Test: Lapierre Crosshill 500 - keď je cesta cieľom

Test: Lapierre Crosshill 500 - keď je cesta cieľom

12 komentárov

Henry33 12.06.2019 36 fotografií   Cestna Gravel Test Cestny Bike Cykloturistika Cestna Cyklistika Lapierre

Zväčša je všetko, čo robím - vrátane bicyklovania, nejako ohraničené a má svoj zrejmý cieľ. S príchodom gravel bicyklov sa ale moje správanie celkom zmenilo a Crosshill dal všetkému jasnú bodku.

 

Gravel = Voľnosť


Dosť bolo plánovania výjazdov a sedenia nad mapami, odteraz si budem bicyklovanie viac užívať a bude mi jedno, kadiaľ a kam cesta povedie. Gravel bicykel je skvelý práve v tom, že vám dáva voľnosť. Kilometre s ním ubiehajú (na ceste, aj v teréne) sťa po masle a zrazu objavíte to, čo ste až dosiaľ prehliadali.

Nechápte ma zle, s MTB som určite nesekol, ale ísť k svojmu obľúbenému trailu 15 km po ceste na bicykli so 160 mm zdvihom, sa mi príliš často nechce.



Prvý dojem na výbornú...


Hneď po vybalení z krabice na vás pozerá krásny bicykel v oranžovo-modro-čiernej kombinácii. Ponúka všetko, čo sa na správny gravel patrí: vyosené barany do strán, pohon s jednoprevodníkom, silné hydraulické brzdy a poriadne univerzálne pneumatiky.

Rám je z hliníkovej zliatiny a doplnený o karbónovú vidlicu, a hoci sa zadné vzpery tvária, že svojím prehnutím nejaký ten komfort prinesú, je mi jasné, že sa na Pulsium chytať nebude.



Myslím si, že budú stačiť každému


Po prvotnej chvále jednoprevodníkového osadenia začínam celkom reálne uvažovať nad tým, či sa na rovine neušliapem k smrti. Predsa len trávim polovicu času zväčša na upravených asfaltových cestách a kombinácia 38T prevodníka a 11 rýchlostnej kazety s rozsahom 11-42T sa viac hodí smerom do terénu. Nebudem vás však už dlhšie naťahovať, žiadna tragédia sa v tomto smere nekonala a na bicykli sa dá s prehľadom uháňať aj štyridsiatkou.



Radenie a pohon má kompletne po palcom SRAM. Na riaditkách na vás čakajú páky zo sady Rival 1, pričom rovnako je na tom i zadný prehadzovač, ktorý je vo verzii Long, vďaka čomu dokáže obslúžiť už spomínanú kazetu so 42 zubami.

Podobne, ako pri MTB, i v tomto prípade je k dispozícii spojka, ktorá tlmí reťaz, aby doslova nekontrolovane neplieskala do vzpier. Taktiež je tu prítomná i mnou veľmi obľúbená aretácia ramienka (Cage Lock), ktorá mi pri Shimane dosť chýba, nakoľko vie pekne uľahčiť prácu s bicyklom.



Kto dosiaľ nikdy nejazdil SRAM na cestnom bicykli, bude prvých pár kilometrov pri snahe radiť nahor vyslovene lámať brzdovú páčku. Všetko totiž obsluhuje len jedna, ktorá v prvej polohe kliknutia radí smerom nadol. Až po hlbšom kliknutí - vychýlení páčky - sa začína i s radením nahor. Chvíľu to síce trvá, no dá sa na to zvyknúť. Následne je samozrejmosťou podradenie o tri pastorky.



V tejto cenovej kategórii (dva litríky) a v roku 2019 je bicykel osadený hydraulickými brzdami SRAM Rival. Jedná sa o dvojpiestikové brzdy, ktoré hryzú kotúče s priemerom 160 mm vpredu a 140 mm vzadu. Keď ich priamo porovnám so Shimano 105, ktoré boli na modeli Pulsium, Rival určite ponúka väčšiu modularitu. To sa hodí hlavne mimo spevnených ciest, kde zablokované predné koleso na šotoline = jasný pád.

V brzdnej sile som nepostrehol nijaký výrazný rozdiel a brzdy majú naozaj sily na rozdávanie. Po prvotnom nastavení strmeňa sa počas celého testu nestalo, že by kotúče cinkali alebo šúchali, čo ma inak vie doviesť do úplného šialenstva.



Pevný úchop od Ritchey


Bicykel prišiel osadený asi tými najlepšími baranmi (aspoň pre mňa), aké som kedy jazdil. Raz darmo, keď raz bol niekto pri zrode MTB, vie presne, ako urobiť poriadny komponent. Model Road Comp Venture Max sa vyznačuje vyosením spodných úchopov do strán tak, ako si to správny gravel žiada.

O tom, že tu nejde len o nejaký marketingový ťah, sa presvedčíte hneď pri prvom výlete po nespevnených cestičkách. Širší úchop totiž s celkom jasnou samozrejmosťou umožňuje lepšiu stabilitu a dožičí vám omnoho viac istoty. Omotávka naviac s bicyklom krásne ladí a je tiež veľmi komfortná. Tieto rajdy mi jednoducho padli do ruky ako uliate.



