Test: Shimano XT - zaručená kvalita pre náročných bikerov

Test: Shimano XT - zaručená kvalita pre náročných bikerov

2921 komentárov

wiedrzensky 12.12.2019 24 fotografií   Sada Horska Cyklistika Test Brzdy Prevody Radenie Shimano

Začiatkom novembra sme priniesli článok s prvými dojmami z novej sady Shimano XT. Po pár týždňoch poctivého testovania sme prišli k ďalším poznatkom.

 



Shimano XT trochu neprávom žije v tieni svojho síce mladšieho, no zato “úspešnejšieho“ brata XTR. Zatiaľ čo XTR predstavuje top sadu pre pretekárske použitie, XT je určené pre náročných užívateľov, no pri zachovaní dostupnej ceny. A vzhľadom k tomu, že XTR je v produkcii o krok popredu, majú technici pri vývoji XT väčšiu možnosť spätne reagovať na nedostatky. Vďaka tomu môže XT fungovať rovnako dobre ako jeho predloha.



XT M8100


Nová sada nesie označenie XT M8100 a je nástupcom starších 11 rýchlostných systémov M8000 z roku 2015. M8100 je však prepracované nanovo a od podlahy. Niektoré z vychytávok boli spomenuté v prvom článku, ktorý si môžete prečítať tu, no opakovanie je matkou múdrosti. Radenie je k dispozícii vo variantoch 1x12 a 2x12, čo znamená že Shimano z vrchných priečok svojej produkcie úplne vyškrtlo trojprevodník a momentálne má k dispozícií tri kompletné sady na jednoprevodník: SLX, XT a XTR.



XT M81000 bolo osadené na karbónovom bicykli Mondraker Podium (s výnimkou prešmykača XTR), ktorý si je možné za zvýhodnenú cenu kúpiť v MTBIKER shope na tomto odkaze. Bicykel má karbónový rám a s 29” palcovými kolesami sa pri hmotnosti 10,4 kg radí medzi cross-country stroje určené na pretekanie. Radenie pozostávalo zo systému 2x12, s kazetou 10-45 a prevodníkmi 26 a 36 zubov a 175 mm dlhých kľúk.

Zapletené kolesá boli tiež postavené na nábojoch z novej rady XT, konkrétne na 148x12 mm osi vzadu a 110x15 mm vpredu, oba v prevedení so špicami s J-profilom. Napriek tomu, že je bicykel primárne určený na maratóny a cross-country, bol vybavený štvorpiestovými brzdami, ktoré sú vhodné skôr na trailové jazdenie.



Brzdy


O bezproblémovom chode bŕzd Shimano som sa neraz presvedčil aj pri lacnejších modeloch. Nové štvorpiestové brzdy XT vychádzajú z populárnej sady XTR a okrem toho, že od svojho úspešnejšieho brata prevzali luxusný vzhľad, majú aj vzájomne kompatibilné brzdové platničky. Samotné páčky sa na prvý pohľad od predchádzajúcej verzie veľmi nelíšia, no pár drobností by sa našlo. Čepeľ páčok pôsobí o čosi širšie a rozdiel je aj v protišmykovej úprave, to je na novom modeli použité len na špičke páky a pôsobí o poznanie decentnejšie.



Hlavný rozdiel je však v uchopení, okrem I-Spec EV uchytenia, ktoré ponúka väčšiu flexibilitu bočného a vertikálneho natočenia, bol pridaný výbežok, vďaka ktorému sa páka opiera o riadidlá a zvyšuje tak tuhosť pri brzdení. I-Spec EV má zabezpečiť čistejší a prehľadnejší kokpit, čo je určite chvályhodné, no len v prípade, že nepoužívate teleskopickú sedlovku, alebo uzamykanie vidlice z riadidiel. Samotné prasiatka prešli len malými zmenami a decentným redizajnom. Majú keramické piestiky a sú kombinované s metalickými platničkami.



