Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky
Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
Testovaný Superfoxy pre sezónu 2021 však z hľadiska konštrukcie zakotvil na viac-menej konzervatívnych číslach. Zvolil Mondraker správnu cestu, alebo zaspal dobu? Poďme sa pozrieť na to, ako sa tieto skutočnosti odrazili na ovládateľnosti a jazdných vlastnostiach bicykla.Dizajn a geometria
Superfoxy je farebné zladený ako inverzná švédska vlajka; sýto žltý základ dopĺňajú modré plochy. Na niekoho pomerne výstredná kombinácia, no naživo pôsobí spracovanie veľmi esteticky a je rozhodne jasné, že s týmto bicyklom sa v dave neschováte. Za mňa funguje táto kombinácia výborne.Bicykel je už na prvý pohľad dizajnovo typickým počinom z dielne Mondraker. Sploštená horná rámová rúrka vizuálne plynule nadväzuje na zadnú stavbu, čoho výsledkom je čistá línia. Klasický hrb hornej rámovky je nahradený horizontálnou vzperou, čo dáva Superfoxy nielen jedinečný vzhľad a lá Mondraker, ale zároveň zvyšuje tuhosť hlavovej rúrky. Sedlová rúrka je zakončená vysokým a hrubým komínom.
Z hľadiska konštrukcie tlmenia ide o virtuálne prepákovanie, zadná stavba je zhotovená ako jeden kus a s predným rámovým trojuholníkom je spojená dvoma vahadlami. Oba rámové trojuholníky a horné vahadlo sú z karbónu, spodné vahadlo je konštruované z hliníka. Tlmič je osadený vertikálne, pričom piestnica je v hornej časti. Tá je od zadného kolesa chránená sedlovou rúrkou, ktorá zabraňuje prenikaniu nečistôt na tlmič bez nutnosti použitia plastového blatníčka (ako to je v prípade modelu Foxy).
Superfoxy disponuje skrutkovacím stredom. V rámovom trojuholníku je dostatok miesta na 0,5-0,6 l fľašu, zmestí sa aj väčšia ale jej vyberanie už nie je veľmi komfortné. Samozrejmosťou sú bowdeny vedené rámom, ISCG návarky, plastový chránič stredu a horné vodítko reťaze. Sympaticky riešené je aj uchytenie prasiatka zadnej brzdy, ktoré je ukryté medzi nohami zadnej stavby, takže je viac chránené pred mechanickým poškodením. Konštrukčne veľmi podarený a detailne vyladený bicykel.
Ako som už spomínal vyššie, z hľadiska konštrukcie ostal Superfoxy verný skôr konzervatívnym číslam. Hlavový uhol 65° aj rázvor 1 256 mm (pre veľkosť L) sa hodnotami radia k zlatému stredu v kategórii superenduro. Naopak sedlový uhol 75,5° je pomerne položený a stredové zloženie je nezvyčajne vysoko (357 mm). Pomerne krátke vzpery zadnej stavby (440 mm) by mali zabezpečiť vyššiu ovládateľnosť. Superfoxy navyše disponuje hlavovým zložením s možnosťou upravenia uhla (rozsah 65°-67°) a „chipom“ zadnej stavby, vďaka ktorému je možné rázvor predĺžiť o centimeter.
Komponenty a osadenie
Rám je z karbónového kompozitu pod označením Stealth Air Full Carbon a to oba rámové trojuholníky a horné vahadlo. Výnimku tvorí spodný „link“ zadného pruženia, ktorý je z hliníka. O pohlcovanie nerovností sa stará nová vidlica FOX 38 29“ v rade performance a Tlmič Öhlins TTX Air. Ide o pomerne nezvyklú kombináciu dvoch rôznych značiek. Nový Fox 38 disponuje základnou patrónou Grip s možnosťou nastavenia pomalej kompresie a odskoku. Na vzduchovom tlmiči Ohlins TTX Air je možné nastaviť pomalú kompresiu (LSC), rýchlu kompresiu (HSC) a rýchlosť odskoku.Väčšina komponentov nesie označenie SRAM. Pohon zabezpečuje nový GX Eagle s rozsahom 52x10-52 zubov. O brzdnú silu sa starajú Sram Code R. Zapletené kolesá DT Swiss E1900 Spline dopĺňajú plášte Maxxis DHF a DHR v zmesi 3C Maxx Terra. O kokpit, sedlovku a ostatné komponenty sa postarala dcérska firma Mondrakeru Onoff.