Už spomínané zadné sedlové vzpery, ktoré možno svojím prehnutím evokujú náznak akéhosi tlmenia vibrácií a zvýšenia komfortu, neprinášajú pre vaše citlivé partie na pocit nijakú úľavu. Celkovo je totiž bicykel dosť tuhý a pri „nabombovaných" pneumatikách z vás vytrasie dušu. Samotné pneumatiky však pri šírke 40 mm umožňujú nastaviť pohodlie podľa želania.

Ja sám som na spevnenom asfalte pre zníženie valivého odporu dal, čo do nich vošlo, naopak, v rozbitom teréne som znížil tlak aj o polovicu a získal tak komfort, o akom sa vám ani nesníva. Schwalbe G-One tým rozhodne patria medzi moje preferované pneumatiky v kategórii univerzál a jednoznačne sa nestratia na žiadnom povrchu.



Pripravený na dobrodružstvo


To, že sa gravel bicykel hodí na každý výlet či dobrodružstvo a jazda s ním je zážitkom, snáď netreba nikomu pripomínať. Výrobcovia sa práve z toho dôvodu snažia cyklistom poskytnúť čo možno najviac úchytov a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Popri štandardných dvoch prípravách na fľašu poteší tiež úchyt na prednej vidlici, ako i možnosť nahodiť zadný nosič.

Aj blatníky si našli svoje predvŕtané diery. Jeden deň tak môže byť Crosshill nadšeným „commuterom” a cez víkend nespútaným „backpackerom”.



Čo ešte treba pochváliť


Hmotnosť tohto bicykla je celkom pekných 9,6 kg, čo síce na papieri nemusí vyzerať ako tá najlepšia hodnota, no na rozbitej prašnej ceste vám Crosshill príde sťa také pierko. Poteší tiež príprava na teleskopku vedená vnútrom, vďaka čomu sú možnosti na budúci upgrade otvorené aj agresívnejšiemu poňatiu gravel jazdenia.



Celkovo pôsobil bicykel počas celého testu veľmi sebavedomo a aj napriek tomu, že som sa pokúšal nájsť nejaký terén, kde by bol takpovediac mimo svojej komfortnej zóny, zakaždým to šikovne „ukočíroval" a zvládol. Jazda na Crosshill-e bola pôžitkom či už na spevnených cestách alebo na prašných zapadnutých cestičkách. Rovnako sa na ňom dajú bez pocitu únavy podnikať i celodenné výlety, ako tu.



Počas testovania sa tiež nestalo, že by som na ňom musel niečo riešiť alebo opravovať, jednoducho šlo po prvotnom nastavení všetko ako po masle. Musím uznať, že mám tento typ bicykla, pôsobiaci doslova ako ťažný kôň, veľmi rád, lebo hoci mu človek po servisnej stránke venuje minimum pozornosti, ide stále na 100 %.



Ružové okuliare dole, teraz sa ide haniť


Prvá vec, ktorá ma v tomto prípade nahnevala, je vedenie bowdenov, resp. jedného k zadnému prehadzovaču. Niečo takéto som mal na bicykli ešte v roku 1996 a skutočne netuším, prečo sa Lapierre uchýlil k tomuto riešeniu. Druhou vecou je odkryté lanko, ktoré je takto, samozrejme, viac náchylné na opotrebenie a na problémy pri radení. Ja osobne by som tam dal bowden v plnej dĺžke.



Ďalšou záležitosťou, nad ktorou mi niekedy zostáva rozum stáť, je Press Fit na hliníkovom ráme. Je totiž len otázkou času, kedy sa z neho začnú ozývať vyslovene pazvuky a bude nutné ho vymeniť, na čo sú, samozrejme, potrebné vhodné nástroje. A tie nie sú práve dvakrát lacné. Po prejdených zhruba 500 km sa ale, našťastie, neozývalo nič...



Plusy:

  • nízka hmotnosť (9,6 kg)
  • SRAM Rival komponenty
  • hydraulické brzdy a ich dávkovanie
  • Schwalbe G-One plášte
  • skvelý kokpit

Mínusy:

  • vedenie lanka zadnej prehadzovačky
  • Press Fit



GRAVEL je cesta


Možno to bude znieť ako klišé, ale pre mňa je gravel kategória srdcovkou. Hoci mi primárne srdce bije v segmente AM/EN, nemôžem si pomôcť a stále ma to ťahá hltať ďalšie kilometre. Lepšie povedané, iba sa tak túlať krajinou s kamošmi alebo rodinou a užívať si deň.



