CicloSport - HAC 5 digital – časť 6.

Okrem spústy meraných údajov a ich zapamätávania nám HAC5 ponúka možnosť prenosu dát do počítača a priznajme si, že to je jedna z vlastností, ktoré ho robia takým zaujímavým. Sú aj iní výrobcovia ponúkajúci podobné schopnosti, ale zatiaľ stále je to skôr rarita ako samozrejmosť.

Nuž a okrem možnosti prezrieť si svoje bajkové túry a ex-post sa potešiť svojim vlastným výkonom, počítačové spracovanie ponúka jednak možnosť archivácie a čo viac: merateľný progress osobnej výkonnosti.

Na začiatok snáď uvediem že existujú aj balíky free software ktoré vám umožňujú záznamy vašich túr ako aj mnohých iných informácií, napríklad o výbave ktorú používate. Spomeniem tu len: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/ alebo rôzne licencované produkty, ktorým tu ale nebudem robiť bezplatnú reklamu. Pre tých z Vás, ktorý teda chcú mať záznamy svojich dobrodružstiev existujú aj iné možnosti ako papier a ceruzka, alebo Microsoft Excel tabuľka.

Teda ako si v tejto oblasti počína HAC5?
Pri kúpe kompletného balíka HAC5 (nie Base unit) je súčasťou balenia USB kábel na pripojenie HAC5 ku počítaču a prenos dát. Jednou z položiek v menu HAC5 je PC-Connect, ktoré prepne HAC5 do módu prenosu dát a samozrejme súčasťou balenia je už obligátne CD so software.
CD obsahuje ovládače na prenos, manuál v PDF formáte (nemecká a anglická verzia) a dve applikácie: CicloTour a Hactronic. Súčasťou balenia je i kartička s aktivačným kódom programu CicloTour.

Pripojenie HAC5 ku počítaču je teda cez USB kábel. HAC5 treba pred pripojením vytočiť z držiaka na bike, alebo z remienkového adaptéra tak, aby sme mali prístupnú zadnú stranu. Tam vedľa krytu baterky sú tri konektory ktoré štipcom nachádzajúcim sa na opačnom konci USB kábla pripojíme ku počítaču.
Priznám že mi príde tento spôsob pripojenia ako zastaralý, nepohodlný a naviac nespoľahlivý. Teraz keď HAC5 samotný komunikuje so senzormi wireless a priemyselná výroba USB wireless adaptéra stojí doslovne pár šupov, ozaj nevidím podstatný dôvod prečo nie, obzvlášť keď konkurencia (Polar) toto úplne samozrejme ponúka.
Nadôvažok ďalším nedostatkom, spomínaným už v prvej časti je, že komunikácia samotná je sériová a teda dedične pomalá a USB pripojenie teda iba simuluje sériové rozhranie.

Tu sa mi opäť vidí, že výrobcovi prišlo zaťažko investovať financie pod zámienkou “...lebo veď to takto funguje pár rôčkov...“, načo doplácame my užívatelia...
Samozrejme so sériovou simuláciou aj prichádza riziko, že nie všetko bude fungovať hladko a hneď na prvý krát, ako sa aj potvrdilo v mojom prípade. Nejdem analyzovať príčiny, ale len pre zaujímavosť program Hactronic mi pod Winodows Vista uploaduje dáta, kdežto CicloTour spočiatku nie, po malom „twekovaní” áno, hoci oba používajú tie isté drivery a to isté rozhranie.
Pri pokuse o inštaláciu na WinXP-Pro všetko prebehlo OK, ale ani jedna aplikácia neimportovala dáta z HAC5, opäť až po nejakom nastavovaní parametrov sa to fixlo.

Kedže som nepátral po príčinách, tak sa môžem iba dohadovať čo bolo pôvodcom, ale faktom zostáva že menej zdatný PC užívateľ môže pomerne ľahko naďabiť na neprekonateľný problém a zostane odkázaný na podporu zo strany výrobcu, alebo na pomoc známeho so širšími skúsenosťami, čo ale nieje nijakým spôsobom uspokojivé zistenie.
Aby som sa priznal, tak dosiaľ som celkom nezistil aký je prínos aplikácie Hactronic oproti aplikácii CicloTour (pozrite screenshoty). V princípe oba pôsobia ako úložisko a importér dát spolu s grafickým zobrazením túry a zvolenej veličiny či veličín. Z používania je ale zrejmé, že CicloTour má nepomerne viacero možností a schopností pri post analýze dát ako jeho bratček Hactronic. Priznám že mám podozrenie, že Hactronic je v skutočnosti predchodcom CicloTour a tu nám ho výrobca iba prihodil ako lacnú korisť.
Ako som ale skôr spomenul tak CicloTour vyžaduje aktiváciu zadaním písmeno-číselného kódu, kdežto Hactronic nie.

