GIANT - 1. Zimný MTB maratón na Slovensku, 17.1. 2009, Marianka

Prvú informáciu o 1. zimnom MTB maratóne v Marianke som zachytil niekedy koncom novembra minulého roku. Spočiatku som tomu príliš nevenoval pozornosť, ale skvelé výjazdy na snehu v okolí Žiliny počas Vianoc ma presvedčili o tom, že sa maratónu musím zúčastniť. Tak som sa teda prihlásil a tajne veril, že sneh v nižšej nadmorskej výške v okolí Bratislavy vydrží až do spomínaného 17. januára.

Komentáre k zjazdnosti trasy boli pár dní pred štartom na fóre MTBiker.sk dosť protichodné, jedni hovorili o trápení sa a tlačení biku, druhí to naopak brali s nadhľadom. Ostávalo veriť tým optimistom. V piatok 16.1. som teda naložil do auta bike a ostatné „povinné“ vybavenie do zimných podmienok a vyrazil smerom na Bratislavu. Start maratonu V sobotu ráno už všetko prebiehalo podľa mojich predstáv – mínusové teploty v noci spevnili snehovú pokrývku a zubaté slniečko pomaly vychádzalo na modrú oblohu. Len Roman neustále opakoval predpovede modelu Aladin o veľkej oblačnosti a občasnom snežení a trvalo mu dosť dlho kým sa rozhodol, že nakoniec bude štartovať. Z centra Bratislavy je to do Marianky na skok, potreboval som však navigátora, ktorým bol Dano, lebo ja sám by som tam isto netrafil. V Marianke už sa to hemžilo súťaženia chtivými bikermi, väčšina však už bola poriadne vymrznutá - teplomer v aute ukazoval „príjemných“ -9°C... Registrácia v hostinci u Nováka bola bezproblémová, vonku sme ešte pokecali so známymi a rýchlo sme šli nachystať biky. Pred štartom som si vyšliapal krátky kopček na zahriatie a potom som sa už poslušne zaradil medzi takmer 2 stovky bikerov do priestoru štartu a cieľa. Start maratonu O 11-tej padá z ruky šéfa podujatia Juraja Jánošíka štartovný výstrel, začíname ako obyčajne pekne zostra, v prvom kopčeku už cítim ako mi tvrdnú nohy. Na druhom či treťom kilometri sa už pomaly začínam predierať dopredu, avšak vôbec netuším čo ma čaká. Profil trate som videl možno tak pred mesiacom, jediné čo mám zafixované v hlave je dĺžka cca 30 km. V prvom tiahlom stúpaní po zvážnici sa už ukazuje, kto má koľko natrénované. Dobieham Filipa, ktorému očividne tieto podmienky nesedia, prehodím s ním pár slov a s trochou námahy ho mimo vyjazdenej stopy obieham. Na vrchole stúpania nás regulovčík posiela doprava do lesa a tu sa začína ten pravý súboj medzi bikom a snehom. Spočiatku to ešte ide, avšak akékoľvek vybočenie predného kolesa z úzkej koľaje znamená okamžitý stop. Opäť kúsok potlačiť, rýchlo nasadnúť, potlačiť, nasadnúť...jednoducho ako na hojdačke. Pohybujem sa v skupinke asi 6 bikerov, každý zápasí s podmienkami po svojom. Trat Po týchto prvých kilometroch už je všetkým jasné, že alfou a omegou budú dnes tie správne plášte a štipka techniky, trpezlivosti a odvahy. Dlhšie stúpania v lese je takmer nemožné vyšliapať, väčšinou sa tlačí, avšak na rovinke a v zjazde s prehľadom trhám skupinku a pomaly sa vzďaľujem. Je mi jasné, že moje Michelinky dnes majú svoj deň. Nasleduje prvý dlhší zjazd, dobieham Jakuba, avšak obehnúť ho je takmer nemožné. Využijem jeho menšie zaváhanie a predbieham ho tesne po pravej strane. Zjazd končí na asfaltke, kde mám konečne možnosť sa bez ujmy napiť z Camelbak-u. Z asfaltky opäť odbočujeme na stúpanie