Kliknutím prejdeš na
www.wilier.com
Reklama
Test: Wilier Triestina Cento 1HY – hybridná záležitosť

Test: Wilier Triestina Cento 1HY – hybridná záležitosť

5 komentárov

cepooo 02.05.2019 18 fotografií   Elektrobicykle Bicykel Wilier Ebike Test Cestny Bike Cestna Cyklistika Elektrobicykle

Ako vyzerá medzistupeň medzi e-bikom a klasickým modelom bicykla bez motoru?

 

Na úvod hneď priznávam, že nie som žiadny odborník na e-biky. Skúšal som, nie však na dlhé jazdy, či testovanie. V tomto prípade sa mi do rúk dostal tkz. hybrid. Je to vlastne medzistupeň medzi klasikou a e-bikom. Má motor, batériu, ale všetko v kompaktnejšom balení. A hlavne, po vybití batérie, alebo prekročení rýchlosti 25 km/h má byť jazda čo najviac podobná klasickému biku. Realita? Sadol som a vyskúšal.



Prvý dojem


Ako som spomínal, jazdil som zatiaľ len na svoj pohon. Preto som všetky pocity a porovnávania robil voči klasickému cesťáku. Tým, že sa amatérsky venujem aj pretekaniu, žijem vo svete karbónu a váhy do 8 kg . Preto som bol zvedavý, čo predvedie tento koncept.



Na prvý pohľad sa mi páči, že nevyzerá „e-bikovo” zvláštne. Počas výjazdu ma zdravia cyklisti a nie motorkári. To je dobré znamenie . Žiadna divná geometria, nevytŕčajúca obrovská baterka. V podstate, až na druhý pohľad si všimnete, že tu niečo nehrá so zadným nábojom. Oproti klasike je robustnejší. Ukrýva pohonnú jednotku. Tá je v tomto prípade od dodávateľa ebikemotion. Ide o renomovanú značku, ktorá dodáva aj iným top producentom bicyklov ako Colnago, Orbea…



Pohon


Ovládanie pohonu je vyriešené tlačidlom na hornej rámovej trubke, ktorá svojou farbou tiež prezrádza úroveň batérie. Hlavným benefitom tejto koncepcie má byť hmotnosť. Ja som navážil niečo cez 12 kg. Na elektriku veľmi slušné, som zvedavý, ako sa váha prejaví pri jazde bez podpory.



Výbava


Rám má klasickú „neebike” konštrukciu a je z karbónu. Páčia sa mi detaily ako integrované vedenie bowdenov, spracovanie, nástrek. Bicykel je vybavený mechanickou Ultegrou najnovšej generácie. Tá nepotrebuje komentáre. Je výborná. Súčasťou sú aj kotúčové brzdy od rovnakého výrobcu. Fungujú na jednotku a k tomuto bicyklu sa mi vyslovene hodia. Kolesá sú zn. Miche, obuté do plášťov Vittoria šírky 28 mm. Jazda na 28-čkách bola veľmi pohodlná, pekne sa odvalovali, na horšom asfalte boli pohodlné. Sedlo je z dielne Selle Italia, model X1. To je samozrejme subjektívna záležitosť, mne by sedelo skôr niečo so širšou špičkou. Komplet špecifikácia na tomto odkaze



Appka


Pred samotnou jazdou som si nainštaloval aplikáciu od ebikemotion do telefónu. Okrem bežných funkcií zaznamenávania jazdy, slúži aj ako monitor pohonnej jednotky. Čo ma milo prekvapilo je, že pripojenie jednotky k appke (v tomto prípade bežiacej na iPhone 6s) prebehlo v sekunde. Žiadne dlhé párovanie, vyhľadávanie… Najviac som ju využíval na sledovanie stavu batérie a miery pomoci. Pri zaznamenaní jazdy cez appku ma zaujal záverečný sumár (na obrázku kopec Cerov vrch). Je tam zhrnuté aj to, koľko batérie som na danej jazde minul a akú mieru pomoci motora som využil. 



Let"s go!


Samotná jazda prebehla v rovinatom teréne s jedným 4-km stúpaním (Cerov vrch, asi 20 km od Trnavy). Počas výjazdu som pre test vyskúšal aj všetky stupne pomoci, či vypnutú jednotku, ale vždy som sa vrátil k top 3-ke. K najväčšej pomoci. Ako je všeobecne známe, legislatíva umožňuje pomoc motora do rýchlosti 25 km/h. Tak to aj v praxi fungovalo (až do 25,9 km/h). Rozbeh bol vďaka motoru citeľne svižný, jednotka si jemne "zavrnela" a už som letel. 25-tka tam bola hneď. A keďže úvod jazdy bol rovinatý, priemernú rýchlosť som udržiaval asi na 30 km/h. Čo som si musel opakovane pozrieť v appke, či mi naozaj motor nepomáha. Čakal som, že po prekročení 25 km/h nastane spomalenie, prejaví sa hmotnosť, či iný môj predsudok . Nič. Pocit ako na bežnom cesťáku. Pekne tuhý rám, na rovine tých pár kíl necítim. Postavím sa do pedálov a žiadne pazvuky. Tak to má byť!



