu k SRAM a Shimano dielom, tak kupuje alternatívu od garážových firiem...Len takých nadšencov je bohužiaľ málo. Napríklad na tomto fóre sa dá vyzdvihnúť práca na výrobe prevodníkov..keby sa tomu dalo nejaké logo slušivé, rozšíril sa sortiment, overila sa výdrž a spoľahlivosť, tak by sme mali na takýchto dieloch my tu z fóra + ďalší okolo jazdiť povinne.
andrej25...ťažko ti to vysvetľovať rovnako ako tomu pacientovi nad tebou....Ten čo napíše koment, tak len nejakú namyslenú idiotinu, ale nikdy nič k veci. Ale je skutočne hodne ľudí čo hľadá alternatívu, len málo z nich je takých čo reálne niečo kúpi, lebo sa toho obáva čo to je zač....takže kľudne vytrhuj veci z kontextu bez pochopenia, a rob z ľudí čo by reálne radi podporili garážové firmy blbcov. 👍😎
branomelis - prirovnám ti to k automobilke aby si videl tú koreláciu. Niekoľko ľudí jazdí Lambo, Porsche, Ferrari ale drvivá väčšina ľudí jazdí Škodu, Kiu, Citroena, ..... Prečo ľudia nekupujú len "garážové" značky ale kupujú tie koncernové pásovovýrobné škatule? No odpoveď je jednoduchá a môžeš si ju v pohode aj prehodiť aj na cyklo. Lebo 95% ľudí chce jazdiť za priateľné peniaze a nepotrebujú prehadzku za 200€, prevodník za 80€ a karbónovú sedlovku.... Ak by si chcel kvalitu vyrábať vo veľkom, samozrejme môžeš ale tu sa bavíme o investíciách rádovo v miliónoch €. Preto garážovky a malovýroba v EU je cenovo inde, lebo výtlak, ktorý potrebuješ aby si sa prehupol do toho, že na prežitie nepotrebuješ 50% maržu ale 25 - 30%, že nato, aby vstupná surovina nestála 100 ale 80 potrebuješ objem. To skrátka neoklameš... Samozrejme, nejaké lastovičky z času na čas vidno a aktuálna situácia určite vyvinie tlak na to, aby sa časť výroby presunula nazad do Európy ale toto bude proces nadlho.
Btw. ešte tak na okraj. Ja posledné týžde/mesiace celkom sledujem situáciu okolo Taiwanu, ak sa tam jedného dňa rozhodne Čína nakráčať silou sme v prdeli a na koronu budeme spomínať s úsmevom. Lebo tak, ako je globálne nastavený bike biznis by problémy na Taiwane reálne znamenali existenčné problémy pre celé odvetvie....
branomelis ak chces konkretne tu mas temy na studium:
- kolko su vstupne naklady na zabezpecenie celeho produkcneho retazca takych komponentov? (vyvoj, priprava vyroby, strojove vybavenie, ludia, material, energie, marketing,.....)
- ako dlho trva vyvinut a odtestovat napr. prehadzovacku? (alebo by si to rad na hulvata "orafal"?)
- aka by asi tak bola predajna cena komponentov?
- kolko spotrebitelov by bolo ochotnych akceptovat X-nasobok ceny za (v najlepsom priprade) kvalitativne porovnatelny vyrobok?
"na pacienta" je stazovat sa na vysoke ceny existujucich komponentov a prist s ideou "povinneho" nakupovania nasobne drahsich. takmer vsetci ktorych to napadlo, spocitali si to (a niekde vo vypocte urobili chybu) uz vyrabaju alebo UZ nevyrabaju a to ze ich je tak malo evidentne ma nejaku pricinu...
kym by zvysili vyrobu - dopyt opadne - teda aspon dufam. momentalne ja osobne strkam hlavu do piesku a cakam kym to prejde.
ako ked cunami znicila najvacsie fabriky na vyrobu diskov - chcel som externy hdd a pockal som si dva roky kym sa trh vratil do normalu a kupil az potom.
No veď preto to píšem celé Boo_boo....že je to celé moc smerované na áziu a tu sa nič vo väčšej sérii nerobí. A celkom by som nepodceňoval ľudí čo jazdia bicykle kde idú stovky eur. Bicykel je záľuba pre mnohých nie povinnosť a do svojej záľuby ľudia investujú radi peniaze, určite radšej ako za mesačné poplatky, ktoré musia platiť. A tá skupina je väčšia, keď to porovnáme so zákazníkmi automobilového priemyslu zameranými na exkluzívne autá. Bajk je pomerne dostupná vec aj v drahších cenách.
Preto sa čudujem názorom ľudí tu, že mnohí z nich aktívne jazdia a vedia, že alternatíva k dielom sa zháňa len ťažko, rovnako ako služby ohľadom kvalitného servisu. Ale som rád, že aspoň ktosi to vníma tak, že by sa mala časom presunúť nejaká výroba späť do európy. Napríklad taliani robia pár fajn vecí a dokonca myslím, že priamo v taliansku, niečo nemci samozrejme.
