OK, neviem, či väčšina či menšina, ale skrátka je ich plno a je ich dosť na to, aby už ľudia, platení za zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky, pochopili,že tá sa nezvyšuje rozdávaním reflexných pásikov po školách...
A keby autá, ktoré nemajú na 100% vykrytý mŕtvy uhol pred a na boku vozidla, nemali prechádzať cez technickú, tak máme prázdne cesty.
Ako môžeš niekoho nazvať tupelom len preto, že nevie to, čo vieš ty?
Naozaj si myslíš, že 73-ročná pani niekde na dedine by mala ovládať problematiku mŕtvych uhlov veľký nákladných vozidiel?
A naozaj si si úplne istý, že nejakú chybu neurobil vodič náklaďáku, keď tú pani nazývaš tupelom?
Tento internet je fakt toxický ...
Ok, môžem preformulovať to tupelo na adepti na darwinovu cenu. Aj tá babka je stále svojprávna osoba, takže ako účastníčka cestnej premavky by mala aj pri jazde na bicykli predvídať. A hlavne poznať svoje povinnosti cyklistu. Osobne som za to aby bola medzi týmito ľudmi v rámci obecnej komunity robená osveta ako sa správať na ceste a hlavne by som im púšťal tie drastické videa, čo sa im môže stať aj u nás na ceste.
Žiaľ obmedziť im jazdu na bicykli nemôžeš ako môžeš odobrať vodičak starému človeku, ktorý neprejde vyšetrením u doktora, že je ešte spôsobilý viesť motorové vozidlo. Takže sa zatiaľ nedá eliminovať, že sa sami pripravia o život spôsobom jazdy a ignorovania byť videný, keďže osvetlenie a reflexné prvky im asi neladí ku kabátu.
Ak aj naozaj urobila pani chybu (čo síce nie je isté, ale je to podľa mňa podľa fotografií vysoko pravdepodobné), tak ju skrátka nemôžeš nazývať ani tupelom, ani adeptom na darwinovu cenu. Je pravdepodobné, že skrátka ani netušila o nejakých mŕtvych uhloch. Nikdy nešoférovala nákladné auto, nemá odkiaľ vedieť, že ju šofér nevidel a že pri odbočovaní skrátka geometria nepustí a auto sundá všetko, čo má príliš blízko na boku. V Novom čase ani na Markíze sa to nedozvie.
Ak si aj svoju svoju zavinila sama, tak skrátka nie je a priori ani tupelo ani darwinistka. Skrátka mala smolu, bola na nepravom mieste v nepravý čas. To sa môže stať dnes aj tebe či mne.
Seniorom nemôžeš zakazovať bicykle, je to často ich jediný spôsob mobility, sú naň odkázaní a určite so nebudú všímať nejaké rady, aby na bicykli nejazdili. Môžeš akurát kričať na kompetentných, aby jednak budovali bezpečnejšie cesty, jednak aby zavádzali lepšie a lepšie technické prostriedky na elimináciu takýchto problémov a jednak aby robili skutočnú osvetu a nie rozdávali za drahé peniaze vysúťažené reflexné pásky
Lenže je oveľa ľahšie sedieť za počítačom a označovať iných ľudí za tupelá, že ...
Nákladné auto by som obiehal sprava jedine ak by som si bol na sto percent istý, že nemôže v danom momente spraviť žiadny manéver, ktorý ma ohrozí (teda napr. má červenú na križovatke, ktorá bude trvať ešte minimálne čas, ktorý potrebujem na obehnutie a prejazd k predsunutej stop čiare pre cyklistov) a zároveň budem mať ešte vždy možnosť úniku vpravo, ak by sa niečo stalo (napr. na chodník, teda nesmie byť vpravo žiadna pevná prekážka ako napríklad budova, zvodidlo či iné veľké vozidlo). Do určitej miery toto pravidlo dodržiavam aj vo vyhradenom pruhu pre cyklistov, ak by som v ňom mal predbiehať idúce veľké vozidlo pred križovatkou (nemôžem vedieť, či naozaj dá smerovku doprava, ak bude odbočovať).
