Test: Shimano XT - zaručená kvalita pre náročných bikerov

Test: Shimano XT - zaručená kvalita pre náročných bikerov

Začiatkom novembra sme priniesli článok s prvými dojmami z novej sady Shimano XT. Po pár týždňoch poctivého testovania sme prišli k ďalším poznatkom.



Shimano XT trochu neprávom žije v tieni svojho síce mladšieho, no zato “úspešnejšieho“ brata XTR. Zatiaľ čo XTR predstavuje top sadu pre pretekárske použitie, XT je určené pre náročných užívateľov, no pri zachovaní dostupnej ceny. A vzhľadom k tomu, že XTR je v produkcii o krok popredu, majú technici pri vývoji XT väčšiu možnosť spätne reagovať na nedostatky. Vďaka tomu môže XT fungovať rovnako dobre ako jeho predloha.



XT M8100


Nová sada nesie označenie XT M8100 a je nástupcom starších 11 rýchlostných systémov M8000 z roku 2015. M8100 je však prepracované nanovo a od podlahy. Niektoré z vychytávok boli spomenuté v prvom článku, ktorý si môžete prečítať tu, no opakovanie je matkou múdrosti. Radenie je k dispozícii vo variantoch 1x12 a 2x12, čo znamená že Shimano z vrchných priečok svojej produkcie úplne vyškrtlo trojprevodník a momentálne má k dispozícií tri kompletné sady na jednoprevodník: SLX, XT a XTR.



XT M81000 bolo osadené na karbónovom bicykli Mondraker Podium (s výnimkou prešmykača XTR), ktorý si je možné za zvýhodnenú cenu kúpiť v MTBIKER shope na tomto odkaze. Bicykel má karbónový rám a s 29” palcovými kolesami sa pri hmotnosti 10,4 kg radí medzi cross-country stroje určené na pretekanie. Radenie pozostávalo zo systému 2x12, s kazetou 10-45 a prevodníkmi 26 a 36 zubov a 175 mm dlhých kľúk.

Zapletené kolesá boli tiež postavené na nábojoch z novej rady XT, konkrétne na 148x12 mm osi vzadu a 110x15 mm vpredu, oba v prevedení so špicami s J-profilom. Napriek tomu, že je bicykel primárne určený na maratóny a cross-country, bol vybavený štvorpiestovými brzdami, ktoré sú vhodné skôr na trailové jazdenie.



Brzdy


O bezproblémovom chode bŕzd Shimano som sa neraz presvedčil aj pri lacnejších modeloch. Nové štvorpiestové brzdy XT vychádzajú z populárnej sady XTR a okrem toho, že od svojho úspešnejšieho brata prevzali luxusný vzhľad, majú aj vzájomne kompatibilné brzdové platničky. Samotné páčky sa na prvý pohľad od predchádzajúcej verzie veľmi nelíšia, no pár drobností by sa našlo. Čepeľ páčok pôsobí o čosi širšie a rozdiel je aj v protišmykovej úprave, to je na novom modeli použité len na špičke páky a pôsobí o poznanie decentnejšie.



Hlavný rozdiel je však v uchopení, okrem I-Spec EV uchytenia, ktoré ponúka väčšiu flexibilitu bočného a vertikálneho natočenia, bol pridaný výbežok, vďaka ktorému sa páka opiera o riadidlá a zvyšuje tak tuhosť pri brzdení. I-Spec EV má zabezpečiť čistejší a prehľadnejší kokpit, čo je určite chvályhodné, no len v prípade, že nepoužívate teleskopickú sedlovku, alebo uzamykanie vidlice z riadidiel. Samotné prasiatka prešli len malými zmenami a decentným redizajnom. Majú keramické piestiky a sú kombinované s metalickými platničkami.



Mondraker bol žiaľ z hľadiska použitých bŕzd značne predimenzovaný. Štvorpiestové XT M8120 sú podľa môjho názoru na tento typ bicykla zbytočne silné a dostať sa s ním na ich limit je prakticky nemožné. Napriek tomu im nie je čo vyčítať a dávkovať brzdnú silu bola jedna radosť, a to aj za mokra.

Absolvoval som na nich niekoľko dlhých zjazdov na lokálnych singloch a prvotný pocit zo záberu páky je pomerne tuhý, tak ako to býva u Shimana zvykom. Poskytujú však výbornú moduláciu aj v náročných poveternostných podmienkach a obrovskú dávku brzdovej energie. Čo je však najhlavnejšie, že oproti starším modelom sa vytratil zásadný problém v podobe samovoľne sa meniaceho momentu zahryznutia.



