Je zarazajuce, ze pri predchadzani ( moznost si vybrat miesto, mala stretavacia rychlost, da sa uplne od predchadzania upustit) je nutne zakonom urcit minimalny odstup. Ale pri nepomerne nebezpecnejsom minani oproti je odstup nepodstatny.
Prečo je míňanie oproti nepomerne nebezpečnejšie? Práveže pri míňaní oproti vedia o stretnutí obaja účastníci, lebo sa vidia, plus vedia nadviazať očný kontakt a miesto minutia v prípade stiesnených pomerov vedia vybrať obaja dostatočne vopred. Predpokladám, že hovoríme o úzkych uliciach, kde je odstup malý, ale z toho vyplýva aj malá rýchlosť (typicky zóny 30). Na širších/rýchlejších uliciach či cestách býva dostatočná šírka vozovky.
Druhy je u nas, tam je miesta dost uhnut na chodnik ked ide oproti trolejbus, ktory sa do svojho prudu nevojde a musi ist cez cyklopruh. Preto je tam ta ciara taka zodrana od pneumnatik.
Attachment:
protismer.png
To je moja cesta do roboty. Čiara je zodratá od pneumatík, no nie od trolejbusu, ale od áut, ktoré predbiehajú stojaci trolejbus cez protismerný cyklopruh Neraz mi tam vybehlo spoza trolejbusu auto, ktorého vodič asi nepredpokladal, že v cyklopruhu môže ísť cyklista. Našťastie je to protismerný cyklopruh, takže sme sa uvideli a nikdy z toho nebola kolízia.
Ak ide cyklista v protismerke, nie je problém, pretože obaja o sebe vedia a ak treba, obaja môžu prispôsobiť jazdu. Tak to funguje všade v Európe aj na Slovensku.
Veď aj ja som chodec, cyklista a aj šofér.
Len nad takýmito prípadmi (alebo expresívne povedané hovadinami) dopredu nerozmýšľam, lebo nepotrebujem mať vždy na všetko v legislatíve nalinkované riešenie podľa, ktorého potom pôjdem.
tr3mp To je uhol pohladu. Zo zadu mi auto rajdy nezachyti a ked tak ma posle do kanala nie pod zadne kolesa. Jedina vyhoda ked ho vidim je ze mozem tak akurat hopnut na chodnik, alebo do kanala. To ze ide auto oproti rozhodne negarantuje, ze ta vidi. Ma siroke stpiky a vela vodicov sleduje prioritne pravu stranu (aby nepadli do kanala). Bicykel v protismere jednosmetky akosi nepredpokladaju ako sam pises. Dalsia vec je ze vidi ale nedba. Predpoklada ze sa uhnes. To sa mi stava uplne bezne. Proste nadiviaze ocny kontakt ubezpeci sa, ze ho vidim a potom ide ako by som tam nebol, ved ja mozem ist aj do kanala na chodnik .... Zo zadu si to nedovoli, lebo nemoze predpokladat, ze mu uhnem. Leda, ze ho to naucia roadies s Garmin radarom. A este je tu stretavacia rychlost. Zatial co zo pri predchadzani moze auto pribrzdit a zaradit sa ked nieco nevychadza (stretavacia rychlost 20-25km) , oproti moze len strhnut volant do kanala alebo skusit zastavit (stretavacia rychlost 70-80km/h). A potom musi este dokazat zastavit aj cyklista.
Ak ide cyklista v protismerke, nie je problém, pretože obaja o sebe vedia a ak treba, obaja môžu prispôsobiť jazdu. Tak to funguje všade v Európe aj na Slovensku.
Už sa to stalo aj mne, že som pri predbiehaní na dlhej rovinke nevidel cyklistu v protismere. V tmavom, hra svetla a tieňa, bez svetla, tak sa v pozadí priľahlej vegetácie stratil. Všimol som si ho až keď som bol zarovno predbiehané auto...
Pripadne ulice ktore su jednosmerne. Napriek tomu je tam koridor/cyklopruh pre cyklisotv v protismere.
Je zarazajuce, ze pri predchadzani ( moznost si vybrat miesto, mala stretavacia rychlost, da sa uplne od predchadzania upustit) je nutne zakonom urcit minimalny odstup. Ale pri nepomerne nebezpecnejsom minani oproti je odstup nepodstatny.
V celej Európe považujú cykloprotismerky za bezpečné a neriešia minimálny odstup v nich, iba v Kenaiovom svete nie.
To je moja cesta do roboty. Čiara je zodratá od pneumatík, no nie od trolejbusu, ale od áut, ktoré predbiehajú stojaci trolejbus cez protismerný cyklopruh Neraz mi tam vybehlo spoza trolejbusu auto, ktorého vodič asi nepredpokladal, že v cyklopruhu môže ísť cyklista. Našťastie je to protismerný cyklopruh, takže sme sa uvideli a nikdy z toho nebola kolízia.
