Lokalizácia
Formulár sa odosiela
arrow_lefttr3mp napísal:
Napriek kope nepresných informácií sa rýchlosť chôdze na chodcov a bežcov vzťahovať nebude, viď návrh zákona, resp. Detaily návrhu zákona.

Menia sa tri základné veci:
1. Ak je chodník označený značkou cestička pre chodcov s dodatkovou tabuľkou cyklisti voľno, cyklisti môžu ísť max. 6 km/h (§ 55 ods. 6). Tým prakticky táto kombinácia značiek stráca zmysel. Ale teoreticky, ak by bola na cestičke pre chodcov povolená jazda autom (napr. ako príjazd k nejakej nehnuteľnosti), tak by sa obmedzenie rýchlosti 6 km/h na tento prípad nevzťahovalo.
2. Deti do 10 rokov na bicykli (a ich sprievod) na chodníku na tiež maximálne 6 km/h (§ 55 ods. 1). Veľa z nich ani tak pomaly ísť nevie. Takže buď po ceste alebo budú porušovať zákon (ako bolo vyššie spomenuté).
3. Na skateboarde, korčuliach, kolobežke či bežkách tiež len 6 km/h (§ 52 ods. 5). Takže napríklad rôzne triky mimo skateparku len do rýchlosti 6 km/h :D Deti, ktoré chodia do školy samostatne na kolobežke ju môžu rovno nechať doma, lebo to nebude o nič rýchlejšie než pešo. Alebo budú porušovať zákon :P


No lenže aj v pešej zóne sa rozlišuje čo je cesta a čo chodník. A tých 20 km/h max je určený práve pre tú cestu. Ak je pešia zóna tvorená iba chodníkom, kde sa musí pojadzovať na nejaký pozemok alebo k nejakej prevádzke, tak tých 6 km/h platí pre všetky vozidlá čo ten chodník využívajú či motorové alebo nemotorové.
Dva príklady pešej zóny. Obchodná, kde je električková pojazdovaná trať a je tam povolených zo zákona 20 km/h. No po oboch stranách trate máš chodníky aj keď sú niveletou na úrovni tej trate a vyvýšené obrubníkmi je to v miestach zastávok. No a na tieto chodníky sa vťahuje tá zákonná 6 km/h, keďže v pešej zóne sa predpokladá, že ten cyklista, kolobežkár pôjde aj po tom chodníku a nie iba medzi električkami v rámci tej pešej zóny.
Druhý príklad máš na Hviezdoslavovom námestí, kde máš promenádnu alej, ktorá je vyslovene chodníkom a autá tam nemajú možnosť vojsť, no cyklisti a kolobežkári môžu a pre tých opäť tento zákon určuje tú rýchlosť chôdze. Po strane toho námestia máš zase cestnú časť do dvorov tých domov a tam je zase povolených tých 20 km/h.
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 08:23:17
00
arrow_leftJOLI napísal:
Však tú rýchlosť ti definuje predsa druh komunikácie a teda v tomto prípade chodník.


A myslíš si že chodník a cestička pre chodcov znamená to isté, a netreba to nijako označiť?
Ak áno, prečo?
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 11:38:22
00
urcite nezname to iste a znacka C7a urcuje, kto moze a kto nie ...
pripravujes sa na kviz ?
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 11:46:37
01
no jo, tak radsej vytiahnem tu krabicu na 4 kolesach do roboty
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:02:38
00
Asi by na uvod mal byt instalovany dobre oznaceny informator, ktory by vysvetloval ucastnikom chodze pravidla. Pre istotu by aj on mal mat k dispozicii hotline ku konzultacii spornych pripadov. Esteze mame teraz mesiac na oddych - nebude zasadat parlament.
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:22:00
01
arrow_leftKinDo napísal:
urcite nezname to iste


Asi tak.
Potom sa ale pre bežného cyklistu na neoznačenom chodníku toho až tak veľa nemení. A v novele úpravu par. 52, ods. 2 nevidím.
A bude už len na samospráve kde všade zavedie obmedzenia, či už označením alebo obmedzením vo vybraných rizikových úsekoch.
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:25:23
00
arrow_leftpista napísal:
Asi by na uvod mal byt instalovany dobre oznaceny informator, ktory by vysvetloval ucastnikom chodze pravidla.