V prípade páčok som nezaznamenal ani zásadný problém v decentnom prevedení protišmykovej textúry na čepeli páky, a to ani za mokra a s premrznutými rukami. Celkový dojem je aj vďaka použitému dodatočnému výbežku páky podstatne tuhší a vytratil sa aj pocit plávania brzdovej páky.

Za pozitívum považujem aj zaradenie kotúčov Freeza do sady XT, okrem toho že vyzerajú výborne, poskytujú aj preukázateľne lepšie chladenie. Samotný kotúč je zložený z hliníkového jadra vloženého medzi dva pláty nehrdzavejúcej ocele. Hliníkové jadro pritom presahuje brzdnú plochu smerom do stredu kotúča, aby mohol efektívne odvádzať teplo.

Radenie


Jedna z najdiskutovanejších zmien v rade XT M8100 je použitie nového orecha Micro Spline. Ten tak, ako to býva zvykom pri zavádzaní nových štandardov – môže predražiť investíciu v prípade, že sa rozhodnete pre upgrade staršieho systému. V súčasnosti však čoraz viac výrobcov kolies zaradilo Micro Spline do svojej ponuky a s nadchádzajúcou sezónou si určite zabezpečí status zabehnutého štandardu.



Hlavným dôvodom jeho vývoja bolo prispôsobenie kazety tak, aby bolo možné osadiť najmenší 10 zubový pastorok. Vďaka tomu bolo možné zväčšiť rozsah kazety a Shimano si tak zabezpečilo stabilné postavenie na trhu so sadami 1x12. Na nových nábojoch nie je badať príliš veľké zmeny, no treba povedať, že sú tiché a idú ako po masle. Moja pozornosť sa však sústredí práve na Micro Spline orech. Vďaka hliníkovému telu a zvýšenému počtu drážok (26 oproti pôvodným trinástim na predošlej verzii sady) vydrží veľký krútiaci moment. Orech sa točí veľmi svižne, jeho chod je sprevádzaný miernym bzučaním, to sa však počas jazdy postupne akoby vytráca a úplne ho prestávam vnímať.



Vďaka Micro Spline bolo možné použiť kazetu s najmenším 10 zubovým pastorkom. Kazeta pôsobí odolne a je charakteristická dvoma farbami, podľa použitého materiálu. Prvých 10 pastorkov je z ocele, pre väčšiu odolnosť a vrchné dva (v čiernej farbe) sú pre zníženie hmotnosti vyrobené z hliníka. Odstupňovanie radenia je nasledovné: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 (pre 2x12), najväčší skok medzi prevodmi je teda samozrejme na najvyšších pastorkoch a použitie hliníka je v tomto prípade úplne logické.



Mondraker bol osadený prehadzovačkou SGS Shadow+ so stredne dlhým ramienkom. S XTR má spoločnú spojku Shadow+, ktorá znižuje napnutie reťaze na nižších prevodových stupňoch. Verzia pre jednoprevodník disponuje možnosťou vypnutia spojky. Radenie je možné cez dva pastorky v oboch smeroch, v prípade prešmykača je použitá radiaca páčka Mono, ktorá radí nahor aj dole jedným smerom.



Páčky radenia sú na pohľad príjemne dizajnovo spracované, poteší najmä pogumovaná protišmyková úprava. Decentnú pripomienku mám jedine k mono páke prešmykača, ak ste zvyknutí na pohony s jednoprevodníkom a používanie teleskopickej sedlovky, tak ako ja, ľahko sa vám stane, že si namiesto spustenia sedlovky omylom zaradíte zlý prevod.

Prvé jazdy sa mi viackrát stalo, že som si počas zjazdovania drgol palcom do monopáky a zhodil tak na menší prevod. Pomohol mi až posun páčky viac do stredu riadidiel. Nič zo spomenutého nepovažujem za zásadný problém, ide o vec zvyku, no v tomto prípade som konzervatívny zástanca starých dvojsmerových systémov.