A ka tomu doplnim, ze som 30 rokov byval o dve ulice vedla a bola to moja cesta domov autom. A aj trolebus bezne jazdi po tej ciare bez mihnutia oka a na fotke je este velmi malo odparkovanych aut na krajnici. Par krat mi stojazce auto po tme otvorilo dvere do pruhu. Samozrejem som ho obisiel cez ten cyklopruh, otazka je co by sa stalo, ak by tam bol cyklista. Ja by som zobral tie dvere, aj s tym kto ich otovoril. Ale to som ja.
Cize ano, uplne bezpecne. Ak budes pouzivat argumenty v style vsetci to tak robia a vzdy sme to tak ronbili. Tak sa nemame o com bavit. To je debata na urovni IQ 90.
Jasne.
My normálnejší sa učíme od skúsenejších, bohužiaľ s tým, že je to pod tvoju úroveň, nič nenarobím. Ty a Jano1987 sa so svojim vysokým IQ, ktorému taká prízemná úroveň nestačí, kľudne venujte svoju energiu objavovaniu teplej vody.
Samozrejme, nepochybujem, že všetky svoje tvrdenia máte obaja podporené bohatými datasetmi, napríklad porovnaním, koľko ľudí na bicykli bolo zrazených odzadu pri predchádzamí a koľko protidúcimi autami. Prosím, postni, zaujíma ma to.
Hej, moj svokor hovorieval, statisika je uzasna v tom ze staci sprave zratat nohy vrabcov na streche s nohami od stolov v jedani a zistis, ze priemerny pocet nohj je 3. Bol docentom na technike. Ucil mtematiku a fyziku.
Ucit sa od skusenejsich je uplne v poriadku, ale kopirovat skusenejsich je velika chyba. Treba sa ucit na ich chybach a na to treba kriticke myslenie. Som presvedceny, ze ked sem das statistiku o pocte cyklistov a hlavne cyklistiek narazenych "od zadu" a "od predu". Nasledne to vztiahnes na pocet jednosmeriek, kde je povolena jazda cyklistom v protismere vs ostane komunikacie. Zistis, ze tie jednosmerky su daleko nebezpecnejsie. Ale ak povies, ze na kolko je takcyh jednosmeriek len zlomok, tak dokazes ze je to zanedbatelne nebezpecenstvo. Uzitocnost statisiky je priamorumerna inteligencii toho, kto ju interpretuje. Ale nepriamoumerna jeho zaujmu, dokazat vyfabulovane tvrdenie. Vlastne akekolvek pouzite statistiky na dokaz cohokolvek je z vedckeho hladiska chybne. Postup musi byt opacny, Najskor musis ziskat data a nasledne zistit co ti hovoria a z toho urobit zaver. Inak si od zaciatku obat predpokladu a tvoje data na to len vedome alebo nevedome nasijes.
Zo zadu si to nedovoli, lebo nemoze predpokladat, ze mu uhnem.
Nedovolí si predpokladať, že cyklista po očnom kontakte uhne, ale napriek tomu zrazenia nárazom alebo zachytením zo zadu nastávajú. To je všetko ale skupina situácií, keď je vodič bezohľadný. Riziko pre cyklistu to predstavuje v oboch prípadoch, pri protismernej jazde má cyklista aspoň akú-takú šancu situáciu korigovať (vyjdením mimo cesty) a nebyť "zostrelený" zo zadu.
Ak berieme situáciu pri vzájomnej ohľaduplnosti, tak je výhoda protismernej jazdy v tom, že sa obaja vidia a vedia na vyhnutie vybrať včas najvhodnejšie miesto (platí aj pri stretávaní sa áut). Ticho idúce (elektro)auto za chrbtom nemusí byť vôbec počuteľné.
Par krat mi stojazce auto po tme otvorilo dvere do pruhu. Samozrejem som ho obisiel cez ten cyklopruh, otazka je co by sa stalo, ak by tam bol cyklista. Ja by som zobral tie dvere, aj s tym kto ich otovoril. Ale to som ja.
A prečo by si nezastavil a nedal prednosť bicyklu. Ako v prípade s autami, keď máš prekážku.
tr3mp Ako vravim je to vec nazoru. Mas pravdu v tom co pises, ale myslim ze to vobec nevyvracia to co pisem ja.
