....tiež napíšem svoj názor
Minulý týdeň som robil posezonny servis na bajku ktorý som vlastnil v rokoch 2019-2021.Všetky ložiska som vtedy hned dodatočne zakrytoval.Nový majitel na ňom najazdil 2500km,teraz má 5000 km.Náboje su konusové dokonca aj v orechu su konusy.Vazelína v nich bola čistá nekontaminovaná nedegradovaná,takže som ju ani nedoplňal,ani nemenil.Guličkové dráhy na konusoch ako i guličky su ako nové.
Gulička v ložisku alebo aj konus samotný sa nezničí len tak pre nič-za nič.Príčiny bývajú rôzne.
Najčastejšie je to nedostatočné mazanie.
Kontaminované mazivo.
Nesprávna konzistencia maziva.
Nedostatočná vôla medzi guličkami a konusom,teda nesprávne nastavené predpätie ložiska.
Nesprávna špecifikácia maziva.
Bajk je Cube Stereo hybrid 140 r. 2019
Kryty ložísk nájdeš v mojej galerii.
moje postrehy k teme.. v podstate zo vsetkym , co tu odznelo sa da suhlasit... priemyslene loziska jednoznacne vedu v lepsej servisovatelnosti/vymenitelnosti... ono aj vyroba naboja je podstatne jednoduchsia ako s konusmi. Necha sa priestor pre loziska, tie pridu od externeho dodavatela a len sa tam nalisuju a je hotovo. Ak si dobre sadnu, a sem tam sa premazu, vedia mat vybornu zivotnost. Treba si vsak uvedomit jeden zasadny rozdiel,.. gulicky sa konusov dotykaju presne kde potrebujeme, a teda (v reze) "vľavo dole a vpravo hore" čo podopiera koleso aj v axialnom smere ( je to vlastne radialno-axialne lozisko a prenasa sily v oboch smeroch) - pricom dobre usadene priemyslene loziska presne dole a presne hore na gulicke a teda su cisto radialne... resp na radialnu zataz a axialne sily posuvaju klietky voci sebe (malo,ale predsa)
Co som ja tak sam pre seba riesil, bol valivy odpor. Nie ze by som mal vykony pri ktorych usetrenie 5 W zabezpeci bednu...... Ale bavilo ma to a hrali sme sa s roznymi kolesami (profil), nabojmi a zatial uplne najidealnejsia kombinacia bola pouzit starsie Dura Ace naboje, a namiesto origo guliciek pouzit keramicke gulicky. Stacil par kvapiek nizko viskozneho oleja, precizne dotiahnut a kolesa sa tocili ako blaznive ... Aj na pretekoch bolo citit ze dole kopcom sa lepsie - hladsie rozbiehaju a ako keby aj dosiahnu vyssiu rychlost. U priemyslovych lozisk bolo treba velmi precizne usadit stredovu osku a nenechat loziska "nasponovane" vo vnutri naboja. Pekne o tom pojednava stranka DT Swiss.. mam pocit ze uz som to sem niekedy daval v inej debate https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/bearing-technology
Preto aj velakrat po nalisovany novych lozisk ide naboj ztuha... prstence loziska nie su v jednej linii a u noveho lozsika staci nepatrne predsadenie a uz sa to nechce tocit... niekedy staci na zlozeny nabol jemne poklepkat na osku z jednej strany, potom z druhej a tak dookola az sa loziska "uvolnia" a zacnu tocits bez odporu.
U konusom je to nastavenie citatelnejsie... proste dotahujes az kym nezmizne vola, resp zostane minimalna a po dotiahnuti RU zmizne uplne...
Inak vedeli ste ze Shimano Dura Ace svoje konusove naboje dotahuje "o chlp viacej" Jednak aj vypletenie naboja a dotiahnutie spic zmierni tuto tuhost otacania (vyplet k sebe priblizi misky - mozno v rade mikrometrov ale priblizi...) ale aj zabehnutie guliciek v konusoch zoptimalizuje drahy a naboj si "sadne". Tam kde klasicke priemyslene lozisko je v najlepsej casti zivotnosti, konusy zacnaju byt "odladene"... a potom nejaky samozvany Hambini ohejtuje Dura Ace konusove naboje a da im najhorsie hodnotenie zo vsetkych nabojov a tvari sa ze obajvil ameriku... pritom po vypleteni a zabehnuti budu isto najlepsie...