DI2F4Y
Veď mne to je jasné koľko tieto veci stoja a čo treba všetko testovať, vytvárať priestory, logistiku...ale...veľa vecí vymyslených už je a tu ide len o nejaké modiffikácie. O povinnom nákupe týchto vecí to nie je myslené, že idea násobne drahších vecí...tie pedále napríklad čo spomínam stoja bežnú cenu dobrý pedálov s titánovou oskou, ale verím že chalani na tom moc netrhnú, ale postupne môžu začať robiť iné veci...Len ak to nik nekúpime (ja som tiež trochu skeptický) tak jednoducho zaniknú postupne a to je veľká škoda.
v deväťdesiatych rokoch tu bolo veľa malých a garážových firiem aj na komponenty...vtedy ich málokto chcel podporiť, keď mu šimano ponúklo tretinovú cenu, až teraz si ľudia na to spomínajú, aké by to bolo dobré...
tu je vidiet ako je ekonomika chora. Posralo sa to ked sa zrušili peniaze kryte zlatom. Odvtedy je vsetko na úveroch a ludia coraz viac kupuju veci ktoré ani nepotrebuju. Svetový dlh prekročil 100%HDP. 300bilionov dolárov presne taketo číslo 300,000,000,000,000. Miesto toho aby mal kazdy jeden bicykel na 10 rokov ma každy aj dva a mení ich každe styri roky lebo tak sme sa nastavili. V case pandemie stále stupaju raketovo ceny nehnutelnosti a vlastne vsetkého pritom realne mzdy nestupaju a ludia naopak sa stále viac prepadávaju do existenčných problemov ale státy zachranuju automobilky, milionari sa stali miliardarmi. čo horšie planeta sa nadalej drancuje takže nejaká stopka bude kedže vírus zrejme nebol dostatočný. ako hovorím aj inde realne ked si zoberiete nemôže mat 8mld ludí taký konzum ,nemá planéta nato také zdroje aby nám dlhodobejšie dovoľovala načo si zmyslíme.
"vela veci vymyslenych je" ....u nas je taky postsocialisticky pohlad na vlastnictvo = berieme za nedotknutelne (pre zjednodusenie dajme tomu ze nadpolovicna vacsina z nas) iba to materialne, pricom to dusevne povazujeme za take vseobecne (teda za predpokladu ze to nieje konkretne nasa vlastne idea ktora isteze hodna ochrany je...)
btw. to je presne princip a jeden z dovodov preco pochadza momentalne vacsina veci z Azie
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Uvedomujes si ze USA maju 340milionov obyvatelov, vs cela Europa niekde okolo 500 milionov?
Takze by som nezovseobecnoval.
Plus uz len keby iba v samotnej USA bikovalo len 1% obyvatelov , mas to okolo cca 3,4 miliona cyklistov, a teraz daj rast 75% to mas skoro 3miliony navyse.
Jedna krajina.
Co ma skor prekvapuje je fakt, ze firmy ako Shimano a Sram ani po 1 roku nie su schopne aspon trochu flexibilne reagovat na dopyt.
Prečo je to prekvapujúce? Zvýšenie objemu nie je o pridaní ďalšej smeny na prevádzku. Pre tieto spoločnosti, 50% nárast by bol o vybudovaní nových fabrík kompletne aj s robotickým vybavením strojmi a zaškolením nových ľudí. To by nebolo jednoduché ani v "normálnej dobe" a nie v čase korona. Navyše Shimano si plánovalo objednávky surových materiálov viac ako rok dopredu. Momentálne určite viac ako 2 roky dopredu. Verím, že hoci je Sram oveľa menšia spoločnosť tak to má podobne ako Shimano. Sram napríklad potvrdzuje dodací termín na väčšinu RockShox vidlíc v súčasnosti až po CNY 2023, t.j. niekedy na Marec 2023. Takže ak si výrobca neobjednal koncom minulého roka tak na vidlice pre svoje modely 2022 môže zabudnúť, resp. vyrobí až niekedy koncom Apríla, t.j. na trh sa dostanú až niekedy v Máji 2023.
Nepochybujem ze zvysenie v jednotkach %,niekedy v nizkych 10-tok% je mozne zlepsenim/optimalizaciou vyrobnych procesov, najatim "pomocnej" nespecializovanej prac sily na kratku dobu, ovsem hocco viac jak to je slusne povedane naivne ocakavat.