Novela v princípe neupravuje povinnosti chodcov, ale zvyšuje ich bezpečnost.
Ak to správne chápem, po neoznačenych chodníkoch sa môže jazdiť ako doteraz, a na označených úsekoch ("cestičkách") so zvýšenou ochranou chodcov max 6, alebo ich ak sa dá, obísť po ceste.
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:36:56
00
arrow_leftPetoLov napísal:
Novela v princípe neupravuje povinnosti chodcov, ale zvyšuje ich bezpečnost.
Ak to správne chápem, po neoznačenych chodníkoch sa môže jazdiť ako doteraz, a na označených úsekoch ("cestičkách") so zvýšenou ochranou chodcov max 6, alebo ich ak sa dá, obísť po ceste.

Nie, na neoznačených chodníkoch sa nejazdí, tak ako sa nebude jazdiť ani po tom čo vstúpi do platnosti tento zákon. Zákon práveže určuje rýchlosť na takýchto úsekoch chodníkov, ktoré majú takto riešené označenie.
https://maps.app.goo.gl/p9L32pmq8bVujF1H7
Kde nemáš takéto označenie chodníka, tam sa nemá prečo jazdiť doteraz.
Ďalej už chodník má označenie rozdelenie určenia pre používateľov a tam má cyklista povolenú rýchlosť 25 km/h, ktorá tiež nie je definovaná, no vychádzam z toho, že e-bicykle, ktoré majú prípomoc do 25 km/h môžu túto infraštruktúru využívať.
https://maps.app.goo.gl/dseUYf6qY2gdiK8P8
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:52:20
00
arrow_leftPetoLov napísal:
A myslíš si že chodník a cestička pre chodcov znamená to isté, a netreba to nijako označiť?
Ak áno, prečo?

Pokiaľ viem, tak cestička pre chodcov sa označuje hlavne tam, kde je potrebné chodcov nasmerovať na chodník, ktorý musia v predmetnom úseku použiť. Pre cyklistov platí stále to isté, tiež tam nemajú čo jazdiť. Pokiaľ tam nemajú dodatkovú tabuľku. Na vizuálny príklad som tu dal link.
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 12:56:18
00
arrow_leftJOLI napísal:
Nie, na neoznačených chodníkoch sa nejazdí,

A nepríde ti divné, že na neoznačenom chodníku je dovolené s bicyklom zastaviť a stáť?
Jazda po vozovke mi dáva zmysel len ak cestička alebo chodník chýba.
A nie je chodník súčasťou miestnej komunikácie?
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 17:50:49
00
arrow_leftJOLI napísal:
No lenže aj v pešej zóne sa rozlišuje čo je cesta a čo chodník. A tých 20 km/h max je určený práve pre tú cestu. Ak je pešia zóna tvorená iba chodníkom, kde sa musí pojadzovať na nejaký pozemok alebo k nejakej prevádzke, tak tých 6 km/h platí pre všetky vozidlá čo ten chodník využívajú či motorové alebo nemotorové.
Dva príklady pešej zóny. Obchodná, kde je električková pojazdovaná trať a je tam povolených zo zákona 20 km/h. No po oboch stranách trate máš chodníky aj keď sú niveletou na úrovni tej trate a vyvýšené obrubníkmi je to v miestach zastávok. No a na tieto chodníky sa vťahuje tá zákonná 6 km/h, keďže v pešej zóne sa predpokladá, že ten cyklista, kolobežkár pôjde aj po tom chodníku a nie iba medzi električkami v rámci tej pešej zóny.
Druhý príklad máš na Hviezdoslavovom námestí, kde máš promenádnu alej, ktorá je vyslovene chodníkom a autá tam nemajú možnosť vojsť, no cyklisti a kolobežkári môžu a pre tých opäť tento zákon určuje tú rýchlosť chôdze. Po strane toho námestia máš zase cestnú časť do dvorov tých domov a tam je zase povolených tých 20 km/h.