pepe, nie... gulicky v konusoch maju "jazdne" plochy po ktorych sa odvaluju presne uhlopriecne.. vlavo dole a vpravo hore (na hornej gulicke v reze) na lavom lozisku a hornej gulicke anlaogicky vlavo hore a vpravo dole. Aj v rovnej jazde,aj v zakrute... tuto je nakres... https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
[quote="@2087803"] ( je to vlastne radialno-axialne lozisko a prenasa sily v oboch smeroch) - pricom dobre usadene priemyslene loziska presne dole a presne hore na gulicke a teda su cisto radialne... resp na radialnu zataz a axialne sily posuvaju klietky voci sebe (malo,ale predsa)
Presne to je dôvod prečo sa odpalujú konusy, lebo na jeden konkretny bod je radialny aj axialny tlak,sila, v istom bode, bordel v guličkách(ten tam vznikne aj samotným trením guličiek o seba spolu s vazelinou) brusna pasta+tlak,čas a vznikne drážka, potom už je jedno, môžeš meniť guličky za ake chceš, budu sa ničiť a bude vysoký odpor a nerovnomerný chod, u priemyselných ložisk máš 20K pokoj a v klude ich potom vymením len pre istotu nie preto lebo to naozaj treba, pri správnej starostlivosti by podla mňa dali priemysláky aj 30K. Konusove ložisko môže snívať o takom nájazde, nehovoriac .že kónus náboje sa použivajú skôr na lowcostových kolesách, ale jasnééé však dám tam keramické drahé guličky, vysuším to, vyčistím to, potom tam dám olej ktorý sa mi po jednej jazde vyparí, subjektivne budem mať dojem ako to "fičí" a to ospravedlní fakt ako sú konusove ložiská celosvetovo na prd a preto sa prestávajú používať.... ))))
Ja mam konus a vyse 20K a nezdaju sa,ze by to sa nejako drelo. Raz rocne ich cistim. Raz som menil gulicky, lebo sa mi nezdali. Nove konusy mam uz nove kupene, stoji to 7€.
pepe, nie... gulicky v konusoch maju "jazdne" plochy po ktorych sa odvaluju presne uhlopriecne.. vlavo dole a vpravo hore (na hornej gulicke v reze) na lavom lozisku a hornej gulicke anlaogicky vlavo hore a vpravo dole. Aj v rovnej jazde,aj v zakrute... tuto je nakres... https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
Aha takto si to myslel.
Ja som mal na mysli skor rozlozenie tlaku.
... Konusove ložisko môže snívať o takom nájazde, ..... ale jasnééé však dám tam keramické drahé guličky, vysuším to, vyčistím to, potom tam dám olej ktorý sa mi po jednej jazde vyparí,
----------------------------------------------------
Citim nejaky hejt v tvojom statuse... a z technickej stranky veci, ten isty tlak na gulicky je v konusom aj v priemyslenych loziskach. Ked je raz zatazene koleso , a je podobny priemer a podobny pocet guliciek, sila ktore tlaci na jeden jediny bod na gulicke je identicka. V tomto je tvoje prirovnaie "preto sa konusy odpaluju" technicky nezmyselne. sila posobi na ine miesto na gulicke, ale je rovnako velka.
Konusy sa neprestali robit ze su (citujem) na prd ale preto ze ich vyroba je podstatne drahsia...!
Rovnako vyrobit naboj s priemyselnymi loziskami je lacnejsie a jednoduchsie...
Lacny konus z "blata" najnizsej triedy sa nikdy nevyrovna poriadnemu priemyselnemu lozisku...
Lacne priemyselne lozisko "z blata" sa nikdy nevyrovna poriadnemu konusu vyssej rady...
Tento svet lozisk nie je o tom, ze toto je skvele a toto je shit tak ako to prezentujes... kazde riesenie ma svoje pre a proti a aj napriek tomu ze priemyselne loziska su uz dominantne, stale bude niekto vyrabat a predavat aj konusy..
Preto je moznost volby...
Inak celkom by ma zaujímalo... prečo keď je výroba konusovych nábojov drahšia tak práve na tých lacných bajkoch prevládajú konusove náboje ? Mne to teda logicky nedáva zmysel...
