Kategórie
Bike-techNaboj : konus vs. priemyselne loziska # údržba # výmena dielov # oprava # skúsenosti # poradenstvo # ložiská # náboje # technické otázky
Zbezne som prebehol forum , ale nenasiel som podobnu temu.
Dalo by sa nejak zhrnut vyhody a nevyhody konusovych lozisk a priemyselnych lozisk ?
Dakujem za postrehy
-12% Shimano FH-TY505-7 zadný náboj, 32 dier, QR, ráfik. brzdy, zhodené z nového bicykla
11,99 €
-12%
MOC 13,59 €
-29% DT Swiss 350 Classic Hybrid predný náboj, 6-dier, 15x100 mm
61,99 €
-29%
MOC 86,99 €
-6% DT Swiss Torque Cap koncovky predného náboja 15x110 mm, 240/180
30,99 €
-6%
MOC 32,99 €
Výpredaj -22% Kogel 6803 ROAD keramické ložisko, 17 x 26 x 5 mm, 1 ks
41,99 €
-22%
MOC 53,99 €
Minulý týdeň som robil posezonny servis na bajku ktorý som vlastnil v rokoch 2019-2021.Všetky ložiska som vtedy hned dodatočne zakrytoval.Nový majitel na ňom najazdil 2500km,teraz má 5000 km.Náboje su konusové dokonca aj v orechu su konusy.Vazelína v nich bola čistá nekontaminovaná nedegradovaná,takže som ju ani nedoplňal,ani nemenil.Guličkové dráhy na konusoch ako i guličky su ako nové.
Gulička v ložisku alebo aj konus samotný sa nezničí len tak pre nič-za nič.Príčiny bývajú rôzne.
Najčastejšie je to nedostatočné mazanie.
Kontaminované mazivo.
Nesprávna konzistencia maziva.
Nedostatočná vôla medzi guličkami a konusom,teda nesprávne nastavené predpätie ložiska.
Nesprávna špecifikácia maziva.
Bajk je Cube Stereo hybrid 140 r. 2019
Kryty ložísk nájdeš v mojej galerii.
Co som ja tak sam pre seba riesil, bol valivy odpor. Nie ze by som mal vykony pri ktorych usetrenie 5 W zabezpeci bednu...
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/bearing-technology
Preto aj velakrat po nalisovany novych lozisk ide naboj ztuha... prstence loziska nie su v jednej linii a u noveho lozsika staci nepatrne predsadenie a uz sa to nechce tocit... niekedy staci na zlozeny nabol jemne poklepkat na osku z jednej strany, potom z druhej a tak dookola az sa loziska "uvolnia" a zacnu tocits bez odporu.
U konusom je to nastavenie citatelnejsie... proste dotahujes az kym nezmizne vola, resp zostane minimalna a po dotiahnuti RU zmizne uplne...
Inak vedeli ste ze Shimano Dura Ace svoje konusove naboje dotahuje "o chlp viacej" Jednak aj vypletenie naboja a dotiahnutie spic zmierni tuto tuhost otacania (vyplet k sebe priblizi misky - mozno v rade mikrometrov ale priblizi...) ale aj zabehnutie guliciek v konusoch zoptimalizuje drahy a naboj si "sadne". Tam kde klasicke priemyslene lozisko je v najlepsej casti zivotnosti, konusy zacnaju byt "odladene"... a potom nejaky samozvany Hambini ohejtuje Dura Ace konusove naboje a da im najhorsie hodnotenie zo vsetkych nabojov a tvari sa ze obajvil ameriku... pritom po vypleteni a zabehnuti budu isto najlepsie...
Toto myslis, ked ides na biku nakloneny dolava? Pri naklone doprava by to bolo naopak, nie?
https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
Presne to je dôvod prečo sa odpalujú konusy, lebo na jeden konkretny bod je radialny aj axialny tlak,sila, v istom bode, bordel v guličkách(ten tam vznikne aj samotným trením guličiek o seba spolu s vazelinou) brusna pasta+tlak,čas a vznikne drážka, potom už je jedno, môžeš meniť guličky za ake chceš, budu sa ničiť a bude vysoký odpor a nerovnomerný chod, u priemyselných ložisk máš 20K pokoj a v klude ich potom vymením len pre istotu nie preto lebo to naozaj treba, pri správnej starostlivosti by podla mňa dali priemysláky aj 30K. Konusove ložisko môže snívať o takom nájazde, nehovoriac .že kónus náboje sa použivajú skôr na lowcostových kolesách, ale jasnééé však dám tam keramické drahé guličky, vysuším to, vyčistím to, potom tam dám olej ktorý sa mi po jednej jazde vyparí, subjektivne budem mať dojem ako to "fičí" a to ospravedlní fakt ako sú konusove ložiská celosvetovo na prd a preto sa prestávajú používať....
https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
Aha takto si to myslel.