V normalnej dobe "kazdy" siel po cene, a ak komponent zdrazel o inflaciu uz sa frflalo. No to nezdrazovanie muselo mat niekde povod - a najjednoduchsie je mat vytazene linky/fabriky (ak chceme udrzat rovnaku kvalitu). To ale znamena ze nemozu mat dlhodobo v zalohe 50+% extra kapacity
A stavanie novych fabrik - hej, to je taka bezpecna investicia postavit fabriku ktoru treba na pokrytie dopytu u ktoreho je obrovska sanca ze za 1-2-3 roky opadne. Ale ked si tunajsi myslia ze je to supa investicia tak shimano/sram mozno pristupia na vasu ppnuku ze zafinancujete novu fabriku s vybavenim a oni vam za poplatok daju licenciu na vyrobu
1. Korona - lockdowny - tie boli aj v Ázii a stáli výroby, nie také akože lockdowny ako máme tu
2. Prvotná panika a rušenie objednávok z výroby - takto 13 - 14 mesiacov dozadu výrobcovia skutočne škrtali objednávky
3. Veľkí hráči sa na základe tohto začali zariadzovať a optimalizovať aj svoje objednávky, vstupy do výroby.
4. Obrovský dopyt, ktorý nastal v druhej polovici marca 2020 a trvá dodnes - po bode 1-2-3 otočka o 180 a násobenie objednávok. Ten vlak z bodu 3 už ale nešlo tak jednoducho zastaviť a otočiť.
5. Obrovské problémy v doprave a skokové zvýšenie cien - tu je bike biznis len obeťou globálneho prístupu k obchodu počas korony, s týmto sa nedá nič robiť.
6. Nedostatok na trhu s komoditami/materiálmi - asi registrujete, že problém sú aktuálne čipy, hliník, .....
Ak si toto všetko spojíme dokopy tak ooops, máme problém. Do tohto ešte otázka asi každého, kto má fabriku - je toto dočasný rast? bude dopyt aj keď bude korona preč? oplatí sa budovať nové kapacity? Odpovede na tieto otázky vôbec nie sú jednoduché, ak by niekto mal vešteckú guľu tak určite spraví čo je najlepšie.... Ale čo to je??
Nepochybujem ze zvysenie v jednotkach %,niekedy v nizkych 10-tok% je mozne zlepsenim/optimalizaciou vyrobnych procesov, najatim "pomocnej" nespecializovanej prac sily na kratku dobu, ovsem hocco viac jak to je slusne povedane naivne ocakavat.
)
suhlas, avsak myslim si ze v sucasnych fabrikach ako ma Shimano uz asi nie je co optimalizovat a ak ano tak nedosiahnu viac ako 0.1 -1 percento uspor ci uz casu alebo prace ... nie nadarmo maju Kaizen a pod. ...
je ich veľa, ale bohužiaľ málo
Btw. ešte tak na okraj. Ja posledné týžde/mesiace celkom sledujem situáciu okolo Taiwanu, ak sa tam jedného dňa rozhodne Čína nakráčať silou sme v prdeli a na koronu budeme spomínať s úsmevom. Lebo tak, ako je globálne nastavený bike biznis by problémy na Taiwane reálne znamenali existenčné problémy pre celé odvetvie....
ani toto, zial, dnes neplati
https://www.mtb-news.de/news/liteville-syntace-investor-suche/
a este zabudate okrem korony na enormny narast ebike trhu
- kolko su vstupne naklady na zabezpecenie celeho produkcneho retazca takych komponentov? (vyvoj, priprava vyroby, strojove vybavenie, ludia, material, energie, marketing,.....)
- ako dlho trva vyvinut a odtestovat napr. prehadzovacku? (alebo by si to rad na hulvata "orafal"?)
- aka by asi tak bola predajna cena komponentov?
- kolko spotrebitelov by bolo ochotnych akceptovat X-nasobok ceny za (v najlepsom priprade) kvalitativne porovnatelny vyrobok?
"na pacienta" je stazovat sa na vysoke ceny existujucich komponentov a prist s ideou "povinneho" nakupovania nasobne drahsich. takmer vsetci ktorych to napadlo, spocitali si to (a niekde vo vypocte urobili chybu) uz vyrabaju alebo UZ nevyrabaju a to ze ich je tak malo evidentne ma nejaku pricinu...
ako ked cunami znicila najvacsie fabriky na vyrobu diskov - chcel som externy hdd a pockal som si dva roky kym sa trh vratil do normalu a kupil az potom.
Preto sa čudujem názorom ľudí tu, že mnohí z nich aktívne jazdia a vedia, že alternatíva k dielom sa zháňa len ťažko, rovnako ako služby ohľadom kvalitného servisu. Ale som rád, že aspoň ktosi to vníma tak, že by sa mala časom presunúť nejaká výroba späť do európy. Napríklad taliani robia pár fajn vecí a dokonca myslím, že priamo v taliansku, niečo nemci samozrejme.
DI2F4Y
Veď mne to je jasné koľko tieto veci stoja a čo treba všetko testovať, vytvárať priestory, logistiku...ale...veľa vecí vymyslených už je a tu ide len o nejaké modiffikácie. O povinnom nákupe týchto vecí to nie je myslené, že idea násobne drahších vecí...tie pedále napríklad čo spomínam stoja bežnú cenu dobrý pedálov s titánovou oskou, ale verím že chalani na tom moc netrhnú, ale postupne môžu začať robiť iné veci...Len ak to nik nekúpime (ja som tiež trochu skeptický) tak jednoducho zaniknú postupne a to je veľká škoda.
btw. to je presne princip a jeden z dovodov preco pochadza momentalne vacsina veci z Azie