Kontroverzné elektro - prečo?

Kontroverzné elektro - prečo?

A sme pri tom opäť. Posledné roky v cyklistickom svete azda nič nevyvolalo také protichodné názory, ako je tomu pri elektrobicykloch.

Strata identity cyklistu verzus uľahčenie dopravy a iné argumenty si skúsime vydiskutovať s kúskom nadhľadu.

Už v úvode radšej uvediem, že moja skúsenosť s elektrobicyklami je len z pozície pozorovateľa a toho, kto o nich prevažne počúva a číta. Preto sa pokúsim uviesť názory, ktoré nielenže množstvo ľudí spomína počas výjazdov, ale ktoré sa predovšetkým objavujú na tak slobodnom a erudovanom mieste, akými sú fóra a internetové diskusie. Dúfam, že každý z prispievajúcich mal a stále má dôvody pre svoju mienku. To bude práve aj mojím cieľom: nájsť tu zmysluplnú časť v každom argumente. Sme predsa všetci len ľudia a v niečom by sme sa mali zhodnúť (teda aspoň niekedy). Len v prípade, ak nemáte iný názor.

Elektrobicykel má motor


Prevratná správa, ktorá vás môže prekvapiť, avšak je to tak. Úhlavnou zbraňou elektrikárov proti „bežným“ cyklistom je dodatočný výkon, vyrovnávajúci alebo dokonca prekračujúci fyziologické rozdiely medzi oboma skupinami. Otázka v tomto smere ale znie: je ešte elektrobicykel bicyklom, keď má motor? Nuž áno. Vždy je potrebné na ňom šliapať do pedálov, ak chcete, aby sa hýbal. Jednoduchšia odpoveď snáď ani neexistuje.

Pohonná jednotka má za účel podporiť vami už dodaný výkon, a to v závislosti od vybraného módu jazdy. Aj samotná legislatíva ich upravuje obmedzením výkonu do 250 W, a asistenciou len do dosiahnutia maximálnej rýchlosti 25 km/h, alebo pokiaľ jazdec neprestane svojvoľne pedálovať. Samozrejme, aj na našom trhu sa vyskytujú „doplnky“, ktoré dokážu eliminovať túto výrobcom inštalovanú reguláciu, a tým navýšiť rýchlosť na neurčito. To je ale mimo klasickej diskusie o podstate elektrobicykla.



Tradícia nepustí. Bicykel je v očiach cyklistov alebo aj necyklistov vykresľovaný ako dvojkolesový (vyplývajúc zo samotného názvu: bi - cycle) prostriedok, ktorý sa pohybuje s pomocou šliapania a nemá motor - ak sa na ňom nešliape a nemá motor, je to kolobežka, ak sa na ňom nešliape a má motor, je to motorka. Problémom je tretia logická cesta: šliape sa na ňom a motor má. Je to jednoducho narušenie zaužívaného videnia bicykla.

Sami azda pamätáte, aké emócie vzbudzovalo elektronické radenie ešte pred niekoľkými rokmi a dnes je ekvivalentom klasického, lankového mechanizmu. Síce nezasahuje do priebehu bicyklovania v takej miere, ako je tomu pri pohone motorom, avšak aj tu by sme mohli rozlišovať dva tábory. Na jednej strane tých, ktorí sú zástancami nefalšovaného stlačenia páčky a pocítenia odporu, a na druhej strane tých, ktorí v tom vidia rovnaký účinok, len s jemnou pomocou inovácie. Aké praktické dôsledky má tento heretický nástroj samotného vládcu pekiel?



Zľahčujú cyklistiku?


Vďačným námetom na diskusiu je aj dôvod, prečo ľudia bicyklujú. Poväčšine ide o tzv. „radosť z jazdy“, teda vyplavovanie endorfínov, či už pri prekonávaní vzdialeností s využitím vlastného úsilia, zdolávaní prekážok alebo aj takej banality, akou je samotné trávenie času v sedle bicykla, kdekoľvek ste. Opätovne sa ocitáme na pomedzí toho, čo je tradičné a toho, čo tento koncept narúša - tradičným je byť jednoducho na bicykli a brázdiť ulice, cesty či lesné traily.

