Fritzze jsem pořádně také nejezdil, takže do podrobnějšího srovnání se Stereem se pouštět nemůžu. I když je to stejný systém, tak u tohoto systému stačí nepatrně posunout jeden čep a už se významně mění vlastnosti.
Úplně základní vlastnosti by ale měl být stejné.
Když to vezmu dle Sterea, tak to jde za pedálem velmi slušně, na horstlink (i když atypický) a daný zdvih až překvapivě dobře. Vděčí za to tomu specifickému průběhu.
Dále jde ta stavba velmi ochotně do zdvihu, tedy křivka průběhu je do cca 3/4 zdvihu velmi položená, což dělá to kolo velmi pohodlným a žehlivým. Nemusí to ale až tak sedět na časté větší skákání, tam by to mohlo být na škodu, že tak ochotně chodí do 3/4 zdvihu. Konec zdvihu je pak progresivnější, což je dobře.
A právě proto na velmi tvrdé EN ten průběh nebude tak ideální. Na lehčí EN a AM je to ale zase super. Takže tady hodně záleží, co kdo preferuje za styl jízdy.
U Fritzze bude více znát negativní projev geometrie fulla ve výjezdu (tím myslím zvýšení sagu na tlumiči větším zatížením zadního kola ve výjezdu a zmenšení sagu vidlice), což už může být poměrně výrazné (je to právě dané tou plochou křivkou průběhu, tedy i změna zatížení zadního kola více změní sag). Nadruhou stranu v případě Talase 36 je větší snižování zdvihu na kompenzování.
Posed má Stereo a Fritz dost podobný, sjezdový rozhodně není, chrtí XC také ne. Prostě takový AM posed něco mezi těmi dvěma extrémy, tedy i na celodenní dlouhé vyjížďky v pohodě.
I když 09 Stereo má trošku jinou geometrii, snížili střed oproti 08 (trošku mám obavu, že už skoro moc), tedy Stereo 08 je ještě více podobné geometrii Fritzze.
Co se týká úhlu sedlovky, tak na ten je opravdu třeba dát velký pozor. Tady je rozhodující jakou kdo vezme velikost a jak moc bude mít vytažené sedlo. Je tedy třeba, aby velikost sedla opravdu dobře. Při příliš hodně nebo příliš málo vytažené sedlovce může být problém a
sedlo pak nepůjde předozadně správně nastavit.
Já mam pro 18tku
rám a 84,5cm nohy rezervu v posunu sedla ještě na obě strany, takže žádný problém.
A když je teď Stereo s 15mm osou + 12mm osou u zadního kola, tak se ten rozdíl mezi Stereem a Fritzzem zmenšuje a jsou si ta kola ještě o něco blížší.
Trošku zásadnější rozdíl bych viděl u vidlic mezi Stereem a Fritzzem. Pokud se pro 09 modely nic nezměnili, tak Talas 36 je na tom s citlivostí hodně bídně a ani nejde pořádně upravit, tady je na tom Talas 32 mnohem lépe. A Lyrik má horší snižování zdvihu (jen jeden větší skok) a navíc se ten systém snižování u Lyrika často kazil.
Já o Fritzzu také trošku už delší dobu uvažuju, že bych ho měl ke Stereu místo AMS 125tky. Ale právě ta
vidlice mi odrazuje, Talas 36 (ten by se mi líbil, kdyby šel upravit na citlivost Talasu 32, což ale do 08 modelů nešlo, tak uvidíme, co ty novější, zda tam není nějaká zásadní změna) ani Lyrika bych určitě nechtěl. Van 36 by byla skvělá co se týká citlivosti, ale zase chybí snižování zdvihu a navíc by mi neseděl průběh pružiny. Takže jediná volba, která by pro mě připadala v úvahu je upravený Durolox.