Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria
Plášte sú pri enduro a gravity disciplínach jedným z najdôležitejších komponentov na bicykli. Ako tieto obstáli skúšku a pretekové nasadenie?
Mazza, Martello, Mota, Agarro - kvalitné jazykolamy
Výrobca Vittoria má v ponuke 4 plášte pre trailové/enduro určenie. Chvíľu mi trvalo si nepopliesť názvy a povedať, aký plášť to vlastne testujem, ak sa ma naň niekto opýtal. Vo Vittorii si s tvorbou názvov pravdepodobne hlavu nelámali.Mazza - je v jednoduchosti najuniverzálnejší plášť od Vittorie, určený prevažne na zmiešaný terén. Jeho dezén je hlbší a zároveň redší, čo ocení jazdec najmä pri jazde v blatistých podkladoch (keďže sa lepšie čistí) a rovnako aj v mäkkom hlbokom podklade.
Martello - má hustejší a plytší dezén, čo naznačuje, že sa bude jednať o rýchlejší plášť, určený najmä pre zmiešané až tvrdé terény.
Mota - je plášť určený výhradne do blata. Riedke a vysoké štuple majú za úlohu získať grip aj v hlbokom blate bez toho, aby sa blato na ne nalepilo.
Agarro - je vhodné najmä pre XC/trailové jazdenie na suchu a v menej náročnom teréne, pričom je jeho dezén nižší a hustejší.
Zmes, prvé pocity a nahadzovanie plášťa
O plášťoch Mazza som si naschvál nechcel pred testom nič čítať ani študovať, aby boli moje pocity čo najautentickejšie a neskreslené rôznymi testami a článkami. Testoval som dve verzie plášťov. Na predné koleso som si dal Mazzu vo verzii Race, čo je ich najnovšia a najmäkšia zmes, určená hlavne na preteky, ako to vyplýva aj z názvu.Na pocit boli plášte mäkšie ako tie najmäkšie zmesi od konkurencie. Na zadné koleso som nahodil taktiež Mazzu ale vo verzii G 2.0. Sú to v podstate štyri zmesi, ktoré sú rozdelené tak, aby bol bočný dezén čo najmäkší a stred dostatočne tvrdý na to, aby sa nezodral po prvom dni v bikeparku. Treba podotknúť, že oba plášte boli v prevedení Enduro, čo znamená odolnejšie bočnice oproti verzii Trail, ktorú rozpoznáte podľa šedých bokov. Porovnanie nájdete na stránke výrobcu.
...tam, kde by boli ostatné plášte obalené blatom, Mazza bola čistá a gripu bolo na rozdávanie.
Plášte som nahodil bez problémov. Predný dokonca bez použitia montpáky, tú som musel použiť pri nazúvaní zadného plášťa, keďže som dával dnu aj inzert. Bočnice sa mi zdali byť dostatočne tvrdé na enduro jazdenie, no pri porovnaní so zjazdovými plášťami od konkurencie boli trochu mäkšie.
Technológia
Mazza má podľa výrobcu unikátny tvar. Dezén je rozdelený medzerou medzi strednými a bočnými štupľami. Bočné štuple musia byť, samozrejme, čo najmäkšie, no zároveň je potrebné, aby poskytovali dostatočnú oporu jazdcovi. Práve preto sú drážky v štupľoch bližšie k stredu plášťa väčšie ako tie, ktoré sú na kraji štupľa.Pri stredných štupľoch nájdeme „schodík", ktorý má za úlohu zvýšiť efektivitu pri šliapaní a zlepšiť odvaľovanie plášťa.
Už stačilo. Ideme jazdiť
Plášť som testoval na rôznych lokalitách, aby bol test čo najdôveryhodnejší.1. lokalita - Bikepark Semmering
V Semmeringu je povrch tvrdý a kamenistý. Terén je upravený, takže gripu je na väčšine miestach viac než dosť. Plášť sa neprejavil nijak extra. Akonáhle som však išiel do blatistých úsekov (keďže bolo po daždi), mal som najprv predsudky, a preto som spomalil. Po pár jazdách som začal Mazze veriť naplno a urobil som dobre. Na tvrdom bikeparkovom podklade sa guma necítila ako doma, no akonáhle som vbehol do sypkého a mokrého podkladu, začal sa prejavovať vyšší dezén, ktorý ma všade podržal. Plášť bol veľmi predvídateľný a „neustrelilo“ mi to v žiadnej zákrute. Zadný plášť sa začal zodierať, ale veľmi jemne, povedal by som, že by vydržal v bikeparku aj celý týždeň.2. lokalita - Bikepark Petzen
...pri zmiešaných podkladoch, ktoré sú najmä pri enduro jazdení a pretekaní, boli pre mňa perfektnou voľbou.Tí, čo poznáte Petzen, tak viete, že treba mať čo najtvrdšie bočnice a najmäkšiu zmes. Voľný podklad, ostré kamene a korene dali Mazze poriadne zabrať. O to viac, keď nám na druhý deň zapršalo. Bol som veľmi príjemne prekvapený z toho, že tam, kde by boli ostatné plášte obalené blatom, Mazza bola čistá a gripu bolo na rozdávanie. Bočnicu sa mi podarilo preraziť až na tretí deň a to pri pätke plášta, pričom to bola taká malá diera, že to zalepilo mlieko. To som si aspoň myslel, no keď som prišiel domov, musel som plášť lepiť. Bez akéhokoľvek váhania by som si tieto plášte nahodil na túto lokalitu znova.
3. test - Blinduro léto
Keďže som mal vpredu raceovú zmes, potreboval som plášte overiť aj na poriadnych pretekoch. Blinduro nedalo gumám zabrať tak, ako Petzen, no terén sa stále striedal. Hlboký prach, korene, totálne blato, hrabanka, tvrdé bikeparkové trate a voľné kamene. Na takomto mixe podrží máloktorý plášť, hlavne pri striedaní prachu a blata. Keďže som už nejaké tie týždne na Vittorii jazdil, vedel som predvídať, ako sa budú plášte správať, čím som sa na ne mohol bez akýchkoľvek problémov spoľahnúť.Zhrnutie
Teraz si poviete, určite nemôžu byť tie plášte také dobré. Nemusia byť. Pri tvrdom podklade v rýchlom teréne by som si zvolil asi iné plášte, ako napríklad Vittoria Martello. Avšak pri zmiešaných podkladoch, ktoré sú najmä pri enduro jazdení a pretekaní, boli pre mňa perfektnou voľbou. Dovolím si tvrdiť, že pokiaľ by som mal mať na prednom kolese iba jeden plášť, bola by to Mazza.Hodnotím najmä jazdu z kopca, avšak aj pri výšľapoch obstáli dobre. Vedel by som, samozrejme, nájsť na zadné koleso aj rýchlejšiu alternatívu, ale aj to by malo svoju daň. Bočnice vydržali celkom veľký tlak, hlavne z Petzenu, a tak môžem povedať, že tieto plášte sú výbornou voľbou pre enduro jazdcov, ktorí majú radi prírodné terény, hrabanky a občasné blato.
Hmotnosť predného plášťa - Vittoria Mazza Race 29x2.40 podľa výrobcu: 1 340 g.
Hmotnosť zadného plášta - Vittoria Mazza G 2.0 27.5 x 2.40 podľa výrobcu: 1 200 g.
Všetky modely Vittoria Mazza nájdete aj u nás v MTBIKER shope za cenu 59,99 €. Okrem tohto modelu máme, samozrejme, v ponuke aj iné, takže si vyberiete bez ohľadu na disciplínu, ktorú jazdíte.