Je naozaj nutné navyšovať svoj výkon? Prečo? Aby som prešiel raz takú vzdialenosť, alebo skrátil si čas na polovicu? Argumentmi pre pozitívnu odpoveď (v prospech elektrocyklistov) je napríklad nedostatok času. Pracujete od ôsmej do štvrtej, pokiaľ prídete domov, pokiaľ si vybavíte potrebné veci atď., zistíte, že sa už stmieva. Ak ale použijete elektrobicykel, dokážete sa dostať na začiatok trailu skôr a s menším úsilím, ktoré sa vám zíde pri vychutnávaní si „flow-u“ a udržaní koncentrácie.



Z inej perspektívy by niekto mohol ešte dodať: aký mám dôvod trápiť sa vo výjazdoch? Koľkým, predovšetkým zjazdárom, sa často príliš nechcelo teperiť až na vrch zjazdovky popri bicykli alebo v jeho sedle, navyše pri geometrii, neprajúcej šliapať stojky, akými bikeparky sú. Tento pohľad je jedným zo silných argumentov v prospech elektrobicyklov. Nie pod každou horou je poma a azda nie je ekologickejšie, praktickejšie a zdravšie „vyviezť“ sa na vrchol priamo na bicykli, než použiť auto či dodávku? Nezabúdajte, že po ňu na konci dňa musí aj niekto ísť.

Ak sa prenesieme do každodennosti, z vlastnej skúsenosti ale viem, že sú ľudia, ktorí sa jednoducho dopravia do práce na bicykli a cestou späť si predĺžia návrat o niekoľko zachádzok na obľúbené traily. Ušetria tak čas a ozvláštnia svoj stereotypný deň. Aj v tomto bode je vhodné dodať, že takéto ideálne scenáre nie sú realizovateľné každodenne a s rovnakým úsmevom na tvári. Potrebujeme ale byť každý deň na bicykli? Ak sa na to ale necítite, alebo ste si už príliš zvykli na pohodlnosť auta a „čistého“ oblečenia pri príchode do práce, presvedčovanie nemá význam.



Inou, ale taktiež pozitívnou odpoveďou, je aj pritakanie súčasnej dobe. Technológie nám umožňujú viac za menej. Cestovať ďalej s menšími nákladmi a za kratší čas. Mať na dosah viac informácií za menej peňazí bez potreby niekam chodiť. Predtým sme kráčali, potom jazdili na koňoch a teraz jazdíme autami a lietame. Niekedy sme sa stretávali osobne, potom si telefonovali a dnes si často len pošleme správu. Vedecký a technologický pokrok nám ponúka nové možnosti a my ich prijímame. Bodka. Taký istý vzorec môžeme aplikovať aj na elektrocyklistiku. Mať viac energie, dosiahnuť viac za menej času a s relatívne menším úsilím. Čas sa nám akoby zmenšil, nestíhame ani to, čo musíme, a preto potrebujeme efektívnejšie riešenia. Aj z tohto dôvodu je pochopiteľné, prečo sú elektrobicykle prínosom. S ich pomocou sa dokážeme dostať zo sveta povinností do sveta oddychu. Aspoň na chvíľu.

Protiargumentom je trochu rozporuplné nesúhlasenie so všetkými inováciami. Mobil potrebujem, chladničku taktiež, ale motor na bicykli? Pre niekoho takýto zásah do hlavnej podstaty bicykla môže znamenať stratu záujmu oň. Čistý pôžitok z vlastnej „práce“ sa vytráca. Avšak, aby sme boli kritickí, nevyužívajú aj klasickí cyklisti vymoženosti techniky - odpružené vidlice, gps, strav-u, karbónové komponenty a iné prvky, ktoré môžu taktiež prikrášľovať pravý pocit z jazdy? Kde je správna miera? Áno, samozrejme, jednou z ciest je vzdať sa všetkého nadbytku a nie nevyhnutných vecí k životu a hneď je svet krajší. Ale tou je predsa aj bicykel.