V teréne
Hoci som mal Superfoxy k dispozícii o niečo dlhšie, ako to štandardne býva zvykom, testovanie sa uskutočnilo až koncom novembra. Vďaka neskorej jeseni a lockdownu boli zavreté všetky bikeparky a nebolo možné absolvovať pohodlne testovanie s vývozom. Našťastie mi na jeseň prialo počasie a mohol som tak absolvovať niekoľko výjazdov do blízkej Malej Fatry. Mondraker tak okúsil všetky ikonické malofatranské traily a užil si ich dosýta.Prvá vec, ktorá má na Superfoxy zaujala, bol vysoko položený kokpit. Spolu s troma podložkami pod predstavcom som sa na bicykli cítil oveľa viac vystretý, ako by som za normálnych okolností čakal. Iste, takýto setup by bol vhodný na jazdenie prudkých zjazdových tratí, ale so zatvorenými bikeparkami som mal v úmysle absolvovať viac prírodných trailov s rôznym sklonom. Už po prvom presune som tak posunul riadidlá nižšie. Posed sa mierne znížil, no pocit natiahnutia stále ostal.
Natiahnutý pocit posedu umocňuje aj položený sedlový uhol. Ten je jedným z dôvodov, prečo bicykel pôsobí dosť lenivo pri výšľape do kopca. Ale úprimne, od stroja tejto kategórie nemožno očakávať, že sa bude hore kopcom správať ako XC špeciál. Zlepšiť tieto vlastnosti Superfoxy nepomáha ani značne vysoká hmotnosť 15,9 kg a vysoko postavené riadidlá. Zadná stavba našťastie nevykazuje extra aktivitu a nepohupuje sa zvlášť intenzívne ani pri jazde zo stoja, no tlmič som pre istotu zamykal v každom kopci. Napriek týmto vlastnostiam som s ním však bez problémov absolvoval 1 500 výškových metrov v zimnom prostredí Malej Fatry.
Zatiaľ čo je výšľap tak trochu „osinou v zadku“, zjazd je oveľa väčšia zábava. Superfoxy by sa dal charakterizovať aj ako „malý zjazďák“ a na tomto pomenovaní mu neuberá ani 65° hlavový uhol, ktorý v danej kategórií patrí medzi tie strmšie. Bicykel je pocitovo dlhý, čomu prispieva aj vysoko umiestnené stredové zloženie. Vďaka tomu zatáča s menšou ochotou a je tomu potrebné prispôsobiť jazdné vlastnosti.
Počas prvého výjazdu sa mi v zatvorených pasážach podarilo viackrát vyletieť z trate, prípadne skracovať zákruty takzvanými “French line-ami”. Akonáhle som si však na Mondraker zvykol, mohol som popustiť brzdy a bike za mňa žehlil všetko potrebné. Ideálne preň boli rýchle pasáže, kde sa správal veľmi stabilne a zvlášť dobre si počínal na prudkých a technických úsekoch trailov. K tomu dopomáhala aj nová FOX 38, ktorá je oproti klasickej 36-tke o niečo tuhšia. Ako taký pôsobí tuho aj celý bicykel, a niet sa čo diviť. Dopomáha tomu karbónový rám, zadná stavba z celku a samozrejme kvalitné kolesá DT Swiss. Vďaka týmto vlastnostiam je možné opierať sa do zákrut s nevídanou istotou.
Vďaka krátkosti času som nastaveniu tlmiča nevenoval príliš veľkú pozornosť. Nafúkal som komoru na požadovaný SAG 30% a otvoril HSC aj LSC na maximum. V priebehu testovania som následne dolaďoval hlavne vysokorýchlostnú kompresiu. Z dlhodobého hľadiska by bolo z tlmiča možné dostať viac, no na účely testovania to bolo dostačujúce. Chod zadnej stavby je pocitovo príjemný; v začiatku citlivo pohlcuje malé nerovnosti a s prechodom od stredu sa správa progresívne.
Záverečné zhodnotenie
Napriek konzervatívnejšej geometrii je Mondraker Superfoxy bicyklom, ktorý je stavaný na ten najťažší technicky terén. V kategórii „superenduro“ nie je náhodou, ale zaslúžene. Výborne mu sedia prudké a technické trate plné koreňov a kameňov, no rovnako dobre si počína aj na extrémne rýchlych trailoch. V hravých pasážach je trochu neochotný, no skúsenému jazdcovi nebude robiť problém ho osedlať aj na tomto poli. Superfoxy bude vyhovovať pokročilým jazdcom, ktorí sa nepotrebujú naháňať hore kopcom, no v smere dole si chcú užiť svoju dávku adrenalínu. Výborne sa uplatní aj do bikeparkov a môže tak fungovať aj ako celoročná náhrada zjazdového bicykla.Plusy
- dizajn
- chod zadnej stavby
- stabilný vo vysokých rýchlostiach
Mínusy
- hmotnosť
- príliš voľný uhol sedlovky a vysoký stred
Cena tohto modelu sa pohybuje na úrovni 6 200 €, pre slovenský trh je platná akciová cena cca 4 600 €. Viac informácií, vrátane jeho celkovej geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.