Superior XP 969 - maratónec, ktorý vás prinúti vydať zo seba viac

Karbónove hardtaily sa pre svoju nízku hmotnosť stále tešia veľkej obľube medzi horskými cyklistami. Nám do redakcie prišiel na test jeden taký švihák od známeho českého výrobcu Superior. Ak vás zaujíma viac, čítajte ďalej.

Aj keď technické úseky v podobe kameňov, skokov, dropov a iných prekážok v poslednej dobe viac a viac zdobia okruhy XC pretekov alebo maratónov, stále dosť pretekárov volí na súťaženie hardtail pred celoodpruženým rámom. I keď v spomínaných úsekoch by sa zišlo odpruženie aj vzadu, dnešné karbónové rámy rozhodne netrpia na nedostatok pohodlia a zároveň vedia ponúknuť okrem nízkej hmotnosti aj okamžitú akceleráciu. To je práve to, čo vystihuje testovaný SUP XP 969.


Maximálny výkon, no s rozumnou dávkou komfortu

Ide síce o protichodné vlastnosti, pretože čo je tuhé, nemôže byť zároveň aj pružné a naopak. No pri návrhu rámu XP 969tky sa podarilo vytvoriť taký rám, ktorý je tuhý presne tam, kde má byť tuhý a naopak v rozumnej miere je pružný tam, kde treba. Geometria rámu je doslova pretekárska a priam nabáda k tomu, aby ste predstavec dali čo najnižšie a ešte tým podtrhli už aj tak dosť agresívnu geometriu.


Ak bola reč o tuhosti, tak pri pohľade na oblasť stredového zloženia musí byť každému jasné, že tento rám pri šliapaní len tak nerozvlníte. Okrem oblasti stredu, k samotnej torznej tuhosti prispieva aj pomerne masívna spodná rámová a hlavová trubka.


Naopak, o komfort sa postará dômyselne navrhnutá zadná stavba rámu. I keď pohľad na zadné podsedlové vzpery môže vzbudzovať nedôveru, opak je pravdou. Netreba sa ničoho obávať a zadnej stavbe môžete s pokojným svedomím dôverovať. Vašu dôveru odmení naozaj ukážkovým pohlcovaním vibrácií. O tlmenie nerovností sa postarajú nielen subtílne vyzerajúce podsedlové vzpery, napojené rovno na hornú rámovú trubku, ale aj spodné reťazové vzpery.


Tie sú profilované tak, aby pri jazde pohlcovali vibrácie a zároveň poskytli vysokú torznú tuhosť. Všetky lanká a bowdeny sú vedené vnútrom rámu, čo prispieva k uhladenému celkovému vzhľadu bicykla.


Fungujúci mix komponentov

Na bicykli nájdeme mix komponentov od výrobcov Shimano, Sram, DT Swiss, Truvativ a od One Race, čo je vlastná značka Superioru. Pohon bicykla má na starosti Sram v podobe sady GX Eagle. Kazeta je tradične 12 pastorková s rozsahom 10-50 zubov. Prevodník je 34 zubový a o prenos sily sa starajú kľuky Truvativ Stylo.


Prehadzovačka aj radenie nesie označenie SRAM GX. Čo sa celkového pohonu a radenia týka, ide už o často testovaný a naozaj overený a spoľahlivý set. Jediné, čo sa dá GXku vytknúť, je náchylnosť na nepresnosť radenia. Ono, kým je to dobre nastavené, tak všetko funguje na 100%. Rozsah prevodov vám pomôže zdolať doslova každé stúpanie.


Aj keď na bicykli sú „len“ Deorečkové brzdy od Shimana, tak nemáte sa čoho obávať. Brzdný účinok je v kombinácii so 180 mm vpredu a 160 mm kotúčom vzadu absolútne postačujúci. Na nedostatok brzdného výkonu sa naozaj nebudete sťažovať a viete ho dávkovať krásne jedným prstom.


Kolesá a vidlica od Švajčiarov

Na bicykli zaujme aj vzduchová vidlica DT Swiss OPM so zdvihom 100 mm. V porovnaní s inými výrobcami mi táto vidlica prišla o niečo menej citlivá. Pochváliť ale musím jej lineárny chod a možnosť uzamykania z riadidiel. Samotná páčka zamykania je kovová a má 3 polohy.


Jediná vec, čo mi na vidlici trošku prekáža, je jej subtílny vzhľad. Možno na inom ráme by to tak nepôsobilo, no v kombinácii s relatívne masívnou hlavovou trubkou rámu 969tky, vidlica naozaj vyzerá útlo. Na druhú stranu, vidlica sa môže pochváliť pomerne nízkou hmotnosťou, čo je na bicykli aj cítiť.


Ďalším komponentom z dielne DT Swiss sú zapletené kolesá s označením X 1900. Superior je zároveň jeden z mála výrobcov bicyklov, ktorý vám tubeless ready kolesá dodá už prerobené na bezdušové. Rovnako tomu bolo aj v prípade DT Swiss kolies na testovanej 969tke. To som ocenil hlavne pri defekte, ktorý sa ma snažil na výjazde potrápiť, no tmel mu nedal šancu a ja som tak v kľude a bez straty tlaku v zadnom kolese došiel domov.


Kolesá sú obuté do plášťov od Schwalbe, a to do overeného komba Racing Ray vpredu a Racing Ralph vzadu. Oba plášte sú v šírke 2,25 palca. Na predný plášť nedám dopustiť, ten si svoju funkciu plnil priam ukážkovo, a to aj v ostrejších náklonoch na prašných lesných cestách.


Menšie výhrady však mám k zadnému Ralphovi. Miestami, hlavne pri prudších výjazdoch so mnou tak trochu nestíhal a občas mu chýbala adhézia, čo malo za následok prešmykovanie. Väčšinou to prišlo vo chvíli, keď potrebujete 100%tný záber a namiesto toho vám koleso niekoľkokrát prešmykne naprázdno. Za pochvalu ale stojí bočné vedenie, rovnako ako aj pri prednom plášti. Ešte spomeniem, že bicykel som testoval len za sucha a neviem teda povedať, ako by sa plášte chovali za mokra.


Keď už sme pri tých plášťoch, tak mi nedá nespomenúť, že 2,25” plášť je asi to najširšie, čo vám rám umožní obuť na zadné koleso. Na širšie plášte už tu naozaj moc miesta nie je, a to hlavne v oblasti pri stredovom zložení. Je to trošku škoda, keďže treba brať aj ohľad na to, že v blate vám práve toto miesto bude robiť najväčšie problémy, ak sa blato začne lepiť na gumu. No ak jazdíte väčšinou za sucha a 2,25” je tá najširšia guma, ktorú ste schopný na biku tolerovať, tak sa nemusíte ničoho obávať.


Chutné ingrediencie aj z vlastnej dielne

Ďalšie komponenty, ako riadidlá, predstavec a sedlovka sú z dielne samotného Superioru, ktorý tieto komponenty osádza pod značkou One Race. Riadidlá sú široké až 780 mm a aj to je jedna z vecí, ktorá ma na tomto biku potešila. Kým v minulosti bolo trendom jazdiť úzke, cca 580 mm rajdy, dnešné trendy a obľuba technických úsekov si vyžadujú poriadnu stabilitu, ktorá sa dá dosiahnuť aj práve použitím širokých riadidiel.


Za zmienku stojí aj Super Flat predstavec navrhnutý tak, aby bolo možné osadiť rajdy čo najnižšie, bez nutnosti veľkého negatívneho sklonu predstavca.


Samotnou kapitolou je potom karbónová sedlovka s priemerom 27,2 mm. Keďže meriam 188 cm a testovaný bike bol vo veľkosti L, tak som mal sedlo pomerne dosť vysunuté. Tu sa prejavili vlastnosti karbónu, a to v podobe pomerne vysokého flexu samotnej sedlovky.


Miestami som mal pocit, že ani nejdem na HT. Bolo to síce pohodlné, no zároveň to vo mne už vzbudzovalo obavy, či predsa len Lko nie je na mňa malé a či takto neublížim sedlovke, alebo samotnému rámu - alebo nebodaj mne, ak by niečo ruplo. Podľa stránky výrobcu je Lko vhodné pre osoby do 189 cm. No osobne by som ho odporučil ľuďom s výškou max 186 cm. Vyšším ako 186 cm by už bolo lepšie zvoliť veľkosť XL.

Ďalším z komponentov, ktorý mi robil radosť, je sedlo. Výrobca sa rozhodol pre osadenie sedlom Fizik Antares R7. Je to sedlo, kde sa počas jazdy môžete posúvať do predu, do zadu a nič vás nebude bolieť.


Samozrejme, výber sedla je veľmi subjektívny, no v mojom prípade mi Antares R7mička sadla veľmi dobre. V prudkých stojkách sa môžete posunúť na špičku sedla a stále je posed relatívne komfortný. Najširšia časť sedla zase ponúka vynikajúcu oporu sedacím partiám počas niekoľkohodinových švihov.

Celkové zhodnotenie

Prvá vec, ktorá ma po pár metroch na SUPovi zaujala, bola ľahkosť. Testovaná 969tka má vo veľkosti L 10,8 kg aj s pedálmi a košíkom na bidon. No neviem čím to je, ale z bicykla ide pocit ešte o niečo nižšej hmotnosti. Priestor pre znižovanie hmotnosti a ďalšie vylepšenia tu samozrejme je. No už takto dostanete za prijateľnú cenu slušnú XC raketu s ľúbivou hmotnosťou. Je to presne ten typ bicykla, ktorý vás priam nabáda k tomu, aby ste sa postavili na štart nejakého horského maratónu, prípadne horskej časovky do vrchu. Bicykel sa vám za to odvďačí funkčnosťou v každom smere, nízkou hmotnosťou a veľmi dobrou ovládateľnosťou v technických úsekoch.


Plusy

  • nízka hmotnosť
  • bezdušové kolesá
  • široké riadidlá
  • pohodlné sedlo
  • ovládateľnosť v technických úsekoch

Mínusy

  • bowdeny a hadice vo vnútri rámu občas hrkajú
  • zadnému plášťu občas chýbala trakcia

Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 2 299 € a viac sa dozviete na stránkach výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
keyboard_arrow_up