Osveta je fajn a nie je dôvod ju nerobiť. Ale mala by byť doplnková s tým, že hlavná vec na znižovanie nehodovosti je dobrá infraštruktúra. Ak budú mať cyklisti v križovatke vlastný koridor, ktorý bude vedený tak, že sa do nejakého mŕtveho uhlu ani nebudú môcť dostať, tak sa eliminuje tento typ kolízií. Mať cyklistov v tom istom priestore s odbočujúcimi vozidlami, to je zaručený recept na nehodu uvedenú vyššie. Skôr či neskôr vedomú či nevedomú chybu niekto spraví, stačí počkať.
Na inšpiráciu video z kruhového objazdu, kde sú cyklisti vedení mimo. V takejto križovatke pravdepodobnosť zachytenia cyklistu kamiónom pri pravom odbočovaní klesá prakticky na nulu. Vo videu vidno aj pár nákladných áut a autobusov. Otvoriť v novom oknethumb_up0thumb_down
Ale hej, je jasné, že nemôžeme stavať "holandské" kruháče všade a tak či tak to ešte potrvá roky, ak nie desaťročia. Veľa sa dá vyriešiť aj dopravným značením a malými stavebnými úpravami, ale bohužiaľ úrady to zvyčajne podceňujú a cajti sú dokonca často proti, pretože to znižuje "plynulosť cestnej premávky"(našťastie už ich stanovisko nie je záväzné).
Cynicky sa tu dá konštatovať, že takýchto stareniek a dedkov ešte takto zahynie. Toto nie je nič výnimočné, keďže ľudia sú nepoučiteľné tupelá. Najlepšie by bolo im púšťať tie videá z Činy alebo Indie, kde je takýchto nehôd zaznamenaných desiatky, kde domiešavač alebo iný nákladiak rozjazdil kolesami skútristu alebo cyklistu, ktorý sa postavil vedľa nich pred križovatkou ako cez kopirák aj v tomto prípade. Nikdy by ma nenapadlo stáť vedľa nákladiaka na semafóre alebo stopke, keď viem, že nemá šancu ma vidieť alebo ja nemôžem vedieť ktorým smerom sa pohne v križovatke. Vždy ostávam či už za nákladiakom, autobusom, trolejbusom ak sú tesne pred križovatkou a jedine kedy idem dopredu ak je priestor bezpečne popri nich prejsť medzi vozidlom a obrubníkom a sú v kolóne ďalej od križovatky.
Tak tak, ale niektori chodci/cyklisti zjavne su proste blbi a im je uplne u prdele, ze nakladak ma kineticku energiu X krat vacsiu ako oni... Nie len raz mi cyklisti/chodci presli na cervenu na prechode, vsak co...
Jano1987, ty dlhodobo nechápeš, že tu nejde o zákony. Zákon je iba nástroj. Tu ide o životy, o zdravie a o prostredie, v ktorom žijeme - a je úplne jasne vidieť, že zákony nie sú dostatočným nástrojom na ochranu toho všetkého. Je treba pridať niečo viac. Trebárs aj bezpečnú infraštruktúru, ktorá čo najviac bráni chybám a znižuje ich následky. Osvetu a vzdelávanie - ale nie cez vysúťažené PR agentúry ministerstiev, ale na základe najmodernejších vzdelávacích prístupov. Obmedzovaním automobilizmu v kvantite, v priestore aj v parametroch. Uplatnením, priam vyžadovaním vždy najmodernejších technológií, postupov a poznatkov ... Nič z toho sa nedeje, všetci len voláte po zákonoch a zákonoch v naivne viere, že zákony niečo vyriešia - a ľudia hynú rovnako a prostredie, v ktorom žijeme, si zasierame tak isto stále rovnako.
Je veľmi pohodlné, omielať ako mantru stále dokola, že "cyklista je rovnaký účastník cestnej premávky ako šofér. Má to ovládať. Neznalosť zákona neospravedlňuje" a umyť si ruky, kliknúť na inú stránku, nechať to tak. Lenže to veci nijako nepomáha. Zákony sú nevyhnutné, inak by sme tu zvlčili, ale nevyhnutné je aj prijať, že nikdy nie je možné, aby všetci konali tak, ako to zákon vyžaduje. To skrátka nie je možné a preto tu musia aj iné nástroje. Je skrátka naivné očakávať, že pani 70+ niekde na dedine ovláda pravidlá cestnej premávky a je naivné očakávať, že nebude sadať na bicykel, keď jej bicykel pomáha. Tak uvažuj podľa toho a nie podľa "zákonov".
