Test: Zapletený set Equator - prevetrali sme karbón, čo nenarobí prievan v peňaženke

Test: Zapletený set Equator - prevetrali sme karbón, čo nenarobí prievan v peňaženke

Nezameniteľný vzhľad, ešte špecifickejší zvuk, výborná hmotnosť a veľmi dobré jazdné vlastnosti - to sú parametre, prečo mnohí z nás uvažujú o vylepšení svojho miláčika o karbónové kolesá. Aké to teda bolo na čiernych “galuskáčoch” od susedov?



Tak „Jak to dělají“?


Equinox Europe sa zaoberá výrobou a distribúciou karbónových komponentov už takmer 10 rokov a nedávno nám priniesli dostupnú sadu kolies pod značkou Equator. Ekonomické produkty dokážu ponúknuť hlavne vďaka tomu, že sú spoločným podnikom s taiwanským Gigantexom v takzvanom vzťahu „joint venture“.

Zjednodušene to znamená asi toľko, že výrobca poskytuje svoje technické, dizajnové a výrobné kapacity a na oplátku za to získava distribúciu v Európe, odporúčania na požiadavky lokálneho trhu a spätnú väzbu s návrhmi na zlepšenie od samotných používateľov. My ako zákazníci pociťujeme výsledný efekt ako veľmi príjemnú cenu a zákaznícky servis priamo za humnami. Vždy je skvelé zavolať niekomu, kto vám rozumie a snaží sa vyriešiť prípadný problém, tak rýchlo ako je len možné. Kontakty nájdete na stránke Equatoru a môžem potvrdiť, že odozva je rýchla a komunikácia príjemná.



Pozrime sa im teda na ráfik


V základe sa ponuka delí na kolesá s karbónovým a oceľovým výpletom. Pri prvých menovaných máme na výber plášťovú verziu so 45 mm výškou ráfika a 55 mm ráfik pri galuskovej verzii, ktoré získali certifikát UCI pre použitie pri pretekoch s hromadným štartom.

Nám sa do testu dostala lacnejšia verzia s oceľovým výpletom a najpopulárnejšou výškou ráfika 45 mm pre klasické brzdy a lôžkom pre galusku. Štyridsaťpäťky sú v ponuke aj pre kotúčové brzdy a klasické plášte. Ostatné ráfiky od 30 mm až po 80 mm pre plášť aj galusku sú už len pre klasické brzdy, ale trend je jasný, takže môžeme očakávať, že v nasledujúcich sezónach sa kotúče objavia vo väčšom zastúpení.



Matné telo ráfika je vyrobené z kvalitných japonských vlákien Toray T700 a T800, z ktorých si pletú Prepreg priamo v továrni. Použitý epoxid je obohatený o karbónové nanovlákna, vďaka čomu dosahujú až o 30 % vyššiu pevnosť a odolnosť voči odštiepeniu v porovnaní s predchádzajúcim modelom a tiež ho môžu použiť menej, čím sa ušetrí na hmotnosti. Na brzdnú plochu je použitý epoxid s prímesou čadiča, vďaka čomu je dosiahnutá potrebná vysoká mechanická a tepelná odolnosť.

Takisto sú aj miesta pre lúče posilnené pridaním karbónu, aby nedošlo k poškodeniu aj pri vysokom namáhaní. K zlepšeniu aerodynamiky výrazne prispieva tvar písmena „U“, pri ktorom je odpor obtekajúceho vzduchu nižší ako pri klasickom V-čku. Vnútornú dutinu pri tvrdnutí epoxidu formujú metódou „Preasure Bag Molding“, vnútorný vak tlačí proti vonkajšej forme, čím vytláča maximum prebytočného epoxidu a to znova prispieva k zníženiu hmotnosti. Vnútorný vak po vytvrdnutí bez zvyšku odstránia.



Hotový ráfik je pomocou oceľového výpletu s 20-timi lúčmi SAPIM Race vpredu a 24-mi vzadu v pevnom spojení s ľahkými nábojmi PowerWay R13 s hmotnosťou spolu len 285 gramov. Pri kotúčových brzdách je 24 lúčový výplet použitý aj vpredu. Pri výbere je možné zvoliť typ orecha pre Shimano/SRAM alebo Campagnolo. Ľahký a bezproblémový chod majú potom na starosti zapúzdrené priemyselné ložiská Enduro.



Obliecť nedeľný dres a hurá na cesty


Kolesá som už dostal nahodené na poriadnom stroji Pinarello F10, takže bicykel ako slabý článok pri testovaní odpadá. Obuté boli pretekárske galusky Pirelli P-Zero, čo značí rovnako prísľub najvyšších štandardov.

Do tohto celku bolo treba už len zaradiť kolesá Equator s výškou rafika 45 mm v galuskovej verzii určené pre použitie klasických bŕzd. Dizajnovo sa matná čierna hodí asi ku všetkému a vďaka tomu, že polep kolies nie je nijak extravagantný, celá táto kombinácia pôsobila zladene. Pre tých, ktorí by mali chuť farebne prispôsobiť polep kolies k farbe bicykla, dodávajú sa aj lesklé čierne a červené nálepky.



Karbón ako materiál sa vyznačuje okrem priaznivej hmotnosti hlavne svojou tuhosťou, takže prvý výjazd bol plánovaný samozrejme na rovinku s tlakom v galuskách na spodnom limite, aby bolo možné si všetko v pokoji a pohodlí „oťukať“. Pri prechode z hliníkových kolies hneď pocítite zmenu v odozve, zrýchlenie ide akosi ľahšie a zvuk karbónu svištiaceho vo vetre vás nutká ešte trošku prišliapnuť aj keď prvotný zámer bol iný a zrazu vás autá v meste predbiehajú tak nejako pomalšie.