A možno len starnem, čo ale nič nemení na fakte, že Crosshill 500 je vydarený bicykel, ktorý ma ani po týždňoch používania neomrzel. Tešil som sa z neho každý deň, a to i vtedy, keď som šiel hoci len do práce. Odporúčaná cena tohto modelu je 1 999 € a viac informácií, ako aj jeho presnú špecifikáciu, nájdete na stránkach dovozcu.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

loki4fun 13.06.2019 (08:53)

Henry33 ozaj prijemne citanie...tiez jazdim hlinikovy gravel s Rivalom. Mam totozny setup kotucov, tak este doplnim skusenost, ze vdaka 140mm vzadu sa rychlejsie deru zadne brzdove platnicky. G-One plaste jazdim uz druhe lebo ich vydrz tak cca 4000km, ale zvladnu naozaj vela roznych suchych terenov...a za ten Press Fit (ma take zlte prachovky na loziskach) by som niekomu dal po prstoch...v poslednych dnoch riesim prave toto poondiate pukanie a praskanie...ale tak po cca 9000km sa niet co cudovat, ze? A to zacalo robit az po jednom fakt dokladnom cisteni.
Co takto natocit k tomu nejake servisne video? A rovno aj s odkazom na shop, kde potrebne naradie najdeme? Resp. aj pripadne alternativy?

 
Sarinator loki4fun 13.06.2019 (08:55)

Mna by zaujimalo ked ides neake dlhe zjazdy ta 140 sa neuvari ?

 
loki4fun Sarinator 13.06.2019 (09:51)

Sarinator zjazd zo Sacneho do Turia (tu pri Ziline) to dava s prehladom, ale ako by sa to spravalo niekde v Alpach to si netrufam odhadnut a priznam sa, ze trosku pokukujem po novych Centerline kotucoch, ktore SRAM predstavil s AXS systemom. Tie uz maju "chladic" po vzore Shimana.

 
Sarinator loki4fun 13.06.2019 (09:53)

dakujem

 
Henry33 loki4fun 13.06.2019 (09:12)

Ono pressfit je fajn az do chvile kedy zacne pukat, praskat a podobne. Nastroje su celkom drahe ked teda nechces to tam natlkat kladivom co by som neodporucal. Videl som na trhu uz aj take ktore sa sroboju do seba a tym padom by to malo trosku viac vydrzat a aj montaz je jednoduchsia.
https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/stredove-zlozenia/press-fit/praxis-works-bb30--pf30-road-redukcne-stredove-zlozenie-pre-shimano-hollowtech-ii-kluky.html
ale nevyskusal som tak neviem povedat.

Sarinator s tymi toleranciami neviem ale urcite sa tam casom nieco vytvori.

ze vraj toto je ultimatna pasta na BB a ze nepraska ani nepuka ani po vela tisic km
https://alexscycle.com/products/wakos-brake-protector

 
loki4fun Henry33 13.06.2019 (10:03)

Henry33 dakujem za tip...mam z tej vymeny obavy, jednak naradie na demonontaz a montaz nemam (planujem) a jednak sa obavam aby to potom sedelo v ramci komponentov a tolerancii prevodnika vs. kazeta (kluky SRAM). Ale hlavne kvoli neznalosti servisovania stredoveho zlozenia.

 
desertfremen 13.06.2019 (10:03)

press fit je smrrrrrť.

 
Gusto0 13.06.2019 (15:43)

dal som na xc-ko karbonovu prednu vidlu, 700x40c trekove hladke plaste, prevody mam 11sp. 36 x 11-42, kokpit som nechal povodny no chcel by predlzit - spravil som z neho taky gravel - na zimu prehadzujem na 2.2 plaste a je z toho zimak. kazdopadne do buducna kupujem cistokrvny gravel - ako fat biky boli omyl (podla mna) gravel bike ma tak siroke vyuzitie ze sa don oplati investovat.
na tomto sa mi paci pri tejto sirke plasta priechodnost ako ramom tak aj vidlou. kedze niektory vyrobcovia to tam tlacia na mm a potom staci jedna mokra polnacka a nesies to v ruke lebo nepretocis kolesa. kazdopadne ten deleny bovden je fail

 
Svorad 12.06.2019 (22:41)

Ahoj, pekný článok... poprosím - tiež mam hliníkový rám s Press fitom ( Cube Nuroad ) - v čom môže byť problém? Dá sa tomu nejako pomôcť alebo predísť? Dik...

 
Henry33 Svorad 13.06.2019 (09:21)

existuju rozne pasty ale neskusal som zatial ale teraz mam novy svoj bike s pressfit tak budem aj ja musiet nieco vymysliet do buducna. ta pasta wakos ze vraj funguje ale u nas sa neda kupit a dost adraho to vychadza z japonska

 
Sarinator 13.06.2019 (07:28)

Vidno ze ta naozaj potesil ten cyklostroj. No o tie lanka, zo spodu by som sa az tak nebal, jazdil som a jazdim take dlho a niejej to problem. Pri press fite na AL rame by ma aj zaujimalo kolo nasadeni znesie take puzdro skor nez zacne byt troska mimo tolerancie.

 
Svorad 17.06.2019 (21:51)

Trochu som čakal, že niekto príde z overeným riešením- škoda , zatiaľ všetci vieme , ze je to na nič ale riešenie nevidím....to je ozaj taký problém? Používa sa toto riešenie v kope bicykloch , podľa mňa musí byť riešenie....

 
Pridaj komentár