Výber brzdových platničiek - rozdiel, ktorý pocítite

Platničky patria k najviac opotrebovaným komponentom horského bicykla. Samozrejme v závislosti od počtu hodín v sedle a jazdného štýlu ich meníme niekedy aj viackrát za sezónu. Aké zvoliť? Pokiaľ nemáte osvedčeného kandidáta, tak výber nových platničiek sprevádzajú otázniky. Kúpiť drahšie, originálne? Či náhradu od lacnejšieho výrobcu? A akú zmes si vybrať?

Zrelé na výmenu

Pri nových platničkách sa hovorí o hrúbke 2,5 - 3 mm brzdiacej zmesi platničky bez platformy na ktorej je zmes prilepená. Málokto to však meria, jednoducho ak máte pocit, že po nejakom čase strávenom na svojom horskom bicykli strácate brzdný účinok, najskôr sa jedná o vydreté platničky a bude ich treba vymeniť. Niekedy je za znížením brzdného účinku kontaminácia kotúča a platničiek olejom alebo niečim mastným.

Vtedy je nutné vybrať koleso, vymontovať platničky a kotúč aj platničky poriadne odmastiť napríklad čističom bŕzd. Pokiaľ už na doštičke nie je žiadna brzdiaca zmes, pri brzdení počuť nepríjemné kvílenie. Pri stlačení brzdového piesta totiž odhalená kovová časť stláča kovový brzdový kotúč, čo spôsobuje nepríjemný zvuk. Rovnako nezabúdajte ani na brzdový kotúč a kedy je zrelý na výmenu, nájdete vo videu nižšie.


Základné rozdelenie

Hlavným faktorom pri výbere je správny typ podľa značky a typu brzdy. Treba dávať pozor aj na ročník brzdy, lebo napríklad staršie Shimano či SRAM platničky mali iný tvar ako tie nové. Tie staršie môžu byť lacnejšie a tak sa netreba držať len nižšej ceny. Ak si nie ste istí, tak najlepšie urobíte, ak tie staré vymontujete a ich tvar porovnáte – či už priamo v obchode, alebo podľa obrázku.

Ďalším dôležitým aspektom je zmes účinnej plochy brzdovej platničky. Každá zmes má trochu iný brzdný účinok a výdrž. V základe sa delia na zmesi organické, sintrované a ich modifikácie s rôznymi prímesami. Povedzme si teda v čom spočívajú výhody a nevýhody jednotlivých materiálov.


Organické, polymér alebo resin sa vyrábajú z nekovových zmesí ako guma, sklo, karbón alebo kevlar. Ich výhodou sú lepšie vlastnosti pri brzdení - lepší nástup účinku brzdenia hlavne pri nezahriatom stave. Nespôsobujú toľko hluku a sú šetrnejšie ku kotúčom. Ich nevýhodou je kratšia životnosť a pri vyššom zahriatí strácajú brzdný účinok.

Sintrované alebo tiež nazývané ako metalické sú zmesou mede, ocele a železa. Používajú sa pri extrémnych podmienkach, kde sa vyžaduje silné a efektívne brzdenie pri vysokých teplotách. Opotrebujú sa veľmi pomaly, ale na druhej strane skôr zbrúsia kotúče. Ku ďalším negatívam patrí vysoká hlučnosť, na dobrý nástup brzdného účinku potrebujú zohriať a keďže kov vedie lepšie teplo, rýchlejšie prehrejú brzdovú kvapalinu.

Semi-metalické, ako napovedá názov, ide o mix kovu a organickej zmesi. Ponúka výhody, ale čiastočne aj nevýhody z každej zmesi. Sú vhodné pre tvrdšie použitie brzdenia s dlhšou výdržou platničiek ako u organickej zmesi. Lepšie znášajú vyššiu teplotu ako organické, majú lepší účinok pred zahriatím a nie sú také hlučné ako sintrované. Čo sa týka negatív, zloženie a ich výkon sa môžu líšiť v závislosti od rôznych značiek a sú o čosi hlučnejšie ako organické.

Keramické používajú zmes kovu a keramického materiálu. Táto prímes má zlepšovať odvod tepla a tým znižovať neželaný efekt vädnutia brzdného účinku pri vysokých teplotách. Podobne ako pri semi-metalických vydržia dlhšie ako organické, ale menej ako sintrované platničky. Odolnosť voči prehrievaniu majú lepšiu, rovnako aj "zakusnutie" a nástup účinku pri nezahriatom stave a sú tichšie oproti metalickým. V mokrých podmienkach však reagujú trochu horšie, podobne ako sintrované a ich cena je tiež o čosi vyššia.


Ktoré zvoliť?

Takže pre koho aké? Je to individuálne, najlepšie si vyskúšať osobne, čo vám sadne. Všeobecne pre agresívnejšie disciplíny a ťažších jazdcov budú vhodné skôr sintrované, keramické alebo semi-metalické zmesi platničiek. Rovnako sú tieto zmesi lepšie ak sa nevyhýbate ani jazde v nepriaznivých podmienkach.

Naopak ľahší jazdci a tí, ktorí nejazdia dlhé zjazdy náchylné na prehrievanie, prípadne neholdujú blatu a vode, môžu využiť lepšie tie organické, pri ktorých ocenia hlavne ich lepší brzdný účinok. Niektoré brzdové kotúče sú určené len na organické zmesi, preto treba skontrolovať nápisy na kotúči "Resin only". Pri použití sintrovaných by dochádzalo ku rýchlejšiemu opotrebovaniu kotúčov. Niektoré základné informácie o tom, či zvoliť metalické, alebo skôr organické nájdete aj vo videu nižšie.