K otázke dojazdu a objavovania nových miest sa viaže znovu niekoľko protichodných stanovísk. Tak ako v iných outdoorových aktivitách, aj napríklad vysokohorská alebo expedičná turistika zaznamenala istý „vývoj“ za niekoľko posledných desaťročí. Ľudia sa dostanú s pomocou technológií na miesta, dovtedy dobyté len hŕstkou trénovaných a odvážnych ľudí - ako je tomu aj pri nedávnom stave na Evereste. Ale za akú cenu?

Objavovanie sa viaže s ľudským životom snáď prirodzenejšie, než iné činnosti - je základom učenia, hry, zmyslu života, čím si vydobýva hodnotné postavenie vo svete človeka. Mali by sme teda ľuďom, ktorí by samostatne nedokázali objavovať, upierať dotyk s dovtedy nedosiahnuteľným? Má byť Stelvio alebo Zoncolan určený len ľuďom, schopným dostať sa naň „za vlastné“? V tomto smere je ťažko zovšeobecňovať. Na jednej strane, prečo nedopriať jedinečný pocit z ocitnutia sa na vrchole bájneho kopca (takmer) každému, no na strane druhej, prečo uľahčovať cestu, ak práve ona je tým, čo má pre nás cenu? Vrchol je len bonus. A ak si niekto myslí, že fotka z vrcholu znamená pre „dobývajúceho“ najväčšiu radosť, ten si asi zvolil zlý šport.



Všetko je to o hodnotovom rebríčku a pohľade daného jazdca na to, čo robí. Nie všetci sa musíme stotožňovať s podávaním nadľudských výkonov, rovnako tak, ako nie všetci musíme jazdiť len technické pasáže, aby sme si dokázali, že sa neustále „posúvame“ vpred. Na druhej strane, cyklistika je celostný šport, s ktorým sa viaže podávanie výkonu a užívanie si jazdy. Elektrobicykle nie sú v rozpore s týmto tvrdením a aj preto nie je často nutné zachovávať si prílišnú vážnosť a neoblomnosť, ak hovoríme o zábave, ktorú nám poskytujú.



Viacero jazdcov ale avizovalo, že pri presadnutí na elektrobicykel dokonca podali väčší výkon. Radosť z plynulosti jazdy a prekonávania nevyhnutných spomalení môže byť dôvodom nielen vyššej tepovej frekvencie, ale aj motivácie k tlačeniu na pílu. Obdobne je tomu pri profesionáloch, ktorí propagujú elektrobicykle ako zábavnú formu jazdenia. Do akej miery je to úprimné a do akej marketingová záležitosť, to sa asi nedozvieme. Okrem gravity sveta sa elektrika dostala aj napr. do XC. Stačí sa pozrieť na Majstrovstvá Francúzska v kategórii elektro, ktoré pred nejakým rokom vyhral J. Absalon. V uplynulej sezóne sa konali Majstrovstvá sveta v XC, na ktorých nechýbal Kulhavý alebo Fontana. Dokonca by sme mali byť svedkami prvého kola Svetovej enduro série s kategóriou elektro.

Elektrobicykle zlepšujú život


Áno, znovu kontroverzný podnadpis, avšak možno nájdeme argumenty pre jeho uznanie. Ako môžu elektrobicykle „zlepšovať“ život? Nuž, v prvom rade o tom, že bicykel ako taký je prospešný pre naše zdravie, mentálny stav alebo ako ekologický spôsob dopravy, sa nemusíme nejak hlbšie presvedčovať. Prečo by v týchto činnostiach nemohol elektrobicykel zastávať rovnaké, ak nie možno aj priaznivejšie miesto?



Čo sa týka zdravia, prameniaceho z fyzickej aktivity a trávenia času na „čerstvom“ vzduchu, v tomto nemožno nájsť nejakú výraznejšiu odlišnosť. Opäť raz pripomíname, že elektrobicykel vám dodá silu, len ak budete súčasne šliapať, ergo budete fyzicky aktívni. Ide len o toho-ktorého jednotlivca, ktorý sedí na bicykli, či sa mu chce, alebo nie. Nič vám nebráni zapojiť svoje svalstvo, dokonca ešte s väčšou záťažou, než na akú ste zvyknutí. Len ten motor je často príliš silným pokušením.