Ono dobry konus potrebuje pevne ocelove a zakalene misky zalisovat do duraloveho naboja, potrebuje kvalitne gulicky, potrebuje na oske vyrezat jemny zavit a vyrobit specialnu maticu - rovnako z kvalitnej ocele a zakalit vnutornu drahu. Narocne na vyrobu, na presnost a osadenie. Potom z toho vychadza aj cena napr. v kvalite Dura Ace od Shimana.
Ak su tie najlacnejsie naboje konusove, tak tam fabrika, ktora uz ma nastavene jednoucelove stroje a produkuje konusy 30 rokov, vychrli milion osiek, milion nekvalitnych plechovych misiek a milion specialnych skrutiek u ktorych sa nikto neunuva zakalit drahy guliciek. Potom je vysledkom lacny, slendriansky poskladany naboj ktoreho zivotnost je uz vopred urcena nekvalitnymi materialmi a mizernou montazou... a osadi sa to pol miliona lacnych bicyklov...
Podobne sa riesia vo vyrobe aj priemyselne loziska... do lacneho naboja idu tie najlacnejsie loziska poskladane s lacnych nekvalitnych materialov a so slabou, resp otaznou zivotnostou. Preto ked ides kupit lozisko, tak sa ta opytaju."ake chcete? Za 1,20,-, za 8,- alebo za 19,50 ,- , Problemom moderenj doby je fakt, za ani tie za dvacku uz nevydrzia tolko ako niekdajsie znackove a neoklamane vo vyrobe...
.....mňa by zas zaujímalo, že čo konkrétne si autor pod týmto výrokom predstavuje :Lacne priemyselne lozisko "z blata" sa nikdy nevyrovna poriadnemu konusu vyssej rady...
.....ked si prečíta toto :https://sk.emilymetal.com/bearing-steel-bar-wire-rod.html
renovaziar... a co je na tom linku take sokujuce... ?? Dodavatel ocele, doda kvalitu aku objednas
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
Ja si myslím, že ***** sady, napr. aj spomínana Dura Ace od shimana ma konusy v nabach stále. Len je to vyrobene kozmickou technologiou, super presné a drahé.
renovaziar... a co je na tom linku take sokujuce... ?? Dodavatel ocele, doda kvalitu aku objednas
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
Nevyrábajú, sú to rozne triedy kvality a presnosti.
.....nemiešajte tu jablká s hruškami,ja vás o to prosím.....
....alebo inak,ak sa bavite o ložiskách do leteckých motorov,raketoplánov a vesmírnych družíc,tak mňa vynechajte.
,,,ak sa diskusia vráti späť k bicyklovým ložiskám,rad sa pridám
Pre bežného zákazníka, na univerzálne použitie do mesta, na cestu aj do terénu je najlepšie valivé ložisko!
Tým ako tu budete najvyššie rady určené pre cestnú cyklistiku obhajovať aké sú dobré a kvalitné, to nezmeníte, lebo tieto rady a náboje používa 5% cyklistov zatial čo drvivá väčšina bude voliť a jazdiť na lacných alebo stredne drahých nábojoch na valivom ložisku a toto je podstata danej témy. (nie nebudú si dávat na zakazku vypletať kónusové náboje najvyšej rady Dura-ace určenej pre cestnú cyklistiku za 300e/náboj ktoré sa navyše nehodia na univerzálne použitie, ale sú určené na peknú spevnenú asfaltku)
Dura-ace- čo je najvyššia rada určená primárne na cestu nie je zlá, ale nie je určená na univerzalne použitie pre bežneho alebo aj pokročileho zakaznika, toto si nikto na bike v cenovej relacii 1000e čo je asi najbežnejšia nákupná cena akehokolvek zakladneho biku, dávať na bike nebude!
Takto sa majú veci, ak je gulička, alebo kužel, alebo valček, vždy sa jedna o valivé ložisko. Potom poznáme aj klzné ložiská (to koli vysvetleniu). Akurat vo velotechnike sa používa rozoberatelny typ valivých ložísk. Tož vše. Myslim si, že preto sa to používa, lebo ide o hmotnosť náboja. Ten náboj nebude lacnejší, lebo konus. Tie materialy su tam vyberane v najvyšších sadách najlepšie, presnosť je tiež dosiahnutá výborná.
"A keď už chce niekto zrovnávať Dura-Ace cestný náboj na konusoch s valivým nábojom tak nech zrovnáva s dajakým namakaným na valivých ložiskách najvyššej ligy... a som zvedavý čo bude lepšie...... Heh..."