Samotné telo platničiek, na ktorých je zmes nalisovaná, je vyrábaná z ocele, titánu alebo hliníka. Je to dôkaz, že odľahčovanie sa dotklo aj tak malého komponentu a zároveň hliník ako materiál výborne odvádza teplo. V posledných rokoch prichádzajú výrobcovia s platničkami s radiátorovými výbežkami, ktoré sľubujú lepšie chladenie.


Montáž a na čo si dať pozor

OK, nové platničky sú vo vrecku, ako ich teda správne založiť? V prvom rade zložíme koleso, brzdový strmeň vyčistíme čističom bŕzd a vytrieme do sucha. Piesty v strmeni treba zatlačiť dovnútra strmeňa, pretože staré vydreté platničky sú tenšie ako tie nové a pri zakladaní kolesa by kotúč nevošiel medzi nové platničky. Na vtlačenie piestov existuje špeciálne náradie, viac-menej s trochou opatrnosti si vystačíte s veľkým šraubovákom či tvrdšou montpáčkou na pneumatiky. Odporúča sa povoliť odvzdušňovaciu skrutku na expanznej nádržke, ak boli totiž brzdy odvzdušňované v stave, keď boli platničky zbrúsené, vošlo tam viac oleja/kvapaliny a pri výmene platničiek za nové, piestiky nepôjdu roztlačiť. Mohlo by tak roztláčaním dôjsť k poškodeniu piestikov alebo tesnenia bŕzd.
Pri keramických piestoch sa na roztláčanie nepoužíva kovový nástroj, ktorý by mohol piesty poškodiť.

Tú vložíme medzi staré platničky a opatrne zatlačíme najprv do jedného piestika, potom do protiľahlého, pokým to ide. Pokiaľ je vaša brzda vybavená nastavovaním dotyku platničiek, treba ho pred samotným vytláčaním uvoľniť. Pokiaľ by piestik nešiel vtlačiť, je možné, že je zadretý a bude ho treba uvoľniť a premazať špeciálnym lubrikantom. Ak s tým ale nemáte skúsenosti, nechajte to radšej na odborníkov v servise, inak si príliš silovým rozťahovaním môžete poškodiť tesnenie na niektorom mieste brzdového systému.

Keď sú piesty vtlačené, vyberieme staré platničky. Väčšinou sú uchytené jednou inbusovou skrutkou alebo poistnou závlačkou, ktorej konce treba kliešťami narovnať a závlačku vytiahnuť. Väčšina náhradných platničiek ich nemá, tak ich nevyhadzujte.


Čo nám vedia prezradiť tie staré?

Po vybratí je dobré ich skontrolovať, teda či sa zodreli rovnomerne po celej ploche, alebo na krivo do strany. To by znamenalo, že je strmeň zatiahnutý na ráme nakrivo. Ak je jedna platnička zodretá viac než tá druhá, najskôr bude problém v spomínanom zadrhnutom piestiku. Pokiaľ by bola stará platnička zodratá len do časti jej plochy, zrejme je strmeň uchytený moc vysoko. To môže spôsobiť zlý adaptér alebo podložky medzi rámom a strmeňom.

Ak je zodretie po celej ploche platničky, treba skontrolovať aj adaptér, či kotúč náhodou nešúcha o strmeň brzdy. V tom prípade ide rovnako o zlý typ adaptéra alebo chýbajúce podložky. Rovnako skontrolujeme aj brzdový kotúč, či nie je poškodený, moc zjazdený - teda tenký, alebo ohnutý. Pokiaľ by bola niektorá z platničiek neprirodzene a nerovnomerne zodretá, mohla poškodiť aj kotúč.


Všetky tieto problémy bude treba pred nasadením nových platničiek odstrániť. Keď máme staré platničky vonku, čistou handrou a čističom bŕzd prečistíme celý strmeň. Nové platničky väčšinou obsahujú rozťahovací pliešok - pružinku, treba dať pozor, aby dobre zapadol pod vystúpenie zmesi platničky. Pokiaľ pliešok v balení nie je, použijeme ten zo starých platničiek. V tom prípade ho treba skontrolovať, či nie je poškodený, ako dosadá do nových platničiek, či nemá pokrivené nôžky, prípadne ho trochu viac roztiahnuť.

Pokiaľ je na zabezpečenie platničiek použitá poistná závlačka, nezabudnite ju zo zadnej strany roztiahnuť. Inak by mohla pri jazdení vypadnúť a strata platničky by mohla mať horšie následky. Niektoré typy platničiek idú do strmeňa iba jednosmerne, to znamená že opačne nedosadnú do strmeňa správne. Preto je treba pozerať, ako boli pôvodné platničky a prečítať si manuál na obale nových.

Ešte párkrát brzdovú páčku postláčame a z hornej strany strmeňa skontrolujeme, či je vzdialenosť doštičiek od kotúča rovnomerná. Ak nie, treba uvoľniť skrutky na strmeni a nastaviť strmeň alebo skontrolovať kotúč, či nie je krivý.


Nezabudnite

A na záver ešte jedna rada. Novým doštičkám pre ich povrchovú úpravu chvíľu trvá, kým sa zabehnú a budú brzdiť ako majú. Pred ich nasadením povrch účinných plôch trochu prebrúste jemným brúsnym papierom a máte z časti zabehnuté. Prípadne si dajte nejaký ľahký zjazd na zabehnutie. Hlavne sa ale nepúšťajte s novými platničkami hneď do náročných úsekov.

Toľko na dnes ku tejto téme. Aké platničky používate vy? Podeľte sa s nami v komentári o vaše pozitívne či negatívne skúsenosti.
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
keyboard_arrow_up