Test: Set Eddy Current – špeciál pre elektrobicykle

Test: Set Eddy Current – špeciál pre elektrobicykle

1 komentár

martinbielik 30.06.2019 18 fotografií   Elektrobicykle Horsky Bike Horska Cyklistika Vysoke Tatry Test Schwalbe Plaste

Schwalbe prinieslo novinku čisto vyvinutú pre segment elektrobicyklov. Je kombináciou zjazdového plášťa a špeciálnej zmesi pre zvýšenie trakcie.

 

Práve trakcia je často kameň úrazu pri elektrobicykli – nie nedostatok sily a výkonu, ale práve preklzovanie zadného plášťa vie strmý výšľap znepríjemniť. Novým trendom v segmente je aj rozdielna veľkosť plášťov vpredu a vzadu. To má svoje jasné opodstatnenie najmä v drsnom horskom prostredí.

plášte bikeplášte bike


Schwalbe uviedlo na trh 27.5“ ako aj 29“ verziu o šírke od 2.4 až po 2.8 palca. Práve širší zadný rozmer zaručuje zvýšenie spomínanej trakcie, opakom je užšia šírka predného plášťa pre lepší prejazd a držanie pevnej stopy. Približná hmotnosť plášťa je 1 300 – 1 400 g, defektov sa báť nemusíte.

Testovacia verzia


Moja 29 palcová testovacia sada bola v rozmeroch 2.4 a 2.6 palca a, samozrejme, používal som ju na celoodpruženom elektrobicykli. Hneď pekne od začiatku chcem spomenúť aj samotnú montáž, ktorá vyžaduje trošku času a kvalitné montpáky. Treba počítať, že ide o ťažký (doslova zjazdový) plášť, kde sa materiálom vôbec nešetrilo, a preto pri nasadzovaní na ráfik vytrvalo odolával. Vyžaduje to trpezlivosť, dobré montpáky a nasadzovanie po malých krôčikoch. Moje odporučenie pri tomto úkone je jednoznačne zainvestovať aj do bezdušového systému, čo ešte viac zvýši pohodu jazdenia a eliminuje možné defekty.

plášte bike

Výrazne hranatý dezén plášťa pripomína skôr plášť motocykla – ako vidíme, elektrobicykle už nie sú ako kedysi len pre dôchodcov, ale veľmi často sú určené do extrémne náročného terénu. Celkový dojem je agresívny, výrazný a po bokoch až hranatý – jednoducho, na prvý pohľad je jasné jeho určenie. Vzor nemá žiadne skosené hrany, ktoré by mohli byť nápomocné valivému odporu, ale o to tu predsa nejde. Predpokladom bolo využitie pomoci elektromotora a nie šetriť nejaké percento z vlastnej sily.

plášte bike

Konštrukcia


Eddy používa overenú základnú kostru plášťa Super Gravity Generation II, ktorá teraz využíva päť vrstiev materiálu naprieč plášťom, pričom tenšie vrstvy sa používajú pod behúňom, kde prirodzene chránia pred defektmi.  Vďaka viacerým tenším vrstvám plášť znižuje valivý odpor a zvyšuje priľnavosť tým, že umožňuje ľahšie absorbovať nerovnosti a lepšie sa prispôsobovať povrchu. Vrstva Apex, ktorá pokrýva celú kostru, sa zmenila z gumy na novú tkaninu, ktorú Schwalbe považuje za najlepšiu ochranu proti prerazeniu. Poslednú vrstvu tvorí zmes Addix Soft, ktorá je jedna z mäkších zmesí a najviac sa stará o celkovú trakciu.

Aké sú vlastnosti?


Schwalbe tvrdí, že ich nová zmes Addix Soft má o 20 % nižší valivý odpor, o 12 % vyššiu priľnavosť, o 4 % silnejšie tlmenie a o 49 % vyššiu odolnosť oproti predchádzajúcej zmesi. Zmes ponúka výbornú priľnavosť pre agresívnejšiu jazdu, takmer ako zmes Ultra-Soft, ktorá sa však viac zameriava na zjazd a pretekanie. Zníženie valivého odporu nebolo pre Eddy prioritou, pretože hlavnou úlohou je priľnavosť, a životnosť. Napriek tomu tvrdia, že nový vzor behúňa má valivý odpor len o 5,5 % väčší ako ekvivalentný plášť Magic Marry. Hlavný rozdiel vo valivom odpore v tomto prípade pochádza zo šikmej nábežnej hrany na Magic Marry, ale pri určení pre elektrobicykel sa tento faktor stáva zanedbateľným.