K tomuto by som ešte poznamenal že potreba aktivácie programu CicloTour mi príde ako zbytočná a hoci je to čiste voľba výrobcu vyvoláva vo mne pocit že výrobca si myslí že jeho software je taký úžasný že si zaslúži ochranu. Každopádne ja si to nemyslím, už len preto že bez dát z HAC5 je aplikácia ako taká bezcenná. Prirodzene ale nemôžem ukončiť túto kapitolu týmto suchým konštatovaním a tak hor sa do podrobnejšieho popisu.

Najprv veľmi jednoducho a zrýchla...
Hactronic – je software plný „bugov”. Nie že by bol nepoužiteľný, ale treba ho používať v určitých medziach a vyhýbať sa neobvyklým operáciám. Po importe dát nám zobrazí tabuľku s dátumami, časmi a vzdialenosťami ktoré nám pomôžu pomerne ľahko identifikovať jednotlivé jazdy.
Tu pri pokuse vymazať nejakú jazdu (napríklad nulová kilometráž) sa dočkáte chybového hlásenia “access violation”. Po “sejvnutí“ a pokuse o opätovné otvorenie zase “floating point violation” čo sa nedá ani náhodou označiť ako “user-friendly message“. Aj keď si viem ako počítačovo viac gramotný user preložiť čo znamenajú, nijako mi nevravia kde a prečo chyba nastala. To že v tomto prípade to viem, lebo som ju spôsobil, neznamená že takto majú vyzerať hlášky aplikácie.
Ďalší popis aplikácie si odpustím, lebo by sa opakoval takmer identicky pri CicloTour a tak tu už len spomeniem, že to čo som spomínal pri opise PDF manuálu sa opakuje i tu v Helpe. Anličtina je zlá, alebo minimálne neobvyklá (napríklad obligátna položka menu Help/Search je preložená ako Help/Seeking). Často zvláštne zložené anglické vety, preložené screenshotmi z nemeckej verzie aplikácie, príliš nenapomáhajú zrozumiteľnosti. Občas pri kontextovom Helpe zobrazujúcom sa pri ukázaní myšou na prvok interface si môžete taktiež cvičiť nemecké technické výrazy, nuž a nakoniec bonbónik - help je ešte vo verzii pre Win95 čo znamená že vo Win Vista je nepoužiteľný bez inštalácie špeciálneho “old Windows viewera”, čo ale je skutočne veľmi jednoduchá záležitosť.
Každopádne pri inštalácii pod Win XP ste v suchu.

No ale hádam dosť bolo kritiky a sústreďme svoju pozornosť na vlastnosti a opis schopností aplikácie CicloTour. Pamätajte prosím, že toto nieje návod na obsluhu, a tak opis ozaj len zrýchla prejdem pokiaľ ide o ovládanie aplikácií.
Dáta uložené na HAC5 sú importované vo formáte “ .dat” a každý import predstavuje sumár všetkých dát v pamäti HAC5, čo môže byť (a obvykle aj je) niekoľko túr. Po importe sa zobrazí teda tabuľka s jednotlivými túrami oddelenými podľa dátumu a poradového čísla. Jednotlivé túry je možné ukladať ako samostatné súbory kedy prípona je “ .tur” pre Hactronic alebo „ .crp“ pre CicloTour aplikáciu. Všetky typy súborov sú binárne súbory čo v praxi znamená že ich môžete editovať iba priamo cez aplikácie dodané výrobcom.
K tomuto snáď dodám že čokoľvek neštandardné je principiálne nedobré a teda DAT, TUR a CRP sú nedobré formáty, keďže nemôžete čítať a editovať ich obsah obyčajným textovým editorom.
To tiež znamená že pravdepodobne nie sú a nebudú podporované inou aplikáciou ako aplikáciou od CicloSportu, takže ak sa vám CicloTour alebo Hactronic nepáči máte “holt” smolu. Opäť mi príde načim sa spýtať sám seba a CicloSportu, čo viedlo ku terajšiemu stavu? Dokonca aj Microsoft už umožňuje nahrávať dáta zo svojich aplikácií priamo v XML formáte. Do Nemecka to ešte neprišlo? Alebo to len bolo príliš veľa vývojárskeho času?

Po prvom otvorení CicloTour je aplikácia prázdna a treba dáta do nej loadovať z tak zvaných surových .dat súborov získaných importom z HAC5. Zo zobrazenej tabuľky vyberieme záznam jazdy a ten môžeme nahrať do databázy túr. Databáz túr môžeme mať ľubovoľný počet a tak si môžeme deliť a nahrávať túry napríklad zvlášť pre cestný a zvlášť pre horský bicykel, alebo pre prípad viacerých cyklistov každý cyklista môže mať vlastný nezávislý databázový súbor.
Tu je dôležité že štatistiky sa vytvárajú na základe príslušnosti k databázovému súboru a teda to je pre nás určujúcim kritériom pre rozdeľovanie jázd do rôznych súborov.