Podľa mňa je interpretácia, že v pešej zóne platia dve rôzne rýchlosti pre chodník a pre vozovku (a že sa to vôbec v pešej zóne rozlišuje) dosť odvážna. Ale to je spôsobené nesystémovým a neodborným zásahom do zákona, ktorý predpokladá v pešej zóne rýchlosť 20 km/h.

Ale ak by sme aj pripustili, že platí odlišná rýchlosť na chodníku, tak aj pre autá a cyklistov je vzájomne odlišná. Lebo čo čítam návrh zákona, tak je tam:
V § 55 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Ak dopravná značka umožňuje cyklistom použiť cestičku pre chodcov, cyklista nesmie obmedziť ani ohroziť chodcov a musí dodržiavať rýchlosť chôdze.“
Čiže obmedzenie 6 km/h platí explicitne pre cyklistov, nie pri (povolenej) jazde autom po chodníku. Pre tú platí rýchlosť buď pre pešiu zónu (20), alebo obec (50).

Jednoducho dobrý bordel :D
Zobraziť komentár 30.10.2025 - 22:02:23
00
arrow_lefttr3mp napísal:
Podľa mňa je interpretácia ...

Zbytocne sa trapime, neplati interpretacia podla mna ale podla interpretatora.
Zobraziť komentár 31.10.2025 - 07:00:24
02
arrow_lefttr3mp napísal:
Podľa mňa je interpretácia, že v pešej zóne platia dve rôzne rýchlosti pre chodník a pre vozovku (a že sa to vôbec v pešej zóne rozlišuje) dosť odvážna. Ale to je spôsobené nesystémovým a neodborným zásahom do zákona, ktorý predpokladá v pešej zóne rýchlosť 20 km/h.

Ale ak by sme aj pripustili, že platí odlišná rýchlosť na chodníku, tak aj pre autá a cyklistov je vzájomne odlišná. Lebo čo čítam návrh zákona, tak je tam:
V § 55 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Ak dopravná značka umožňuje cyklistom použiť cestičku pre chodcov, cyklista nesmie obmedziť ani ohroziť chodcov a musí dodržiavať rýchlosť chôdze.“
Čiže obmedzenie 6 km/h platí explicitne pre cyklistov, nie pri (povolenej) jazde autom po chodníku. Pre tú platí rýchlosť buď pre pešiu zónu (20), alebo obec (50).

Jednoducho dobrý bordel :D

Súhlasím, že je v tom pekný bordel.
Zobraziť komentár 31.10.2025 - 08:27:09
00
arrow_leftPetoLov napísal:
A nepríde ti divné, že na neoznačenom chodníku je dovolené s bicyklom zastaviť a stáť?
...


co stale riesis ?
X krat Ti tu bolo povedane, ze na chodniku cyklista nema co robit (ak nie je do 10 rokov, alebo jeho doprovod)
samozrejme nikto Ti nic nepoviem ak ten bajk budes tlacit, alebo budes vedla neho stat
kde cerpas info, ze "mozes zastavit" ?
co keby si si zalozil vlastnu temu na blbe dotazy ? tu mi pripada vacsina Tvojich dotazov OT ( a moja reakcia na ne taktiez :( )
Zobraziť komentár 31.10.2025 - 10:54:29
00
citujem z jedného článku: „Vzhľadom na narastajúci počet kolízií s kolobežkármi je hlavným cieľom zvýšiť bezpečnosť na chodníkoch,“ vysvetlil ešte v auguste poslanec Vážny.
ešte snáď bolo treba doplniť že s elektrickými kolobežkármi lebo na obyčajnej neviem či boli nejaké kolízie...no a takže klasika...kvôli niekoľkým magorom zas obmedzenie aj pre normálnych cyklistov ktorí neohrozujú chodcov a ktorí sem-tam musia ísť po chodníku lebo infraštruktúra stojí za h... taký príklad u nás : idem na Hlinkovej po spoločnom chodníku pre cyklistov a chodcov ,potom na križovatke s Vodárenskou alebo ísť na frekventovanú cestu alebo tlačiť bicykel pol kilometra ku križovatke s Národnou triedou kde už je zas spoločný chodník chodci/bicykle... ale tak tu je to bežné že lepšie je niečo zakázať ako budovať infraštruktúru
Zobraziť komentár 31.10.2025 - 12:33:44
00
keyboard_arrow_up