Spotreba batérie v týchto okamžikoch skoro žiadna. No to sa už teším na finálny kopec, nech si užijem tú elektriku. Hupky, rozumej malé krátke kopce, žehlím bez zadýchania. Nonstop nechávam hrubú pílu kompaktu.

Konečne spomínaný kopec. V úsekoch so sklonom asi 7 % mi appka ukazuje už maximálnu možnú mieru pomoci. Zaradená malá píla, striedam jazdu v sedle aj zo sedla. Celú dobu je pomoc motora prirodzená. Žiadne umelé pocity. Ako keď je človek v top forme na bežnom bicykli . Na vrch stúpania som sa dostal v komfortnej zóne. Vďaka pomoci v najstrmších pasážach bola jazda veľmi plynulá, bez straty rýchlosti, nutnosti sa hore lámať.



Cieľovku si nájde!


A to je asi hlavný benefit tohto bicykla a tejto koncepcie hybridov. V exponovaných úsekoch motor podrží, pomôže tak akurát. A pri jazde bez pomoci je to ako na bežnom bicykli. Mám chuť ho vziať do Bormia a dať si s ním Stelvio .

Viac podrobností o tomto modeli sa dozviete aj priamo na stránkach výrobcu Wilier.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

SB@RB 03.05.2019 (06:01)

Nikoho nezaujíma koľko energie sa spotrebuje pri výrobe baterky, elektromotora a ďalších serepeticiek navyše potrebných na stavbu ebiku? Nikoho nezaujíma koľko odpadu navyše sa počas vyroby týchto komponentov vylúči a zasvini matku zem? Ze z jedného ako tak ekologického dopravného, športového a zábavného prostriedku sa stava vzhľadom na stále náročnejší proces výroby a množstvo spotrebovanej energie ci vyloučeného odpadu niečo iné? Či len ideme ukájať za každú cenu svoju lenivosť a ego potreby? Vraví sa, že člověk prehodnoti skutočné priority a hodnoty až vtedy, ked padne na úplné dno. A to iste sa asi musí stat aj s ľudstvom. Nie som zaryty odporca ebikov. Len uvažujem, ci ho skutočne potrebuje každý, kto v dnešnej dobe na ebiku jazdi a kto v budúcnosti jazdit bude.

 
desertfremen SB@RB 03.05.2019 (09:10)

Odpad z e-bike-biznisu bude len zlomok z odpadu z e-automobilového biznisu. Ja som tiež ekologicky založený, (nekupujem si každý rok nový mobil hoci by som mohol, kupujem len ojazdené auto a na dlhu dobu aspoň 6-7 rokov, keď vydrží aj dlhšie a bicykel nevymením len preto že ten môj je 4 rokov starý a už je na trhu novší model. Autom jazdím len vtedy keď naozaj musím (preferujem bike+MHD alebo tiež využívam vlaky) . Ale nie som zas ekoterorista. Takže ked budem starší a nebudem preto vládať, kupim si takýto e-cesťák. Zatial ho nepotrebujem.

 
SB@RB desertfremen 03.05.2019 (17:06)

Vyjadril som svoj názor k tomu, že často ľudia kupujú ebiky aj ked ich nepotrebujú a k tomu, že výroba ebiku je menej ekologicka vzhľadom na množstvo spotrebovanej energie a vyprodukovaného odpadu, oproti klasickému bicyklu.

 
JoKo 03.05.2019 (20:50)

Minulú zimu, keď som už vedel, že mám problémy so srdcom, som začal rozmýšľať nad elektrikou... Wiliera mám už dlho, avšak vtedy ešte nebol na trhu. Ukazovalo sa len Pinarello Nytro a Bottecchia, obidva s motorom Fazue a 500 Wh batériou v ráme. Až neskôr prišiel Wilier s Hybridom, bol však znevýhodnený len 250 Wh batériou. Pred operáciou som si objednal Pinarello Nytro.

Koronarografiu (kuk do srdca cez trubičku), dva mesiace pred operáciou, mi robil doktor, s ktorým som bol na vojne. Po zákroku sme sa rozprávali, čo ma čaká a ja som sa ho opýtal, či budem môcť ešte jazdiť a že som si už objednal elektrický bicykel. Jeho odpoveď: "Ty nie si žiadna lemra lenivá, ty žiadnu elektriku nebudeš potrebovať!"

Po zákroku (náhrada aortálnej chlopne) a po absolvovaní liečenia som zrušil objednávku na Nytro a objednal si Pinarello Prince. Dôvody?
Napriek operácii srdca naozaj nie som lemra lenivá, aj keď s jazdením to už nie je to, čo pred 10-15 rokmi. Môj názor je, že na taliansky rám patrí Campa, avšak Bottecchia aj Pinarello dodávajú elektriky len so Shimanom alebo Sramom. Snáď len Wilier, keďže má inak riešenú elektrickú pomoc, by mohol byť na Campe.

Už niekoľko mesiacov spokojne jazdím na Princovi, aj keď sa musím priznať, že používa elektriku - je osadený sadou Record EPS...

 
robo96 03.05.2019 (08:48)

Ide o renomovanú značku, ktorá dodáva aj iným top producentom bicyklov ako Colnago, Orbea… iba by som zmenil tuto vetu a slovo producentom nahradil vyrobcom. do tohto kontextu ten vyraz nepatri

 
Pridaj komentár