po zvážnici, trochu strácam kontakt, predsa len, tých asi 100 km najazdených cez Vianoce, na toto tempo zďaleka nestačí. Akonáhle sa chodník opäť vyrovná, dostávam sa späť do skupiny. Okoloidúci turisti a fotografi nám dávajú info o aktuálnej pozícií. Nestačím sa diviť pri počutí čísla 15 a môj mozog dostáva ďalšiu dávku pozitívnej energie. Trat Tachometer na predstavci len neochotne pridáva kilometre, na tom 19-tom je dnešná jediná občerstvovačka, zastavovať však nemienim a pokračujem údolím ďalej. Nohy už toho majú celkom dosť, cítim, že posledné kilometre si pekne vytrpím. Prehupnem sa cez zľadovatený brod a opäť sa chodník dvíha. Záverečné metre sú zase o tlačení a balansovaní s bikom v stope aj mimo nej. Držím sa Jakuba, je domáci a pozná to tu dobre, čiže riziko nejakého zablúdenia nehrozí. V krátkom zjazdíku Jakub padá, stíham sa mu však vyhnúť a na rovinke sa mu vzďaľujem. Horšie je však to, že začínam dostávať kŕče do stehien. Chôdza to len a len zhoršuje, v jednom z nezjazdných úsekov do kopca so zaťatými zubami obchádzam skupinku turistov a očami hľadám nejakú rovinu či zjazd, kde by som mohol nasadnúť a nejako to vykmitať. Našťastie to celkom ide, kŕče povolili a to už mi hlásia 4 km do cieľa. Pohľadom kontrolujem situáciu za mnou, nikoho nevidím a tak pozorne sledujem stopy v snehu, aby som náhodou niekde nezablúdil. Trat Dostávam sa na širokú zasneženú asfaltku, konečne využijem aj veľký prevodník a začínam tušiť, že cieľ je už blízko. Ku koncu aj trochu zneistím, či idem naozaj dobre, ale okoloidúci ľudia ma uisťujú, že nie je dôvod na paniku. S vedomím, že za mnou naozaj nikto nejde, si vychutnávam cieľovú rovinku a spokojný prichádzam do cieľa. Okamžite sa ma ujíma moderátor Pinďo, zamrmlem pár slov do mikrofónu, trošku sa vydýcham a obzerám si povzbudzujúcich divákov. Cena za odvahuTeraz už len rýchlo do auta prezliecť sa do suchého oblečenia, počkať na zvyšok známych a zjesť výborný gulášik. Slnko pomaly zapadá, bikeri postupne prichádzajú do cieľa, prebehne vyhlásenie výsledkov a trpezlivo čakáme na najlákavejší bod programu – tombolu. Opäť raz sa šťastie usmialo na iných, ale mňa predovšetkým teší dnešný dosiahnutý výsledok – 9. miesto v kategórii Muži do 40 rokov a 14. miesto v absolútnom poradí. Ani v kútiku duše som takýto výsledok nečakal. Cestou domov autom sa snažím zosumarizovať dnešný deň, no a neostáva mi nič iné ako poďakovať organizátorom za skvele odvedenú robotu - všetko klapalo ako hodinky, počasie nesklamalo, značenie trate bolo ukážkové, regulovčíci a fotografi stáli na tých správnych miestach, tombola bola plná hodnotných cien a ľudia sa aj napriek zime bavili. Jednoducho niet čo dodať. Kto zaváhal a neprišiel, môže ľutovať. Bikovanie v zime je super. Katko Výsledky nájdete na http://www.stupavskymaraton.sk/ Diskusia Tradične vo fóre na http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=6&t=17992 Fotogalérie Saldi: http://picasaweb.google.sk/mtbsaldi/Prvy_zimny_maraton Laco Findl: http://uploaded.to/?id=08k6qg Filo18: http://picasaweb.google.cz/janosfilip/1ZIMNYMARATON2009ByFILIPJNO Patooo: http://picasaweb.google.cz/janosfilip/1ZimnyMaraton09ByPATRIKBEREC VIPzone: http://www.vipzone.tv/videogalleryitem/video/1579/ Ďalšie aj na www.stupavskymaraton.sk