Test: Giant Reign 1.5 GE 2018 – sivá stíhačka

Test: Giant Reign 1.5 GE 2018 – sivá stíhačka

4 komentáre

DzejPii 22.07.2018 15 fotografií   Horska Cyklistika Enduro Test Trial Giant MTB

Kto sa pohybuje vo vodách AM/EN jazdenia, určite postrehol, že pomerne často vídať bike Giant Reign. Za dobu svojho pôsobenia si získal mnoho priaznivcov a bikový gigant tento stroj mierne upravil a svetlo sveta uzrel nový Giant Reign 1.5 GE 2018.

 

Dostal som správnu veľkosť?


Túto otázku som si položil hneď po prvom nasadnutí na bicykel. Zvyčajne pri mojich 170 cm výšky jazdím veľkosti rámov M, no po nasadnutí na nový Reign som mal pocit, že niekde nastala chyba a do krabice mi omylom zbalili L-ko. Opak bol ale pravdou a ja som naozaj sedel na M-ku. Reign bol totižto vždy geometricky o niečo radikálnejší ako väčšina konkurenčných enduro strojov – nízky, dlhý a položený.



Medzigeneračne pre rok 2018 ešte o niečo podrástol, konkrétne má vo veľkosti M o 15 mm dlhší reach a o 1 mm dlhšiu zadnú stavbu. S týmto sa samozrejme zväčšil aj rázvor kolies. Z predošlej verzie zostal 10 mm BB drop, 65° hlavový uhol, 73° uhol sedlovej trubky, offset vidlice 46 mm. Geometrie všetkých veľkostí nájdete v tabuľke nižšie.

Podobní, ale predsa iní


Pri prvom pohľade na nový Reign by ste si možno povedali: „Hm ok... je o niečo dlhší, ale inak je to približne to isté ako predošlý model.“ Zdanie klame a asi najväčšia zmena je použitie nového vahadla. To je vyrobené z karbónu, nesie označenie Advanced Forged Composite a nájdete ho osadené na všetkých modeloch – ako karbónových (Reign Advanced), tak aj hliníkových (Reign). Po bokoch má otvory pre zníženie hmotnosti a zároveň pridáva na tuhosti celého rámu a systému pruženia Maestro. Ruka v ruke s touto zmenou ide aj použitie nových metrických tlmičov so spôsobom uchytenia Trunnion.

Na takýchto tlmičoch nenájdete na jeho hornom konci klasické oko. Namiesto neho sú po bokoch v hornej časti tlmiča diery, do ktorých sa montujú dva samostatné čapy. Toto riešenie umožňuje použitie dlhších tlmičov (fyzická dĺžka aj zdvih) pre zvýšenie citlivosti a umocnenie aktivity pruženia pri zachovaní kompaktných rozmerov rámu a systému zavesenia. Samozrejmosťou je boost štandard na ráme aj vidlici pre navýšenie tuhosti, pevnosti rámu a kolies, priechodnosti širokých gúm, interné vedenie bowdenov a hadíc, ochrana spodnej rámovej trubky a podobne...





Hliníkový alebo karbónový model?


Ponuku enduro strojov od Giant-u pre tento rok otvára hliníkový model Reign 2 GE s podvozkom RockShox Yari/RockShox Deluxe RT, kolesami Giant a pohonom prevažne Shimano SLX. Najvyšší model je karbónový Reign Advanced 0 osadený vidlicou RockShox Lyrik, pružinovým tlmičom RockShox SuperDeluxe Coil RT, kolesami DT Swiss EX 1501 Spline a pohonom SRAM X01 Eagle.

Mnou testovaný hliníkový Reign 1.5 GE bol osadený vidlicou FOX 36 Performance s tlmením FIT GRIP a zväčšenou vzduchovou komorou EVOL. Je perfektne tuhá, disponuje zdvihom 160 mm a možnosťou ladenia progresivity pomocou tokenov. Ponúka možnosť nastavenia tlmenia a taktiež pomalej kompresie v 3 módoch – open/medium/firm. Firm mód vidlicu výrazne pritvrdí, dokonca až zamkne. Šikovná maličkosť je skrutkovacia krytka ovládania tlmenia, takže „točítko“ je chránené pred bordelom a mechanickým poškodením.



Komponenty


Tlmič FOX Float DPX2 Performance EVOL taktiež disponuje nastavením tlmenia a troj-polohovej pomalej kompresie. Vidlica aj tlmič fungujú bezproblémovo, sú dostatočne citlivé a pre agresívneho jazdca je tu taktiež možnosť vyladiť si koniec zdvihu pomocou tokenov. Ovládacie prvky fungujú ako majú, reálne ovplyvňujú správanie sa tlmenia/kompresie v širokom rozsahu, takže nastaviť si bike na rôzne povrchy/terény nie je problém.