plášte bike

Pocit z jazdy


Na celé testovanie som si zvolil náročný terén vo Vysokých Tatrách, tunajšie chodníky ponúkajú naozaj široký typ povrchov. Navyše k tomu ma čakalo jarné a upršané počasie, čo je ideálne pre riadne testovanie. Mojím doteraz obľúbeným modelom bol Nobby Nic, musím podotknúť, že taktiež so zmesou Addix. Takže celkom nedočkavý vyrážam na výjazd. Ihneď po pár desiatkach metrov prichádza prekvapenie, a to až neuveriteľné. Jazda s doterajším Nobby Nicom bola na pevnom povrchu sprevádzaná výrazným hlukom. Avšak Eddy si asfaltom prechádza v absolútnej tichosti a dokonca aj bez nepríjemného vibrovania. Takže prvé dojmy sú skvelé a pokračujem štrkovou cestičkou, kde po pravde nič extra neočakávam, pretože na prvý pohľad je jasné, že pre tento terén je stvorený. Očakávania sa splnili – jasná a presná stopa a žiadne prešmykovanie pri stúpaniach. Práve to je pri elektrobicykli nepríjemné, navyše každé prekĺznutie je aj zbytočná strata energie z batérie. Prekvapením bola aj schopnosť tlmenia, avšak treba dbať aj na správny tlak a nahustiť plášte menej ako je zvykom. Ja som svoje nahustil na 1.2 baru a jazda bola veľmi príjemná. Nižší tlak možno na pohľad pôsobí ako mäkký, ale jeho konštrukcia je na nízky tlak prispôsobená a len takto dokáže presne plniť všetky svoje vlastnosti.

plášte bike

Náročnejší skalnatý povrch


Obrovské balvany, skaly, a to všetko ešte v poriadne mokrom prostredí. Znie to ako poriadna výzva, tak prečo to s novým plášťom neskúsiť. Stúpanie prebiehalo celkom úspešne, kamene lepidlom pokryté nie sú, a tak občas k prekĺzavaniu dochádzalo. Ale aj napriek tomu šlo skôr len o správne prenesenie hmotnosti – tak sa plášť ihneď zahryzol do povrchu a riadne zabral. Pri zjazde skvele doplní funkciu tlmenia a najmä užší predný plášť pomôže vidlici odfiltrovať drobné nerovnosti. Práve to je pre vidlicu častým problémom a takto tvoria zohratý pár. Trakcia je naozaj citeľná, čím ďalej som si trúfal viac, pretože predné koleso ani jedinýkrát nepodkĺzlo a presne držalo stopu. 

plášte bike

Brzdenie


Čo sa týka brzdenia, ponúkajú obrovský výkon pri pomalých a stredných rýchlostiach. Pri vysokých rýchlostiach sa zdá byť o niečo dlhšia, avšak treba brať do úvahy najmä povrch. Pri pevnom asfaltovom povrchu je predsa kontakt s povrchom o čosi menší, keďže kontaktnú plochu tvoria výlučne výstupky dezénu. Opäť treba podotknúť, že nie sú primárne určené na jazdu po asfalte...

Špeciálny plášť pre elektrobicykel znie trochu zvláštne a možno na prvý pohľad nevidieť dôvod, prečo by mal byť iný. No rozdiel je výrazný, keďže netreba brať ohľad na valivý odpor ale skôr dbať na bezpečnosť, trakciu a pohodlie. A to Eddy Current spĺňa excelentne. Cena predného aj zadného plášťa je stanovená na 65 €, dovozcom na Slovensko je Paul Lange Oslany.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

sorcerer 30.06.2019 (17:02)

pridám vlastné skúsenosti po cca 900 km. na snehu viacmenej nepoužiteľné, ale na to sú určené iné plášte, takže to ako mínus neberiem. 2x som sa vytrepal v blate po podkĺznutí predného kolesa, v tomto trochu zaostávajú za očakávaniami, na druhej strane keď som sa už videl na zemi veľakrát podržali. stalo sa mi však, že vlákno s konštrukcie plášťa prepichlo dušu, takže duše išli von, manipulácia s nimi je trochu obtiažnejšia ako sa aj píše v teste, ale zažil som aj oveľa horšie gumy na prezúvanie. sú tažké, pri ebajku ale takéto veci neriešime, sú robustné a vyzerajú, že fakt niečo vydržia. jazdím kadejaké povrchy, defekt zatiaľ žiadny o ktorom by som vedel, nájazd 900 km na nich nevidno, výška vzorky stále rovnaká. kto chce trvácne a odolné gumy na rozdielne povrchy nebude ľutovať, treba však byť opatrnejší pri jazde na blate, dávam 9/10. čo mi ale nesedí je cena, z nemeckého obchodu aj s poštovným sa vojdete za sadu do 105€.

 
Pridaj komentár