JarohNiezeby som ho chcel obhajovat, na druhej strane je otazka, ci teraz komplet cela infrastruktura sa ma prebudovat (a to bude stat tazke miliardy) len preto lebo par ludi si nevie zapamatat par pravidiel... Skor tu by podla mna pomohla osveta a nejaka informacna kampan. Je mi tej pani luto ale zase bohuzial hlavne dochodcovia chodia niekedy jak bezprizorni. Keby sa im vysvetlilo (ako si mnohi mylne myslia) ze auto/vozidlo ich nie vzdy "vidi" (z milion roznych dovodov ale to si niektori fakt myslia) tak toto by mohlo zabranit nestastiam ovela viac ako teraz zbytocne liat tazke prachy kvoli par ludom
Jaroh takže ak tá istá 70 ročná pani sadne do auta a zrazí ma na prechode napríklad, lebo sa menili pravidlá, tak je to OK, lebo sa to nemala kde dozvedieť, lebo to na Markíze nedávali. Krásny argument. Za posledných 7 dní, či koľko, 3 chodci len v BA zrazený hrubým porušením pravidiel chodcami. Keby to bolo chybou šoférov, už je tu ďalšia policajná akcia. Spravili chybu chodci? Ticho, nič sa nerieši.
Vodiči motorových vozidiel dokázali, že ovládajú pravidlá cestnej premávky záverečnou skúškou v autoškole a vodiči motorových vozidiel nad 3.5t to navyše dokazujú každých päť rokov na kvalifikácií a každoročne na pravidelnom preškoľovaní... Vodič motorového vozidla nad 3.5t má pri balíček kariet dokazujúcich jeho kvalifikáciu. Chodec a cyklista nemusia dokazovať nič, a všetci to vedia, napriek tomu na to neberú ohľad a vinia ich... To ako keby som malému dieťaťu vyčítal, že neovláda jadrovú fyziku...
Pozrime sa... Krtkovia chcú učiť orla lietať...
Bez urážky...
Mŕtve uhly na nákladnom aute sú okolo kabíny vykryté zrkadlami. A ostáva len ich správne nastaviť. Majú mi nastavovať zrkadlá okoloidúci? Zo sedadla vodiča vidím v zrkadlách celý pravý bok odpredu dozadu a 1-1.5m pred kabínu+ celý ľavý bok... Je to zodpovednosť a na tú sú šoféri nad 3.5t každý rok školení
dal si mi chrobáka do hlavy,nespomínam si či mala LIAZ-ka s ktorou som jazdil v autoškole to spätné zrkadlo naľavo vpredu v ktorom vidieť pred kabínu...
CykloTRON nie, samozrejme, že nie je možné, aby sa celá infraštruktúra prebudovala kvôlu pár ľuďom. Inak, tých ľudí zase nie je pár, sú ich státisíce - chodci, cyklisti, neskúsení vodiči, cestní piráti a koniec koncom každý z nás robíme chyby a nedodržujeme pravidlá a značnú časť následkov by mohla eliminovať alebo zmierniť kvalitná infraštruktúra.
Ale teda ak sa teda bavíme o zraniteľných účastníkoch premávky (chodci, cyklisti), tak:
- jednak sú na to metodiky, ktoré na základe viacerých parametrov vedia určiť, na ktorých úsekoch ciest má zmysel investovať do bezpečnejšej infraštruktúry, u nás sa vôbec nepoužívajú, stavia sa na základe iných ako bezpečnostných potrieb... ba dokonca u nás sa ani nevie na základe dát, kde sú nehodové úseky, nie sú GPS údaje, nie sú analýzy, nie sú nejaké big data, nič a keď sa niekto chce dostať aspoň k základným údajom, aby s tým pracoval tak polícia mu ich neposkytne - neviem, či nechce alebo nevie, ale neposkytne. Aby sme boli konkrétni - my nevieme, koľko ľudí na Slovensku ročne zomrie alebo je vážne zranených kvôli odbočovaniu nákladných vozidiel doprava... a tak ani nevieme, či je to vlastne gigantický problém, alebo iba malý anekdotický výskyt... ako hovorí Richard Kollár, žijeme v dátovom pekle;
- jednak sa to dá robiť aj v malom, ale zase naša spoločnosť to nechce. Napríklad aj na tej križovatke, kde tá pani zomrela, je možné inak namalovať značenie, aby sa náklaďák nebol tak blízko pri cyklistoch či dokonca ich lacno fyzicky oddeliť (samozrejme, aj to má zmysel len vtedy, ak je v tej dedine nejaká intenzita cyklopremávky)... lenže skrátka obyvatelia radšej dajú na nový dom smútku či na obnovu emenvé (nezazlievam im to, je to ich voľba a ja ju rešpektujem) a tak ich budú zrážať autá, pretože človek je tvor chybujúci.