Kolesá z domácej dielne - ráfiky Giant P-AM2 BOOST vypletené na nábojoch Giant Tracker zniesli občasné, nie celkom elegantné pristátie alebo prejazd rockgardenom bez problémov. Plášte dokážu spraviť obrovský rozdiel v správaní sa bicykla a tu bola zvolená kombinácia od Maxxis-u. Vzadu High Roller 2,4“ EXO TR, vpredu Shorty 2,5“ WT 3C MaxxTerra EXO TR.

Novinkou bol pre mňa Shorty, ktorý síce na tvrdý suchý podklad nie je úplne ideálny (vhodnejší by bol DHF, prípadne HighRoller), ale jeho prednosti oceníte keď zaprší, prípadne jazdíte v sypkom povrchu. Mokré skaly a korene zvláda s prehľadom a jazda v „hrabanke“ je ako sen – dlhými riedkymi štopľami sa do sypkého podkladu zakusne a nepustí. Skúsil som ho aj na trávnatých odklopných točkách počas dual slalomu a aj tam dodával istotu vo vedení predku. Čerešnička na torte je, že kolesá sú už vo výrobe obuté ako bezdušové – po vybalení stačí doliať tmel a hurá jazdiť.



Pohon dodal SRAM svojou 12-rýchlostnou sadou GX Eagle a kľukami Truvativ 6K Descendant v dĺžke 175 mm (stredové zloženie je typu Press Fit). Jednotlivé prevody sa radia hladko, presne a potichu. Oproti 11-rýchlostnej sade SRAM som postrehol, že podmienkou perfektného chodu je dobré a precízne nastavenie – viac pastorkov znamená ich menšie rozostupy, užšiu reťaz a celkovo menej priestoru pre prípadné tolerancie nepresného nastavenia. 32-zubový NW prevodník je naviac doplnený vodítkom reťaze s bashguardom MRP AMG V2, ktorý poisťuje pred jej padaním a hlavne chráni prevodník pred nárazmi – toto oceníte, najmä ak jazdíte ťažšie terény plné kameňov a koreňov a nechcete si pritom vylámať zuby na prevodníku.



Brzdy SRAM Guide RS brzdia na kotúčoch SRAM Centerline – vpredu 203 mm, vzadu 180 mm. Táto verzia má oproti často osadenej základnej verzii Guide R naviac prepákovanie v páčke pod názvom SwingLink, ktoré umožňuje presnejšie a silnejšie dávkovanie brzdnej sily. Aj napriek tomu si myslím, že na tento bike by sa viac hodili zjazdovejšie orientované brzdy (napr. SRAM Code). Guide RS mali v dlhých a strmých zjazdoch tendenciu strácať silu a mäknúť.



Zvyšok komponentovej skladby je prevažne od Giant-u. Teleskopická sedlovka Contact S Switch so zdvihom 125 mm je ovládaná lankom s príjemne ergonomicky riešenou malou páčkou, ktorá na riadítkach nezaberie veľa miesta. V predstavci Truvativ Descendant s dĺžkou 50 mm sú uchytené 800 mm široké riadítka Giant Contact SL DH s priemerom 31,8 mm. Gripy a sedlo je taktiež od Giant-u, ale tieto komponenty nehodnotím, pretože ich vnímanie je veľmi individuálne.



Prvé dojmy z jazdy


Keď sa mi naskytla možnosť otestovať nový Reign, oči mi zažiarili, ihneď som súhlasil a netrpezlivo čakal na jeho príchod. Bol som naozaj zvedavý, čo inžinieri Giant-u postavili a ako sa bude správať, preto som ho testoval v rôznych lokalitách a terénoch. Zoznamovanie prebehlo na miernejších trailoch v Malých Karpatoch, neskôr som ho prevetral v bike parkoch Kareš a Kouty v Jesenníkoch a na záver som s ním zamieril na enduro traily v lokalite Bielsko Biala a Wilkowice v Poľsku. Mohol som si tak spraviť ucelený obraz o tom, ako sa správa v rôznych terénoch a situáciách.

Ako som už spomínal v úvode, Giant Reign má pomerne špecifickú a radikálnu geometriu. Po nasadnutí som mal spočiatku pocit, že sedím na motorke. Dlhý reach spolu s nízkou hlavovou trubkou spôsobili, že som mal ruky predsunuté až neprirodzene vpredu a nízko. Rám je pomerne nízky, horná trubka je prehnutá a na manévrovanie tak zostáva mnoho priestoru. Do rámu sa taktiež bez problémov zmestí fľaša.



Smerom do kopca to síce nie je najrýchlejší bike, ale nízky predok a väčší náklon nad predné koleso je pri šliapaní výhoda. Pri prepnutí tlmiča do polohy „firm“ síce nemáte pod zadkom hardtail, no väčšina pohupovania je preč. Stačí len zaradiť správny prevod, točiť pedálmi a pozorne sa venovať riadeniu. Geometria je až tak radikálna, že je v malých rýchlostiach nestabilná. Položená vidlica si vybrala daň v podobe vratkého riadenia a pokiaľ predné koleso nevediete pri pomalej jazde rovno a nevenujete tomu pozornosť, má predok a následne aj celý bicykel pri natočení riadítok tendenciu padať do náklonu a zalamovať sa. Malátny prejav riadenia sa so vzrastajúcou rýchlosťou vytráca a...