Ja sa nesnazim iterpretovat jestvujuce statistiky. Vychadzam zo svojich skusenosti a pozorovani. Nebudem moje pozorovania nazivat statistikou, lebo su obvikle na malej vzorke a po kratku dobu. Ale pokial mi z nich vyplyvaju statisticky signifikantne zavery tak ich povazujem za relevantnejsie ako statistiku urobenu niekym inym na inej vzorke v inej dobe. Ta moze byt relevantna pre moju situaciu, ale aj celkom dobre uplne irelevantna A obvikle sa neda dopatrat s akou agendou bola statistika robena a o surovychj datach uz nemoze byt rec ani omylom. Zvacsa vychadzame zo zaverov nikoho, nie z dat. A to je problem. Preto mam tendenciu verit skor svojemu mozno nedokonalemu datasetu.
Sasulnik Skusim po lopate aj pre hojdacie koniky. Zjavne sa ti take este nestalo. Auto iduce rychlostou 50km/h ma brzdu drahu 28-43m podla podmienok. Ak ti nikto otvgori dvere 30m pred tebou co je vzdialenost polovice bezeckej drahy ked si behal 60m na skole, alebo dlzka 6 aut. tak samozrejme vb pohode zastavis. Problem je ze na tu vzdialenost to za tmi ani nevidis. Tipicka situacia je ze ti tie dvere otvori ked si v mrtvom uhle jeho spetakov = 5-8m za nim. Cize zastavis 20m za timi dverami. Zatial co zastavenie trva cca 4 sekundy. Vyhnutie sa o meter dveram je po 1s. Ak nesedi za volantom polovodic. Dufam ze uz je ti jasne preco sa vodic s nejaky6m skilsetom snazi prekasma vyhnut nie zastavit. Brzdenie je vo velkej vacsine krizovych situacii kontraproduktivne a situaciu este zhorsuje. Cas a priestor vyplytvas na cinnost, ktora je aj tak vo vacsine pripadov odsudena na neuspech. Rozhodis pruzenie auta a nasledne uz ani riadenie nereaguje ako by malo. https://www.bezpecnecesty.cz/cache/img/2c/--data--web--bezpecna-jizda-v-aute--infografika--brzdna-draha-2020.fitbox.x1280.y1280.r0.q85.nr0.me2.png.webp
milos21 stane sa jasne a hlavne teraz ked je nizko slnko rovno do oci...ale bolo pod mrakom a mam zltu cyklobundu co svieti uz z daleka.ako stale sme sa vosli 3ja bedla seba ale ked ides oproti 100vkov je to dost neprijemny pocit 30cm od rajdov.a tie ksichty flegmaticke uplne ako by som bol vzduch.vtedy mam chut mu ukopnut spetak kretenovi...ale asi by som prisiel k rurazu zbytocne...najhorsie je ked je to v takom miete kde nieje krajnica a hned zvodidla....
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Prečo je míňanie oproti nepomerne nebezpečnejšie? Práveže pri míňaní oproti vedia o stretnutí obaja účastníci, lebo sa vidia, plus vedia nadviazať očný kontakt a miesto minutia v prípade stiesnených pomerov vedia vybrať obaja dostatočne vopred. Predpokladám, že hovoríme o úzkych uliciach, kde je odstup malý, ale z toho vyplýva aj malá rýchlosť (typicky zóny 30). Na širších/rýchlejších uliciach či cestách býva dostatočná šírka vozovky.
To je moja cesta do roboty. Čiara je zodratá od pneumatík, no nie od trolejbusu, ale od áut, ktoré predbiehajú stojaci trolejbus cez protismerný cyklopruh
Sorry, vlaste pre Teba sú to všetko reálne situácie, ktoré už nastali a sú neriešiteľné podľa danej legislatívy.
Nechápem, prečo sa stále vzrušuješ nad novou a súčasnou legislatívou, hoci mi to môže byť v postate jedno.
Ja sa nad tým nevzrušujem. Ale okrem cyklistu som aj šofér, aj využívam verejnú hromadnú dopravu, takže sú to veci, ktoré sa ma budú denne dotýkať.
Len nad takýmito prípadmi (alebo expresívne povedané hovadinami) dopredu nerozmýšľam, lebo nepotrebujem mať vždy na všetko v legislatíve nalinkované riešenie podľa, ktorého potom pôjdem.
Hej a teraz do reality
https://www.mtbiker.sk/forum/post1784055.html#p1784055
Je zarazajuce, ze pri predchadzani ( moznost si vybrat miesto, mala stretavacia rychlost, da sa uplne od predchadzania upustit) je nutne zakonom urcit minimalny odstup. Ale pri nepomerne nebezpecnejsom minani oproti je odstup nepodstatny.
V celej Európe považujú cykloprotismerky za bezpečné a neriešia minimálny odstup v nich, iba v Kenaiovom svete nie.