Sice su to loziska s keramickymi gulickami - (co samo o sebe je samostatna tema ktore rozdeluje cyklistov na "zasadne proti vers. zasadne za...")
Ale odhadujem ze priame porovnanie by dopadlo s verdiktom vyborny pre oba naboje...
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Minulý týdeň som robil posezonny servis na bajku ktorý som vlastnil v rokoch 2019-2021.Všetky ložiska som vtedy hned dodatočne zakrytoval.Nový majitel na ňom najazdil 2500km,teraz má 5000 km.Náboje su konusové dokonca aj v orechu su konusy.Vazelína v nich bola čistá nekontaminovaná nedegradovaná,takže som ju ani nedoplňal,ani nemenil.Guličkové dráhy na konusoch ako i guličky su ako nové.
Gulička v ložisku alebo aj konus samotný sa nezničí len tak pre nič-za nič.Príčiny bývajú rôzne.
Najčastejšie je to nedostatočné mazanie.
Kontaminované mazivo.
Nesprávna konzistencia maziva.
Nedostatočná vôla medzi guličkami a konusom,teda nesprávne nastavené predpätie ložiska.
Nesprávna špecifikácia maziva.
Bajk je Cube Stereo hybrid 140 r. 2019
Kryty ložísk nájdeš v mojej galerii.
Co som ja tak sam pre seba riesil, bol valivy odpor. Nie ze by som mal vykony pri ktorych usetrenie 5 W zabezpeci bednu...
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/bearing-technology
Preto aj velakrat po nalisovany novych lozisk ide naboj ztuha... prstence loziska nie su v jednej linii a u noveho lozsika staci nepatrne predsadenie a uz sa to nechce tocit... niekedy staci na zlozeny nabol jemne poklepkat na osku z jednej strany, potom z druhej a tak dookola az sa loziska "uvolnia" a zacnu tocits bez odporu.
U konusom je to nastavenie citatelnejsie... proste dotahujes az kym nezmizne vola, resp zostane minimalna a po dotiahnuti RU zmizne uplne...
Inak vedeli ste ze Shimano Dura Ace svoje konusove naboje dotahuje "o chlp viacej" Jednak aj vypletenie naboja a dotiahnutie spic zmierni tuto tuhost otacania (vyplet k sebe priblizi misky - mozno v rade mikrometrov ale priblizi...) ale aj zabehnutie guliciek v konusoch zoptimalizuje drahy a naboj si "sadne". Tam kde klasicke priemyslene lozisko je v najlepsej casti zivotnosti, konusy zacnaju byt "odladene"... a potom nejaky samozvany Hambini ohejtuje Dura Ace konusove naboje a da im najhorsie hodnotenie zo vsetkych nabojov a tvari sa ze obajvil ameriku... pritom po vypleteni a zabehnuti budu isto najlepsie...
Toto myslis, ked ides na biku nakloneny dolava? Pri naklone doprava by to bolo naopak, nie?
https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
Presne to je dôvod prečo sa odpalujú konusy, lebo na jeden konkretny bod je radialny aj axialny tlak,sila, v istom bode, bordel v guličkách(ten tam vznikne aj samotným trením guličiek o seba spolu s vazelinou) brusna pasta+tlak,čas a vznikne drážka, potom už je jedno, môžeš meniť guličky za ake chceš, budu sa ničiť a bude vysoký odpor a nerovnomerný chod, u priemyselných ložisk máš 20K pokoj a v klude ich potom vymením len pre istotu nie preto lebo to naozaj treba, pri správnej starostlivosti by podla mňa dali priemysláky aj 30K. Konusove ložisko môže snívať o takom nájazde, nehovoriac .že kónus náboje sa použivajú skôr na lowcostových kolesách, ale jasnééé však dám tam keramické drahé guličky, vysuším to, vyčistím to, potom tam dám olej ktorý sa mi po jednej jazde vyparí, subjektivne budem mať dojem ako to "fičí" a to ospravedlní fakt ako sú konusove ložiská celosvetovo na prd a preto sa prestávajú používať....
https://bike.shimano.com/technologies/details/cup--cone-bearing.html
Aha takto si to myslel.
Ja som mal na mysli skor rozlozenie tlaku.