Ja som mal na mysli skor rozlozenie tlaku.
----------------------------------------------------
Citim nejaky hejt v tvojom statuse... a z technickej stranky veci, ten isty tlak na gulicky je v konusom aj v priemyslenych loziskach. Ked je raz zatazene koleso , a je podobny priemer a podobny pocet guliciek, sila ktore tlaci na jeden jediny bod na gulicke je identicka. V tomto je tvoje prirovnaie "preto sa konusy odpaluju" technicky nezmyselne. sila posobi na ine miesto na gulicke, ale je rovnako velka.
Konusy sa neprestali robit ze su (citujem) na prd ale preto ze ich vyroba je podstatne drahsia...!
Rovnako vyrobit naboj s priemyselnymi loziskami je lacnejsie a jednoduchsie...
Lacny konus z "blata" najnizsej triedy sa nikdy nevyrovna poriadnemu priemyselnemu lozisku...
Lacne priemyselne lozisko "z blata" sa nikdy nevyrovna poriadnemu konusu vyssej rady...
Tento svet lozisk nie je o tom, ze toto je skvele a toto je shit tak ako to prezentujes... kazde riesenie ma svoje pre a proti a aj napriek tomu ze priemyselne loziska su uz dominantne, stale bude niekto vyrabat a predavat aj konusy..
Preto je moznost volby...
Ak su tie najlacnejsie naboje konusove, tak tam fabrika, ktora uz ma nastavene jednoucelove stroje a produkuje konusy 30 rokov, vychrli milion osiek, milion nekvalitnych plechovych misiek a milion specialnych skrutiek u ktorych sa nikto neunuva zakalit drahy guliciek. Potom je vysledkom lacny, slendriansky poskladany naboj ktoreho zivotnost je uz vopred urcena nekvalitnymi materialmi a mizernou montazou... a osadi sa to pol miliona lacnych bicyklov...
Podobne sa riesia vo vyrobe aj priemyselne loziska... do lacneho naboja idu tie najlacnejsie loziska poskladane s lacnych nekvalitnych materialov a so slabou, resp otaznou zivotnostou. Preto ked ides kupit lozisko, tak sa ta opytaju."ake chcete? Za 1,20,-, za 8,- alebo za 19,50 ,- , Problemom moderenj doby je fakt, za ani tie za dvacku uz nevydrzia tolko ako niekdajsie znackove a neoklamane vo vyrobe...
.....ked si prečíta toto :https://sk.emilymetal.com/bearing-steel-bar-wire-rod.html
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
Nevyrábajú, sú to rozne triedy kvality a presnosti.
....alebo inak,ak sa bavite o ložiskách do leteckých motorov,raketoplánov a vesmírnych družíc,tak mňa vynechajte.
,,,ak sa diskusia vráti späť k bicyklovým ložiskám,rad sa pridám
Tým ako tu budete najvyššie rady určené pre cestnú cyklistiku obhajovať aké sú dobré a kvalitné, to nezmeníte, lebo tieto rady a náboje používa 5% cyklistov zatial čo drvivá väčšina bude voliť a jazdiť na lacných alebo stredne drahých nábojoch na valivom ložisku a toto je podstata danej témy. (nie nebudú si dávat na zakazku vypletať kónusové náboje najvyšej rady Dura-ace určenej pre cestnú cyklistiku za 300e/náboj ktoré sa navyše nehodia na univerzálne použitie, ale sú určené na peknú spevnenú asfaltku)
Dura-ace- čo je najvyššia rada určená primárne na cestu nie je zlá, ale nie je určená na univerzalne použitie pre bežneho alebo aj pokročileho zakaznika, toto si nikto na bike v cenovej relacii 1000e čo je asi najbežnejšia nákupná cena akehokolvek zakladneho biku, dávať na bike nebude!
A keď už chce niekto zrovnávať Dura-Ace cestný náboj na konusoch s valivým nábojom tak nech zrovnáva s dajakým namakaným na valivých ložiskách najvyššej ligy....nalisujem si tam tieto: https://eshop.valiveloziska.sk/loziska/enduro-bearings/lozisko-cxd-6902-llb-enduro a som zvedavý čo bude lepšie...... Heh...
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/lozisko-s-konusem-proc
Sice su to loziska s keramickymi gulickami - (co samo o sebe je samostatna tema ktore rozdeluje cyklistov na "zasadne proti vers. zasadne za...")
Ale odhadujem ze priame porovnanie by dopadlo s verdiktom vyborny pre oba naboje...