Každá jazda uložená zo surových dát do “TourBrowsera” predstavuje jeden rekord v príslušnej databáze, takže napríklad pri 50 jazdách na horskom bajku budete mať 50 rekordov v jednom databázovom súbore.
Každý rekord zobrazuje základné informácie o danej túre (a je ich celkom dosť):
• Názov túry (voľne zadateľný užívateľom)
• Dátum túry (tento aj všetky ostatné údaje sú obmeniteľné užívateľom)
• Totálny čas jazdy
• Obtiažnosť (určená aplikáciou automaticky podľa srdcovej (HR) záťaže)
• Kategória (určená aplikáciou automaticky podľa množstva nastúpaných metrov)
• Naklesané a nastúpané metre
• Maximálna nadmorská výška
• Priemerná a maximálna rýchlosť
• Priemerný a maximálny tep
• Náhľad obrázku grafického zobrazenia túry

Táto organizácia dát mi príde celkom logická i keď nie priamočiara a jednoducho pochopiteľná hneď na prvý krát. Bohužiaľ okrem počiatočnej nezrozumiteľnosti má aj jeden ďaleko vážnejší nedostatok. Rekord trasy v databázovom súbore nemá priamu väzbu na dáta danej jazdy čo znamená že v databázovom súbore musím prečítať meno alebo dátum súboru obsahujúceho uložené dáta, potom ho vyhľadať v relevantnom .dat súbore a následne otvoriť na obrazovke v zobrazení ktoré nás najviac zaujíma. Žiadny double-click v DB súbore nefunguje čo je veľmi nepohodlné a de-fakto znamená že väzba medzi sumárnymi záznamami v databáze a detailnými záznamami v .crp súboroch neexistuje.

Okrem toho tento systém organizácie dát prináša so sebou niekoľko nepríjemných skutočností. Spočiatku, kým ste ešte neznalí aplikácií a súborov, sa vám veľmi ľahko môže stať že o niektoré dáta prídete. Taktiež pomenovávanie súborov nieje úplne automatické z čoho vyplýva, že budete spočiatku bojovať s vhodnými menami a ľahko stratíte prehľad. Nuž a v neposlednom rade zálohovanie vám bude spôsobovať konštantné problémy alebo minimálne neistotu či som si skutočne “sejvol” všetko čo bolo treba. Pri tejto príležitosti ešte treba spomenúť že aj miesta (disky a adresáre), kde sa dáta ponúkajú automaticky nahrávať sú nekonzistentné a neprehľadné.

Nuž ale napokon zvládnete dizajn aplikácie a dostanete sa k tomu čo vás najviac zaujíma a čo je napokon aj zo všetkého najdôležitejšie a v čom napokon CicloTour bezkonkurečne vyniká nad ostanými podobnými aplikáciami.
Myslím že CicloTour bol vybudovaný a dizajnovaný práve tak aby vynikal ako vizuálna reprezentácia vašich túr, čo znamená že možnosti zobrazenia a editovania nameraných a uložených dát sú viac ako rozmanité.
Už len pre prehľad spomeniem, že spolu so zobrazeným grafickým profilom trate môžete kdekoľvek na krivku kliknúť čo spôsobí že sa otvorí tabuľka s nameranými hodnotami a tieto môžete podľa ľubovôle editovať, pridávať ku nim svoje komentáre, vyznačovať napríklad miesta interestu, alebo bárs výskyt nehody (defekt a podobne).
Okrem toho máme napríklad tiež možnosť odlišovať rôzne povrchy cesty (asfalt, štrková cesta, lesný chodník a podobne).
Samozrejme môžeme slobodne editovať ktoré veličiny a ako budú, alebo nebudú vyobrazené. Môžeme zoomovať na určitú časť trasy a tak vidieť skutočne detailné hodnoty preložené takpovediac na metre cesty pod kolesami.
...a čo naviac, môžeme tlačiť skutočne úplne úžasné reporty od výmyslu sveta.

No tu teda opäť končím svoje rozprávanie a budúcu už poslednú časť venujem popisu jednej zvolenej trate spolu s popisom a ukázaním možností vyobrazenia ako aj reportovania kde CicloTour naozaj vyniká a nevynecháva nič čo môže prípadného užívateľa zaujímať.

Peter
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

CicloSport - HAC 5 digital – časť 7.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 7.

Tak a prepracoval som sa priatelia ku poslednému, dúfajme že i tak zaujímavému pokračovaniu písania o HAC5. Na túto časť som si ponechal ako je to aplikáciami dodávanými ku HAC5, ako zobrazujú nahraté dáta, plus krátke uvedenie do analýzy a štatistiky nameraných údajov.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 5.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 5.

Takže sa teraz vrátim ku popisu reálneho použitia HAC5. Naposledy sme sa venovali zobrazeniu veličiny „Power” a vôbec tomu ako je to s veličinami počítanými versus meranými.
CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

CicloSport - HAC 5 digital – časť 4.

Takže sa vraciam ku popisu a organizácii menu, čo som nakúsol v tretej časti, teraz už len dokončenie načatého a potom už konečne k zážitkom z jazdy, lebo to je to čo nakoniec najviac rozhodne o finálnej známke.
keyboard_arrow_up