A áno, tiež som napísal, že určitá forma dobre pripravej osvety by sa mala robiť. Bohužiaľ, ani tú nerobíme - jednak ani nechceme a jednak ani nevieme. To, čo predvádzajú tzv. policajní preventisti a čo predvádza BECEP (oddelenie ministerstva dopravy), je tragikomická formalistická fraška, nie vážna práca. A obce a mestá to tiež nepovažujú za potrebné robiť... tak skrátka potom mnohí ľudia nevedia to, čo vieme my, skúsení borci internetových fór a hynú pod kolesami áut.
Jaroh takže ak tá istá 70 ročná pani sadne do auta a zrazí ma na prechode napríklad, lebo sa menili pravidlá, tak je to OK, lebo sa to nemala kde dozvedieť, lebo to na Markíze nedávali. Krásny argument.
Problém je, že nevieš čítať s pochopením. Vôbec nikde nepíšem, že je to OK. Nepíšem ani, že je OK, že pani nevedela nič o mŕtvych uhloch nákladiaku. Iba píšem, že skrátka taký je život - ľudia pravidlá neovládajú a treba s tým počítať.
Je naivné si myslieť, že tebe sa to nemôže stať. Vždy, keď sadáš za volant, do auta alebo na bicykel, je určitá pravdepodobnosť, že tam zomrieš. Vždy, keď niekto sadá za volant, do auta alebo na bicykel, je určitá pravdepodobnosť, že tam zomrie. A každý z nás, aj ty aj ja, robíme chyby.
A takých ľudí, čo sadajú za volant, do auta alebo na bicykel a sú denne len na Slovensku milióny a každý vodič a každý cyklista robí chyby (aj ty) a tak je jasné, že ľudia hynú a sú vážne zranení.
A zákony to zmiernia, ale neeleminujú a je našim problém že si to nechceme priznať a nie sme ochotní robiť niečo ďalšie na elimináciu alebo zmiernenie následkov - pretože je to nepohodlné. Je oveľa pohodlnejšie vykrikovať fuj fuj fuj, aha - nedodržal zákony.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
Jaroh v tomto sa nezhodneme. V tvojom prípade vždy to skončí v tom bode, že cyklista, resp. chodec je obrazne povedane nesvojprávna osoba, neschopná sa naučiť pravidlá cestnej premávky a neschopná sa nimi riadiť a že máme akceptovať, že to je proste tak a teda musí byť chránená a zodpovednosť za to, že sa tomu cyklistovi nič nestane sa prenáša na šoféra motorového vozidla, lebo má vodičák, má predvídať alebo hocijaký iný argument aký sa ti páči. Aké opatrenia sa teda preferujú? Prebiehajú chodci na červenú, mimo prechodu a umierajú? Znížme rýchlosť v mestách z 50 na 30km/h aby umieralo menej chodcov. Sorry, to je riešenie? Pri nehode autobusu v Polomke s vlakom ako umrelo 13 ľudí či koľko, bolo z toho haló, že treba mať všade svetelnú signalizáciu a závory, inak by sa to nestalo. Kvôli nepozornosti? Blbosti jedného človeka. Neviem čo sa to stalo pri tej nehode. Potom si pozrieme reportáže a napriek tomu, že máme železničné priecestia opatrené semaforom a závorami, tak či už autá, cyklisti alebo chodci tade prebehujú. Reálne, v cyklisti to robia častejšie ako šoféri auta a chodci jednoznačne vedú. Čo viac sa môže spraviť, aby potom neboli nehody? Áno, môžeme vybudovať podchody, či nadchody. Kto sa o ne bude starať? Kto ich zaplatí? Sám razíš to, že podchody, či nadchody nemajú byť, lebo chodci ich nemajú radi. Tak čo potom? Ideme stavať železnicu v estakáde? Alebo cyklisti sa sťažujú, že majú zlú infraštruktúru. Áno, môže byť lepšia. Napriek tomu bežne stretávam cyklistov medzi Rusovcami a Petržalkou na ceste, pritom tam je rovnobežná cyklotrasa, bezpečná, široká, keďže časť z nej je bývalá cesta, Pritom takých úsekov je pomerne dosť a nie je v Bratislave. Chodci plačú, že nemajú sa ako bezpečne dostať na električku da Dúbravskú radiálu. Skoro všade je svetelný prechod, sú tam vybudované podchody, napriek tomu sú tam pravidelne problémy s chodcami. Čo viac sa dá spraviť? Zrušiť cestu? Zakopať ju pod zem? Dať ju na estakádu? Prečo? Lebo istej skupine tolerujeme jej nezodpovedné správanie sa? V lete som niekoľkokrát išiel medzi Jahodnou a Dunajskou Stredou. Cyklisti tam majú vybudovanú oddelenú cyklotrasu rovnobežnú s okreskou pár metrov od cesty, napriek tomu väčšina jazdila po okreske. Dokonca aj po zotmení bez svetiel a reflexných prvkov. Aj keď som sa pýtal chlapíka, čo má požičovňou kanoe a cestu Jahodná - Nová Dedinka dáva v lete niekedy aj 3x za deň, povedal to isté, väčšina cyklistov tam jazdí po ceste. Čo viac sa môže spraviť v tom konkrétnom prípade? Zakázať jazdu autám po okreske? Dať tam 30km/h, lebo cyklista má IQ húpacieho koníka?