Mondraker bol žiaľ z hľadiska použitých bŕzd značne predimenzovaný. Štvorpiestové XT M8120 sú podľa môjho názoru na tento typ bicykla zbytočne silné a dostať sa s ním na ich limit je prakticky nemožné. Napriek tomu im nie je čo vyčítať a dávkovať brzdnú silu bola jedna radosť, a to aj za mokra.

Absolvoval som na nich niekoľko dlhých zjazdov na lokálnych singloch a prvotný pocit zo záberu páky je pomerne tuhý, tak ako to býva u Shimana zvykom. Poskytujú však výbornú moduláciu aj v náročných poveternostných podmienkach a obrovskú dávku brzdovej energie. Čo je však najhlavnejšie, že oproti starším modelom sa vytratil zásadný problém v podobe samovoľne sa meniaceho momentu zahryznutia.



V prípade páčok som nezaznamenal ani zásadný problém v decentnom prevedení protišmykovej textúry na čepeli páky, a to ani za mokra a s premrznutými rukami. Celkový dojem je aj vďaka použitému dodatočnému výbežku páky podstatne tuhší a vytratil sa aj pocit plávania brzdovej páky.

Za pozitívum považujem aj zaradenie kotúčov Freeza do sady XT, okrem toho že vyzerajú výborne, poskytujú aj preukázateľne lepšie chladenie. Samotný kotúč je zložený z hliníkového jadra vloženého medzi dva pláty nehrdzavejúcej ocele. Hliníkové jadro pritom presahuje brzdnú plochu smerom do stredu kotúča, aby mohol efektívne odvádzať teplo.

Radenie


Jedna z najdiskutovanejších zmien v rade XT M8100 je použitie nového orecha Micro Spline. Ten tak, ako to býva zvykom pri zavádzaní nových štandardov – môže predražiť investíciu v prípade, že sa rozhodnete pre upgrade staršieho systému. V súčasnosti však čoraz viac výrobcov kolies zaradilo Micro Spline do svojej ponuky a s nadchádzajúcou sezónou si určite zabezpečí status zabehnutého štandardu.



Hlavným dôvodom jeho vývoja bolo prispôsobenie kazety tak, aby bolo možné osadiť najmenší 10 zubový pastorok. Vďaka tomu bolo možné zväčšiť rozsah kazety a Shimano si tak zabezpečilo stabilné postavenie na trhu so sadami 1x12. Na nových nábojoch nie je badať príliš veľké zmeny, no treba povedať, že sú tiché a idú ako po masle. Moja pozornosť sa však sústredí práve na Micro Spline orech. Vďaka hliníkovému telu a zvýšenému počtu drážok (26 oproti pôvodným trinástim na predošlej verzii sady) vydrží veľký krútiaci moment. Orech sa točí veľmi svižne, jeho chod je sprevádzaný miernym bzučaním, to sa však počas jazdy postupne akoby vytráca a úplne ho prestávam vnímať.



Vďaka Micro Spline bolo možné použiť kazetu s najmenším 10 zubovým pastorkom. Kazeta pôsobí odolne a je charakteristická dvoma farbami, podľa použitého materiálu. Prvých 10 pastorkov je z ocele, pre väčšiu odolnosť a vrchné dva (v čiernej farbe) sú pre zníženie hmotnosti vyrobené z hliníka. Odstupňovanie radenia je nasledovné: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 (pre 2x12), najväčší skok medzi prevodmi je teda samozrejme na najvyšších pastorkoch a použitie hliníka je v tomto prípade úplne logické.



Mondraker bol osadený prehadzovačkou SGS Shadow+ so stredne dlhým ramienkom. S XTR má spoločnú spojku Shadow+, ktorá znižuje napnutie reťaze na nižších prevodových stupňoch. Verzia pre jednoprevodník disponuje možnosťou vypnutia spojky. Radenie je možné cez dva pastorky v oboch smeroch, v prípade prešmykača je použitá radiaca páčka Mono, ktorá radí nahor aj dole jedným smerom.



Páčky radenia sú na pohľad príjemne dizajnovo spracované, poteší najmä pogumovaná protišmyková úprava. Decentnú pripomienku mám jedine k mono páke prešmykača, ak ste zvyknutí na pohony s jednoprevodníkom a používanie teleskopickej sedlovky, tak ako ja, ľahko sa vám stane, že si namiesto spustenia sedlovky omylom zaradíte zlý prevod.

