Česká značka Rock Machine zařadila do své stáje pro rok 2025 novou modelovou gravel řadu - Lukk CR. Jeden kousek z této řady je svým způsobem specifický. Čím?
Označením CR výrobce odlišuje prémiovou řadu postavenou na karbonových rámech od základních, cenově přátelštějších hliníkových „Lukků“. V nabídce je několik CR modelů, které mají různá číselná označení a rozdíly mezi nimi jsou hlavně ve výbavě a hmotnosti. Jednoduše by se asi dalo říct, že čím vyšší číslo, tím lepší kolo.
Lukk CR 60 je základní model s celokarbonovým rámem a mechanickou sadou Shimano GRX s převody 2x12, na druhém konci řady najdeme vrcholný model Lukk CR 90 s převody 1x12 a elektronickým GRX Di2 řazením.
Nový Lukk - Gravel bez limitů
To je heslo, které na vás vyskočí na stránkách výrobce. Je opravdu bez limitů? K tomu se dostanu později. Z řady klasických gravelů Rock Machine tak trochu vystupuje model Lukk CR 80, který jsem měl možnost testovat.Tady totiž výrobce dal důraz hlavně na rychlost kola a rychlosti přizpůsobil i volbu komponentů, které na karbonový rám naskládal. Silniční sada, aerodynamické ráfky, úzké pláště. Pojďme si vše projít detailněji a zblízka.

Temný sympaťák na první pohled
Když jsem tohoto „Lukka“ viděl poprvé, tak na mě zapůsobil svou vizuální černou čistotou, kterou kontrastně narušují jen nápisy na ráfcích a béžové bočnice plášťů. Polepy s názvem značky a modelu jsou hodně decentní a nenápadné, takže nijak nenarušují celkový temný design kola. A to se mi hodně líbí.Rám je stavebním základem kola a Lukk CR 80 se může pyšnit karbonovým, a to včetně vidlice. Pro tohle kolo v Rock Machinu použili materiál Mid-modulus, to znamená střední pružnost kompozitu, což je skvělý kompromis mezi tuhostí, nízkou hmotností a schopností tlumit nárazy. Geometrie rámu je zaměřená na pohodlí jezdce, má kratší reach, delší hlavovou trubku a způsob napojení zadní stavby níž na sedlové trubce by měl umožňovat lepší „propružení“ rámu na nerovnostech.
Na rámu je umístěno docela dost montážních bodů na nosiče, blatníky, brašny, košíky, nebo jiné příslušenství, takže „Lukka“ můžete dost dobře využít i na bikepackingové výlety. Jak už jsem zmínil, přední vidlice je ze stejného materiálu jako rám a i na ní najdeš montážní body, které jsem při testu využil na uchycení minipumpičky.
Můj pocit z rámu a celkově i kola je takový, že je dostatečně tuhé, na povely jezdce reaguje okamžitě, je hbité a když tomu chceš naložit, tak i rychlé. A v kombinaci se zvoleným obutím, ke kterému se ještě dostanu, jsem se vlastně cítil jako na silničce. Mám takové podezření, že to byl záměr výrobce, což potvrzuje i výběr komponentů.

Další ingredience k rámu
Kolo je totiž osazeno sadou Shimano 105. Osvědčená silniční klasika a její volba zase napovídá, že tohle kolo se nejlíp cítí na asfaltu. Nabídka převodů je bohatá a poskládaná tak, že vás nepřekvapí žádný kopec. Na klikách se točí dvoupřevodník s plackami 50 a 34 zubů a vzadu kazeta s 12 pastorky od 11 po velkorysých 36 zubů. Řazení je přesné, rychlé i v záběru, stopětka prostě v tomto nemá problém.Brzdy jsou samozřejmě hydraulické a svoji práci odvádějí dobře, do kotoučů SM-RT64 o průměru 160 mm vepředu i vzadu se zakusují třmeny ST-R7120. Brzdy nejsou úplně jedovaté, já mám rád trochu ostřejší odezvu, ale zvládly i delší sjezdy bez problému.

