Od základu: Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn

Sú kotúčové brzdy to pravé orechové pre cestný bicykel? A ráfikové brzdy už len prežitok?

Jedna vec je rozbehnúť sa, druhá zas na bicykli zastaviť. Cyklistika sa vyvíja aj v tomto smere – kým ešte pred niekoľkými rokmi zneli kotúče na cesťáku ako utópia, dnes sú masovo rozšírené. Ráfikové brzdy sú zas na ústupe, avšak stále si nájdu svojich priaznivcov, ktorí z nich dokážu vyťažiť maximum.

Ráfikové brzdy

Kde spočíva sila ráfikových bŕzd?

Ráfikové brzdy sú s cestnou cyklistikou silno späté už od jej počiatkov. Fungujú na pomerne jednoduchom princípe – dve čeľuste sú rozpierané pružinou, pri potiahnutí lankom sú ťahané smerom k ráfiku a trením koleso brzdí. Výhody tohto systému tkvejú najmä v:
  • Jednoduchom servise – keďže o chod bŕzd sa stará lanko, stačí ho z času na čas vymeniť (spolu s bowdenom). Tento servisný úkon zvládne aj menej skúsený cyklista, menší problém môže nastať jedine pri vnútornom vedení bowdenov rámom. Takisto výmena špalíkov je vecou povolenia dvoch skrutiek.
  • Nízkej hmotnosti – hoci sa už hodnoty (veľmi pomaly) dorovnávajú, ráfikové brzdy stále vyhrávajú na poli hmotnosti, častokrát rádovo v stovkách gramov. Gramári všetkých zemí, spojte sa!
  • Nízkej cene – ak si porovnáme cenu setu s ráfikovými brzdami a kotúčovými brzdami, ráfikové brzdy z toho opäť vychádzajú lepšie.
  • Aerodynamike – na aero modeloch je bežnou praxou implementovať brzdy do rámu tak, aby bol minimalizovaný ich aerodynamický odpor.

Kotúčové alebo ráfikové brzdy
A nevýhody? Zhrnúť sa dajú nasledovne:
  • Chýba konštantnosť brzdného výkonu – keďže brzdenie prebieha prostredníctvom kontaktu gumy (špalík) a kovu/karbónu (ráfik), tento systém „sa neľúbi” s vodou. Rovnako tak s dlhými zjazdami. S tým súvisí ďalšia vec a tou je…
  • Prehrievanie ráfikov a brzdového systému – pri trení vzniká teplo, to je pomerne jednoduchá fyzika. Ak plánujete absolvovať 20-kilometrový zjazd, pri nesprávnom brzdení (to znamená súvislom a nie prerušovanom) sa teplo postupne hromadí a nepriaznivo vplýva na brzdný výkon a životnosť systému. Hraničnou situáciou môže byť dokonca až defekt.
  • Úbytok brzdnej plochy – opäť sa to týka skôr ráfika, predovšetkým karbónového. Tým, že špalíky derú brzdnú plochu ráfika, materiál postupne ubúda a ubúda, až je ráfik súci na výmenu. Pre mňa osobne bolo práve toto dôvodom, prečo som „preskočil“ na kotúčové brzdy.
  • V dnešnej dobe je už pomerne zložité nájsť nový vyhovujúci rám, vhodný pre ráfikové brzdy.


Z nasledovných bodov sa dá pomerne jednoducho vyvodiť, pre koho budú ráfikové brzdy najvhodnejšie:
  • pre ľahkého cyklistu,
  • pre cyklistu, ktorý obľubuje jazdu po rovine,
  • pre cyklistu, ktorý sa snaží maximálne skresať hmotnosť svojho „tátoša”,
  • pre cyklistu, ktorý má obmedzený budget na kúpu bicykla,
  • pre cyklistu, ktorý sa vozí počas dobrého počasia.