Prvé jazdy sa mi viackrát stalo, že som si počas zjazdovania drgol palcom do monopáky a zhodil tak na menší prevod. Pomohol mi až posun páčky viac do stredu riadidiel. Nič zo spomenutého nepovažujem za zásadný problém, ide o vec zvyku, no v tomto prípade som konzervatívny zástanca starých dvojsmerových systémov.



V realite som sa najviac tešil na záťažový test v teréne, hlavne preto aby som otestoval, či je naozaj možné radiť v zábere tak, ako to Shimano sľubuje. Viackrát som sa teda vybral otestovať stroj na niektoré z miestnych technických výšľapových trailov, niekedy dokonca po daždi. Narazil som na množstvo úsekov, kde bolo treba radiť v zábere popri tom, ako zadné koleso odskakovalo na mokrých koreňoch. Zakaždým som očakával strieľanie kazety, ale to sa ani raz neudialo, a to ani v prípade radenia cez dva pastorky.



Počas testovania fungovala prehadzovačka bezchybne a obzvlášť som potešený rýchlou reakciou a presnosťou. Ostatne, na to sme pri Shimane už roky zvyknutí, no pri dlhšom čase strávenom na konkurenčných výrobkoch na tieto výhody človek rýchlo zabudne. Ani počas radenia cez dva prevodové stupne a s celou silou na pedáloch nebol problém so strieľaním reťaze, práve naopak všetko fungovalo precízne a v tichosti.



Chod radenia je naozaj hladší a pôsobí za každých okolností tuho a odolne. Reťaz zbytočne neskáče medzi pastorkami a ani raz som nemal pocit, že by som ju extrémne trápil. XT ostatne splnilo to, čo som od neho očakával a na čo som bol u Shimana zvyknutý. Akonáhle je prehadzovačka nastavená tak, ako má byť, ide spoľahlivo a v porovnaní s konkurenciou je takmer bezúdržbová. Aj po mesiaci testovania v náročných podmienkach radila presne ako hodinky.



Porovnanie


Na mieste je porovnanie s hlavným konkurentom SRAM. Shimano XT je kvalitatívne porovnateľné s druhou najvyššou radou SRAM X01, no cenovo sa blíži skôr k rade GX, ktorá je až treťou v poradí. Po niekoľkoročných skúsenostiach s GX (a inými radami Sram) musím povedať, že na rozdiel od Shimana XT nedisponuje takou odolnosťou a je často nutné dolaďovať radenie aspoň raz do mesiaca. Naproti tomu Shimano XT znesie pomerne drsné zaobchádzanie a radí presne. Jedinou nutnou operáciou je z času na čas doladiť ťah lanka na páčke.



Shimano XT oproti svojmu konkurentovi X01 mierne stráca na hmotnosti, podľa údajov výrobcov je to zhruba 250 gramov na celej sade 1x12 (kľuky s prevodníkom, prehadzovačka, kazeta a reťaz). Hlavný rozdiel spočíva v kazete, ktorú má SRAM vyrobenú CNC frézovaním z 1 kusu, a karbónových kľukách X01. Tie v prípade XT pôsobia na pohľad pomerne lacno. Napriek týmto nevýhodám je XT M8100 neporovnateľne odolnejšie a nenúti vás siahnuť na dno peňaženky.



Plusy

  • odolná, presné radenie
  • výborná cena v porovnaní s konkurenciou
  • hladký chod nábojov a orecha Micro Spline

Mínusy

  • dizajn kľúk
  • pri prechode zo staršej sady je nutné meniť orech na Micro Spline

Záver


Shimano XT M8100 je sada, na ktorú sme dlho čakali. Vďaka svojej odolnosti a presnosti sa vyrovná svojim konkurentom z vyššej triedy a dá sa smelo hovoriť o top produkte určenom pre náročných zákazníkov a pretekárov.