Hovoríš tu niečo o nedodržiavaní zákonov. Keď pochybí šofér, si jeden z prvých, čo ho idú lynčovať. Hneď zákazy, príkazy, také a onaké opatrenia pre šoférov. Pochybí cyklista? Chodec? Máme s tým rátať, lebo to sa stáva. To je chodec, či cyklista, máme sa s tým zmieriť, predvídať. Nikde som nevidel od teba žiaden návrh na elimináciu, alebo zmiernenie následkov, čo by sa priamo dotklo chodcov, čo cyklistov. Maximálne tak, že vybudovať oddelené komunikácie pre nich. Inak je to zakaždým o obmedzovaní a perzekuovaní vodičov. Nižšie rýchlosti, všade retardéri, zužovanie ciest, zákazy vjazdu, všade kamery, radary atď. Nedávno som na Instagrame zachytil informáciu, neviem na koľko je pravdivá, že z posledných 150 cyklistov, čo umrelo na cestách v ČR, tak v 109 prípadoch za to mohli samotní cyklisti (v roku 2020 to bolo 36 cyklistov, v 27 prípadoch bol vinníkom cyklista). Cyklisti dlhodobo majú cca 60-65% mieru zavinenia nehôd na cestách v ČR, Nemecku, Anglicku. Na Slovensku to je plus mínus rovnaké % a cca rovnaký pomer vzhľadom k počtu obyvateľov. Čo sa teda spravilo, aby cyklisti neumierali toľko na cestách? A nemali toľko nehôd? Dotkli sa ich nejaké zmeny? Prísnejšie pravidlá? Nie, nič sa nezmenilo, len dostali ešte väčšie práva a šoféri vozidiel dostali ešte viac povinností ku vzťahu k cyklistom. Sorry, ale toto je čistý alibizmus a vykrikovanie, fuj, fuj, zlí šoféri, umierajú cyklisti či chodci pod kolesami áut a musíme nájsť riešenie, aby autá zabíjali menej cyklistov a chodcov. Teda riešme šoférov. Lebo oni sú ten problém. 60-65% nehodovosť cyklistov? Nepodstatné. Umreli 3 chodci na ceste, keď prechádzali mimo prechodu pre chodcov, na červenú, opitý atď? Keby išli autá 30 a nie 50, tak by mali šancu 89% že prežijú (číslo je fiktívne). Že za nehody môžu chodci? Nepodstatné. Alebo toď nedávno, pandémia. Mali percentuálne asi najviac chorých v EU. V médiách, noste rúška, atď. Neeee, hrdý slovák nie je ovca, on to nosiť nebude. A keď skončí v nemocnici, tak on za to predsa nemôže. To ostatní mali nosiť rúška. Oni mali chrániť jeho, nie on seba. Ostatní sa mali mať rúška, mali sa dať očkovať, atď, mali spraviť všetko preto, aby on bol v bezpečí. Čo spravil hrdý slovák, čo nie je ovca, aby sa ochránil? Akurát tak veľké hovno a ukazoval na všetkých naokolo. A toto razíš ty.
