Ebike nie je motorka
Hoci sa bicykle s motorom a batériou dostávajú medzi ľudí čoraz viac, stále existuje veľká skupina ľudí, ktorí doposiaľ nemali možnosť skúsiť jazdu na bicykli s pohonom. Buď jednoducho neprišla vhodná chvíľa, nemali možnosť alebo ich len zväzujú predsudky.
Najčastejšie som sa stretol práve so strachom z neznámeho. Ako to funguje? Čo mám robiť? Ebike nie je motorka! Motor neprenáša výkon na zadné koleso neustále. Nebude vás ťahať po kriakoch ako za mladých čias Babetta, z ktorej čím viac ste chceli zosadnúť, tým viac ste otáčali plyn, až nastúpil plný výkon dvoch splašených koní, s ktorým už bolo neradno si zahrávať.Podpora na bicykli funguje inak. Predstavte si, že máte len silnejšie nohy. Musíte pedálovať a motor vám iba dopomáha. Akonáhle prestanete šliapať, prestane pomáhať aj motor. To je celé. Nič zlé vám nehrozí.
Aký to má dojazd?
Jednoduchá otázka so zložitou odpoveďou. Je to niečo, ako sa pri kúpe auta pýtať na spotrebu. Ak idete s rodinou na bezpečnosť, zožerie auto menej než pri zimných hrátkach, keď sa snažíte prechádzať zákruty dverami napred. To isté platí aj pri ebikoch. Záleží od váhy jazdca, sklonu terénu, podkladu a tiež vo veľkej miere od toho, ako jazdec narába so stupňami podpory či si len trošku dopomôže, alebo tam svieti najvyšší stupeň celú jazdu.Určite by som ale údaje o dojazde z brožúrok od výrobcu bral s veľkou rezervou. Vážim do osemdesiat kíl a s 500 Wh batériou dokážem prejsť cez 90 km, no v ťažkom teréne ju nemám problém “vycucať” za 15 km. Presný dojazd vám preto nedokáže zaručiť nik, no platí pravidlo, čím väčšia kapacita batérie, tým dlhšia jazda. Pre lepšiu predstavu si to skúste vypočítať na našej online kalkulačke.
Kúpim si náhradnú batériu
Po predošlej otázke je to ďalší rozšírený nezmysel, ktorý sa v realite udeje naozaj len veľmi zriedka. Za prvé. Batéria do ebiku nie je set batérií do čelovky, ktoré schováte do bočného vrecka kraťasov. Toto monštrum nezriedka váži cez tri kilá, zaberie značný priestor v batohu a k tomu všetkému je neforemný.Za druhé. Batéria tvorí značný podiel z hodnoty bicykla a opäť, nebavíme sa o náhradnej batérii do fotoaparátu za 64 €. Druhá batéria do ebiku vám smelo zožerie z peňaženky 5 stovák a nezriedka aj oveľa viac.
Integrovaná batéria – veď tú ani nevidieť
To, že batériu takmer nevidieť, ešte neznamená, že si nevšimnete ani problémy, ktoré so sebou prináša. Áno. Dizajnérsky je integrovaná batéria krásne riešenie, lenže pozor. V mnohých prípadoch sa z tých nádherných rámov nedajú batérie nijako ľahko vydolovať a kde-tu treba dokonca najskôr vymontovať motor. Samé o sebe by to až tak nevadilo, veď náhradnú batériu si kúpi aj tak iba málo ľudí a teda problém s výmenou batérie odpadá.Komplikácie nastanú až pri nabíjaní. Ono sa totiž integrované batérie nedajú nabíjať mimo bicykla. Či chcete, či nie, musíte k zástrčke dotrepať vždy celý bicykel. Doma si s tým ešte ako-tak asi poradí každý, zaujímavé situácie vznikajú, keď si chcete dobiť batériu v reštaurácii, kým sa naobedujete alebo v hoteloch či penziónoch.
Ani nemusím prehadzovať
Ebike naozaj v stúpaniach pomáha. Výrazne. Jazdec veľmi rýchlo nadobudne pocit, že krajina ubieha oveľa rýchlejšie a v porovnaní s klasickým bicyklom pri oveľa menšej námahe. Všetko ide tak hladko až človek úplne zabudne na radenie. Veď na čo aj.To je najčastejšia chyba, ktorá pri tomto spôsobe jazdy vyťahá reťaz ako žuvačku a tá neuzrie ani konca prvej sezóny. Že ste v stúpaniach mali predsa len spomaliť a prehodiť na ľahší prevod, vám pripomenie účet za servis, kde len reťaz stojí nezriedka cez 30 €. Prirátajte novú kazetu, prácu a nabudúce do stúpaní radšej na ľahšom.