Starší pán na bicykli na ceste z bočnej uličky za zaslúženým piatkovým pivkom ma však ako prvé prinútil „oťukať“ si brzdy. Premýšľať nad dávkovaním brzdnej sily nebol čas a tak v snahe vyhnúť sa tomu, aby z testu bol len „crash test“, človek ide na brzdy čo to dá, karbón-nekarbón. Brzdný účinok bol takmer identický ako na mojom hliníku, takže keď všetko spolu zahralo, tak ako má, mohol som pokračovať bez ujmy aj ďalšie dni len s pár šedivým vlasmi pod prilbou navyše.



Z neskorších dní môžem potvrdiť, že brzdenie bolo hladké a predvídateľné a popri tom brzdný účinok určite dostatočný. Ono nie je veľmi zložité obrobiť brzdnú plochu hliníkových kolies, aby bola dokonale hladká a plochy na oboch stranách boli symetrické, ale udržať tento parameter pod kontrolou a zabrániť nepríjemnému plávaniu páky, to je to, čo odlišuje kvalitné karbónové produkty od tých menej kvalitných. Nuž a s vedomím, že sa môžem na brzdy spoľahnúť, je potom oveľa jednoduchšie pustiť sa do skúšania dynamickej odozvy.



Hory, vietor, dážď...


Prvé dojmy príjemnej akcelerácie na rovnom asfalte sa potvrdili i v ďalších dňoch a tak som si dovolil zabrúsiť do Imromanovho revíru a obzrieť sa tam po nejakých vŕškoch. Nízka hmotnosť sa prejavila aj tu a do stúpania sa šlo pocitovo ľahšie.

Ani pri silových nástupoch zo sedla, kolesá nevydali jediný pazvuk, či vrznutie. Šuchnutie o brzdové špalky sa ozvalo zozadu až pri poriadnom bočnom náklone. Nakoniec to na žiadne KOMy nebolo, veď som predsa musel urobiť aj nejakú fotodokumentáciu, ale v ten deň patrili dosiahnuté časy k tým lepším.



Pri tomto výjazde už bol tlak v galuskách v strede pásma predpísaného výrobcom ale pocit pohodlia z celého tohto kompletu na našich zvráskavených cestách bol stále prekvapivo dobrý.

Žiadne nepríjemné drnčanie alebo nedajbože rušivé zvuky od kolies sa nekonali a to ani pri neskoršom výjazde, kedy som dofúkol galusku až na horný limit, niečo cez 10 barov. Bolo to už síce tvrdšie a drsnejší asfalt sa už čítal rukami, ale kolesá nevydali ani hlások.



Vetra som si užil pri výjazdoch doma v okolí Trenčína veru dosť. Veterné galeje sa zvládali ľahšie a aj v silnom protivetre sa mi darilo držať slušnú rýchlosť, čo samozrejme nie je len zásluhou kolies ale celého kompletu, no môžem potvrdiť, že kolesá ma v tom vetrisku nijako nebrzdili. Väčší rešpekt som mal z bočného vetra hlavne pri vyšších rýchlostiach v zjazde.

Nakoniec to nebolo nič tragické, čo by sa nedalo zvládnuť, hlavne keď to človek trošku očakáva. Moju silu úchopu riadidiel poriadne preveril až jesenný fučák po výjazde z lesa pri rýchlosti zhruba 70 km/h, tam bol ten bočný náraz už poriadne cítiť. Dažďa nebolo veľa a keď sa už rozpršalo, tak s ním prišla taká zima, že vyhral zdravý rozum, preto verím, že mi bude odpustené, že som nevyskúšal brzdný účinok v mokrých podmienkach.


Plusy:

  • pomer cena výkon
  • tichý chod
  • očakávaný brzdný účinok
  • odozva od cesty

Mínusy:

  • priamy výplet len pri kotúčovej verzii

Na záver už môžem len zhrnúť, že sada kolies Equator splnila očakávania. Amatérskym jazdcom prinesie dizajnové vylepšenie ich stroja, sprevádzať ich bude nezameniteľný zvuk a určite dopomôže aj k vylepšeniu časov na obľúbených trasách.

Tým, že ich používajú aj niektorí kontinentálni jazdci, určite majú čo ponúknuť aj jazdcom so športovejším zameraním. Maloobchodná cena v závislosti od modelu začína niekde na 559 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Problematike cestných kolies sme sa venovali aj v tomto článku a všetky dustupné kolesá značky Equator nájdete aj v našom MTBIKER shope.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up24thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Reynolds AR58/62 DB – kolesá do práce aj na sviatočný deň

Test: Reynolds AR58/62 DB – kolesá do práce aj na sviatočný deň

Ako obstáli v teste cestné karbónové kolesá značky Reynolds v plášťovom prevedení a ako sa správali pri jazde? Sú čisto na pretekanie, alebo aj na denné jazdenie? Komu sa kolesá hodia?
Novinka: Fast Forward Tyro - dostupnejší variant karbónových kolies

Novinka: Fast Forward Tyro - dostupnejší variant karbónových kolies

O význame dobrých kolies sa zrejme netreba dlho baviť a značka FFWD prináša tieto vlastnosti k širšej skupine jazdcov.
Test: Kellys Soot 90 – overený gravel tentokrát v karbóne

Test: Kellys Soot 90 – overený gravel tentokrát v karbóne

Kto nepozná Soot? Myslím, že len málokto sa teraz zamyslel nad tým, čo toto slovo vlastne znamená. Samozrejme, tento gravel od Kellysu je na trhu už nejakú chvíľu a robí radosť nejednému z vás. Ako jazdí jeho top prevedenie?
keyboard_arrow_up