![Od základu: Gravel, cesta, treking – čo ponúkajú?](https://images.mtbiker.sk/clanky/src/Titulka_00_65f33f8ac739b.jpeg)
Od základu: Gravel, cesta, treking – čo ponúkajú?
Cestný bicykel je svojou konštrukciou stvorený na rýchlu jazdu po asfalte. Dokážu však podobnú, ak nie rovnakú službu urobiť aj gravel či trekingový bicykel?
![„Čistokrvný“ cestný bicykel je najvhodnejší na športovú jazdu cestný bicykel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2024/od_zakladu_gravel_cesta_trekking/01.jpg)
Gravel – svet jednoduchosti a univerzálnosti
Hoci tu vďaka Cepovi máme gravel obsahu habadej, predsa len sa oplatí vrátiť na začiatok a zadefinovať, pre koho by mohol byť gravel lepšou alternatívou – minimálne v porovnaní s cestným bicyklom. Niektorí ľudia nie sú vyznávačmi dokonalého asfaltu rakúskeho typu a občas si radi „struhnú“ skratku nejakou rozbitou cestou. Tým postačia aj širšie cestné plášte.![Širšie plášte zvládnu jemne rozbitú cestu s prehľadom cestný bicykel, široké plášte](https://foto.mtbiker.sk/Other/2024/od_zakladu_gravel_cesta_trekking/02.jpg)
No ak neplánujete jazdiť náročnejší terén a chcete mať jeden bicykel „na všetko“, gravel môže byť ideálnou voľbou. Jeho výhodou je predovšetkým to, že oproti cestnému bicyklu cyklista nie je viazaný asfaltom. V porovnaní s horským bicyklom sa zas dá počítať s úsporou na hmotnosti, lepšou aerodynamikou a takisto jednoduchšou údržbou.
Rovnica je jednoduchá – čím viac sa toho niekde hýbe, tým väčšiu starostlivosť si to vyžaduje a tým viac sa toho môže pokaziť. Ak sa o rozdieloch medzi gravelom a hardtailom chcete dozvedieť viac, odporúčam Imrov a Cepov článok.
Navyše, dnešné gravely svoje MTB náprotivky sčasti doháňajú rôznymi elastomérmi (tlmiacimi prvkami) či prácou materiálu. Okrem toho niektoré modely ponúkajú možnosť osadiť odpruženú vidlicu či teleskopku… Avšak tu už sa od porovnania s cestným bicyklom trochu odkláňame.
Univerzálnosť gravelu je podčiarknutá aj tým, že stačí dokúpiť druhý pár kolies, nahodiť užšie plášte a, voilá, máte prakticky dva bicykle. Oproti väčšine žiletiek ponúkajú gravely vzpriamenejší posed. Toto môže zaimponovať „diaľkoplazom“, ktorí následne nemusia tak často riešiť, že ich po niekoľkých hodinách už bolia kríže či krk.
![S druhým párom kolies sa z gravelu razom stáva cestný bicykel gravel, cestný bicykel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2024/od_zakladu_gravel_cesta_trekking/05.jpeg)
Orieškom môže byť voľba prevodov. Cestné bicykle bývajú spravidla osádzané dvojprevodníkom vpredu, kazeta máva 8 – 12 prevodov. Naopak, pri graveloch je možnosť osadiť dopredu jednoprevodník skombinovaný s kazetou s vyšším rozsahom.
Ideálnym príkladom je sada XPLR od SRAMu, či GRX od Shimana. Jazdíte predovšetkým rovinatý terén, „poľňačky“, okolie Trnavy či rakúsku šotolinu? Jednoprevodník je jasnou voľbou. Dvojprevodník víťazí v kopcovitom teréne, nakoľko ponúka vyšší rozsah prevodov. Teda, víťazí… Až do momentu, kým nie ste Primož Roglič alebo Jonas Vingegaard.
Gravel bicykel môže byť výbornou alternatívou aj pri cestných bikepackingových pretekoch typu Race through Slovakia. Konštrukčne je viac prispôsobený na montáž rôznych brašien. Návarky nájdeme na ráme, vidlici, využiť sa dajú riadidlá aj sedlovka.
![Na gravel sa dá inštalovať množstvo brašní](https://foto.mtbiker.sk/Other/mix-clanky/watermark/20230929_135739_1710780086.jpg)
Trekingový bicykel ako ideál pre „hobíka“
Hoci sa trekingové bicykle v poslednej dobe akosi vytrácajú, sú to akési bicykle na každý deň a stále majú čo ponúknuť. Aj ja som začal s cyklistikou práve na trekingovom bicykli a určite nie som sám. S trochou nadhľadu by sa dalo povedať, že trekingový bicykel je dostupnejšou alternatívou „štrkoletu“.Avšak oproti gravelu a cestnému bicyklu, ktoré sa hodia aj na športovú jazdu, trekingový bicykel ocení skôr hobby cyklista, ktorý nemá prehnané športové ambície.
![](https://foto.mtbiker.sk/Other/2024/od_zakladu_gravel_cesta_trekking/08.jpg)
Žiaden ťažký terén, žiadne tisícky výškových metrov. Zato do vienka dostávate bohatý rozsah prevodov, ktoré dokážu výrazne pomôcť netrénovanému cyklistovi. Rozdiel nájdeme aj v úchope – kým cestné a gravel bicykle mávajú spravidla barany, treking sa stále drží rovných riadidiel. Hoci to má za následok o niečo horšiu aerodynamiku, bicykel s rovnými riadidlami bude ovládateľnejší.
Okrem toho bývajú trekingové bicykle častokrát vybavené nosičmi, svetlami, prípadne sú na to minimálne uspôsobené. Skrátka, je to bicykel vhodný na cestu do práce, aj na nedeľné brúsenie po asfaltkách.
![Trekingové bicykle ponúkajú tradičnejší úchop trekingový bicykel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2024/od_zakladu_gravel_cesta_trekking/09.jpg)
Mierne mätúci by mohol byť v porovnaní s trekingovým bicyklom crossový bike. Tento typ bicykla sa však blíži už skôr k hardtailu – má širšie plášte a v drvivej väčšine prípadov aj odpruženú vidlicu.
Ktorý bicykel pre koho?
Nakoniec je tu tá najpodstatnejšia otázka: komu sa najviac hodí aký bicykel? Rozoberieme si to v bodoch:Cestný bicykel:
- ak obľubujete športovú jazdu
- ak chcete byť čo najviac aerodynamicky efektívni
- ak vlastníte aj horský bicykel
Gravel:
- ak chcete jeden bicykel „na všetko“
- ak jazdíte cestu a iba nenáročný terén
- ak plánujete bikepackingové výlety
- ak sa z času na čas chcete vyhnúť autám
Trekingový bicykel:
- ak jazdíte len nenáročné a kratšie trasy
- ak máte obmedzený budget
- ak je pre vás prvoradá univerzálnosť bicykla
- pri premávke platí to isté ako pre gravel
Týmto môžeme uzatvoriť kapitolu výberu bicykla a jeho komponentov. V budúcnosti sa pozrieme na ostatnú výbavu a niekoľko praktických tipov k jazdeniu.
Seriál „Od základu”
- Rozdiely v rámoch cestných bicyklov
- Aký materiál rámu je najvhodnejší?
- Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie
- Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn
- Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?