Test: Kellys Swag 50 – nabušené enduro s vlastným systémom odpruženia

Test: Kellys Swag 50 – nabušené enduro s vlastným systémom odpruženia

O aktuálnom modeli Swag slovenskej značky Kellys sme referovali ešte za horúca vo videu z výstavy Eurobike. Keď však prišla ponuka s možnosťou prevetrať tento inovatívny kúsok, nebolo čo riešiť.

Kellys Swag 50 je síce stálicou v ponuke slovenského výrobcu, no modelový rok 2018 sa dočkal kompletného prepracovania. Určenie zostalo zachované, no po technickej stránke nezostal kameň na kameni. Okrem výrazných zásahov do geometrie sa aktualizácie dočkal aj systém zadného odpruženia. Ten vychádza kompletne z vlastného návrhu a z rúk slovenského konštruktéra, ktorý okrem iného stál v minulosti aj za legendárnou značkou RB design. Technické údaje a špecifikácia vyzerajú pôsobivo, poďme sa teda pozrieť, ako si počínal v reálnom zaťažení.



Prvý dojem a spracovanie – decentný dizajn a solídne prevedenie


Najnovšia generácia tohto enduro stroja sa vydarila vo viacerých ohľadoch. Konečne sa nejedná o výzorovo tuctový bike, ale o vlastný návrh, ktorý zohľadňuje všetky požiadavky na moderný stroj. So zdvihmi 170/165 mm stojí niekde na rozmedzí drsnejšieho endura a freeride, takže vás stále dovedie v sedle k všetkým vrcholom, z ktorých sa môže začať tá pravá párty bez kompromisov. Swag je koncipovaný pre tých, ktorí to vedia a neboja sa pustiť smerom dole. Tomu podlieha aj samotná konštrukcia.

Robustný hliníkový rám vyniká na prvý pohľad viacerými zaujímavými konštrukčnými riešeniami. Najvýraznejšou je asi kovaná, no kvôli nízkej hmotnosti dutá stredová časť, ktorá je srdcom väčšiny čapov osadených veľkými ložiskami a masívnymi oskami, čo výrazne zvyšuje tuhosť a presnosť celého systému. K tomu dodajte tuhú zadnú stavbu z jedného kusu, vyladený chod odpruženia a modernú geometriu. Farebné prevedenie je taká “kellysácka” klasika – kombinácia výraznej zelenej a matnej čiernej. Podobné farebné spracovanie som mal možnosť testovať aj minulý rok s pluskovým modelom Gibon. Vo farbe rámu sú zladené aj polepy na ráfikoch. Dizajnovej divočiny a kolotočiarskych farebných kreácií sa tak vôbec nemusíte obávať.



Geometria a osadenie – drží krok so svetovými značkami


Už pri samotnej geometrii vidno, že v Kellyse nezaspali dobu a že nedobiehajú konkurenciu, ale držia s ňou krok. Hlavový uhol je podkopnutý na 65,5°, reach vo veľkosti M má slušných 470 mm, zadné vzpery 419 mm. Na rozdiel od ISCG úchytu a metrického tlmiča sa tu nepočítalo s prešmykačom. Boost zadná stavba ponúka veľkorysý priestor pre priechodnosť širokého plášťa aj s blatovým nábalom. To isté možno povedať aj o vidlici RockShox Lyrik, ktorá ponúka 170 mm zdvihu. 45 mm predstavec a 785 mm rajdy zasa pomáhajú udržiavať všetko pod kontrolou. Tohtoročným hitom sezóny je 12-kvaltová sada SRAM GX Eagle a nechýba ani tu.







Vychytávky nad rámec bežných vymožeností


Rôzne vychytávky sú obvykle devízou najväčších výrobcov, alebo naopak malosériových chuťoviek. Väčšina ostatnej produkcie sa snaží zachovať čo najlepší pomer ceny a osadenia a na drobné funkčné prvky, ktoré potešia srdce každého skúseného bikera, tak obvykle nezostane veľa priestoru. Toto ale nie je prípad modelu Swag 50. Z konštrukčných riešení, ktoré vytŕčajú zo sivej zóny, je taktiež použitie špeciálnych samorozperných osiek, ktoré si pri doťahovaní axiálne a radiálne vymedzujú svoje osadenie v ráme a zároveň potrebujú omnoho menej dielov či podložiek ako to býva zvykom. Pochvalu si zaslúži aj integrovaný chránič spodnej rámovej trubky, ktorý ju ochráni od ťukancov, až po preliačiny od odletujúcich kameňov. Chránič je vyrobený z tuhého plastu a vizuálne pekne kopíruje trubku bez dojmu, že je dodatočne domontovaný chúlostivým majiteľom bicykla.



Virtuálna platforma odpruženia nazvaná Think Link


Vyrobiť vlastný systém virtuálneho odpruženia vyžaduje mať riadny základ po technickej aj testovacej stránke. Kellysu sa to však podarilo veľmi dobre. Zadná stavba funguje nad očakávania a ide si svoje bez ohľadu na to, čo jej podkladáte do cesty. Ako prvé ma prekvapilo, že pri šliapaní sa zadok napriek 165 mm zdvihu skoro vôbec nepohupuje. V prvom kopci som prepínal páčku tlmiča zľava doprava, no nevedel som identifikovať, či mám tlmič priškrtený alebo nie.

