Zdroj: Daniel Kľúčik

Ako to dopadlo, keď sa odhodlaný amatér a cestný cyklista vydal do sveta kontinentálnej cyklistiky.

Nebude to len o cestnej cyklistike, ale aj o predstavách, snoch a očakávaniach obyčajného cyklistu. A keďže si uvedomujem, že tu nemusia byť všetky “odtiene” cestnej cyklistiky každému známe, pôjdem na to pekne od základu.

Cestná cyklistika je… nie srandujem. Odrazil by som sa od pojmu kontinentálna cyklistika. Ide o kategóriu tímov, ktorá tvorí zázemie pre výchovu jazdcov so snom stať sa raz profíkom. Často sú to profesionálne zoskupenia, jazdci fasujú vybavenie, majú plat. O level vyššie je prokontinantálna kategória, kde už sme na pozvánku tímu kľudne na Giro a Tour. A nad tým trónia World Tour stajne.

Preteky V4 sú podujatím určeným práve pre tieto konti tímy, spĺňajú UCI kritériá a majú medzinárodnú účasť. Tento rok na Slovensko prišli jazdci z 8 krajín. Medzi prestížne tímy patrili napr. Slovinci z Ľubľana Gusto Santic, z ktorého sa minulý rok dostal medzi profíkov T. Pogačar. Alebo jeden z najlepších konti celkov Author-Elkov, reprezentácia zo Srbska a pod. Keďže sú to domáce preteky, mohli okrem najsilnejšieho slovenského tímu Dukla Banská Bystrica štartovať aj ďaľšie slovenské tímy a tiež Regionálny výber Bratislava.


Tento výber je na pozvánku zostavený tím, vďaka ktorému sa môžu aj amatérski jazdci dostať na takto prestížne podujatie. Kritériom pre účasť je uváženie športového riaditeľa určeného pre tento výber a túto príležitosť. A to je môj príbeh, ako som bez rozmyslu s touto nomináciou súhlasil.


Špeciálne som sa na tieto preteky nepripravoval, išiel som v klasickom režime - tréningy, Trnavská cyklistiká liga a Merida Road Cup (MRC). Čo mi však pomohlo z doby, keď som o V4 ani nerozmýšľal, boli jarné cyklo sústredenia v Podgore a na Malorke. Aby som si to však okorenil, deň pred V4 som si udrel MRC preteky v Kráľovej pri Senci na 90 km. Polovica dňa v úniku a víťazný špurt ma moc nepošetrili, ale aspoň som si veril na profíkov. Ako som sa mýlil .


Na štarte pri začínajúcom daždi stálo cez 150 jazdcov. Prvá zmena pre mňa bola zmes rôznych jazykov. So záujmom sa rozhliadam a pozerám vybavenie kolegov, tipujem krajinu a pôvod. Štart bol slávnostný a prechod Bratislavy na biku som si užíval.


Zastavili sme pri Devíne. Tam bol ostrý štart. S úžasom som pozoroval, ako sa rozpŕchli desiatky jazdcov po stranách, aby vykonali poslednú potrebu. Asi zvyk, nepoznám, učím sa . Ja som sa nepohol, držal som peknú pozíciu vpredu. Po ostrom štarte strácam desiatky pozícií. Ale nebol som prekvapený, kolegovia ma poučili, že od začiatku sa buší do pedálov, ako o život.


Ďalšia jazda prebiehala spôsobom, kedy som sa snažil udržiavať pozíciu v prvej tretine balíka. Menej pádov, naskakovanie do únikov (to druhé je vtip). To obnášalo absolvovanie série intervalov pri tom, ako ma masa tiel vtiahla do stredu poľa, potom vzad a následná snaha o ľavú stranu a posun vpred.


Za Stupavou už regulárny dážď. Hovoril som si, že super, aspoň to mám komplet so všetkým. Aj za mokra. Keď som zbadal nápis Pernek, využil som miestnu znalosť a posunul sa ešte viac do čela. Nech sa je kam prepadať cestou na Pezinskú Babu. To už som mal v sebe dva gély s kofeínom, čo ma pekne nakopli. Pre istotu som dal ešte jeden SIS. Ten aspoň tak nelepí, piť totiž nebol čas .


Pezinská Baba pre mňa znamenala krutú selekciu. Sledoval som si watty a všetko bolo OK. Ale čo mi úplne nevyhovalo, bolo tempo, akým som doslova cúval balíkom. Asi v polovici kopca som sa začal zoznamovať s kolónou mechanického doprovodu. Vrchol Baby v znamení hmly som absolvoval s jazdcami Topforex - Lapierre a s nimi po mokrom zjazde až do Senca.


Cestou sme dobiehali ďalších jazdcov a naša skupina sa zväčšovala ako snehová guľa. Tam sa udialo nevyhnutné - pri prejazde cieľovou páskou vystavená stopka od rozhodcov a odvolanie z pretekov. Zvláštny pocit.

Pocity však radostné. Rešpekt pred štartom bol veľký a neraz som sa videl, ako ma nakladajú niekde pred Pernekom do zberáku. Takto som si to všetko vychutnal až po Senec a v zdraví prišiel do cieľa.

Videoreport


Len pre zaujímavosť - watty, čo v sobotu stačili na víťazný únik, boli v nedeľu dobré pre kvalitnú pozičnú jazdu. Do prvého kopca . Bohatší o skúsenosť dúfam v jej zúžitkovanie v budúcnosti!

Zdroj fotografií: autor, Inka Inésková Oravcová

[Foto na úvode: Daniel Kľúčik]

report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Po prežití obrovskej „vlny” v úvode nasledovali len príjemné veci. Osobné rekordy, dobré watty a slušné umiestnenie. L’Etape Slovakia 2023 sa nám podaril.
Reportáž: DHL Sereďmaratón 2023 - ešte vrtuľník a vysielačky

Reportáž: DHL Sereďmaratón 2023 - ešte vrtuľník a vysielačky

Ak by som nespravil jednu chybu, dokonalá nedeľa. Nová trať, silnejšia konkurencia, výborná organizácia a podpora ako pre profíka.
Reportáž: DHL Sereďmaratón 2024 – pohľadom hobby pretekára

Reportáž: DHL Sereďmaratón 2024 – pohľadom hobby pretekára

Prečítajte si, ako vyzeral tohtoročný Sereďmaratón z pohľadu jazdca klubu Žiletky.cc a jeho pretekárskej divízie ZCC Racing.
keyboard_arrow_up