Test: Orbea Orca Aero M30Team – dynamická stíhačka zo Španielska

Test: Orbea Orca Aero M30Team – dynamická stíhačka zo Španielska

Aerodynamický cestný bicykel z fabriky španielskeho výrobcu Orbea je na trhu len dve sezóny, za ten čas si ale stihol získať množstvo priaznivcov. Poďme sa spolu pozrieť na to, ako táto stíhačka obstála v redakčnom teste.



Dizajn a geometria


Španielsky výrobca sa v segmente cestných bicyklov dlho zameriaval prevažne na produkciu tuhých a ľahkých bicyklov. Svoj aerodynamický model Orca Aero preto prvýkrát ukázal až v sezóne 2017, tesne pred Tour de France, kedy na ňom jazdil team Cofidis. Oficiálne bol ale predstavený až v rámci produktového roku 2018. Orca Aero vychádza z klasického cestného bicykla Orca, pričom kombinuje osvedčenú geometriu s moderne profilovanými trubkami pre lepšiu aerodynamiku.




Orbea čerpá zo svojich dlhodobých skúseností s aerodynamickým modelom Ordu, určeným na triatlon. Orca Aero uzrela svetlo sveta až po tom, ako UCI zvoľnilo pravidlá pre profilácie trubiek. Pôvodné pravidlo umožňovalo výrobcom používať len trubky s profilom v pomere 3:1 a menší. Vidlica, hlavná rámová a sedlová trubka na Orca Aero majú oveľa hlbší tvar.



Rám je z karbónového kompozitu (Orbea Monocoque Race), ktorý sa vyrába kombináciou vysoko pružných karbónových vlákien s tými s vyššou tuhosťou, pričom z rovnakého kompozitu je aj vidlica a sedlovka. Dizajnéri si pri navrhovaní rámu osvojili profiláciu v tvare odrezanej kvapky (tzv. Kammback). To prispieva k vyššej aerodynamickej účinnosti a zároveň umožňuje ponechať širšiu a teda tuhšiu trubicu, čo by inak nebolo možné.



Vidlica a zadná stavba poskytujú dostatok priestoru pre pneumatiky do šírky 28 mm. Rám má kompletne skryté vedenie bowdenov a je možné naň osadiť ako mechanické, tak aj drôtové alebo bezdrôtové radenie. Rozdielne je len použitie rôznych typov hliníkovej krytky na vrchu spodnej rámovej trubky. Prešmykač je uchytený na hliníkovej „navárke“, ktorú je možné demontovať v prípade použitia jednoprevodníka. Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti Orbea Orca Aero nájdete na tomto odkaze.



Komponenty a osadenie


Osadenie bicykla je prevažne v japonskej réžii. Pohon zabezpečuje sada Shimano 105 a brdznú silu Shimano R7070. V prípade sady 105 je ťažko niečo vytknúť, ide o osvedčený produkt, ktorý radí čisto a presne. Testovaný bicykel disponoval hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano R7070 a ich účinok ma príjemne prekvapil najmä v nepriaznivých podmienkach.



Aerodynamický rám dopĺňajú zapletené kolesá Fulcrum Racing 400 DB s 35 mm vysokým profilom. Ráfky poskytujú adekvátnu tuhosť a sú pripravené aj na bezdušové prevedenie. Plášte sú od talianskeho výrobcu Vittoria, model Rubino Foldable v šírke 25 mm. Z ostatných komponentov zaujalo najmä sedlo Prologo Dimension T4.0 143 so skrátenou špičkou.



Ako bonus má Orbea pripravený zaujímavý produkt v podobe MyO konfigurátora. Ide o interaktívny program na stavbu bicykla, kde je možné zvoliť si rôzne farebné kombinácie rámu a zmeniť niektoré kľúčové komponenty. Ak máte radi jedinečné veci, tak táto služba je pre vás. Takéto možnosti neponúka veľa výrobcov, navyše v prípade všetkých modelov Orbea Arco je farebná customizácia bez príplatku.



Jazdné vlastnosti


Bicykel som mal na skúšku pomerne krátku dobu, preto som sa snažil o čo najintenzívnejšie testovanie. Nechýbal tak ani takmer 220 km sólo objazd okolo Malej a Veľkej Fatry, kedy som na ňom absolvoval stúpania na Fačkovské sedlo, Vyšehrad, Šturec, Donovaly, Likavku a zázrivskú Rovnú horu. Orca Aero je síce stroj určený na kopce s menším profilom, ale aj tieto „horské prémie“ zvládol obstojne.