... keď sa trail zatočí smerom dole... začína sa poriadna párty! Systém pruženia Maestro je už dobre známy a overený, jeho princíp fungovania sa počas rokov nezmenil, pretože nebolo treba. Aktívne žehlí nerovnosti a rany jednu za druhou a zároveň sa neprepadáva. Ako bonus dodáva trakciu zadnému kolesu aj pod brzdami, čo sa pri Reign-e určite oplatí. Pretože čím viac púšťate brzdy, tým viac vám odhaľuje svoju pravú tvár a účel - jazdiť rýchlo. Odladené pruženie, dlhý rázvor a položená vidlica so špeciálnym offsetom sa o to postará. Malátny prejav vystrieda predvídateľné a stabilné správanie sa. Nízko a vpredu položené riadítka vás automaticky stavajú do agresívnejšej jazdeckej polohy. Netreba sa toho báť a dávať všetky podložky pod predstavec alebo meniť rajdy za vyššie. Keď si na to zvyknete a naučíte sa s tým jazdiť, bike vás odmení precíznym riadením a pôjde presne tam, kam sa sami odvážite.



Nebude protestovať v akejkoľvek strmine, alebo rozbitom úseku, kde sa predné koleso bezproblémovo a s istotou prevaľuje cez prekážky a zadné ho ochotne a pokojne nasleduje. Bike nervózne neposkakuje, nevrtí sa a poskytuje stabilnú jazdu. Pokiaľ máte aj dobrú rýchlosť, prejazdy klopenkami sú ako po koľajnici – bike drží náklon a ochotne ešte viac zrýchľuje. Pokiaľ prechádzate klopky pomalšie, je treba venovať riadeniu pozornosť, pretože pri spomalení má tendenciu padať do náklonu a potom sa ťažšie vracia späť. Medzi jeho silné stránky nepatrí hravosť a prejav uhopsaného biku, s ktorým bez problémov odpálite polet z akejkoľvek vlny alebo koreňa. Na to je od Giant-u vhodnejší trailovejšie zameraný model Trance. Reign ale nebol postavený pre blbnutie na traili a pre zábavu na každej prekážke. Bol postavený na to, aby vás dostal z veľkého kopca nadol cez všetky možné (a niekedy aj nemožné) prekážky a urobil to čo najrýchlejšie, a to v skutočnosti dokáže bezchybne.



Plusy:

  • Fungujúci a osvedčený systém pruženia.
  • Tuhé a masívne karbónové vahadlo.
  • Agresívna geometria – dovolí jazdiť rýchlo.
  • Kvalitné plášte obuté z výroby ako bezdušové.
  • Možnosť osadiť fľašku.

Mínusy:

  • Slabšie brzdy.
  • Agresívna geometria – nemusí sadnúť každému.




Celkovo vo mne nový Reign zanechal veľmi dobrý dojem. Po vybalení z krabice je to bike, na ktorom netreba nutne nič meniť. Kvalitne osadený s nekonvenčnou geometriou a fungujúcim systémom pruženia. Svojim prejavom a ovládaním sa podobá na zjazďák s menšími zdvihmi, je stabilný a "kľudný" aj vo vysokých rýchlostiach a jeho ovládanie je presné. Celý koncept netradičného posedu a geometrie naozaj funguje a skúsenému riderovi dovolí „pritlačiť na pílu“ ešte viac a zletieť kopec o niečo rýchlejšie a istejšie. Menej skúseným bikerom môže taktiež pomôcť v situáciach, keď obtiažnosť trailu prevýši ich jazdecký "skill" a prestávajú mať riadenie stopercentne pod kontrolou – stačí sa nezľaknúť, pevne sa držať a Reign si s tým poradí. Cenovka testovaného modelu je 3 099 €. Dovozcom na Slovensko je Progresscycle a viac informácií nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Denisko5 22.07.2018 (19:40)

O reignovi snivam,ale capra mi pride lepsia volba pre bajk ktory dostane na kopec a nasledne zabavne dostane dole.

 
DzejPii Denisko5 22.07.2018 (22:14)

Suhlasim, Capra je super zabavny jump bike, na ktorom si uzijes kopu srandy. Reign je zameranim viac na rychlu a dravu jazdu dole, seriozny pretekarsky biznis...

 
Peder 22.07.2018 (22:37)

Na bicykli podobného charakteru by som čakal 170 zdvihy, čo býva už štandardom

 
Danco81 24.07.2018 (20:41)

Kazdemu sedi nieco ine. Mal som reigna 2013 a bol cas na upgrade. A tento model je splneny sen. Nemam mu co vytknut je to perfektny stroj.

 
Pridaj komentár