Kotúčové vs. ráfikové brzdy

Kotúčové brzdy – na jazdy do každých podmienok

Je to už nejaký rôčik, čo kotúčové brzdy prenikli aj do sveta cestných bicyklov. Zjednodušene by sa dalo povedať, že majú opačné vlastnosti v porovnaní s ráfikovými. Pre niekoho je to ešte stále komponent, ktorý len špatí cestný rám, iní si ich zas vychvaľujú pre ich praktické vlastnosti. A že ich nie je málo:
  • Spoľahlivý brzdný výkon – či už plánujete jazdiť za sucha, mokra, v snežení, alpské priesmyky, kotúčové brzdy vás vždy podržia. Ba čo viac, veľa dokáže spraviť výber správnej kombinácie platničiek a kotúčov.
  • Menej namáhavé brzdenie – zatiaľ čo u ráfikových bŕzd treba na páku vyvinúť pomerne solídny tlak, páky pri kotúčových brzdách stačí stláčať ďaleko jemnejšie (vďaka hydraulickému tlaku). Ocenia najmä „diaľkoplazi“ – po 9 hodinách na bicykli je to vítaná vlastnosť.
  • Keďže ráfik neslúži ako brzdná plocha, výrobcovia sa môžu viac „hrať“ s jeho aerodynamickými vlastnosťami.
  • Tuhosť setu – ak má bicykel osadené kotúčové brzdy, s takmer 100 % istotou tam budú aj pevné osky. Tie zvyšujú tuhosť vidlice a zadnej stavby, ktoré sú potom menej náchylné na krútenie. Navyše, koleso je takto v porovnaní s rýchloupinákom omnoho jednoduchšie demontovať a namontovať späť.
  • Väčšia priechodnosť rámu – keďže na vidlici „nezavadzajú“ brzdy, je možné osadiť širšie plášte.
  • Aj pri miernom rozcentrovaní kolesa brzdový systém nie je natoľko náchylný na „osmičku“.

Kotúčové brzdyporovnanie kotúčové vs. ráfikové brzdy

Hoci sú kotúčové brzdy vysoko praktické počas jazdy, predsa len nájdeme aj niekoľko negatív:
  • Hmotnosť setu – kotúče, strmene (tzv. „prasatá“) a hadice s kvapalinou pridávajú celému setu na hmotnosti.
  • Kolesá musia mať vyšší počet špicov za účelom vyššej tuhosti, čo rovnako zvyšuje hmotnosť.
  • Náročnejší servisodvzdušnenie kotúčových bŕzd si už vyžaduje montážny stojan, odvzdušňovaciu sadu a aspoň akú-takú servisnú prax. Keď to porovnáme so skrátením lanka…
  • Otáčanie bicykla dole hlavou - ak patríte medzi ľudí, ktorí servisujú bicykel bez montážneho stojana, prípadne opravujete defekt na výjazde, pri jeho otočení dole hlavou sa hydraulický systém môže zavzdušniť.
  • Náchylnejšie na kontamináciu – kým špalíky stačí pri zanesení olejom či mastnotou mierne prebrúsiť, s kontaminovanými platničkami a kotúčmi je to zložitejšie. Ak nepomôže čistič bŕzd spolu s vypálením platničiek, je nutná výmena.

Takže, kotúčové brzdy budú vhodné najmä pre:
  • jazdcov, ktorí jazdia za každého počasia – napríklad pretekárov,
  • ťažších jazdcov,
  • jazdcov, ktorí majú radi zjazdy na hrane,
  • jazdcov, ktorí chcú investovať do karbónových kolies a je im ľúto brúsiť ráfik.

Flatmount vs. postmount

Tieto dve čarovné slovíčka vyjadrujú spôsob montáže brzdových strmeňov kotúčových bŕzd na rám bicykla. V skratke, ide o lokáciu závitov – v prípade PM sú závity priamo na ráme a vidlici, naopak v prípade FM ich nájdeme v strmeni. Práve flatmount je akýmsi „štandardom“ na poli cestných bicyklov. Dôvod je prostý – väčšia variabilita pri výbere miesta na uchytenie, vyššia aerodynamika. Limitáciou tohto systému je veľkosť kotúča – kým u flatmount je to 140, resp. 160 mm (podľa toho, ako otočíte podložku), postmount je štedrejší. Keďže sa bežne používa v horskej cyklistike, základom je 160 mm kotúč a zvyšok už vyriešia podložky.

Cestné kotúče, flatmount

O výbere platničiek, kotúčov a špalíkov

Nie je špalík ako špalík, nie je kotúč ako kotúč. Pri pocite slabého brzdného účinku netreba hneď meniť brzdy za vyššiu sadu – stačí sa pozrieť na tieto komponenty (prípadne, u kotúčových bŕzd aj na odvzdušnenie).

