Test: Kellys Theos AM 70 - pohodlne do terénu

Theos predstavuje čím ďalej, tým viac obľúbenú kombináciu väčších zdvihov a celoodpruženej konštrukcie s pluskovým rozmerom kolies. Práve toto ho hneď na prvý pohľad umiestňuje tam, kam patrí, a to je jednoznačne drsnejší horský terén.

Ako pohonný systém zvolil Kellys obľúbený a aj podarený pohon Shimano STEPS E8000. Nedávno som ho mal možnosť preskúmať, podrobnejšie opísať a skúsenosti so systémom sú uvedené v článku Shimano STEPS E8000 - špeciálne navrhnutý pre horské bicykle.


K pohonu preto uvediem len v krátkosti toľko, že to bol správny krok použiť práve tento vyladený systém. Disponuje výkonom 250 W, nadpriemerným krútiacim momentom až 70 Nm a v tomto prípade mu energiu dodáva 504 Wh batéria. Tento systém pohonu je viac vidieť aj u iných značiek. Jeho dynamika a pružnosť sa osvedčila aj v prípade Theosa, torzný snímač doslova presne reaguje na vyvíjaný tlak pri pedálovaní, takže požadovaný výkon je veľmi citlivý a motor presne odpovedá na reakcie jazdca.

Táto jeho schopnosť je najviac poznateľná v režime “Trail” a aj jeho názov celé správanie vystihuje, takže bicykel presne a okamžite reaguje aj pri trailovom spôsobe jazdy cez nerovnosti a prekážky. Systém naviac ponúka ďalšie dva režimy ako je “Eco” a “Boost”, tu pripomeniem, že aj najnižšia ekonomická podpora je jasne cítiť a plne postačuje, režim “Boost” je výrazný a doslova energicky ťahá bicykel vpred, a to aj veľmi prudkým stúpaním.


Konštrukcia

Mne úplne vyhovovala veľkosť M, aj keď je to pri mojej výške 182 cm, je to už skôr hraničná veľkosť. Konštrukcia vychádza z obľúbeného enduro modelu Swag a je tvorená hliníkovým rámom, spracovaným pomocou hydroformovanej technológie, pričom bol braný ohľad najmä na jazdné vlastnosti, zachovanie nízkeho ťažiska a správnej geometrie do väčšieho terénu. Vzhľad rámu má dosť ostré črty, no mne sa to osobne páči a dodáva to celkovo agresívny a dravý dizajn, čo nakoniec tomuto modelu aj právom patrí.


Optimálna geometria

Obrovskou výhodou pohonu STEPS je jeho menšia veľkosť oproti systému Bosh, čo konštruktérom dáva viac možností pri stavbe rámu. Vďaka tejto výhode sa tu konštrukčne podarilo použiť kratšiu zadnú stavbu, čo len dodáva bicyklu ešte väčšiu hravosť.

Odpruženie zabezpečuje predná vidlica RockShox Pike RC 150 mm a zadný tlmič taktiež RockShox Monarch RT 140 mm. Pri výjazdoch odpruženie plnilo svoju funkciu správne a nepozoroval som žiaden nedostatok. Predná odpružená vidlica sa zo začiatku tvári viac tvrdo, ale pri prejazde nerovností to nie je vôbec badateľné. Je uzamykateľná priamo z vidlice, ako aj zadný tlmič. Pri mojich výjazdoch som však uzamykanie nevyužíval, pretože pri elektrobicykli si skôr viac užívam komfort tlmenia a prípadne straty doženie výkon podpory elektromotora.

K zadnej stavbe ešte raz spomeniem virtuálny bod otáčania, čo znamená, že tlmič je umiestnený medzi dvoma vahadlami, čo umožňuje stavbe viac pohybu. Pri väčších nerovnostiach posúva celú stavbu smerom dole, a tým sa odťahuje od reťaze, čo znižuje hlučnosť a klepanie reťaze o rám. Jazda je príjemná a bez nežiaducich zvukov. Takže to len poukazuje, že bicykel zvláda aj náročnejší terén.


Extra brzdná sila

Už na prvý pohľad si všimnete nezvyčajne veľký zadný brzdový kotúč, ktorého priemer je 203 mm. Za tento prvok dávam určite veľké plus, ktorý si takto dynamický a temperamentný bicykel vyžaduje. Dodám ešte, že silu na tento kotúč majú na starosti brzdy Tektro so svojou štvoricou piestikov. Predná a zadná brzda je identická a ich účinok je veľmi citeľný a celkovo sa brzda plynule a jemne dávkuje. Tie prekvapili aj nízkou hlučnosťou a dokonca aj konštantným účinkom vo veľmi vlhkom prostredí.