Na druhej strane, pruženie netuhlo pod brzdou a nedostával som rany do kľúk ani pri humpoláckom prejazde popadaných stromov. Toto sa naozaj podarilo vyladiť! Aj napriek tomu, že biky s podobným zdvihom nejazdím až tak bežne, moja predstava o poriadnom systéme odpruženia sa prelínala s odladením platformy Think Link použitej na modeli Swag. Ako nadštandardnú by som hodnotil aj bočnú tuhosť zadnej stavby, ktorú som nedostal do úzkych ani pri cielenom „slalomovaní“ v zjazde. Tlmič Deluxe RT3 s Lyrikom poberú so 170 mm zdvihom prakticky hocičo a to, kde by ste na HT-čku mali smrť v očiach, si môžete dávať s prstom v nose a odpisovať popri tom kamošom na messengeri . V zjazde sa Swag cíti naozaj ako ryba vo vode, a to bez najmenších zaváhaní.



Jazdné vlastnosti – cieľavedomá žehlička, ktorá si ide za svojím


Bicykel som mal možnosť jazdiť síce asi len týždeň, no na vytvorenie verného obrazu to myslím bohato stačilo. Na začiatku som musel bojovať s rozladeným ovládaním teleskopky a zavzdušnenou zadnou brzdou, čo však bola chyba predchádzajúcich testerov, nie samotného biku. Po úvodnom zahrievacom asfaltovom okruhu okolo železnice mi boli jasné dve veci. Predstavec pôjde o podložku dole, a dole kopcom si spolu užijeme slušnú zábavu.

Očakávať od biku so 165/170 mm zdvihom, že pôjde po rovine a do kopca ako XC-čko a dole kopcom ako zjazďák, by bolo asi naivné. Vyššia hmotnosť, plášte Nobby Nic v šírke 2,35“ a nízke tlaky robili z asfaltových presunov nutné zlo. Vo výjazde do kopca by som rekordy tiež nepotrhal, no napriek tomu som sa s bikom na 50z pastorku dostal úplne všade, síce pohodovým tempom, no tlačiť som nemusel nikde. Tam, kde to vydupem na 120 mm fulle, som to vydupal aj so Swag-om. A to je hlavné...



Každý máme svoje muchy


Na modeli Swag by som vymenoval hlavne tieto dve: absencia dier na košík a použitie ráfikov s 23 mm vnútornou šírkou. Ortodoxní enduristi by ma asi vysmiali, že mám voziť batoh s rezervoárom, no vyvŕtať dve diery do rámu navyše by pre výrobcu nemuselo byť až tak náročné. Minimálne na krátke výjazdy by sa to mohlo hodiť. Druhou muškou sú „úzke“ ráfiky. Nie, že by to v praxi nejako limitovalo moje výkony na tomto biku. Potenciál biku ďaleko presahuje moje zjazdové schopnosti, no skúseným „bombardérom“, ktorí vozia extra nízke tlaky, by to už nemuselo stačiť.



Plusy:

  • Výborne odladený systém zadného odpruženia.
  • Tuhá zadná stavba.
  • Zábavná geometria.
  • Sada GX Eagle.

Mínusy:

  • Absencia dier na košík.
  • 23 mm vnútorná šírka ráfikov.




Pre koho je bike predurčený?


Kellys so svojím modelom Swag mieri na tú skupinu bikerov, ktorí vyhľadávajú adrenalín, no na svoje obľúbené trasy sa chcú dostať stále po svojich. Sada s 12-rýchlostnou kazetou a dobre navrhnutá kinematika zadnej stavby, vám umožnia vyšliapať po svojich na každý vrchol, vysoké zdvihy a tuhý rám zasa maximalizovať zážitok zo zjazdu. Ak si tento bike dokážete predstaviť aj bez orla, tak môžete siahnuť aj po nižších modeloch s označením Swag 30 alebo 10 a užijete si rovnako slušnú porciu zábavy.



Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 2 499 €. Kompletnú ponuku modelov Swag ako aj špecifikáciu testovaného modelu nájdete na domovskej stránke kellysbike.com.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up15thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: Kellys Swag 50 -  overené slovenské enduro v super výbave

Test: Kellys Swag 50 - overené slovenské enduro v super výbave

To, že značka Kellys je jednotkou medzi cyklistickými značkami na Slovensku, snáď nemusíme pripomínať, no bude také aj ich najvyššie endurko Swag 50? Na to sa pozrieme nižšie v teste.
Test: Cratoni C-Maniac 2.0 MX - do bikeparku, no nielen tam

Test: Cratoni C-Maniac 2.0 MX - do bikeparku, no nielen tam

Prilba je najdôležitejšou časťou celej výbavy bikerov. Je na nezaplatenie jazdiť v modeli, ktorý perfektne sedí na hlave a na ktorý sa môže jazdec spoľahnúť.
keyboard_arrow_up