Spolu s predstavením sady pre jednoprevodník je hlavnou konkurenciou Eaglu a môžeme predpokladať, že prinesie svieži vietor aj na tento trh.

Súčasťou testovacej sady XT boli brzdy, prehadzovačka, kazeta, reťaz, radiace páčky, kľuky a prevodník, ktorých cena sa pohybuje spolu okolo 858 €. Kompletnú ponuku nájdete na stránke dovozcu, ktorým je Paul Lange.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

tbelows 12.12.2019 (18:54)

12


Ohladom radenia Sramu som si teda nie isty, jazdim X01 cca rok a od prveho nastavenia ide ako hodinky. Urcite ho nemusim ladit raz do mesiaca. Kazdopadne XT brzdy su hotove kotvy, tie odporucam vsetkymi desiatimi

 
wiedrzensky tbelows 13.12.2019 (09:19)

2


S X01 som mal len kratkodobu skusenost, neviem posudit, ale GX bolo treba ladit pravidelne a o nizsej NX ani nehovorim. Ja mam SRAM rad ale miestami ma vytaca do nepricetnosti.

 
robo96 wiedrzensky 13.12.2019 (10:16)

1


moja skusenost s NX je prave opacna, od septembra 2018 nebolo treba na nu ani siahnut po prvotnom spravnom nastaveni. obcas nasponovat tocitkom na packe ako sa lanko natahovalo zo zaciatku, ale to je cele. set and forget. teraz prechadzam na XT, tak som zvedavy

 
Fiffo wiedrzensky 13.12.2019 (16:00)

1


Mam na NX najazdené cez 600km a nesahol som do toho...

 
lto 12.12.2019 (20:01)

4


Docital som sem " Vďaka hliníkovému telu sa zvýšil krútiaci moment " .. dalej to uz fakt nie. To ako myslis vazne ? .. o pocte vyrobcov mspline, predimenzovani brzd (nic take neexistje) . "spätne reagovať na nedostatky" znamena, ze to bude lepsie, nie rovnake .. ani nehovorim.

 
milos21 lto 12.12.2019 (20:12)

0


Tiež som sa hlavne pozastavil na tom hliníkovom orechu...

 
wiedrzensky lto 13.12.2019 (09:14)

1


Ahoj, za ten krutak sa ospravedlnujem fyzika nie je moja najsilnejsia stranka a mierne som sa stratil v preklade. Co som vsak chcel povedat, MS ma dvojnasobne zvyseny pocet drazok oproti predchadzajucej verzii M8000 (13->26) a hlinikove telo ako pisem, takze by malo vydrzat vacsi krutiaci moment.

Co sa tyka dalsich tvojich pripomienok, treba sa naucit citat s porozumenim. Nikde som nepisal ze tie stvorpiesty su predimenzovane, to slovo padlo len v spojeni s konkretnym bicyklom. Tie brzdy su jednoducho zbytocne silne na XC bike. Niektori vyrobcovia davaju dvojpiesty aj na 29" endura. V lete som testoval Rallona na ktorom boli starsie dvojpiesty XT a na 90% zvladali svoju pracu, tak nevidim dovod preco by mal byt XC hardtail na stvorpiestoch.

Ohladne vyrobcov MS: licenciu na vyrobu Micro Spline mali od zaciatku DT Swiss a Industry Nine. Aktualne pribudaju dalsie firmy ako Mavic, Fulcrum, Hope, Chris King, Race Face a podobne? https://off.road.cc/content/buying/complete-guide-who-makes-micro-spline-wheels-hubs-m9100-xtr

Co sa tyka "zapracovania pripomienok": Vychadzal som z neoficialnych informacii, no povazujem ich za relevantne. Ako iste vies tak Micro Spline bol predstaveny uz v lete 2018 na sade XTR M9100. Trvalo niekolko mesiacov nez bolo Shimano schopne zabezpecit dostupnost MS. Podla dostupnych info na forach a v prvych predstavovackach bol povodny ratchet na systeme Scylence, ten vsak z nejakych dovodov vypustili. Na XT sa so Scylence neexperimentovalo, co povazujem za feedback.

