
Žiadny kompromis medzi asfaltom a šotolinou – Kellys GROOT 90 si ide svojou cestou. Moderná geometria, 12-rýchlostné GRX a plášte so šírkou 50 mm robia z tohto bicykla plnokrvný dobrodružný stroj.

Geometria: stabilita s trailovým duchom
Bicykel má hliníkový rám s „trailovo“ ladenou geometriou – hlavový uhol 69,5°, dlhší reach a krátka hlavová rúrka. V teréne to cítiť okamžite.Zvary na ráme sú tak precízne spracované, že na prvý pohľad bicykel vyzerá ako karbónový. Zblízka však skúmanie potvrdí kvalitnú hliníkovú zliatinu, ktorá zaručuje odolnosť a nízku hmotnosť.

V zjazdoch drží stopu ako pribitý, na rozbitých úsekoch má istotu a pôsobí veľmi vyvážene. Zároveň však nie je lenivý – na rovine a asfalte ide svižne, takže sa hodí aj na dochádzanie či športové jazdenie.
A čo ma prekvapilo najviac – ani jednoduchšie traily mu nerobia problém. Tam, kde by sa iné gravely už trápili, GROOT 90 ešte stále drží líniu, neodskakuje a zachováva kontrolu. Vďaka širším plášťom a stabilnej geometrii sa dá zvládnuť aj koreňový úsek či kamenistý zjazd.
Pohon a brzdy: GRX, ako má byť
Bicykel bol osadený komponentmi Shimano GRX 12-speed, s kľukami RX610 (40T) a kazetou 10-51 z MTB s Microspline orechom. Zásadné plus – prehadzovačka je GRX RD-RX822, teda novinka z najvyššej 8. GRX rady, určenej pre 1x12 setup. V teréne to znamená hladké, presné radenie aj pod záťažou a pri náročnejších stúpaniach.Radenie fungovalo perfektne, presne a ticho. Spoľahlivosť počas celého testu bola na výbornej úrovni.
Hydraulické brzdy GRX RX400 sú silné a dobre modulovateľné. Ani v dlhšom zjazde s nákladom som nemal problém s prehrievaním či výkonom.
Do budúcna by však mohlo dávať zmysel vymeniť brzdové platničky za chladené, najmä ak sa plánujú častejšie dlhé zjazdy s nákladom.
Veľkou výhodou tohto bicykla je šrobovací stred, ktorý výrazne zjednodušuje servis a údržbu. Nemusíš investovať do drahého špecializovaného náradia, takže si môžeš bez problémov vykonať základný servis doma. To ocení každý, kto rád udržuje svoj bicykel v dobrom stave a chce mať veci pod kontrolou, bez nutnosti chodiť ku mechanikovi pri každom drobnom probléme.

Množstvo montážnych bodov z neho robí plnohodnotný univerzálny nástroj – od výletov po bikepacking s batožinou.Bicykel je vybavený hlavovým zložením Token A-Box, ktoré umožňuje plne integrované vedenie káblov. Tento systém zabezpečuje nielen aerodynamický vzhľad, ale aj hladký chod riadenia a vysokú odolnosť voči vnikaniu nečistôt. Hlavová krytka je vyrobená z kompozitného materiálu a vystužená kompresná podložka dokáže odolať tlaku až 700 kg, čo zaručuje jej pevnosť a dlhú životnosť.

Komfort, výbava a detaily
Plášte Schwalbe G-One Bite 50 mm boli výbornou voľbou na všetky podmienky – od suchých poľných ciest až po rozmočený les či kamenisté pasáže. Ráfiky Kellys Gravel 25 umožňujú bezdušové vyhotovenie, v teste držali tlak aj pri nižšom nahustení.Sedlo WTB Volt bolo pohodlné aj pri dlhých jazdách. Oceňujem aj množstvo montážnych bodov – rám aj vidlica umožňujú pripevniť nosiče, blatníky, fľaše či brašny.
Bikepacking s deťmi a jeden záskok
Počas víkendu sme išli kratší bikepacking s deťmi – brašny, stan, karimatky, spacáky a základné vybavenie na spanie a varenie.
Zaujímavosťou je, že GROOT 90 som nebral ja, ale kamoš, ktorý bežne gravel nemá. Potreboval niečo univerzálne na víkendový výjazd a GROOT zaskočil výborne.