no chlapci, ako vás tak čítam, tak mám riešenie. Bicykle/chodci/beh/... len na uzavretých dedikovaných areáloch. Autá nebudú riadené šoférmi ale napoja sa na nejaký elektromagnetický pruh (lebo GPS je nepresné) a ten ich povedie. A voilá, máme po probléme. Žiaden nezodpovedný vodič, žiaden chodec/cyklista na komunikáciách ...
chudak medved. Dnes som mal hmlu aj rano aj poobede na takmer cely cas (1+1h) a nebolo to bohvieco, dost to unavuje. Ak boli hmlovky, tak pre istotu len v kolone a castokrat som koncove svetla auta zbadal az tesne za autom, ako keby boli spinave, alebo co. Siluetu som uz videl aj par sekund, ale svetla az ked som sa priblizil na dotyk. Treba mi nejaky radar, ale ta brzda ho v tom medvedovi uz mohla mat
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
A keby autá, ktoré nemajú na 100% vykrytý mŕtvy uhol pred a na boku vozidla, nemali prechádzať cez technickú, tak máme prázdne cesty.
Naozaj si myslíš, že 73-ročná pani niekde na dedine by mala ovládať problematiku mŕtvych uhlov veľký nákladných vozidiel?
A naozaj si si úplne istý, že nejakú chybu neurobil vodič náklaďáku, keď tú pani nazývaš tupelom?
Tento internet je fakt toxický ...
Ok, môžem preformulovať to tupelo na adepti na darwinovu cenu. Aj tá babka je stále svojprávna osoba, takže ako účastníčka cestnej premavky by mala aj pri jazde na bicykli predvídať. A hlavne poznať svoje povinnosti cyklistu. Osobne som za to aby bola medzi týmito ľudmi v rámci obecnej komunity robená osveta ako sa správať na ceste a hlavne by som im púšťal tie drastické videa, čo sa im môže stať aj u nás na ceste.
Žiaľ obmedziť im jazdu na bicykli nemôžeš ako môžeš odobrať vodičak starému človeku, ktorý neprejde vyšetrením u doktora, že je ešte spôsobilý viesť motorové vozidlo. Takže sa zatiaľ nedá eliminovať, že sa sami pripravia o život spôsobom jazdy a ignorovania byť videný, keďže osvetlenie a reflexné prvky im asi neladí ku kabátu.
Ak si aj svoju svoju zavinila sama, tak skrátka nie je a priori ani tupelo ani darwinistka. Skrátka mala smolu, bola na nepravom mieste v nepravý čas. To sa môže stať dnes aj tebe či mne.
Seniorom nemôžeš zakazovať bicykle, je to často ich jediný spôsob mobility, sú naň odkázaní a určite so nebudú všímať nejaké rady, aby na bicykli nejazdili. Môžeš akurát kričať na kompetentných, aby jednak budovali bezpečnejšie cesty, jednak aby zavádzali lepšie a lepšie technické prostriedky na elimináciu takýchto problémov a jednak aby robili skutočnú osvetu a nie rozdávali za drahé peniaze vysúťažené reflexné pásky
Lenže je oveľa ľahšie sedieť za počítačom a označovať iných ľudí za tupelá, že ...
Osveta je fajn a nie je dôvod ju nerobiť. Ale mala by byť doplnková s tým, že hlavná vec na znižovanie nehodovosti je dobrá infraštruktúra. Ak budú mať cyklisti v križovatke vlastný koridor, ktorý bude vedený tak, že sa do nejakého mŕtveho uhlu ani nebudú môcť dostať, tak sa eliminuje tento typ kolízií. Mať cyklistov v tom istom priestore s odbočujúcimi vozidlami, to je zaručený recept na nehodu uvedenú vyššie. Skôr či neskôr vedomú či nevedomú chybu niekto spraví, stačí počkať.
Na inšpiráciu video z kruhového objazdu, kde sú cyklisti vedení mimo. V takejto križovatke pravdepodobnosť zachytenia cyklistu kamiónom pri pravom odbočovaní klesá prakticky na nulu. Vo videu vidno aj pár nákladných áut a autobusov.
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Lokalita je pri univerzite v Nijmegene.
https://goo.gl/maps/adX31uNTjd1e3tCA6
Takže sa to dá aj na Slovensku, len treba chcieť.
Ale hej, je jasné, že nemôžeme stavať "holandské" kruháče všade a tak či tak to ešte potrvá roky, ak nie desaťročia. Veľa sa dá vyriešiť aj dopravným značením a malými stavebnými úpravami, ale bohužiaľ úrady to zvyčajne podceňujú a cajti sú dokonca často proti, pretože to znižuje "plynulosť cestnej premávky"(našťastie už ich stanovisko nie je záväzné).
Tak tak, ale niektori chodci/cyklisti zjavne su proste blbi a im je uplne u prdele, ze nakladak ma kineticku energiu X krat vacsiu ako oni... Nie len raz mi cyklisti/chodci presli na cervenu na prechode, vsak co...
Je veľmi pohodlné, omielať ako mantru stále dokola, že "cyklista je rovnaký účastník cestnej premávky ako šofér. Má to ovládať. Neznalosť zákona neospravedlňuje" a umyť si ruky, kliknúť na inú stránku, nechať to tak. Lenže to veci nijako nepomáha. Zákony sú nevyhnutné, inak by sme tu zvlčili, ale nevyhnutné je aj prijať, že nikdy nie je možné, aby všetci konali tak, ako to zákon vyžaduje. To skrátka nie je možné a preto tu musia aj iné nástroje. Je skrátka naivné očakávať, že pani 70+ niekde na dedine ovláda pravidlá cestnej premávky a je naivné očakávať, že nebude sadať na bicykel, keď jej bicykel pomáha. Tak uvažuj podľa toho a nie podľa "zákonov".
Bez urážky...
Mŕtve uhly na nákladnom aute sú okolo kabíny vykryté zrkadlami. A ostáva len ich správne nastaviť. Majú mi nastavovať zrkadlá okoloidúci? Zo sedadla vodiča vidím v zrkadlách celý pravý bok odpredu dozadu a 1-1.5m pred kabínu+ celý ľavý bok... Je to zodpovednosť a na tú sú šoféri nad 3.5t každý rok školení
dal si mi chrobáka do hlavy,nespomínam si či mala LIAZ-ka s ktorou som jazdil v autoškole to spätné zrkadlo naľavo vpredu v ktorom vidieť pred kabínu...
Ale teda ak sa teda bavíme o zraniteľných účastníkoch premávky (chodci, cyklisti), tak:
- jednak sú na to metodiky, ktoré na základe viacerých parametrov vedia určiť, na ktorých úsekoch ciest má zmysel investovať do bezpečnejšej infraštruktúry, u nás sa vôbec nepoužívajú, stavia sa na základe iných ako bezpečnostných potrieb... ba dokonca u nás sa ani nevie na základe dát, kde sú nehodové úseky, nie sú GPS údaje, nie sú analýzy, nie sú nejaké big data, nič a keď sa niekto chce dostať aspoň k základným údajom, aby s tým pracoval tak polícia mu ich neposkytne - neviem, či nechce alebo nevie, ale neposkytne. Aby sme boli konkrétni - my nevieme, koľko ľudí na Slovensku ročne zomrie alebo je vážne zranených kvôli odbočovaniu nákladných vozidiel doprava... a tak ani nevieme, či je to vlastne gigantický problém, alebo iba malý anekdotický výskyt... ako hovorí Richard Kollár, žijeme v dátovom pekle;
- jednak sa to dá robiť aj v malom, ale zase naša spoločnosť to nechce. Napríklad aj na tej križovatke, kde tá pani zomrela, je možné inak namalovať značenie, aby sa náklaďák nebol tak blízko pri cyklistoch či dokonca ich lacno fyzicky oddeliť (samozrejme, aj to má zmysel len vtedy, ak je v tej dedine nejaká intenzita cyklopremávky)... lenže skrátka obyvatelia radšej dajú na nový dom smútku či na obnovu emenvé (nezazlievam im to, je to ich voľba a ja ju rešpektujem) a tak ich budú zrážať autá, pretože človek je tvor chybujúci.
A áno, tiež som napísal, že určitá forma dobre pripravej osvety by sa mala robiť. Bohužiaľ, ani tú nerobíme - jednak ani nechceme a jednak ani nevieme. To, čo predvádzajú tzv. policajní preventisti a čo predvádza BECEP (oddelenie ministerstva dopravy), je tragikomická formalistická fraška, nie vážna práca. A obce a mestá to tiež nepovažujú za potrebné robiť... tak skrátka potom mnohí ľudia nevedia to, čo vieme my, skúsení borci internetových fór a hynú pod kolesami áut.