Aerodynamický rám predurčuje tento stroj na rovinatejší profil a šprinty, ale nestratí sa ani v kopcoch. Pocitovo je veľmi tuhý, čomu okrem rámu pomáhajú aj kolesá so zvýšeným profilom. Bicykel vďaka tomu okamžite reaguje na zašliapnutie do pedálov a výborne akceleruje. Napriek rýchlemu pocitu z jazdy však nezaostáva ani v ovládateľnosti, vďaka čomu neprichádzate o „fun factor“. Klesanie zo sedla Šturec tak bolo plné zábavy.


Orca Aero síce nie je žiadny vrchár, ale vďaka tuhému rámu stúpa uspokojivo. Najlepšie mu vyhovovali kopce s miernym sklonom, kde sa dá ísť rovnomerné tempo. Najlepší pocit z jazdy som tak mal na úsekoch, kde bolo možné ponechať zaradenú veľkú pílu. V prudkých stúpaniach ho limituje predovšetkým hmotnosť, ktorá je vyššia vďaka hydraulickým kotúčovým brzdám. Viem si celkom dobre predstaviť Orcu Aero ako ideálny stroj na mestské kritéria, kde treba zachovať čo najväčšiu rýchlosť pri prejazde zatáčkami a zároveň za každou z nich špurtovať.



Z hľadiska komponentov je Orbea poskladaná pomerne ekonomicky, ale stroju to vôbec neuberá na kvalitách a všetko funguje ako má. Shimano 105 jazdí presne a spoľahlivo a účinok hydraulických bŕzd oceníte najmä v nepriaznivom počasí. Skeptický som bol pôvodne k sedlu Prologo so skrátenou špičkou, no sadlo výborne a ani po takmer 8 hodinovom výjazde som necítil bolesť sedacích partií. Jeho výhody sa prejavili hlavne pri časovkárskom posede, kedy je nutné zaľahnúť čo najnižšie a znížiť tak prietok vzduchu. Jediné čo mi na tomto modeli chýbalo boli aerodynamické riadítka, pri vyšších modeloch sú však samozrejme súčasťou výbavy. Ale aj v tomto prípade si ich je možné v rámci MyO konfigurátora dokúpiť.



Záverečné zhodnotenie


Napriek tomu, že nepovažujem porovnávanie sa na cestných strava segmentoch za príliš objektívne, musím povedať, že s Orbeou som sa dopracoval k viacerým osobným rekordom najmä v rovinatých úsekoch. Nikdy som nebol príliš časovkársky typ, ale s Orca Aero ma naháňanie po rovine vyslovene bavilo. Príjemným a nečakaným prekvapením bola hlavne ovládateľnosť a jeho zjazdové schopnosti, ktoré ešte umocnili kvalitné kotúčové brzdy.



Bicykel je akoby stavaný na používanie s veľkým prevodníkom, sedí mu vysoké tempo a úseky kde je nutné akcelerovať z veľkej rýchlosti. Viem si predstaviť, že pri dobre premyslenom upgrade sa jeho jazdné vlastnosti ešte vylepšia. Ak by som uvažoval o výmene niektorých komponentov, išlo by predovšetkým o výmenou riadítok na aero model a prípadne zmenu kolies za ešte tuhší model, tým však v tejto cenovej kategórii nie je veľmi čo vytknúť. Orca Aero je ideálny stroj na šprinty, časovky, prípadne mestské kritéria, no nestratí sa ani v stúpaní. Ak však máte v obľube časté výjazdy do kopcov, poobzeral by som sa skôr po modeli Orca.



Plusy

  • rýchlosť a ovládateľnosť
  • tuhý rám
  • kotúčové brzdy

Mínusy

  • vyššia hmotnosť
  • nemá aero riadítka

Doporučená cena tohto modelu začína od 3 399 €, pričom verziu s ráfikovými brzdami zoženiete od 2 999 €. Viac informácií, vrátane geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 1 komentár report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

S klesajúcou teplotou, stúpajúcou vlhkosťou a zrážkami sa pomaly hlási o slovo pravá gravel sezóna. A platí to aj presne opačne, keď prichádza jar.
Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

V dnešnej dobe majú rodičia nekonečné možnosti pri výbere bicyklov pre svoje ratolesti. V tomto článku vám priblížim, prečo u nás doma padla voľba na detský model Orbea MX 20 Team-Disc.
Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Písmenom X sa zvykne označiť niečo neštandardné, extrémne, niečo, čo nás vyvedie z komfortnej zóny. Či sa susedom z Kopřivnice podarilo vytvoriť produkt, ktorý je hodný tohto prívlastku, tak na to som sa snažil prísť uplynulé dva týždne.
keyboard_arrow_up