Zdroj: bike.shimano.com

Vývoj kotúčových bŕzd už nie je len doménou horských bicyklov, ale neustále napreduje a vďaka kvalitným obmenám vedie k čoraz efektívnejšiemu spôsobu ich využívania.

Nie je to tak dávno, kedy jedinou sférou cyklistického priemyslu, v ktorom bolo možné nájsť kotúčové brzdy, bola horská cyklistika. Aj keď sa v ponuke niektorých firiem vyrábajúcich cyklokrosové bicykle akou je napríklad Cannondale, už v roku 2003 objavili „krosky“ aj s možnosťou využívania kotúčových bŕzd, pre cestné bicykle to bolo ešte priskoro.

Nový štandard ponúklo Shimano v roku 2015, špecifický výhradne pre cestné bicykle, s názvom Flat Mount. Jedná sa o takzvaný „open standard“, umožňujúci ktorejkoľvek značke voľne používať technológie k nemu prináležiace, čím sa jeho pôsobnosť rozšírila aj medzi sadami Campagnolo a SRAM. Shimano vo vzťahu k Flat Mount uviedlo, že "tento nový dizajn dovoľuje užívateľom oslobodiť sa od sféry horskej cyklistiky a jej osobitného výzoru a využívať metódu, ktorá sa lepšie hodí pre výkonnostnú cestnú cyklistiku."

Výhody

Spočívajú najmä v čistote a jednoduchosti, ako aj v zaberaní priestoru - elegancii, či už pri pripevnení k vidlici alebo do priestoru trojuholníka zadnej stavby. Oproti predchádzajúcim štandardom je možné nájsť viaceré odlišnosti. V prípade využitia adaptéru je potrebné samotný adaptér priskrutkovať k strmeňu zdola (skrutka najprv prechádza adaptérom, až potom strmeňom), čo je opačný spôsob, akým sa adaptér spája so strmeňom v prípade Post Mount, aj keď ich identickým znakom je to, že sa skrutka (u Flat Mount len pre prednú brzdu) skrutkuje do rámu/vidlice. Avšak, je nutné dodať, že pri Post Mount sa jedná o tú istú skrutku, zatiaľ čo pri Flat Mount je potrebné použiť dovedna dve sady skrutiek (jedny pre spojenie adaptéru so strmeňom a druhé pre adaptér a rám/vidlicu). Tretí spôsob, International standard (IS), je šetrnejší k rámu/vidlici, keďže skrutka prechádza cez rám priamo, bez nutnosti skrutkovania. Uchycuje sa až v samotnom adaptéri, rovnako ako u zadnej brzdy Flat Mount. Za nevýhodu IS možno považovať menej vkusne riešený adaptér a komplikovanejšie spojenie oproti Flat Mount. 

(zľava: Post Mount, Flat Mount, Post Mount adaptér na Flat Mount na vidlici)

Pri konverzii rôznych priemerov kotúča, sa oproti Post Mount strmeň štandardu, Flat Mount nevzďaľuje kolmo na vidlicu, ale presúva sa smerom nahor (k hlavovému zloženiu). Zároveň sa upravila aj veľkosť samotných platničiek: Flat Mount disponuje menšími platničkami v porovnaní s Post Mount.

(naľavo platničky Flat Mount, napravo Post Mount)

Kompatibilita systémov

Vzájomná kompatibilita systémov hrá v prospech Flat Mount rámov. Zatiaľ čo tieto môžu byť funkčné, samozrejme s využitím špeciálnych adaptérov, pre Post Mount aj IS strmene, samotný strmeň štandardu Flat Mount nemôže byť namontovaný na rám určený pre Post Mount alebo IS štandard.

Montáž

Pri spôsobe Flat Mount sú na výber dve možnosti: buď 140 mm, alebo 160 mm alternatíva. Ich rozdielny priemer kotúča súčasne určuje aj ich nejednotnosť pri inštalácii. Prvá, 140 mm možnosť, vyžaduje pripevniť k strmeňu brzdy dodatočný adaptér; v prvom kroku sa pripevní strmeň k adaptéru pomocou dvoch 10,7 mm skrutiek s plochou hlavičkou.


Dôležité je nezabudnúť otočiť adaptér na správnu stranu, keďže pre obidva rozmery sa využíva rovnaký. Následne sa tento celok pripevní k vidlici 15 mm skrutkami so závitom umiestneným v ráme. V prípade zadnej brzdy už nie je potrebný adaptér. Pri inštalácii sa strmeň pripevní k zadnej stavbe pomocou originálnych skrutiek, ktorých dĺžka (len pri zadnej brzde, predná má jediný rozmer) záleží od hrúbky rámu konkrétnej časti, cez ktorú prechádza skrutka, ktorá sa skrutkuje priamo do tela strmeňa.


Využitie 160 mm kotúča si vyžaduje dodatočnú úpravu. V prípade prednej brzdy je potrebné otočiť adaptér na správnu stranu. Ak by ste si aj neprečítali informácie priamo na adaptéri, stačí si zapamätať, že pri montovaní väčšieho priemeru je strmeň uložený vyššie (bližšie k hlavovému zloženiu). Pre správne fungovanie zadnej brzdy so 160 mm kotúčom je potrebné, rovnako ako je tomu pri prednej brzde, pripevniť k telu brzdy adaptér. Až následne sa doň pripevnia skrutky vedúce skrz rám, ako pri 140 mm.

SRAM Flat Mount inštalácia


V súčasnosti sa prirodzene s nástupom nového štandardu v podobe Flat Mount favorizuje práve on, čoho výsledkom je aj ponuka bŕzd od rôznych značiek: Campagnolo ponúka už len výhradne tieto brzdy.


Taktiež Shimano, ak hovorím o sade DuraAce, neponúka iný ako Flat Mount štandard.


Nedostatkom sa môže javiť limit 160 mm pre priemer kotúča. V cestnej cyklistike sa síce nevyužíva tak agresívne brzdenie, ako je tomu pri horských bicykloch, avšak niekoľkokilometrové zjazdy a ešte k tomu ak je jazdec statnej postavy, môžu potrápiť menšie priemery kotúčov. 

(zdroj fotiek: bikehugger.com, sram.com, campagnolo.com, bike.shimano.com)

[Foto na úvode: bike.shimano.com]

report_problem Našiel si v texte chybu?
scr@tch 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Predstavenie: Brzdové platničky Kogel - chladia aj bez chladiča

Predstavenie: Brzdové platničky Kogel - chladia aj bez chladiča

Podarilo sa skombinovať dobré vlastnosti organických a metalických platničiek? Funguje keramika ako chladič?
Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
keyboard_arrow_up