----------------------------------------------------
Citim nejaky hejt v tvojom statuse... a z technickej stranky veci, ten isty tlak na gulicky je v konusom aj v priemyslenych loziskach. Ked je raz zatazene koleso , a je podobny priemer a podobny pocet guliciek, sila ktore tlaci na jeden jediny bod na gulicke je identicka. V tomto je tvoje prirovnaie "preto sa konusy odpaluju" technicky nezmyselne. sila posobi na ine miesto na gulicke, ale je rovnako velka.
Konusy sa neprestali robit ze su (citujem) na prd ale preto ze ich vyroba je podstatne drahsia...!
Rovnako vyrobit naboj s priemyselnymi loziskami je lacnejsie a jednoduchsie...
Lacny konus z "blata" najnizsej triedy sa nikdy nevyrovna poriadnemu priemyselnemu lozisku...
Lacne priemyselne lozisko "z blata" sa nikdy nevyrovna poriadnemu konusu vyssej rady...
Tento svet lozisk nie je o tom, ze toto je skvele a toto je shit tak ako to prezentujes... kazde riesenie ma svoje pre a proti a aj napriek tomu ze priemyselne loziska su uz dominantne, stale bude niekto vyrabat a predavat aj konusy..
Preto je moznost volby...
Ak su tie najlacnejsie naboje konusove, tak tam fabrika, ktora uz ma nastavene jednoucelove stroje a produkuje konusy 30 rokov, vychrli milion osiek, milion nekvalitnych plechovych misiek a milion specialnych skrutiek u ktorych sa nikto neunuva zakalit drahy guliciek. Potom je vysledkom lacny, slendriansky poskladany naboj ktoreho zivotnost je uz vopred urcena nekvalitnymi materialmi a mizernou montazou... a osadi sa to pol miliona lacnych bicyklov...
Podobne sa riesia vo vyrobe aj priemyselne loziska... do lacneho naboja idu tie najlacnejsie loziska poskladane s lacnych nekvalitnych materialov a so slabou, resp otaznou zivotnostou. Preto ked ides kupit lozisko, tak sa ta opytaju."ake chcete? Za 1,20,-, za 8,- alebo za 19,50 ,- , Problemom moderenj doby je fakt, za ani tie za dvacku uz nevydrzia tolko ako niekdajsie znackove a neoklamane vo vyrobe...
.....ked si prečíta toto :https://sk.emilymetal.com/bearing-steel-bar-wire-rod.html
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
...to si fakt myslis ze vsetky loziska sa vyrabau z jednej a tej istej ocele..??
Nevyrábajú, sú to rozne triedy kvality a presnosti.
....alebo inak,ak sa bavite o ložiskách do leteckých motorov,raketoplánov a vesmírnych družíc,tak mňa vynechajte.
,,,ak sa diskusia vráti späť k bicyklovým ložiskám,rad sa pridám
Tým ako tu budete najvyššie rady určené pre cestnú cyklistiku obhajovať aké sú dobré a kvalitné, to nezmeníte, lebo tieto rady a náboje používa 5% cyklistov zatial čo drvivá väčšina bude voliť a jazdiť na lacných alebo stredne drahých nábojoch na valivom ložisku a toto je podstata danej témy. (nie nebudú si dávat na zakazku vypletať kónusové náboje najvyšej rady Dura-ace určenej pre cestnú cyklistiku za 300e/náboj ktoré sa navyše nehodia na univerzálne použitie, ale sú určené na peknú spevnenú asfaltku)
Dura-ace- čo je najvyššia rada určená primárne na cestu nie je zlá, ale nie je určená na univerzalne použitie pre bežneho alebo aj pokročileho zakaznika, toto si nikto na bike v cenovej relacii 1000e čo je asi najbežnejšia nákupná cena akehokolvek zakladneho biku, dávať na bike nebude!
A keď už chce niekto zrovnávať Dura-Ace cestný náboj na konusoch s valivým nábojom tak nech zrovnáva s dajakým namakaným na valivých ložiskách najvyššej ligy....nalisujem si tam tieto: https://eshop.valiveloziska.sk/loziska/enduro-bearings/lozisko-cxd-6902-llb-enduro a som zvedavý čo bude lepšie...... Heh...
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/lozisko-s-konusem-proc
Sice su to loziska s keramickymi gulickami - (co samo o sebe je samostatna tema ktore rozdeluje cyklistov na "zasadne proti vers. zasadne za...")
Ale odhadujem ze priame porovnanie by dopadlo s verdiktom vyborny pre oba naboje...