 
bimjeam lto 13.12.2019 (09:25)

3


Ja by som ešte doplnil, že zvukový prejav toho shimano MS orecha na nábojoch M7110 a M81110 je dosť špecifický. Pri nízkych otáčkach to vydáva zvuk podobný ratchetu, s nárastom rýchlosti postupne zostane ticho. Viď napr. toto video: https://www.youtube.com/watch?v=pqa_CYVKAPU
Čo sa týka problematiky licencií MS nábojov a orechov, napísal som k tomu samostatný článok, ktorý však ešte nebol publikovaný

 
Jackob47 14.12.2019 (13:40)

2


ja akurát nerozumiem, čo myslíš, tým, že Sram potrebuje dolaďovanie raz za mesiac a Shimano len dolaďovanie na radení... Nie je to to isté? Nič iné tam reálne ani nemáš čo nastavovať...

 
Jojjo 12.12.2019 (17:54)

0


Mám pokazenú svoju GX 12 speed a chcel by som asi prejsť na XT prehadzovač s radením pri zachovaní kazety. Máte s tým niekto skúsenosti ? Myslím, že táto kompatibilita bude teraz veľa ľudí zaujímať keď tu konečne máme 12s XT sadu. Vďaka

 
Marian76 Jojjo 12.12.2019 (19:04)

2


Mám to prerobené, ide to bez problémov.

 
tomasspura Jojjo 12.12.2019 (21:02)

2


Mám to presne tak na gx kazete s gx reťazou, žiaden problém.

 
Sesulak 12.12.2019 (19:10)

0


Tie brzdy ma z celej sady lakaju asi najviac, kedze pohon mi momentalne vcelku vyhovuje. Teraz mam XT BR-M 785 a v dlhsich zjazdoch dost trpia.

 
marmocko Sesulak 12.12.2019 (21:31)

2


Tie nove xt 8120 su vazne delo, mal som predtym 8020 ale tieto nove su pocitovo omnoho tuhsie, mozem len odporucit

 
Imroman marmocko 13.12.2019 (12:30)

2


Rovnaky pocit

 
matostar 12.12.2019 (17:41)

-1


Ahoj.Tak ako to je so šaltrom a ramienkom?Ty pišeš "SGS Shadow+ so stredne dlhým ramienkom".V šope zase pišu SGS-super dlhé ramienko.Inač jazdim na M8000 sade a som max spokojný a aj keď nová sada má 12kolo viac sa mi vizuálne pači 8000.Moj názor.S pozdravom Martin

 
bimjeam matostar 13.12.2019 (09:29)

1


Na 2x12 je zvlášť prehadzovač označený ako SGS , nie je určený na 1x12 použitie.
Na 1x12 sú dva šaltre - jeden SGS so super dlhým ramienkom pre 10-51 kazetu
a druhý SGS- s dlhým ramienkom pre kazetu 10-45

 
bimjeam bimjeam 13.12.2019 (13:05)

2


EDIT: Šalter s kratším ramienkom pre kazetu 10-45 je v ponuke len v sade XTR

 
wiedrzensky matostar 13.12.2019 (09:42)

1


Existuju dve verzie, podla pouzitia bud na 1x12 alebo 2x12. Verzia na jednoprevodnik ma oznacenie M8100 a verzia na dvojprevodnik M8120. M8120 sa da pouzit aj na 1x12 ale len v rozsahu 10-45 zubov. M8100 zvladne max 51 zubov (dlhe ramienko).

 
hurwais wiedrzensky 14.12.2019 (22:13)

0


chcem sa len opýtať kľuky označené M8120 sú verzia na dvojprevodník alebo na jednoprevodník lebo na shopoch sú označované aj takto:
MTB KĽUKY SHIMANO DEORE XT FC-M8120 175MM 1X12SPEED BOOST

 
wiedrzensky hurwais 16.12.2019 (15:18)

0


2x12 nesie oznacenie M8120-B2, pripadne druha verzia M8100-2, vsetky najdes tu: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-xt-m8100.html

Na shope som zatial videl len 1x12 verziu

 
Pridaj komentár