V realite som sa najviac tešil na záťažový test v teréne, hlavne preto aby som otestoval, či je naozaj možné radiť v zábere tak, ako to Shimano sľubuje. Viackrát som sa teda vybral otestovať stroj na niektoré z miestnych technických výšľapových trailov, niekedy dokonca po daždi. Narazil som na množstvo úsekov, kde bolo treba radiť v zábere popri tom, ako zadné koleso odskakovalo na mokrých koreňoch. Zakaždým som očakával strieľanie kazety, ale to sa ani raz neudialo, a to ani v prípade radenia cez dva pastorky.



Počas testovania fungovala prehadzovačka bezchybne a obzvlášť som potešený rýchlou reakciou a presnosťou. Ostatne, na to sme pri Shimane už roky zvyknutí, no pri dlhšom čase strávenom na konkurenčných výrobkoch na tieto výhody človek rýchlo zabudne. Ani počas radenia cez dva prevodové stupne a s celou silou na pedáloch nebol problém so strieľaním reťaze, práve naopak všetko fungovalo precízne a v tichosti.



Chod radenia je naozaj hladší a pôsobí za každých okolností tuho a odolne. Reťaz zbytočne neskáče medzi pastorkami a ani raz som nemal pocit, že by som ju extrémne trápil. XT ostatne splnilo to, čo som od neho očakával a na čo som bol u Shimana zvyknutý. Akonáhle je prehadzovačka nastavená tak, ako má byť, ide spoľahlivo a v porovnaní s konkurenciou je takmer bezúdržbová. Aj po mesiaci testovania v náročných podmienkach radila presne ako hodinky.



Porovnanie


Na mieste je porovnanie s hlavným konkurentom SRAM. Shimano XT je kvalitatívne porovnateľné s druhou najvyššou radou SRAM X01, no cenovo sa blíži skôr k rade GX, ktorá je až treťou v poradí. Po niekoľkoročných skúsenostiach s GX (a inými radami Sram) musím povedať, že na rozdiel od Shimana XT nedisponuje takou odolnosťou a je často nutné dolaďovať radenie aspoň raz do mesiaca. Naproti tomu Shimano XT znesie pomerne drsné zaobchádzanie a radí presne. Jedinou nutnou operáciou je z času na čas doladiť ťah lanka na páčke.



Shimano XT oproti svojmu konkurentovi X01 mierne stráca na hmotnosti, podľa údajov výrobcov je to zhruba 250 gramov na celej sade 1x12 (kľuky s prevodníkom, prehadzovačka, kazeta a reťaz). Hlavný rozdiel spočíva v kazete, ktorú má SRAM vyrobenú CNC frézovaním z 1 kusu, a karbónových kľukách X01. Tie v prípade XT pôsobia na pohľad pomerne lacno. Napriek týmto nevýhodám je XT M8100 neporovnateľne odolnejšie a nenúti vás siahnuť na dno peňaženky.



Plusy

  • odolná, presné radenie
  • výborná cena v porovnaní s konkurenciou
  • hladký chod nábojov a orecha Micro Spline

Mínusy

  • dizajn kľúk
  • pri prechode zo staršej sady je nutné meniť orech na Micro Spline

Záver


Shimano XT M8100 je sada, na ktorú sme dlho čakali. Vďaka svojej odolnosti a presnosti sa vyrovná svojim konkurentom z vyššej triedy a dá sa smelo hovoriť o top produkte určenom pre náročných zákazníkov a pretekárov.



Spolu s predstavením sady pre jednoprevodník je hlavnou konkurenciou Eaglu a môžeme predpokladať, že prinesie svieži vietor aj na tento trh.

Súčasťou testovacej sady XT boli brzdy, prehadzovačka, kazeta, reťaz, radiace páčky, kľuky a prevodník, ktorých cena sa pohybuje spolu okolo 858 €. Kompletnú ponuku nájdete na stránke dovozcu, ktorým je Paul Lange.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up28thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Dvanásť rýchlostí s jednoprevodníkom je niečo na svetelné roky vzdialené od môjho prvého stretnutia so sadou Shimano Deore. Takže o to viac ma teší, že sa môžem dnes tejto najnovšej generácii pozrieť na zúbok.
Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
Test: Shimano GRX - gravel paráda z krajiny vychádzajúceho slnka

Test: Shimano GRX - gravel paráda z krajiny vychádzajúceho slnka

Nie je vôbec tajomstvo, že mi učaroval gravel segment, a tak isto je známe, že mám radšej Sram ako Shimano. Aj kvôli tomuto som sa obával, či to nebude mať nová gravel zbraň od Japoncov sťažené...
keyboard_arrow_up