Problém je, že nevieš čítať s pochopením. Vôbec nikde nepíšem, že je to OK. Nepíšem ani, že je OK, že pani nevedela nič o mŕtvych uhloch nákladiaku. Iba píšem, že skrátka taký je život - ľudia pravidlá neovládajú a treba s tým počítať.
Je naivné si myslieť, že tebe sa to nemôže stať. Vždy, keď sadáš za volant, do auta alebo na bicykel, je určitá pravdepodobnosť, že tam zomrieš. Vždy, keď niekto sadá za volant, do auta alebo na bicykel, je určitá pravdepodobnosť, že tam zomrie. A každý z nás, aj ty aj ja, robíme chyby.
A takých ľudí, čo sadajú za volant, do auta alebo na bicykel a sú denne len na Slovensku milióny a každý vodič a každý cyklista robí chyby (aj ty) a tak je jasné, že ľudia hynú a sú vážne zranení.
A zákony to zmiernia, ale neeleminujú a je našim problém že si to nechceme priznať a nie sme ochotní robiť niečo ďalšie na elimináciu alebo zmiernenie následkov - pretože je to nepohodlné. Je oveľa pohodlnejšie vykrikovať fuj fuj fuj, aha - nedodržal zákony.
Hovoríš tu niečo o nedodržiavaní zákonov. Keď pochybí šofér, si jeden z prvých, čo ho idú lynčovať. Hneď zákazy, príkazy, také a onaké opatrenia pre šoférov. Pochybí cyklista? Chodec? Máme s tým rátať, lebo to sa stáva. To je chodec, či cyklista, máme sa s tým zmieriť, predvídať. Nikde som nevidel od teba žiaden návrh na elimináciu, alebo zmiernenie následkov, čo by sa priamo dotklo chodcov, čo cyklistov. Maximálne tak, že vybudovať oddelené komunikácie pre nich. Inak je to zakaždým o obmedzovaní a perzekuovaní vodičov. Nižšie rýchlosti, všade retardéri, zužovanie ciest, zákazy vjazdu, všade kamery, radary atď. Nedávno som na Instagrame zachytil informáciu, neviem na koľko je pravdivá, že z posledných 150 cyklistov, čo umrelo na cestách v ČR, tak v 109 prípadoch za to mohli samotní cyklisti (v roku 2020 to bolo 36 cyklistov, v 27 prípadoch bol vinníkom cyklista). Cyklisti dlhodobo majú cca 60-65% mieru zavinenia nehôd na cestách v ČR, Nemecku, Anglicku. Na Slovensku to je plus mínus rovnaké % a cca rovnaký pomer vzhľadom k počtu obyvateľov. Čo sa teda spravilo, aby cyklisti neumierali toľko na cestách? A nemali toľko nehôd? Dotkli sa ich nejaké zmeny? Prísnejšie pravidlá? Nie, nič sa nezmenilo, len dostali ešte väčšie práva a šoféri vozidiel dostali ešte viac povinností ku vzťahu k cyklistom. Sorry, ale toto je čistý alibizmus a vykrikovanie, fuj, fuj, zlí šoféri, umierajú cyklisti či chodci pod kolesami áut a musíme nájsť riešenie, aby autá zabíjali menej cyklistov a chodcov. Teda riešme šoférov. Lebo oni sú ten problém. 60-65% nehodovosť cyklistov? Nepodstatné. Umreli 3 chodci na ceste, keď prechádzali mimo prechodu pre chodcov, na červenú, opitý atď? Keby išli autá 30 a nie 50, tak by mali šancu 89% že prežijú (číslo je fiktívne). Že za nehody môžu chodci? Nepodstatné. Alebo toď nedávno, pandémia. Mali percentuálne asi najviac chorých v EU. V médiách, noste rúška, atď. Neeee, hrdý slovák nie je ovca, on to nosiť nebude. A keď skončí v nemocnici, tak on za to predsa nemôže. To ostatní mali nosiť rúška. Oni mali chrániť jeho, nie on seba. Ostatní sa mali mať rúška, mali sa dať očkovať, atď, mali spraviť všetko preto, aby on bol v bezpečí. Čo spravil hrdý slovák, čo nie je ovca, aby sa ochránil? Akurát tak veľké hovno a ukazoval na všetkých naokolo. A toto razíš ty.
8:30
Oplatí sa hrať sa s telefónom počas jazdy