Na asfaltu, i na tom rozbitém, je perfektní, ale mimo asfalt bych jezdil spíš výjímečně.
Představec má délku 80 mm ve všech velikostech, je hliníkový, od značky One Race a drží řídítka Satori Allroad Swift. Řídítka jsou „rejzrová“, to znamená, že se od představce lehce zvedají kvůli pohodlí jezdce. Nahoře jsou plochá, což ruce ocení hlavně při dlouhých jízdách.
Sedlovka je karbonová, taky s označením One Race, sedlo je od značky Selle Royal Flec Tey SRX a překvapivě mě z něj nebolel zadek ani po skoro 170 kilometrovém tripu. A to přesto, že na výběr sedla jsem hodně háklivý.
Gravel nebo silnička?
A nakonec jsem si nechal kola. Hliníkové výplety DT Swiss E1800 Spline - ploché dráty, ráfky vysoké 30 mm s vnitřní šířkou 20 mm. No a přestože u této řady najdete heslo „Lukk - gravel bez limitů“, tak tady byste v případě, že byste chtěli Lukk CR 80 využívat v terénu, mohli na limit narazit.Pokud byste totiž chtěli obout pořádné balony, nepustí vás průchodnost rámu. Ta dovolí bezpečně vozit pláště do šířky 42 mm, což je sice šířka, se kterou jde i v terénu udělat hodně parády, ale někomu to nemusí stačit. A širší pláště už by mohly znamenat problém právě s tou průchodností.
No a u plášťů ještě zůstanu, protože co z tohoto krasavce úplně nejvíc dělá spíš endurance silničku, než kolo do terénu, to jsou právě výrobcem zvolené pláště. V Rock Machine vybrali pro tohle kolo obutí WTB Expanse TCS light s šířkou 32 mm. Tím definitivně potvrdili, kam Lukk CR 80 patří. Takový rozměr pláště v terénu moc komfortu neposkytne.
To jsem vyzkoušel důkladně a při různých tlacích a „díky“ tomuto důkladnému testování jsem si po dlouhé době mohl osvěžit, jak se opravuje defekt. A ne jen jednou. Zato na silnici letí hodně slušně. Tyto pláště jsou prostě primárně určené pro rozbitý hrbolatý asfalt nebo jemnou šotolinu.
Pláště i ráfky jsou tubeless ready, takže po mých zkušenostech s defekty by předělání na „bezduše“ byla první věc, kterou bych po zakoupení tohoto kola udělal.

Jaký tedy je Lukk CR 80?
Když to jednoduše shrnu - Lukk CR 80 z mého pohledu, tedy z pohledu člověka, který má rád jízdu v terénu, není typický gravel bike. Za mě je to spíš pohodlná endurance silnička. Osazení silniční sadou Shimano 105, úzké pláště a chuť jít za šlápnutím to jen potvrzují.Na druhou stranu, na rámu se dají najít gravelové prvky, vzpěry zadní stavby jsou kvůli pocitovému „propružení“ uchyceny na sedlové trubce níž a taky na rámu najdeme dost montážních bodů na bikepacking příslušenství. Jsou tady rejzrová řídítka, můžete obout až 42 mm pláště - prostě tohle kolo dokáže rychle pelášit, ale taky dokáže být pohodlné na dlouhých trasách. Jen to úplně není kolo do terénu. A hmotnost kola je taky hodně slušná, výrobce uvádí 8,7 kg.

Takže… splňuje Lukk CR 80 to, co hledáš? Já osobně, protože mám rád terén, bych si vybral spíš Lukk CR 60, nebo vrcholný model Lukk CR 90 na sadě Shimano GRX Di2, protože mají lepší průchodnost rámu, který dovolí obout až 48 mm pláště.

Lukk CR 80 je prostě trochu víc silnička. Na asfaltu, i na tom rozbitém, je tohle kolo perfektní, ale mimo asfalt bych s ním jezdil spíš výjímečně. Nicméně, když jsem zjistil, kde se tohle kolo cítí dobře a začal trasy plánovat podle toho, našli jsme si k sobě cestu. Je to fakt pohodlné kolo a na takovém tom lesním rozbitém asfaltu jsme spolu nalítali stovky kilometrů.
Spoustě z vás tohle zaměření kola může vyhovovat a hlavně, každý si může vybrat třeba jiného Lukka podle svých preferencí. Takže Rock Machine - dobrá práce.
Rock Machine Lukk CR 80 i další modely můžeš koupit v MTBIKER eshopu.
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia