Test: Kellys Swag 50 – nabušené enduro s vlastným systémom odpruženia

Test: Kellys Swag 50 – nabušené enduro s vlastným systémom odpruženia

14 komentárov

bimjeam 12.07.2018 42 fotografií   Trail Horska Cyklistika Enduro Test Novinky MTB Kellys

O aktuálnom modeli Swag slovenskej značky Kellys sme referovali ešte za horúca vo videu z výstavy Eurobike. Keď však prišla ponuka s možnosťou prevetrať tento inovatívny kúsok, nebolo čo riešiť.

 

Kellys Swag 50 je síce stálicou v ponuke slovenského výrobcu, no modelový rok 2018 sa dočkal kompletného prepracovania. Určenie zostalo zachované, no po technickej stránke nezostal kameň na kameni. Okrem výrazných zásahov do geometrie sa aktualizácie dočkal aj systém zadného odpruženia. Ten vychádza kompletne z vlastného návrhu a z rúk slovenského konštruktéra, ktorý okrem iného stál v minulosti aj za legendárnou značkou RB design. Technické údaje a špecifikácia vyzerajú pôsobivo, poďme sa teda pozrieť, ako si počínal v reálnom zaťažení.



Prvý dojem a spracovanie – decentný dizajn a solídne prevedenie


Najnovšia generácia tohto enduro stroja sa vydarila vo viacerých ohľadoch. Konečne sa nejedná o výzorovo tuctový bike, ale o vlastný návrh, ktorý zohľadňuje všetky požiadavky na moderný stroj. So zdvihmi 170/165 mm stojí niekde na rozmedzí drsnejšieho endura a freeride, takže vás stále dovedie v sedle k všetkým vrcholom, z ktorých sa môže začať tá pravá párty bez kompromisov. Swag je koncipovaný pre tých, ktorí to vedia a neboja sa pustiť smerom dole. Tomu podlieha aj samotná konštrukcia.

Robustný hliníkový rám vyniká na prvý pohľad viacerými zaujímavými konštrukčnými riešeniami. Najvýraznejšou je asi kovaná, no kvôli nízkej hmotnosti dutá stredová časť, ktorá je srdcom väčšiny čapov osadených veľkými ložiskami a masívnymi oskami, čo výrazne zvyšuje tuhosť a presnosť celého systému. K tomu dodajte tuhú zadnú stavbu z jedného kusu, vyladený chod odpruženia a modernú geometriu. Farebné prevedenie je taká “kellysácka” klasika – kombinácia výraznej zelenej a matnej čiernej. Podobné farebné spracovanie som mal možnosť testovať aj minulý rok s pluskovým modelom Gibon. Vo farbe rámu sú zladené aj polepy na ráfikoch. Dizajnovej divočiny a kolotočiarskych farebných kreácií sa tak vôbec nemusíte obávať.



Geometria a osadenie – drží krok so svetovými značkami


Už pri samotnej geometrii vidno, že v Kellyse nezaspali dobu a že nedobiehajú konkurenciu, ale držia s ňou krok. Hlavový uhol je podkopnutý na 65,5°, reach vo veľkosti M má slušných 470 mm, zadné vzpery 419 mm. Na rozdiel od ISCG úchytu a metrického tlmiča sa tu nepočítalo s prešmykačom. Boost zadná stavba ponúka veľkorysý priestor pre priechodnosť širokého plášťa aj s blatovým nábalom. To isté možno povedať aj o vidlici RockShox Lyrik, ktorá ponúka 170 mm zdvihu. 45 mm predstavec a 785 mm rajdy zasa pomáhajú udržiavať všetko pod kontrolou. Tohtoročným hitom sezóny je 12-kvaltová sada SRAM GX Eagle a nechýba ani tu.







Vychytávky nad rámec bežných vymožeností


Rôzne vychytávky sú obvykle devízou najväčších výrobcov, alebo naopak malosériových chuťoviek. Väčšina ostatnej produkcie sa snaží zachovať čo najlepší pomer ceny a osadenia a na drobné funkčné prvky, ktoré potešia srdce každého skúseného bikera, tak obvykle nezostane veľa priestoru. Toto ale nie je prípad modelu Swag 50. Z konštrukčných riešení, ktoré vytŕčajú zo sivej zóny, je taktiež použitie špeciálnych samorozperných osiek, ktoré si pri doťahovaní axiálne a radiálne vymedzujú svoje osadenie v ráme a zároveň potrebujú omnoho menej dielov či podložiek ako to býva zvykom. Pochvalu si zaslúži aj integrovaný chránič spodnej rámovej trubky, ktorý ju ochráni od ťukancov, až po preliačiny od odletujúcich kameňov. Chránič je vyrobený z tuhého plastu a vizuálne pekne kopíruje trubku bez dojmu, že je dodatočne domontovaný chúlostivým majiteľom bicykla.



Virtuálna platforma odpruženia nazvaná Think Link


Vyrobiť vlastný systém virtuálneho odpruženia vyžaduje mať riadny základ po technickej aj testovacej stránke. Kellysu sa to však podarilo veľmi dobre. Zadná stavba funguje nad očakávania a ide si svoje bez ohľadu na to, čo jej podkladáte do cesty. Ako prvé ma prekvapilo, že pri šliapaní sa zadok napriek 165 mm zdvihu skoro vôbec nepohupuje. V prvom kopci som prepínal páčku tlmiča zľava doprava, no nevedel som identifikovať, či mám tlmič priškrtený alebo nie.

Na druhej strane, pruženie netuhlo pod brzdou a nedostával som rany do kľúk ani pri humpoláckom prejazde popadaných stromov. Toto sa naozaj podarilo vyladiť! Aj napriek tomu, že biky s podobným zdvihom nejazdím až tak bežne, moja predstava o poriadnom systéme odpruženia sa prelínala s odladením platformy Think Link použitej na modeli Swag. Ako nadštandardnú by som hodnotil aj bočnú tuhosť zadnej stavby, ktorú som nedostal do úzkych ani pri cielenom „slalomovaní“ v zjazde. Tlmič Deluxe RT3 s Lyrikom poberú so 170 mm zdvihom prakticky hocičo a to, kde by ste na HT-čku mali smrť v očiach, si môžete dávať s prstom v nose a odpisovať popri tom kamošom na messengeri . V zjazde sa Swag cíti naozaj ako ryba vo vode, a to bez najmenších zaváhaní.



Jazdné vlastnosti – cieľavedomá žehlička, ktorá si ide za svojím


Bicykel som mal možnosť jazdiť síce asi len týždeň, no na vytvorenie verného obrazu to myslím bohato stačilo. Na začiatku som musel bojovať s rozladeným ovládaním teleskopky a zavzdušnenou zadnou brzdou, čo však bola chyba predchádzajúcich testerov, nie samotného biku. Po úvodnom zahrievacom asfaltovom okruhu okolo železnice mi boli jasné dve veci. Predstavec pôjde o podložku dole, a dole kopcom si spolu užijeme slušnú zábavu.

Očakávať od biku so 165/170 mm zdvihom, že pôjde po rovine a do kopca ako XC-čko a dole kopcom ako zjazďák, by bolo asi naivné. Vyššia hmotnosť, plášte Nobby Nic v šírke 2,35“ a nízke tlaky robili z asfaltových presunov nutné zlo. Vo výjazde do kopca by som rekordy tiež nepotrhal, no napriek tomu som sa s bikom na 50z pastorku dostal úplne všade, síce pohodovým tempom, no tlačiť som nemusel nikde. Tam, kde to vydupem na 120 mm fulle, som to vydupal aj so Swag-om. A to je hlavné...



Každý máme svoje muchy


Na modeli Swag by som vymenoval hlavne tieto dve: absencia dier na košík a použitie ráfikov s 23 mm vnútornou šírkou. Ortodoxní enduristi by ma asi vysmiali, že mám voziť batoh s rezervoárom, no vyvŕtať dve diery do rámu navyše by pre výrobcu nemuselo byť až tak náročné. Minimálne na krátke výjazdy by sa to mohlo hodiť. Druhou muškou sú „úzke“ ráfiky. Nie, že by to v praxi nejako limitovalo moje výkony na tomto biku. Potenciál biku ďaleko presahuje moje zjazdové schopnosti, no skúseným „bombardérom“, ktorí vozia extra nízke tlaky, by to už nemuselo stačiť.



Plusy:

  • Výborne odladený systém zadného odpruženia.
  • Tuhá zadná stavba.
  • Zábavná geometria.
  • Sada GX Eagle.

Mínusy:

  • Absencia dier na košík.
  • 23 mm vnútorná šírka ráfikov.




Pre koho je bike predurčený?


Kellys so svojím modelom Swag mieri na tú skupinu bikerov, ktorí vyhľadávajú adrenalín, no na svoje obľúbené trasy sa chcú dostať stále po svojich. Sada s 12-rýchlostnou kazetou a dobre navrhnutá kinematika zadnej stavby, vám umožnia vyšliapať po svojich na každý vrchol, vysoké zdvihy a tuhý rám zasa maximalizovať zážitok zo zjazdu. Ak si tento bike dokážete predstaviť aj bez orla, tak môžete siahnuť aj po nižších modeloch s označením Swag 30 alebo 10 a užijete si rovnako slušnú porciu zábavy.



Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 2 499 €. Kompletnú ponuku modelov Swag ako aj špecifikáciu testovaného modelu nájdete na domovskej stránke kellysbike.com.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Dublinboy 12.07.2018 (15:09)

Úchyty na košík kľudne aj zdola rámovej trubky. Čo by mi viac vadilo okrem tých ráfikov (ktoré presne ako jimbeam napísal nič neznamenajú - ale zas je to trend) je
1. iba jeden rozmer sedlovky (125mm) pre všetky veľkosti rámov,
2. pressfit v dobe, keď výrobcovia od neho už ustupujú,
3. 74st. uhol sedlovej trubky - to sa už mohli hecnúť a dať aspoň 75
4. tie zvary - vyzerá to ako v garáži na kolene pozvárané - Trek a iní výrobcovia to vedia krásne vyhladiť až to miestami pripomína karbón. A keď už takto polosurovo - tak prečo ho neponúkať v striebornej hliníkovej RAW farbe? Napr. Commencal to tak robí a vyzerá to veľmi dobre..

Napriek všetkým negatívam, palec hore, nech to Kellysu ide a nech vymýšlajú svoje rámy a bicykle aj naďalej!

 
cipo11 12.07.2018 (21:08)

S tým "nápadom" riešenia spevnenia sedlovky to myslia vážne? To tam nezostalo náhodou po lakovaní rámu keď bo za to zavesený?

 
N/A cipo11 13.07.2018 (17:47)

Presne to mi na ňom vadí, ináč je to designovo zaujímavý bajk

 
Mikee N/A 13.07.2018 (18:18)

To je vykovok v tvare trojuholnika. Zvary na sedlovej a hornej ramovej to prekryvaju.

 
Plazzer 12.07.2018 (14:22)

Paradna recenzia! Mozem potvrdit pros aj cons. K rafom este spomeniem, ze nie su tubeless ready co je pri biku v tejto cene, skoda. Ku kosiku neviem, vzhladom na umiestnenie tlmica ci by sa do ramu nejaky bidon vobec vosiel.

 
johny.kollar 12.07.2018 (23:10)

Ak by nahodou niekto nevidel, tak na fore sa objavila analyza kinematiky, zaver nech si spravi radsej kazdy sam a sefdizajner nech si tento enduro pocin do resume radsej nedava: https://www.mtbiker.sk/forum/post1360989.html#p1360989

 
Tom-B johny.kollar 15.07.2018 (06:54)

Zaujímalo by ma, odkiaľ Schwarz zobral technický výkres ku KELLYS SWAG 2018 /https://www.mtbiker.sk/forum/post1360989.html#p1360989 /, a teda presné rozmery rámu, stavby, vahadiel a otočných bodov ? Má ho ? Ak nie, tie grafy sú k ničomu.
A komentáre od jazdca, ktorý ho chce na asfalt... Skúste najprv 28 rokov jazdiť všetky druhy MTB, ale aj cestu, navrhovať a vyrábať biky a komponenty a jazdiť viac ako rok na tomto konkrétnom ráme a hodnoťte... Kto chce vidieť nejaké fotky a chce relevantné informácie a odpovede, nech sa pokojne ozve.

 
Mikee 13.07.2018 (07:23)

Pekny hejt. Podla mna to prave vyzera dost dobre. Skvela geo, velmi maly pedal kicback, medzi virtualmi jeden z najnezavislejsich od brzdenia. Vidiet ze teoreticka analyza je dost ovplyvnena nastavenie tlmica. Mozno nam da Swarz nejake zhrnutie

 
LacoR 12.07.2018 (14:31)

no presne, na ten košík tam akosi moc miesta nie je. Tiež do rámu Canyon zmestím max 600ml flašu a teda dosť by ma mrzelo, keby ani to nie.

 
ppi 12.07.2018 (15:50)

Precudesne umiestnenie a prepakovanie tlmica. Tam kde je vplyvom paky maly tlak umiestnia velky cap, kde je velky tlak daju minidrziak rovno do stredu tenkostennej rurky. Preco je tlmic vodorovne? Horna ramova trubka otras. Spevnenie sedlovky odflaknute. Ostatne priemer. Toto ani nahodou nie je na asfalt ako x dalsich podobnych bikov.

 
patrikbrazdovic93 ppi 12.07.2018 (22:06)

Nechcem ťa hejtovať je to tvoj vlastný názor ale podla mňa si priveľmi kritický. Na to že ten bajk funguje tak skvelo a je to zo slovenskej dielne a je to ich prvý prepracovanejší (máloktorí svetoví výrobcovia bikou vedia urobiť takto fungujúce zadné odpruženie) si toto nezaslúžia a takisto enduro nieje na to určené aby si sním brázdil asfalt

 
ppi patrikbrazdovic93 13.07.2018 (10:49)

Urcite je to dobry bike, len prave tie detaily trochu narusaju dojem a vynaraju otazky preco je to spravene prave tak aj ked ini tie detaily riesia inac, ci to nie je zbytocne predimenzovane a prekomplikovane. Sori ale jedine zistenie ze mu chybaju diery na kosik je slabota.

 
patrikbrazdovic93 ppi 13.07.2018 (14:33)

Teraz ti musím dať za pravdu, ale zase z druhej stránky na další rok to možno vyšperkujú aj výzorovo, predsa je to ich prvý výrazne vylepšený model. Podla mňa to je celkom pekný bike, ale to je vec vkusu. Viem, sú aj krajšie ale aj horšie dizajnovo urobené bajky

 
Davac 12.07.2018 (22:00)

Ten bicykel je mega hnusný....

 
Pridaj komentár