Ekológia je čiastočne za a čiastočne proti elektrobicyklom. V hierarchii ekologickosti by sme za najpriateľskejší typ bicykla jednoznačne zvolili klasický nemotorizovaný pred elektrobicyklom. Dôvodom je absencia potreby motora a batérie, ktoré sa predsa len musia niekedy vyrobiť, a po doslúžení aj zrecyklovať. Palec hore v prospech elektrobicykla je ale voči iným dopravným prostriedkom - autám alebo autobusom. Autobus síce môže byť sporný, keďže prepraví väčšie množstvo ľudí a ponúka aj ochranu, avšak to je otázka na hlbšiu analýzu.

V meste, pri stave dnešnej premávky, kedy drvivá väčšina vodičov nemá po svojom boku žiadneho prísediaceho, čím sa len navyšuje počet áut a klesá plynulosť a efektivita dopravy, je bicykel spásou. Aj v našich najväčších mestách sa bicyklom z periférie dokážeme dostať do centra, kde pracuje majorita občanov do jednej hodiny. Samozrejme za predpokladu, že sa nemusíte zdržiavať zdieľaným pruhom v kolónach so stojacimi autami alebo chodcami. Kvalita cyklistických pruhov je tiež rozhodujúca, ale tie automobilové často nemajú navrch. Summa summarum, pozitívami bicykla je jednoduchosť mobility (nepotrebujete priestranné parkovacie plochy, nevyužívate len cesty pre motorové vozidlá, ...) a efektivita.

Keďže nám ide o rozdielnosť medzi klasickým a elektrobicyklom, upriamime náš zrak týmto smerom. Elektrobicykel ako taký nevyvracia žiadne z pozitív samotného bicykla v mestskom prostredí prepravy. Práve naopak. Dodatočná sila a energia pohonnej jednotky ušetria vás a vaše svaly, čo znamená, že do práce prídete rýchlejšie, respektíve v rovnakom čase, ale v „lepšom stave“. Dobíjanie batérie aj počas dňa nerobí problém. S nadbytkom výkonu môžete dokonca nakúpiť aj väčšie množstvo tovaru a zabiť dve muchy jednou ranou. Navyše, môže poslúžiť ako dopravný prostriedok pri komerčnej preprave produktov v rámci miest, kde sú rozmery áut skôr príťažou než pozitívom.



Špecifickou skupinou využívajúcou elektrobicykle sú tí, ktorí sa už nemôžu alebo sa nikdy nemohli dostať do fyzického stavu, kedy by dokázali prejsť bicyklom nejakú rozumnú vzdialenosť. Áno, hovoríme o starších či chorých ľuďoch. V ich prípade je kauza myslím jednoznačná, keď vás už dobehne vek a poznamená aj vaše zdravie, vtedy si hádam môžete zaobstarať elektrobicykel a nestratíte pri tom dôstojnosť. Samozrejme, aj tu sa objavia hlasy, ktoré ukazujú na sedemdesiatnikov jazdiacich maratóny. Nuž, každý sme iný a pri takto nastavenej latke by som ani ja nemal využívať horský bicykel na trailoch, keď taký Y. Barelli ho vie zdolať na cyklokroske. Len preto, že niekto dokázal s menej viac, ešte neznamená, že musím začať z jeho pozície. Zas a znovu, ide o hľadanie rovnovážneho stavu, správnej miery. Ako povedal jeden známy človek: „Hoď kameňom, kto si bez viny.“



Elektrobicykel ako prostriedok pre vyrovnávanie rozdielov medzi jazdcami nemusí hneď nutne evokovať podvádzanie alebo potrebu vyrovnať sa silnejším. Napríklad, ak si vezmeme partnerskú dvojicu, kde muž má výkonnosť, je technicky skúsený a rád by strávil čas v lese so svojou priateľkou, ktorej chýbajú obe schopnosti, nie je azda prijateľné, keď si zvolia elektrobicykel, ktorý aspoň na istú dobu vynahradí dovtedy nepreklenuteľný rozdiel a pomôže im tráviť spoločne čas, navyše pri takej geniálnej aktivite, akou je bicyklovanie? Konkrétnu ukážku toho nám prednedávnom ponúkla aj naša redakčná dvojica, Lenka a Maťo cez svoj príbeh.



Neskúsení cyklisti majú v rukách zbraň


Prešli sme si niekoľko praktických ukážok toho, kedy je elektrobicykel vhodnejším či pohodlnejším a kedy naopak, je len technologickým trendom, až prílišne uľahčujúcim bicyklovanie ako také. V poslednom odstavci sa ešte zameriame na dôležitý aspekt cyklistiky samotnej, ktorý má dosah aj na tých mimo nej.

Pohyb na akomkoľvek prostriedku môže mať za následok kolíziu. Na aute, na kolobežke, ale aj na bicykli. Toto riziko si snáď všetci uvedomujeme, najmä ak sa pohybujeme v rušných uliciach mesta alebo na technických trailoch. Padnúť môžeme takmer kedykoľvek a následky nemusia postihnúť len nás. V prípade elektrobicykla sa vo všeobecnosti počíta s väčšou hmotnosťou, a najmä s možnou väčšou rýchlosťou. Samozrejme, to isté platí aj o klasických bicykloch, avšak niekedy na to, aby ste sa dostatočne rozbehli, potrebujete zvládnuť techniku jazdenia - aký prevod zaradiť a pod.

V prípade elektra k tomu stačí zvoliť si daný režim jazdy a motor akceleruje „sám“, aj keď jazdec nemusí mať situáciu pevne pod kontrolou. Možné dôsledky si vieme predstaviť. Nie je ničím neobvyklým stretnúť predovšetkým v lese alebo na cyklochodníkoch jazdcov na elektrobicykli, ktorí ho využívajú spôsobom „plnou parou vpred“, nehľadiac na to, či by ho v krajnej núdzi dokázali zastaviť, respektíve sa vyhnúť nebezpečenstvu. Do istej miery by sa to dalo pripodobniť k autám. Začínajúci vodiči so silnými a rýchlymi autami sú neraz menej opatrní, než tí, ktorých autá sú menšie a menej výkonné. Ale opäť, všetko je to o ľuďoch.



Na koniec už asi len malé zhrnutie


Každý deň je iný, každý z nás ma iné a často meniace sa záujmy, potreby, povinnosti a starosti. Nemožno teda vo všeobecnosti každého jazdca na elektrobicykli hneď považovať za lenivca (i keď to v nás vyvoláva zadosťučiňujúci pocit, že...). Možno ho k tomu vedú jeho zdravotné problémy, časová náročnosť práce a rodiny, alebo len snaha dostať sa niekam, kde by sa so súčasnou kondíciou a klasickým bicyklom nedostal. Perspektíva je kľúčová. To hlavné je, že radosť z pohybu na bicykli nás vždy bude spájať, bez ohľadu na motor, odpruženie či šírku plášťov. Športu zdar a cyklistike obzvlášť.

Týmto otváram určite vecnú a originálnu diskusiu s vašimi podnetmi a reakciami.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up43thumb_down comments 131 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Spoločné ebikovanie s partnerom - aby to bavilo oboch play_arrow

Video: Spoločné ebikovanie s partnerom - aby to bavilo oboch

Čo spraviť a čomu sa naopak vyhnúť, aby vašu polovičku začala cyklistika baviť, a mala chuť napríklad na ebiku s vami pravidelne jazdiť?
Video: Kozmetika na ebiky - umývame doma, počas a po výjazde play_arrow

Video: Kozmetika na ebiky - umývame doma, počas a po výjazde

Aké prípravky sa hodia na domáce detailné umývanie elektrického bicykla, čo sa hodí mať so sebou počas výjazdu a čo zobrať do auta, keď sa po ceste zastavíte na umývačke?
Video: Nedokonalosti dnešných ebikov play_arrow

Video: Nedokonalosti dnešných ebikov

Čo sa dá dnes vytknúť aj najnovším a drahým elektrickým bicyklom, ako by vyzeral ideálny ebike, ak by sme žili v "dokonalom" svete?
keyboard_arrow_up