Pri špalíkoch je to pomerne jednoduché – drahšie brzdia lepšie. Dobrou správou je, že ani tie poctivejšie špalíky na hliníkové ráfiky nezruinujú peňaženku. Trochu iné je to pri karbónových kolesách, ktoré vyžadujú aj špeciálne špalíky a tu už ide cena automaticky nahor.

chladiče kotúčov
V prípade kotúčov je situácia už trošku zložitejšia. Vo všeobecnosti sa však dajú platničky aj kotúče rozdeliť na tie s chladičom a bez chladiča. Chladič znamená lepšiu distribúciu a odvod tepla, takže týmto smerom by sa opäť mali uberať ťažší jazdci a alpskí zjazdári. Ako prvým sa povenujeme kotúčom. V cestnej cyklistike, ako už som spomenul, využívame 140 a 160 mm kotúče. Čím väčší kotúč, tým vyšší brzdný účinok a takisto lepší odvod tepla. Tým pádom sa 160 mm kotúče opäť hodia skôr pre ťažších jazdcov a naopak. Pomerne bežnou praxou je osádzať na predné koleso väčší a na zadné koleso menší kotúč.

Pri výbere kotúča musíme zohľadniť aj náboj na kolese. Najčastejšie sa dokážeme stretnúť so systémom Centerlock a 6-skrutkovým štandardom. Centerlock (alebo skrátene CL) kotúče sú uťahované jednou centrálnou maticou, naopak 6-skrutkový systém, ako už názov napovedá, šiestimi skrutkami. Oba systémy majú svoje výhody aj „muchy”. Centerlock napríklad vyniká jednoduchosťou montáže, no je o niečo málo ťažší. No 6-dierový kotúč je zas pomerne náročné vycentrovať, avšak k montáži postačí 6 mm imbus a systém je trochu lacnejší. O kotúčoch spracoval širokosiahly článok Majo alias bimjeam, ktorý sa čoskoro objaví v našom magazíne.

Systém Centerlock, kotúče Shimano
Do výberu musíme zahrnúť aj materiál platničiek. Opäť si môžeme voliť variant s chladičom a bez, no omnoho dôležitejší je materiál. Drvivá väčšina cestných kotúčov si rozumie s organickými (resp. resinovými) platničkami. Hoci natoľko nederú kotúč a sú tiché, pomerne rýchlo sa dokážu opotrebovať a sú náchylnejšie na prehrievanie. To úplne nemusí vyhovovať ťažším jazdcom a milovníkom dlhých a technických zjazdov.

Alternatívu predstavujú metalické (resp. sintrované) platničky. Tie sú vyrobené zo zmesi kovov. Tým pádom sú odolné voči prehrievaniu a majú vysokú životnosť. Zároveň však viac trpia kotúče a ak zaprší, okrem brzdenia ich môžete použiť aj ako zvonček. Vlastnosti oboch zmesí materiálov sú spojené v semimetalických platničkách.

Kotúčové vs. ráfikové brzdy
Na záver dôležitá poznámka - ak máte bicykel, na ktorom sú osadené ráfikové brzdy, nie je vhodné prerábať ich na kotúčové. Rámy na to jednoducho nie sú stavané a pri brzdných silách by mohlo prísť k poškodeniu.

Pri nástupe kotúčových bŕzd bol azda najčastejšie „pretriasaný“ dizajn bicykla. Pre niektorých to bolo príliš málo „cestné“, pre niektorých nebezpečné. Časom sú však stále zjavnejšie a zjavnejšie ich pozitíva a univerzalita. To však zďaleka neznamená, že ráfikové brzdy treba zatracovať – ja sám som si s nimi užil množstvo skvelých výjazdov. Konečný výber je aj tak otázkou hmotnosti, jazdeckého štýlu a preferencií toho-ktorého cyklistu.

Seriál „Od základu”

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Ako si vybrať MTB pedále?

Od základu: Ako si vybrať MTB pedále?

Pedále sú jedným z troch kontaktných bodov bicykla s jazdcom. Je to teda veľmi dôležitý komponent. Ako si vybrať pedále pre seba a na aké faktory sa pri výbere zamerať?
Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Každý, kto to s cestnou cyklistikou myslí vážne, si skôr či neskôr zaobstará nášľapné pedále. A rýchlo pochopí ten rozdiel.
Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Dnes otvoríme ďalšiu pálčivú tému. Je elektronické radenie nutnosťou alebo radšej „starú" dobrú mechaniku?
keyboard_arrow_up