Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov

Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov

18 komentárov

bimjeam 15.02.2017 5 fotografií   Horska Cyklistika Technika Ram Pojem

Určite ste sa aspoň raz stretli s anglickými pojmami ako wheelbase, offset, reach. Napriek tomu, že väčšinu týchto pojmov si zdatní bikeri preložia sami (alebo s pomocou translatora), často aj po samotnom preklade nie je úplne zjavné, čo toto označenie presne znamená a čo táto hodnota vyjadruje. V tomto článku by som preto rád priblížil a vysvetlil najčastejšie používané anglické označenia rôznych rozmerov, geometrií a pojmov. Dnešná časť je zameraná na geometriu rámu, nakoľko rám je srdcom a základom každého bicykla. Ak sa chcete dozvedieť viac, čítajte ďalej.

 

Wheelbase - vyjadruje rázvor kolies, a teda vzdialenosť medzi pomyselnými stredmi osí oboch kolies. Čím väčší rázvor, tým je bike stabilnejší v zjazdoch, no zároveň stráca na obratnosti. Ak sa chystáte pokoriť svetový rýchlostný rekord v zjazde, maximálny wheelbase bude pre vás alfa a omega.

Reach - „dosah“ udáva vzdialenosť medzi zvislou osou šliapacieho stredu a hlavovou trubkou. Táto hodnota vyjadruje objektívnejšie dĺžku rámu ako samotná efektívna dĺžka hornej rámovej trubky, ktorú ovplyvňuje uhol a tvar sedlovej trubky, prípadne offset sedlovky.

Stack - je v princípe výška riadenia, jedná sa o pomyselnú vzdialenosť medzi vrcholom hlavovej trubky a priamku kolmú na priesečnicu šliapacieho stredu. Stack je najčastejšie ovplyvnený dĺžkou hlavovej trubky, (ne)integráciou hlavového zloženia, prípadne tvarom korunky vidlice. Ak ste na starom dvadsaťšesťpalcovom bicykli mali vyhádzané všetky dištančné podložky spod predstavca preč, pri kúpe dvadsaťsedmičky alebo 29er-a by ste mali pokukávať po ráme, ktorý má hodnotu stack-u čo najnižšiu. Pomôcť môže v tomto prípade aj predstavec s negatívnym uhlom 17° a viac alebo s nízkou výškou základne (tzv. „stack height“).



Standover – je hodnota, ktorá vám napovie, koľko priestoru vám ostane medzi drahocennými spodnými partiami a rámovou trubkou po zosadnutí z bicykla. Jedná sa o číslo, ktoré vyjadruje vzdialenosť medzi zemou a hornou rámovou trubkou v oblasti napojenia na sedlovú trubku. Čím menšia hodnota standoveru, tým lepšie sa vám bude manévrovať s bikom a jeho ťažiskom v členitých trialoch, klopenkách a bikeparkoch počas predvádzania trikov. Standover priamo nadväzuje na „inseam“, čo je v preklade výška rozkroku alebo dĺžka vnútornej stany nohy.

Chainstay - reťazové vzpery a ich dĺžka sú často rozhodujúcim faktorom určujúcim hravosť a obratnosť biku, alebo naopak jeho stabilitu v zjazdoch a stúpaniach. Dĺžka zadnej stavby 26“ bikov varírovala okolo dĺžky 425 mm, čo je taká magická hodnota, ku ktorej sa snažia priblížiť všetci stavitelia závodných rámov. Moderné geometrie rámov v 29“ prevedení používajú bežne 435 mm zadné stavby, čo si žiada absenciu spevňujúceho mostíka medzi spodnými vzperami zadnej stavby alebo mierne prehnutie, prípadne sploštenie sedlovej trubky rámu. Obrátenou tvárou krátkej hodnoty dĺžky zadnej stavby je menšia stabilita v strmých výjazdoch, ktorá môže predstavovať problém pre ľudí vyšších ako 190 cm. Viacerí výrobcovia však produkujú rámy, kde s veľkosťou rámu priamoúmerne narastá aj dĺžka zadnej stavby. Značka Bulls vyslovene zakladá svoj marketing na dlhej zadnej stavbe, ktorú proklamuje ako výhodu u svojich maratónskych závodných bikov, ktoré sú určené na dlhé, technicky nenáročné etapy.



BB drop (skr. z angl. „bottom bracket“) - udáva výšku šliapacieho stredu, resp. jeho zvislé zanorenie v porovnaní s kolmicou vedenou cez osi kolies. Čím je väčší BB drop, tým je nižšie ťažisko bicykla a bicykel sa lepšie ovláda, na druhej strane hrozí častejšie chytanie a škrtanie kľúk o terén, korene, alebo pri väčšom prepružení tlmiča a vidlice. Hodnota BB dropu sa mení aj v závislosti od priemeru kolesa. 29-iny majú hodnotu BB dropu o cca 3 cm nižšie ako mali 26-palcové bicykle a 27,5-ky sú niekde na prostriedku tejto cesty.

Sloping - vyjadruje tvar rámu, kedy je sedlová trubka kratšia a horná rámová trubka nespája hlavovú trubku a sedlovú trubku vo vodorovnom smere, ale šikmo pod uhlom. Čím väčší sloping, tým je teoreticky tuhšia zadná stavba, ktorá sa nemá tendenciu krútiť. Potrebná je ale o niečo dlhšia sedlovka, ktorá je ale viac namáhaná. Dlhšia a užšia (27,2 mm) sedlovka tak viac prepružuje a ponúka vyššiu mieru komfortu. Takéto riešenie sa často aplikuje na 29“ 100 mm pretekárskych hardtailoch.

Ak sa vaše obzory opäť o niečo rozšírili, budem rád, ak sa dnešný článok dočká v budúcnosti svojho pokračovania, nakoľko pojmov, ktoré by si zaslúžili podrobnejšie rozpísanie je určite neúrekom a okrem samotného pokračovania by si zaslúžili v dnešnej dobe rovno vytvorenie samostatnej kategórie krátkeho cyklistického výkladového slovníka .
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Komponenty ~ Riadítka a rohy ~ Trekkingové riadítka):

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Riadítka a rohy ~ Trekkingové riadítka)

Komentáre

mailer 16.02.2017 (07:15)

Super informácie, a teraz by mohol pribudnúť článok (nejaké zhrnutie) o výbere správnej geometrie, aspon približne

 
bimjeam mailer 16.02.2017 (08:59)

Značím si

 
ennio 15.02.2017 (20:51)

toto treba upravit
Sloping - ....Potrebná je ale o niečo dlhšia sedlová trubka, ktorá viac namáha sedlovú trubku.

 
bimjeam ennio 16.02.2017 (09:02)

Vďaka za postreh, opravíme

 
Bade 15.02.2017 (20:58)

dlhsia sedlovka, ktora viac namaha sedlovu trubku. Asi takto?

 
ennio Bade 15.02.2017 (20:59)

tak

 
Sarinator 17.02.2017 (10:15)

Vyborny clanok, som rad ze nie PR

 
Martinus88 15.02.2017 (21:42)

A jednu vec som sa nedozvedel, čo je offset sedlovky.

 
cervo Martinus88 15.02.2017 (23:56)

Kolmá vzdialenosť stredu mechanizmu na uchytenie sedla od stredu sedlovky (v jej rovnej časti). Zjednodušene, nulový offset majú sedlovky čo sú úplne rovné, nenulovy offset tie čo sú hore pod sedlom zahnuté - typicky dozadu.

 
Martinus88 cervo 16.02.2017 (07:13)

Diky

 
Palo TT 15.02.2017 (23:36)

Paradoxne pri 29" bajkoch si napriek vsetkym cislam geometrie ramov papierovo aj tak nevies porovnat a nikomu to nevadi. Najma u fullov totiz sedlova trubka nie je priamka konciaca v strede, ale je zahnuta a skutocny uhol sa meni podla miery vysunutia sedlovky.
Nehovoriac o tom, ze rozny vyrobcovia mozu merat tento uhol rozne.
Je to vidiet aj na obrazklu v clanku, kde skutocny uhol sedlovej trubky je neznamy.

Idealne by bolo uvadzat skutocny uhol sedlovej trubky a velkost posunutia jej osi voci stredu vo vyske stredu (Seat tube - BB offset).

 
marecej 17.02.2017 (10:43)

v teme o geometrii ramu mi pride odveci napisat, ze stack je ovplyvneny tvarom korunky vidlice

 
bimjeam marecej 17.02.2017 (11:53)

Áno aj nie, niektoré top rámy boli vyslovene optimalizované pre vidlice RS1, ktoré majú stack nižší vzhľadom na unibody tvar korunky a krku z karbónu a keby tam dáš vidlicu Suntour Raidon, tak ti to zdvihne stred o 1cm a položí hlavu o stupeň, je to síce okrajová záležitosť, ale úplne scestné to nie je

 
marecej bimjeam 17.02.2017 (12:23)

geometria ramu je geometria ramu, to ze ju vies sprasit zlym vyberom vidlice je ina tema

 
marecej bimjeam 17.02.2017 (14:33)

to s tou RS1 je tiez hovadina
RS1 29" 100mm - axle to crown 526mm
Fox SC 32 29" 100mm - axle to crown 504mm

 
marecej marecej 17.02.2017 (14:34)

pardon, 506, nie 526

 
ddrmodes 27.02.2017 (11:02)

Vsetko super, len je povedane iba A. Este chyba, ako tie hodnoty vypocitat. To by bolo B.

 
Pridaj komentár