Odolný a vhodný do každého počasia

Na túto vetičku som narazil pri zisťovaní technických údajov priamo na stránke výrobcu. Ako by to náhoda chcela, pri mojom výjazde sa mi podarilo dostať elektrobicykel Theos do naozaj nepriaznivých podmienok. Po výšľape na zrúcaninu hradu Tematín ma zastihla doslova prietrž mračien, tak mi nič iné nezostávalo, len zísť do nižšie položenej nížiny, a to priamo v tom lejaku. Turistický chodník bol doslova zmenený na celkom svižný horský potok a môžem povedať, že aj tieto podmienky technika bicykla zvládla na jednotku.

Nedošlo k žiadnym poruchám, skratom alebo zlyhaniu systému. Práve tu ma prekvapili aj brzdy, ktoré sa správali veľmi dobre a ešte tu musím spomenúť aj plášte Schwalbe Nobby Nic s 27,5-palcovým pluskovým rozmerom a šírkou až 2,8 palca. Výborne držia stopu aj v klzkom teréne, čo je dobré nielen pri zjazde, ale aj pri výšľape, pretože nedochádza k preklzovaniu, a tým aj zbytočným stratám na energii.


Dostatok energie

504 Wh batéria a jej kapacita má tiež svoj význam a netreba sa obávať nejakého krátkeho dojazdu. Ja som s bicyklom najazdil niečo len cez 200 km a skúsil aj jeho dojazd. V blízkom pohorí so mnou Theos najazdil 75 km a nastúpal približne 750 m do úplneho vybitia batérie, musím však dodať, že moja hmotnosť aj s vybavením je cca 90 kg a myslím, že aj o niečo viac a pri tomto výjazde som sa zabával, takže som používal výhradne len režim podpory “Trail”. V takomto teréne je dojazd plne dostačujúci a treba dodať, že nižšia hmotnosť jazdca alebo použitie režimu “Eco”, ho vie ešte výrazne predĺžiť. Konkrétne údaje o dojazde sa môžete dozvedieť na tomto odkaze.


Komponenty

Tak tie spočívajú v prehazovačke, radiacich páčkach a kazete a nesú logo Shimano XT s tým, že 11-rýchlostná kazeta 11 - 46 z. spolupracuje s 38-zubovým prevodníkom. V kategórií all-mountain nesmie chýbať ani vedenie bowdenov v ráme, pluskové plášte a samozrejme aj teleskopická sedlovka ovládaná z riadítok, to všetko pri jazde výrazne napomáha a zvyšuje bezpečnosť najmä v zjazde. Výhody však nájdete aj pri strmších výšľapoch, kde si jednoducho znížite o niečo posed, pre pohodlnejšie a bezpečnejšie šliapanie.


Sedlovka fungovala ľahko a presne, spomeniem však ešte jej ovládanie, ktoré by som ja zamenil s ovládaním režimov podpory. Tak by bolo o niečo pohodlnejšie dosiahnuteľné ovládanie sedlovky a taktiež dodám, že je to už skôr vecou vkusu a technicky to nie je problém zameniť. Bezpečný pocit podtrhujú široké riadítka, ktorých šírka je 785 mm a 50 mm Chester predstavec. Vďaka tomu bicykel výborne sadne jazdcovi, zvýši pocit bezpečia a presne obratne reaguje najmä v technickom zjazde. Jednoducho povedané, geometria sa Kellysu celkom podarila a vytvorili veľmi obratný a hravý bicykel, čo dodáva pocit radosti pri jazde a práve to je najdôležitejší faktor elektrobicyklov.


Do náročného terénu

Označenie AM, ktoré je skratkou slova all-mountain, nesie tento bicykel oprávnene a odporučil by som ho naozaj do obtiažnejšieho terénu, kde poskytne a dodá výjazdu spomínaný pôžitok a radosť z jazdy. Preto Theos označujem za veľmi “hravý” a výjazdy sním som si pekne vychutnával a užíval, takže svoje poslanie naplnil na jednotku. Cena ja 4 299 € a jeho podrobný popis nájdete na stránke kellysbike.com.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
martinbielik 

Podobné články

Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Dalo by sa povedať. že slovenská značka priniesla malú revolúciu v segmente elektrobicyklov. Čo si pre nás pripravil Kellys pre rok 2024?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Video: Čo zvládne roboticky zváraný Kellys Theos R50?

Video: Čo zvládne roboticky zváraný Kellys Theos R50?

Slovenský výrobca bicyklov Kellys prišiel v tejto sezóne 2023 s novinkou – Theos R50. Nový elektrobicykel si užije najmä táto skupina jazdcov.
keyboard_arrow_up