misto súhlasím s nedisciplinovanosťou všeobecne... Na Slovensku je to národný šport...
Ale chcel som o inom:
Dnes som sa bol zľahka previesť po vodnom diele na cestnom bicykli, kam trénovať nechodím iba sa občas voľne previesť (kľučkovať pomedzi korčuliarov, matky s kočíkmi a deťmi okolo a samozrejme psíčkarmi s megadlhými vôdzkami
).
Zastavili ma dvaja páni, že robia anketu ohľadom cyklociest. Vyjadril som sa, že s výstavbou cykloturistických cestičiek v zásade súhlasím. Potom prišla reč, že chcú, aby sa spojila Žilina (Budatín), cez Strečno s Turskou dolinou. OK. Na otázku
kadiaľ, povedali, že keď sa postaví diaľnica medzi Žilinou a Vrútkami, odľahčí sa cesta prvej triedy ZA-Vrútky, tak že cyklocesta bude tam.
A tu som "prestal spolupracovať" a prejavil som negatívny názor. Kým som stihol vysvetliť moju kritiku, tak sa ma slušne zbavili, že musia pokračovať ďalej...
Človek nemusí mať vyštudovanú dopravu a nemusí jazdiť vyše 20 rokov prevažne po asfaltkách (cesty prvej až najnižšej triedy okrem diaľnic samozrejme), aby vedel, že cestná doprava je skutočne najnebezpečnejšia (aj keď v médiách dostávame veľmi skreslené informácie, že to tak nemusí vyzerať).
Pri cyklocestách podľa mňa treba hlavne riešiť
1. BEZPEČNOSŤ a
2. PREJAZDNOSŤ. Aby cyklocesta mala vôbec nejaký zmysel.
1. BEZPEČNOSŤ: Jazdiť na
bicykli po cykloceste v tesnom kontakte s ostatnými účastníkmi cestnej premávky alebo jazdiť izolovane? Samozrejme samostatná cestička má zmysel. Žiadne auto, len cyklisti = paráda. Akurát je otázka, či je to reálne z hľadiska miesta a peňazí.
Má z hľadiska bezpečnosti zmysel vytvoriť cyklocestu namiesto krajnice a časti jazdného pruhu na ceste prvej či druhej triedy? Nie nemá. Pretože sa nijako nezmení riziko vzniku kolíznych situácii. Motorové vozidlá budú stále vychádzať z miest mimo cesty na túto cestu a vždy budú križovať cyklocestu. Križovatky stále budú tie isté a cyklista bude musieť riešiť križovatky rovnako ako aj predtým (nemá predsa právo prednostnej jazdy
). A tak isto ho niektorí vodiči môžu bezohľadne ohrozovať (nedanie prednosť v jazde). Autá budú pri odbočovaní na odpočívadlá križovať cyklistov aj keď bude namaľovaná cyklocesta. Autobusy budú obmedzovať cyklistov na autobusových zastávkach tak isto. Prekrížia cyklocestu a zastavia na autobusovej zastávke. Zastavovanie áut práve na cykloceste je bežný jav a dlho to tak aj ostane. Cyklista bude teda musieť obchádzať odstavené autá a vojsť do vozovky, ktoré by v tomto prípade mali ostať odstavené na vozovke. Cyklocesta okolo parkoviska mot. vozidiel a pod.
V tomto prípade si cestný cyklista nezatrénuje bezpečnejšie ani o zlomok percenta. A cykloturista nezajazí tiež o nič bezpečnejšie s autami tesne za zadkom. Jediný rozdiel bude v tom, že na zemi budú "nejaké" farebné čiary a občas nejaká zvislá dopravná značka "navyše".
PREJAZDNOSŤ: je to štrková cyklo
TURISTICKÁ cestička alebo kvalitná asfaltová, kde sa dá
vážne trénovať cestná cyklistika?
Je cyklocesta vedená popri vozovke, kde je kvalitný a udržiavaný asfalt alebo je vedená priamo cez nezarovnané kanalizačné poklopy, výtlky, obrubníky, ktorým sa vyhýba nielen každý motorista ale aj cyklista? (
logické umiestnenie cyklociest) (krásny kanálový príklad - Bulvár v Žiline).
K tomu patrí aj čistenie zametacími autami. Posyp po zime sa vyjazdí buď na krajnicu alebo na cyklocestu, ktorá je vedľa vozovky. Jazdiť na cestnom bicykli po štrku zo zimy aj uprostred leta "je radosť".
"Len" toľko som chcel k cyklocestám. Ďakujem za pochopenie a prepáčte mi tak dlhý príspevok.