Cize ano, uplne bezpecne. Ak budes pouzivat argumenty v style vsetci to tak robia a vzdy sme to tak ronbili. Tak sa nemame o com bavit. To je debata na urovni IQ 90.
My normálnejší sa učíme od skúsenejších, bohužiaľ s tým, že je to pod tvoju úroveň, nič nenarobím. Ty a Jano1987 sa so svojim vysokým IQ, ktorému taká prízemná úroveň nestačí, kľudne venujte svoju energiu objavovaniu teplej vody.
Samozrejme, nepochybujem, že všetky svoje tvrdenia máte obaja podporené bohatými datasetmi, napríklad porovnaním, koľko ľudí na bicykli bolo zrazených odzadu pri predchádzamí a koľko protidúcimi autami. Prosím, postni, zaujíma ma to.
Ucit sa od skusenejsich je uplne v poriadku, ale kopirovat skusenejsich je velika chyba. Treba sa ucit na ich chybach a na to treba kriticke myslenie. Som presvedceny, ze ked sem das statistiku o pocte cyklistov a hlavne cyklistiek narazenych "od zadu" a "od predu".
Nie v protismere jednosmerky všeobecne, ale na cyklistickom pruhu. Čo je dosť zvláštne, našťastie je to menšina vodičov, ale žiaľ nie nula.
Nedovolí si predpokladať, že cyklista po očnom kontakte uhne, ale napriek tomu zrazenia nárazom alebo zachytením zo zadu nastávajú. To je všetko ale skupina situácií, keď je vodič bezohľadný. Riziko pre cyklistu to predstavuje v oboch prípadoch, pri protismernej jazde má cyklista aspoň akú-takú šancu situáciu korigovať (vyjdením mimo cesty) a nebyť "zostrelený" zo zadu.
Ak berieme situáciu pri vzájomnej ohľaduplnosti, tak je výhoda protismernej jazdy v tom, že sa obaja vidia a vedia na vyhnutie vybrať včas najvhodnejšie miesto (platí aj pri stretávaní sa áut). Ticho idúce (elektro)auto za chrbtom nemusí byť vôbec počuteľné.
Keď interpretuješ štatistiky ty, sú viac alebo menej užitočné?
A prečo by si nezastavil a nedal prednosť bicyklu. Ako v prípade s autami, keď máš prekážku.
Fakt debata na urovni IQ hojdacieho koníka
Ja sa nesnazim iterpretovat jestvujuce statistiky. Vychadzam zo svojich skusenosti a pozorovani. Nebudem moje pozorovania nazivat statistikou, lebo su obvikle na malej vzorke a po kratku dobu. Ale pokial mi z nich vyplyvaju statisticky signifikantne zavery tak ich povazujem za relevantnejsie ako statistiku urobenu niekym inym na inej vzorke v inej dobe. Ta moze byt relevantna pre moju situaciu, ale aj celkom dobre uplne irelevantna A obvikle sa neda dopatrat s akou agendou bola statistika robena a o surovychj datach uz nemoze byt rec ani omylom. Zvacsa vychadzame zo zaverov nikoho, nie z dat. A to je problem. Preto mam tendenciu verit skor svojemu mozno nedokonalemu datasetu.
Sasulnik Skusim po lopate aj pre hojdacie koniky. Zjavne sa ti take este nestalo. Auto iduce rychlostou 50km/h ma brzdu drahu 28-43m podla podmienok. Ak ti nikto otvgori dvere 30m pred tebou co je vzdialenost polovice bezeckej drahy ked si behal 60m na skole, alebo dlzka 6 aut. tak samozrejme vb pohode zastavis. Problem je ze na tu vzdialenost to za tmi ani nevidis. Tipicka situacia je ze ti tie dvere otvori ked si v mrtvom uhle jeho spetakov = 5-8m za nim. Cize zastavis 20m za timi dverami. Zatial co zastavenie trva cca 4 sekundy. Vyhnutie sa o meter dveram je po 1s. Ak nesedi za volantom polovodic. Dufam ze uz je ti jasne preco sa vodic s nejaky6m skilsetom snazi prekasma vyhnut nie zastavit. Brzdenie je vo velkej vacsine krizovych situacii kontraproduktivne a situaciu este zhorsuje. Cas a priestor vyplytvas na cinnost, ktora je aj tak vo vacsine pripadov odsudena na neuspech. Rozhodis pruzenie auta a nasledne uz ani riadenie nereaguje ako by malo.
https://www.bezpecnecesty.cz/cache/img/2c/--data--web--bezpecna-jizda-v-aute--infografika--brzdna-draha-2020.fitbox.x1280.y1280.r0.q85.nr0.me2.png.webp