Aj keď nebol na gravel zvyknutý, rýchlo sa prispôsobil jeho geometrii a stabilite. V plnom naložení zvládol trasy bez zaváhania – od šotoliny po ľahký trail. A čo je najdôležitejšie – bicykel ho nesklamal. Z víkendu odchádzal plný nadšenia, a to nielen vďaka zážitkom z výletu samotného, ale aj z GROOTu. Snáď mu to pomôže sa rozhodnúť správne pri výbere nového gravel bicykla.

Osobné skúsenosti
Kellys GROOT 90 na mňa pôsobil mimoriadne stabilne – či už som išiel po asfalte, šotoline alebo po traile. Nebol problém prejsť aj ťažšie technické úseky, kde by som bežne očakával, že už to gravel nezvládne.
Plášte veľmi dobre tlmili nerovnosti, držali aj pri nízkom tlaku a zároveň sa dali pustiť do ostrejšieho zjazdu. V ráme je dokonca ešte miesto na širší plášť, čo otvára priestor na experimentovanie.
Nie je to len „gravel na nedeľu“, ale skutočný dobrodružný univerzál.Množstvo montážnych bodov robí z tohto bicykla plnohodnotný univerzálny nástroj – od výletov po bikepacking s batožinou. Páči sa mi farba a celkové spracovanie rámu, ale najviac ma dostal samotný pohon – výborný mix GRX komponentov, ktoré ponúkajú prevody na rýchlu jazdu aj ťažké kopce s nákladom.
Jazdiť na tomto bicykli bola čistá radosť. Počas celého testu nebol ani jeden technický problém, žiadne sklamanie. Len výborný zážitok.

Hmotnosť a veľkosť
Bicykel v testovanej veľkosti M váži spolu s pedálmi približne 11,2 kg. Veľkosť M je podľa výrobcu vhodná pre jazdcov do 183 cm, no vďaka modernej geometrii s dlhším reachom a predĺženým wheelbase sa na mňa (185 cm) celkom dobre prispôsobila.Na dlhodobé a komfortné jazdenie by som však pri svojej výške asi volil radšej veľkosť L, ktorá ponúka viac priestoru a lepšiu ergonómiu na dlhé trate.

Nevýhody?
Snáď len jedno – vnútorné vedenie bowdenov je síce estetické, ale pri výmene alebo údržbe je trochu komplikovanejšie. Na druhej strane, osadené Jagwire lanká počas testu fungovali bezchybne a taktiež dávajú pocit istoty na dlhšiu dobu. Čo však takéto riešenie prináša pre nás bikepackerov, keď bowndeny nezavadzajú taške, ani nemusím písať. Kto vie ten vie.
Záver
Počas testu sa mi Kellys GROOT 90 ukázal ako univerzálny a spoľahlivý partner – či už na každodenné jazdy, gravelové objavovanie, ľahšie traily alebo rodinný bikepacking.Najviac ma prekvapila jeho stabilita v teréne, istota v zjazdoch a schopnosť uniesť výbavu bez straty ovládateľnosti. Nie je to len „gravel na nedeľu“, ale skutočný dobrodružný univerzál s výbavou, ktorá znesie aj ostrejšie tempo a terén.
A keď naň sadne niekto bez gravel skúseností, aj tak mu dôveruje od prvej chvíle – jednoducho vieš, že ten bicykel má niečo do seba.
Kellys GROOT 90 nájdete na MTBIKER shope za 1 899 €. Ak niekto hľadá dostupnejšiu alternatívu, v ponuke je aj nižší model Kellys GROOT 70 za 1 699 €. Ten má rovnaký rám, širšie plášte aj geometriu, no osadený je 2x10 systémom Shimano GRX RX400 a taktiež hydraulickými brzdami. Ide o zaujímavú alternatívu v dostupnejšej cene, ktorá zachováva gravelový charakter bez výrazných kompromisov.
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia